Toukokuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Sympatiat kaikille pahoinvoinnista kärsiville, ei kannata huonoa omaa tuntoa siitä potea jos ei pysty nyt nauttimaan raskaudesta. Onneksi suurella osalla helpottaa jossain vaiheessa.

Mulla oli pahoinvointia edellisissä, en kertaakaan oksentanut, mutta kuopuksestakin oli sellanen jatkuva vellova olo joka oli ihan hirveetä. Alkuun en pystynyt edes vettä juomaan, kun se ällötti. Söin melkein pelkästään mautonta puuroa, kun muuta en saanut alas. Kahvi jäi pois koska haju rupesi ällöttämään. Tätä kesti ehkä jonnekkin rv14 asti. Nyt ei ole vielä ollut kun vähän huonoa oloa välillä ja ruoka halu tänään kadoksissa. Viime yönä heräsin tosi huonoon oloon, mutta mulla metforem kanssa saattaa sitä tehdä joskus. Vähän mietityttää onko kaikki ok, kun viimeksi alkoin aikaisemmin jo, mutta oon kyllä lukenut, että monilla vaihdellut raskauksissa tämä.

Närästys on pahentunut, aikaisemmissa olen joutunut happosalpaajia käyttämään. Nythän sekin peloteltiin koronalla niin en tiedä miten selviän jos miedommat lääkkeet ei auta. Kävin hakemassa gavisconia, että saisin pahimpaan edes jotain otettua..

Muakin toisaalta kiinnostas tuo nipt-testi vaikka ikää "vasta" kohta 33.
 
Jostain syystä digi näytti vieläkin viikkoja 1-2 vaikka saman tuloksen se antoi viikko sitten. Onko kokemusta? Vähän huono fiilis jäi.... nyt kuitenkin jo dpo16 , 4+2
No-niin arvasin että mulla on illalla väkevämpää virtsaa kun liuskoihinkin tulleet iltaisin tummemmat viivat kuin aamulla. Nyt se sanoo jo 2-3 kolmen tunnin pidätyksellä ❤
 
No-niin arvasin että mulla on illalla väkevämpää virtsaa kun liuskoihinkin tulleet iltaisin tummemmat viivat kuin aamulla. Nyt se sanoo jo 2-3 kolmen tunnin pidätyksellä
Mä itseasiassa epäilin samaa, että iltasin ois ollut itelläkin paremmat viivat ja digiluvut. Mut jäi nyt teoria todistamatta kun kaikki testit tuli jo pissittyä :D

Täällä vietetty kotipäivää flunssaisen taaperon kanssa. Karseen kuulonen yskä. Saa nähä koska sit taas päästäis päiväkotiin ja töihin. Meil on ihan idioottimainen poikkeusohjeistus töissä. Lapsen flunssasta perus 3pv omalla ilmoituksella ok, mut jos oot ite nyt flunssassa niin 10pv on ok :D toki tässä nyt joku idea varmaan on että lapset ei tartuta sitä "the tautia" niin tms. Mut hassulta tuntuu et noin paljon pidempi omasta sairaudesta. Nojoo. Mikäs tässä autoilla leikkiessä.
 
Jos eilen ooo hyvä päivä niin tänään ei taas ole auttanut kokoajan syöminenkään :( yritän ajatelle että asiat vois olla vieläkin huonommin, mm yks tuttu eli lähes koko raskauden ajan makkarin ja vessan välillä ja joutui tiputukseen yms. Itse olen kykenyt vielä hoitamaan esikoisen aamut ja viemään hoitoon sekä omat työpäivät, tosin jos pitäisi toimistolla olla, en usko että onnistuisi.

Päädyttiin että mies ja esikoinen lähtee kahdestaan huomenna reissuun ja minä jään kotiin koska ”töitä”, varmaan tosi uskottavaa kun en ikinä tee töitä vkl ja eiköhän tuo esikoinen muista kertoa että äiti vaan kipeänä makaa sohvalla
 
Tänään oli pakko tehdä Digi, näytti päivällä 1-2 eli suht oikein oon itekin päätellyt missä mennää. Tänää on alkanut palelemaan ja eilen jo alkoi väsyttää kesken päivän.

Onko kukaan päässy julkiselle varhaisultraan? Mä en tosiaan tiiä tarkkaa mun kiertoa pillereiden jälkeen ni mietin et pääsiskö sinne kuitenkin vai varaillaanko yksityiselle. Ja milloin ootte menossa varhaisultraan? :)
 
Ensimmäinen oksennus - check! Takahampaita pestessä alkoi vaan niin pahasti oksettaa että oli pakko. Ja siis mulla ei todellakaa normaalisti helposti lennä laatta vaikka tunkisin kaikki sormet kurkkuun.
 
Lääkärillä käyty ja keskiviikkoon asti saikkua. Kuunteli kyllä tosi hyvin ja ei ihmetellyt yhtään, jotta meinaa mennä vähän ylikierroksilla ja huono olo lisääntyy sen myötä. (Ollut vähän haasteita arjessa, perheessä, kevään keskenmeno käsittelemättä jne.) Toki saattaa olla vain tavallista kovempaa pahoinvointia. Pahoinvointiin määräsi postafenia, sanoi sen soveltuvan raskaana oleville. En vielä aloittanut, illat on mulla paljon parempia. Katson mitä aamulla on vointi. Kotiin tullessa ruokakin alkoi maistua ja olo virkosi jonkin verran. Pelottaa kyllä aamu valmiiksi. Mutta sain siivottua tätä läävää ja tehtyä vähän koulutehtävääkin, joten ei mennyt ihan täysin persiilleen tämä päivä.

Me ei olla kerrottu raskaudesta kenellekään vielä. Järkyttyvät varmaan kaikki kun tämä on jo kuudes :D

Ens viikolla soitan neuvolaan ja varailen aikaa. Täytyy sitä varhaisultraa myös varata jonnekkin 7+ viikolle.
 
vierailija
Vierailija tuossa muutaman viestin ylempänä huutelit fb ryhmästä. En ole tämän keskustelun aloittaja, mutta olen myös perustanut toisen salaisen fb-ryhmän kun toivottiin että joku, joka täällä on kirjautuneena, niin tekisi toisen ryhmän.

Tänne rantautunut mahdollinen flunssa koko perheelle. Mies kävi korona testissä, että nyt ollaan sitten karanteenissa ainakin näin aluksi, kun odotellaan tuloksia. Vaikea sanoa, että onko väsymys nyt raskausoiretta vai flunssaa. Rinnat ei oo enää edes kipeet, joten stressaa kyllä tää oireettomuus. Aattelin, että ensi viikolla soittelen nla ja pyydän lähetettä hcg mittaukseen niin näkisi edes siitä että nouseeko se. Varhaisultrakin vasta 25.9.
Miten tuohon ryhmään olisi mahdollisuus päästä?
 
vierailija
Te jotka menossa nipt tutkimukseen, niin saanko kysyä että miksi haluatte tai joudutte siihen? Sori jos on mennyt ohi jos on ollut puhetta aiemmin. Aihe kiinnostaa oman iän takia, mutta en ollut tarkemmin vielä asiaa ajatellut.
Mulla ratkaisee ihan se että en ole kakskymppinen enää vaan lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä. Rahaahan se maksaa mutta aion tehdä tämän kaiken vain kerran, lapsi jos siunaantuu, tulee olemaan ainokainen, eli haluan satsata tähän kaiken koska voin.

Tämä yhden lääkäriaseman sivuilta lukemani tiivistys kokeen tarkkuudesta tiivistää mulle aika lailla riittävästi sen hyödyt ja on mulle peruste sinne hakeutua. (Tottakai ymmärrän että tämä on heille business ja kyseessä on markkinointiteksti,teenhän niitä työkseni itsekin.) Mutta tämän perustelun ostan.:) Lopussa lihavoituna se kaikkein olennaisin pointti kokeen hyödystä. Toki ihana bonus sekin, että saa hyvin aikaisessa vaiheessa tietää ne pienet ratkaisevatkin kromosomit, eli tyttö vai poika;)

NIPT-tutkimuksen etuina ovat suuri luotettavuus ja se, että kohtuun ei tarvitse kajota lainkaan. Aiemmin nykyistä useammin tehtyihin Istukka- ja lapsivesinäytteisiin liittyy pieni keskenmenoriski (0,5 %). NIPT tutkimukseen ei liity keskenmenoriskiä.
Seulontatutkimuksena NIPT-testi löytää suurimman osan kromosomipoikkeavuuksista joita sillä etsitään (yli 99 %). NIPT hälyttää hyvin harvoin väärin, vastauksista vääriä positiivisia on vain 0,2 %.
Yhdistelmäseula, jonka julkinen terveydenhuolto tarjoaa sikiöseulontana kaikille raskaana oleville, johtaa jatkotutkimuksiin noin 5 %:lla seulotuista, näistä 90 % osoittautuu kuitenkin "vääriksi hälytyksiksi". Moni ehtii kuitenkin huolestua suuresti ja toisaalta merkittävä osa trisomioista ei löydy lainkaan, koska yhdistelmäseula löytää parhaimmillaankin vain 85-90 % kromosomipoikkeavuuksista.”
 
On kyllä raskaudet erilaiset. Ei vieläkään pahoinvointia mutta näin se oli esikoisestakin. Keskimmäisten kohdalla örväsin jo 4+1 lähtien, nyt 4+3 ehkä. Ainoa tunnistettava raskausoire, josta päättelisin ilman testien tekoakin että olen raskaana satavarmasti, on nämä kohdun repäisykivut ja menkkajomotukset. Ruokahalu on valtava. Mutta miksi kahvi vielä maistuu niin hyvältä? Hassua. Pari viikkoa odotettava vielä ultraa.
 
  • Tykkää
Reactions: Bb-8
On kyllä raskaudet erilaiset. Ei vieläkään pahoinvointia mutta näin se oli esikoisestakin. Keskimmäisten kohdalla örväsin jo 4+1 lähtien, nyt 4+3 ehkä. Ainoa tunnistettava raskausoire, josta päättelisin ilman testien tekoakin että olen raskaana satavarmasti, on nämä kohdun repäisykivut ja menkkajomotukset. Ruokahalu on valtava. Mutta miksi kahvi vielä maistuu niin hyvältä? Hassua. Pari viikkoa odotettava vielä ultraa.
Mulla myös menee kahvi vielä vaikka viimeksi muistelen, että jo tässä vaiheessa olin siirtynyt teehen. Eilen illalla, kun mies keitti niin haju ei tuntunut kovin miellyttävältä, mutta pystyn kyllä juomaan. Lievää ällötystä aamusta ollut.
 
Noniin, Nytpähän se alko jännittään. Mulla tuli eilen illalla pyyhkiessä kerran paperiin vaaliapunasta vuotoa. Ei pikkareihin asti, eikä nyt aamulla. Sydän hyppäs kyllä kurkkuun. 2 viikkoa varhaisultraan. Kaippa se alkaa enemmän vuotaan jos kesken menee.
 
Deleted member 148660
Noniin, Nytpähän se alko jännittään. Mulla tuli eilen illalla pyyhkiessä kerran paperiin vaaliapunasta vuotoa. Ei pikkareihin asti, eikä nyt aamulla. Sydän hyppäs kyllä kurkkuun. 2 viikkoa varhaisultraan. Kaippa se alkaa enemmän vuotaan jos kesken menee.
Samaistun tuohon jännitykseen.. mullaki tämän kuun aikana jo pariin otteeseen käynyt noin - toisella kerralla viiru ihan kirkkaan punaista ja toisella kerralla juurikin tuota vaaleanpunaista. Yrittänyt itsekin vain rauhoitella sillä, että kai se reilusti vuotaisi kesken mennessä ja kipuilisi myös? Eli rauhassa vaan, vaikka tiedän että vaikeaa on
 
  • Rakkaus
Reactions: Sofialla
Rupesin jo kiinnostumaan tuosta NIPT-tutkimuksesta, mutta ilmeisesti hintalappu noin 800e? Ehkä pitää harkita sitä jos julkisen puolen seuloissa ilmenee jotain poikkeavaa, toisaalta saisihan tuolla mielenrauhaa.

Kävin aamulla koirien kanssa pitkällä metsälenkillä, vointi oli hyvä. Heti kun istuin autoon, alkoi pahoinvointi. Voiskohan siinä tosiaan olla jotain perää, että liikkuminen pitää pahaa oloa pois? Eilen lueskelin, että pahoinvoinnin syyksi epäillään progesteronia ja estrogeeniä, koska nämä hidastavat aineenvaihduntaa. Liikkuminen taas kiihdyttää sitä. Toisaalta tuota raskauspahoinvoinnin syytä ei ole pystytty aukottomasti selvittämään, eikä mene kaikilla samaa rataa.
 
Samaistun tuohon jännitykseen.. mullaki tämän kuun aikana jo pariin otteeseen käynyt noin - toisella kerralla viiru ihan kirkkaan punaista ja toisella kerralla juurikin tuota vaaleanpunaista. Yrittänyt itsekin vain rauhoitella sillä, että kai se reilusti vuotaisi kesken mennessä ja kipuilisi myös? Eli rauhassa vaan, vaikka tiedän että vaikeaa on
Mulla ei oo vuotanut tippaakaan aiemmin. On kyllä tosi luovuttanut olo. Tuli sellasta persikan väristä ja nyt ihan hailakan rusehtavaa näkyny valkovuodossa. Aattelin maanantaina soittaa neuvolaan jos pääsisi ainaki hcgn mittaamaan. Nyt 5+3..
 
Yli 4 vuoden yrittämisen, tutkimusten ja kymmenien negojen jälkeen tein tänään elämäni toisen positiivisen raskaustestin. Ekan tein vuonna -06 ja nyt taas. Esikoisesta en -01 testannu lainkaan.
Uskomaton olo. Olin jo alkanu asennoituun siihen, että en enää saa kolmatta, enkä miehen kanssa yhtä ainokaista yhteistä.
Oviksen bongasin oireista ja menkat oli nyt vkon myöhässä. Eilen haistoin autossa tupakan hajun, vaikka ei siellä ite oo koskaan poltettu, enkä sitä hajua ole yli kahden vuoden aikana haistanu, joten toive heräs ja aamulla sit kaivoin sen ainoan liuskan muuttolaatikon pohjalta. Muutettiin siis unelmiemme kotiin vajaa kuukausi sitte.
Mies puoli unessa (vajaan 3 tunnin unien jälkeen) tikkua tiiraillessaan totes vaan "voi paska", kaappas koiran kainaloon ja tuumas sille "sä saat pikkuveljen tai -siskon".
 
Varhaisultrassa näkyi viikkoja vastaava pieni ja sydämen syke <3

Ettei nyt kuitenkaan liikaa pääsisi huokaisemaan, kätilö aikoi konsultoida maanantaina naistenpolia kun alkio oli kiinnittynyt jotenkin tuonne kohdun vasempaan laitaan. Minullahan siis kolme sektiota takana ja hän mietti voisiko olla kiinnittynyt sinne arpea kohden.
Voi vitsi oon odottanut kuulumisia. Ihanaa että syke löytyi! Mutta voih, vielä sit odottelua kuitenkin. Toivotaan että kaikki hyvin kuitenkin. Tota arpeen kiinnittymistä mäkin pelkään vaikka vaan yksi sektio takana.
 
  • Rakkaus
Reactions: Töppönen_
Me käytiin tänään 5+5 ultraamassa ihan mielenrauhan vuoksi, että onhan alkio oikeassa paikassa. Sykettä ei edes yritetty etsiä, jokin pieni valkoinen piste raskauspussissa näkyi, mutta ei näillä päivillä kannata lähteä arvailemaan. Mutta oikeassa paikassa oltiin ja koko päiviin nähden oikea. Pari. Viikon päästä sitten tsekkaamaan löytyykö syke :)
 

Yhteistyössä