Toukokuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Me tänään just miehen kans puhuttiin, et milloin aiotaan kertoa. Mies oli sitä mieltä, että ens toukokuussa :D no ehkä pitää vähän aikaisemmin kuitenkin...
Yhdelle ystävälle kerron varmaan vielä tässä lähipäivinä, jos viiva vahvistuu. Ystävällä sama toive ja piinailtiin yhdessä niin, eiköhän hän arvaa jos yritän vaan olla kertomatta<3
 
  • Rakkaus
Reactions: Sofialla
Deleted member 148660
Heippa, täällä myös testattu ma dpo15 haamu ja tänään oli vahvistunut jo hyvin. Ei kyllä vieläkään tasavahvat viivat. Laskurin mukaan LA olisi 16.5.

Tämä on meidän ensimmäinen raskaus ikinä, olen 31 ja mies 36. Ollaan oltu tammikuusta asti kevyissä ovulaatioinduktiohoidoissa ja seuraavassa kierrossa olisi alkanut piikitykset sekä inseminaatio, mutta niihin ei nyt onneksi tarvitse näillä näkymin lähteä!

Onko muut julkisella hoidoissa olleet saanu varhaisultran myös julkiselle? Ei ikinä tullut puheeksi hoitokäynneillä, miten toimitaan jos plussa tulee.

Oireita on ollut nyt 4+4 vain kipeytyneet rinnat. Myös rusehtavaa vuotoa on tullut, mutta ihan tosi vähän niin koitan olla stressaamatta asiasta. Ennen kuin menkat jäi pois, oli myös rusehtavaa vuotoa aika runsaastikkin, mikä on mulla normaalisti merkki pian alkavista menkoista. Siksi en plussaa osannut odottaakkaan, mutta näköjään se on mahdollista
Minulla ainakin oli tämä varhaisultra julkisella, kun julkisella oltiin hoidoissa, vaikka viimeisin käynti siellä onkin ollut huhtikuussa. Soittelin siis plussan jälkeen polille ja kyselin kuuluuko minun heille edes soittaa, ja lääkäri päätti että ultra siellä. Muistelen että joskus olisivat sieltä jopa sanoneet, että mikäli heillä kirjoilla ollessa plussaa, niin varhaisultran saa heidän kauttaan, mutta nyt vaikutti vähän siltä ettei se ihan itsestäänselvyys kuitenkaan ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: Tinksuliini
Me olimme myös julkisella noissa OI-hoidoissa, ja saatiin sitä kautta varhaisultra. Siihen on vielä 12 päivää, aaargh!

Oon myös kertonut jo sellaisille ystäville, joille kertoisin keskenmenostakin. Vanhemmille ei vaan tee mieli kertoa liian aikaisin, koska ovat vähän hössöttäjiä ja ovat ihan hurahtaneita muihin lapsenlapsiin. Myöskin se km-peikko edelleen riehuu tuolla takaraivossa, ja olen sellainen että jos saan siipeeni, haluan olla yksin, en halua selitellä mitään tai kokea hössötystä. Mut eipä tässä tosiaan oikeaa tai väärää ole, asiat menee yleensä jotenkin omalla painollaan loppujen lopuksi.
 
Meilläkään ei kerrota ennen nt-ultraa. Niin on tehty edellistenkin kanssa ja sillonkin tuntu olevinaan aikaiselta. Mulla sama, että hössöttäjiä oma äiti ja anoppikin toisaalta niin en halua, että aiakisin tietävät ja mua ressais keskenmeno enemmän vielä. Tokasta oli jo hankala piilotella, kun maha tuli tosi aikaisin.

Meillä myös kuului varhaisultra julkisella ja nyt varasin yksityiselle missä oltiin hoidoissa. Kivempi musta käydä lapsettomuuteen erikoistuneella lääkärillä, ja mulla on metformiini käytössä, kerkesin sitä alotella vähän ennen plussaa ja sitä saan nyt jatkaa. Jäi kysymättä, että koko raskaudenko sitä syön vai miten. Mulla oli tokasta radi ja iltainsuliini piti pistää, sen jälkeen ollut sokerinsieto jo heikentynyt niin radi diagnoosi on nytkin varma.
 
Meilläkään ei kerrota ennen nt-ultraa. Niin on tehty edellistenkin kanssa ja sillonkin tuntu olevinaan aikaiselta. Mulla sama, että hössöttäjiä oma äiti ja anoppikin toisaalta niin en halua, että aiakisin tietävät ja mua ressais keskenmeno enemmän vielä. Tokasta oli jo hankala piilotella, kun maha tuli tosi aikaisin.

Meillä myös kuului varhaisultra julkisella ja nyt varasin yksityiselle missä oltiin hoidoissa. Kivempi musta käydä lapsettomuuteen erikoistuneella lääkärillä, ja mulla on metformiini käytössä, kerkesin sitä alotella vähän ennen plussaa ja sitä saan nyt jatkaa. Jäi kysymättä, että koko raskaudenko sitä syön vai miten. Mulla oli tokasta radi ja iltainsuliini piti pistää, sen jälkeen ollut sokerinsieto jo heikentynyt niin radi diagnoosi on nytkin varma.
Joulukuisista huutelen, että myös mulla oli metforem käytössä ennen plussaa pcosn takia. Lapsettomuusgyne antoi jatkaa sitä varhaisultran jälkeenkin, mutta käski kysymään neuvolan lääkärin kantaa asiaan. Neuvolan lääkäri oli konsultoinut äitiyspolia, josta se kehoitettiin lopettamaan heti, koska se on tarkoitettu diabeteksen hoitoon, eikä mulla ole sitä. Eikä onneksi ole todettu kahdessa sokerirasituksessakaan, mutta siis yksityisen gynen mukaan siitä ei olisi ollut haittaa jatkossakaan ja meidän äitiyspolin mielestä sitä ei "huvikseen" syödä.
 
Joulukuisista huutelen, että myös mulla oli metforem käytössä ennen plussaa pcosn takia. Lapsettomuusgyne antoi jatkaa sitä varhaisultran jälkeenkin, mutta käski kysymään neuvolan lääkärin kantaa asiaan. Neuvolan lääkäri oli konsultoinut äitiyspolia, josta se kehoitettiin lopettamaan heti, koska se on tarkoitettu diabeteksen hoitoon, eikä mulla ole sitä. Eikä onneksi ole todettu kahdessa sokerirasituksessakaan, mutta siis yksityisen gynen mukaan siitä ei olisi ollut haittaa jatkossakaan ja meidän äitiyspolin mielestä sitä ei "huvikseen" syödä.

Ok, siellä vähän eri näkemys ollut. Tämä lääkäri jonka tunnen jo julkisten puolen hoidoista sanoi, että metforemin käyttöä on ruvettu jatkamaan plussan jälkeen ja itsekkin olen lukenut, että ulkomailla niin on tehty pidempään pcos sairastavilla. Pcohon kuitenkin liittyy insuliiniresistenssi ja suurentunut keskenmenonriski niin metforem voi siihen auttaa myös. Ja turvalliseksi todettu lääke on raskausaikana käyttää, mulla on jo esidiabetes niin korkea verensokeri on suurempi riski sikiölle. Toki en tiedä sitten mitä sairaalan polilla ohjeistavat, sinne mulla kontrollin tulee joka tapauksessa jos raskaus jatkuu. Käytän sitä varhaisultraan asti ja kysyn lääkäriltä sitten miten jatko.
 
  • Tykkää
Reactions: Hypsy
Mulle sanottiin jo hoitojen aikana, että metforemin voi lopettaa heti jos plussaa, mutta mullekin ne kirjoitettiin "huvikseen" PCO:n takia, vaikka mulla on sokerit viitearvoissa. Voisin kuvitella tilanteen olevan eri, kun sokerit ovat jo koholla, turvallinen lääkehän se on.

Pyrin tuota liikuntaa pitämään yllä niin pitkään kuin mahdollista juuri tuon PCO:n aineenvaihdunta-ongelman vuoksi, vaikka keskenmenoa ei varmaan pysty omilla toimilla juurikaan estämään.
 
vierailija
Olen kiinnostunut tuosta fb-ryhmästä. Nyt menossa rv 5+0. La 13.5.
Laitoin aloittajalle sähköpostilla linkin profiiliini jo aiemmin, mutta ei varmaan ole löytänyt sitä.
 
Kiitokset vastauksista! Täytyypä soitella huomenna hoitavalle klinikalle ja tiedustella asiaa. Toivottavasti päästään sinne :)

Itsellä on raskaudesta niin epäuskoinen olo vieläkin. Varmaan vasta ultrassa uskoo tähän raskauteen. Oon aina pitänyt sitä hyvinkin mahdollisena ettei koskaan saada biologisia lapsia. Raskaudesta kerrotaan kyllä vasta kun on "pakko", eli kun maha alkaa näkymään.
 
Vierailija tuossa muutaman viestin ylempänä huutelit fb ryhmästä. En ole tämän keskustelun aloittaja, mutta olen myös perustanut toisen salaisen fb-ryhmän kun toivottiin että joku, joka täällä on kirjautuneena, niin tekisi toisen ryhmän.

Tänne rantautunut mahdollinen flunssa koko perheelle. Mies kävi korona testissä, että nyt ollaan sitten karanteenissa ainakin näin aluksi, kun odotellaan tuloksia. Vaikea sanoa, että onko väsymys nyt raskausoiretta vai flunssaa. Rinnat ei oo enää edes kipeet, joten stressaa kyllä tää oireettomuus. Aattelin, että ensi viikolla soittelen nla ja pyydän lähetettä hcg mittaukseen niin näkisi edes siitä että nouseeko se. Varhaisultrakin vasta 25.9.
 
Voi luoja tätä oloa. Kyllä huomaa, etten ole enää nuori. Väsymys ja pahoinvointi vie kaiken ilon nyt tästä. Tekisi mieli välillä luovuttaa. Kauhea epävarmuus iskee jaksanko mä tätä oikeasti. Päivät matelee ja tätä saattaa kestää viikkoja.

Muoks. Onko muilla olo sellainen, että tulee tällaisia ajatuksia? Pitäisi vain jaksaa luottaa, että tulee päivä, kun olo helpottaa. Illat mulla on parempia, se vähän tuo taas hyvää oloa tähän.

Allekirjoitan nuo luovuttamis ajatukset, varsinkin eilen kun oli kaamea päivä melkein jo toivoin että menis kesken, en siis oikeasti mutta. Tänään oli taas ok päivä, en tiedä johtuuko rannekkeita vai siitä että olen syönyt kokoajan

Mä varmaan kerron siskolle varhais uän jälkeen koska tiesi myös hoidoista, muille yritetään pitää salassa sinn viikolle 12 toki jos olot jatkuu niin saattaa kyllä paljastua aiemmin. Meillä on muutto tulossa vissiin rv 14 vai 15 niin ihanaa että sillon voi kertoa niin kehtaa pyytää paremmin apua ihan jo pakkaamiseen jos ei itse jaksa :giggle:
 
Oon syönyt raskauden alusta asti semmosta b-vitamiini lisää, jossa foolihappo ja muita b-vitamiineja. Pahoinvoinnin ehkäisemiseksi oon ottanut sen aina illalla. Nyt kahtena iltana oon jättänyt ottamatta ja nukkunut aivan tosi hyvin koko yön! Tätä ennen melkein alusta asti yöllä monen tunnin valvomisia. Jos otatte siis vitskuja illalla ja valvoskelette, niin kannattaa kokeilla jotain muuta ajankohtaa päivästä. Kokeilen viikonloppuna ottaa aamulla sen foolihapon, en uskalla työaamua riskeerata :D
 
Mulle sanottiin jo hoitojen aikana, että metforemin voi lopettaa heti jos plussaa, mutta mullekin ne kirjoitettiin "huvikseen" PCO:n takia, vaikka mulla on sokerit viitearvoissa. Voisin kuvitella tilanteen olevan eri, kun sokerit ovat jo koholla, turvallinen lääkehän se on.

Pyrin tuota liikuntaa pitämään yllä niin pitkään kuin mahdollista juuri tuon PCO:n aineenvaihdunta-ongelman vuoksi, vaikka keskenmenoa ei varmaan pysty omilla toimilla juurikaan estämään.
Joo niin itsekkin ajattelen, että mulla vähän eri tilanne koska sokerit pyrkii nousemaan. Minäkin liikun paljon eikä ole ylipainoa, en voi elämäntavoilla oikein enempää asiaan vaikuttaa.. eikä suvussa ole diabetesta, mut nää pco munasarjat tän tekee. Onneksi moni tältä säästyy vaikka ne oliskin.

Tänään poksuu viikot, 5+0
 
  • Tykkää
Reactions: Disco Volante
Me ollaan yllättävän stressittömiä kaikesta, vaikka yritettiinkin useampi kuukaus ennen kuin tärppäsi. Ajattelen, et päivä kerrallaan ja jos varhaisultra antaa ei toivottuja uutisia, niin sit sen pitikin mennä niin. Jos taas kaikki on hyvin, niin sit nautin tästä täysillä. En halua murehtimisella pilata ensimmäistä raskauttani (olen tosin luonteeltanikin sellainen, etten jaksa stressata asioista, varsinki jos en voi vaikuttaa niihin mitenkään).

Mä tein ainoastaan 2 testiä silloin kun menkat oli myöhässä: toinen oli halpis, johon pomppas heti selkeät viivat. Ja toinen digi, jonka tein sit pv myöhemmin ja anto vastaukseks 2-3 (tällöin oltiin menossa about 4+5). Seuraava testi on sit se varhaisultra:D

En kyl jaksais enää oottaa sitä varhaisultraa, ihan senki takia, et siinä vaiheessa asia ehkä realisoituis miehellekin eri tavalla haha
 
Vappuvauva 2021
Tuosta muille kertomisesta ollaan pohdittu, että aikaisintaan kukaan ulkopuolinen saisi tiedon odotuksestamme NT-ultran jälkeen. Olemme myös menossa omaan piikkiin yksityiselle NIPT-kokeeseen. Halutaan olla terveysasioista aivan varmoja ennen kun kerrotaan asiaa eteenpäin.

Ensimmäiset ihmiset, joille kerrotaan tulevat olemaan perheenjäsenistöä. Siskoni ennen muita, koska hän sai esikoisensa viime vuonna eli on minulle paras vertaistuki (samat geenit eli ehkä voisin saada häneltä tietoa, mitä odotettavissa. :)

Joskus ensimmäisen kolmanneksen jälkeen sitten läheiset kaverit ja säännöllisesti tapaamani tyypit, joilta asiaa vaikeampi peitellä tai jotka arvaisivat kuitenkin.
Ja sitten kun asiaa ei voi enää peitellä, saavat tietää satunnaiset tutut jos törmätään ja työpaikka.
 
Mulla nyt 5+6 ja pahoinvointi on tänään voimakasta. Toivottavasti menee aalloissa, kuten lievä etova olo aiemmin. Yritän mennä syömään, mutta ajatuskin tekee pahaa. Tänään pitäisi käydä kiekaisemassa yksi tärkeä juttu, mutta muuten on onneksi viikonlopun kalenteri tyhjä.
 
Tuosta muille kertomisesta ollaan pohdittu, että aikaisintaan kukaan ulkopuolinen saisi tiedon odotuksestamme NT-ultran jälkeen. Olemme myös menossa omaan piikkiin yksityiselle NIPT-kokeeseen. Halutaan olla terveysasioista aivan varmoja ennen kun kerrotaan asiaa eteenpäin.

Ensimmäiset ihmiset, joille kerrotaan tulevat olemaan perheenjäsenistöä. Siskoni ennen muita, koska hän sai esikoisensa viime vuonna eli on minulle paras vertaistuki (samat geenit eli ehkä voisin saada häneltä tietoa, mitä odotettavissa. :)

Joskus ensimmäisen kolmanneksen jälkeen sitten läheiset kaverit ja säännöllisesti tapaamani tyypit, joilta asiaa vaikeampi peitellä tai jotka arvaisivat kuitenkin.
Ja sitten kun asiaa ei voi enää peitellä, saavat tietää satunnaiset tutut jos törmätään ja työpaikka.
Meilläkin tulossa Nipt, mutta julkiselle päästään.
 
Tänään jouduin jäämään kotiin. Mikään ei maistu, olen puoli yötä istunut sängyn laidalla kun uni ei tule ja on huono olo. Ahdistus tästä huonosta olosta aivan kaakossa. Kolme yötä mennyt nyt huonosti. Luulen, että ahdistus lisää tuota huonoa oloa ja pieni vellova huono olo laukaisi sen, kuten mulla ahdistukset pakkaa ilmestymään. Tai sitten vain kroppa ei vain kestä. Masentaa, kun ei voi yhtään nauttia tästä.
 
vierailija
Oletko vielä tutkinut, minne kannattaa mennä? Itse menen myös NIPT:iin. Vähän olen selaillut vasta yksityisten hinnastoja ja testien laajuuksia, mutta en ole vielä päätynyt mihinkään.
Ajatttelin mennä samalle toimijalle, missä työterveytemme on järjestetty. Tietääkseni työterveyden asiakkaana joistain labratutkimuksista ainakin saamme alennusta. Tiedä sitten koskeeko etu näin spesiaalia tutkimusta, Mutta silti helpoin mennä tuttuun paikkaan vaikka asia yksityinen eikä työterveyden piiriin kuuluva
 
  • Tykkää
Reactions: mim1
Te jotka menossa nipt tutkimukseen, niin saanko kysyä että miksi haluatte tai joudutte siihen? Sori jos on mennyt ohi jos on ollut puhetta aiemmin. Aihe kiinnostaa oman iän takia, mutta en ollut tarkemmin vielä asiaa ajatellut.
 
Te jotka menossa nipt tutkimukseen, niin saanko kysyä että miksi haluatte tai joudutte siihen? Sori jos on mennyt ohi jos on ollut puhetta aiemmin. Aihe kiinnostaa oman iän takia, mutta en ollut tarkemmin vielä asiaa ajatellut.
Haluan mennä, koska ikäni 40+. Enkä oikein luota siihen, että normiseuloissa kaikki ongelmat näkyvät ajoissa.
 
  • Tykkää
Reactions: IinesAnkka82

Yhteistyössä