Totuus vanhoillislestadiolaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minäjokapoissaolin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minäjokapoissaolin

Vieras
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010070311984774_uu.shtml

Jos lestadiolaisia paikalla niin minulla olisi pari mieltä askarruttavaa kysymystä..

"Raamattu varoittaa alkoholin käytöstä. Juopottelu on sen mukaan syntiä. Se, ettei alkoholia käytetä, perustuu siis Jumalan sanaan. "

-Miksi Jeesus sitten muutti veden viiniksi, hääjuhlissa joissa sen ajan mukaan ryypättiin useampi päivä?
-Jos juopottelu on syntiä, miksi Nooa rantauduttuaan arkilla, joi itsensä niin humalaan että sammui alasti telttaansa? hän kumminkin oli raamatun yksi tärkeimmistä miehistä.

"Jumalan sanan mukainen usko opettaa luottamaan Jumalaan elämän ja kuoleman Herrana. Hänellä on valta antaa uusi elämä ja valta olla antamatta sitä."

Jos elämän syntymisen ehkäiseminen on kiellettyä, eikö elämän päättymisen ehkäiseminen olisi myös?
Käyttääkö Lestadiolaiset kypäriä, tms. suojavarusteita rakentaessaan esim. taloaan?
Entä jos pihalla on avonainen kaivo, eikö se ole herran tahto jos sinne tipahtaa? miksi siis peittää sitä..
Jumala on elämän ja kuoleman herra, jos hän päättää elämästä, hänen pitää päättää myös kuolemasta, eikö?

nämä pari asiaa tuli mieleen tuosta lehtijutusta...

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Eräs tuntemani lestaperhe ei käytä lapsilla turvaistuimia. Ilmeisesti sekin on Jumalan tahto jos jotain tuolla liikenteessä sattuu...

PLAAAAAAPLAAAAPLAAAPLAAPLAAPLAAPLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Mä oon miettiny kans noita juttuja. Itse oon myös uskovainen, helluntailainen, mutta näen asiat niin eri tavalla kuin lestadiolaiset.

Esim. alkoholi ei Raamatun mukaan ole itsessään syntinen aine. Missään Raamatussa ei sanota että ei saisi juoda alkoholia, vaan siellä sanotaan että siitä ei saa juopua. Ne on kaks eri asiaa! Alkoholia voi hyvin käyttää esim ruokajuomana tai ruuanlaitossa, ei se oo syntiä.

Lapsista Raamatussa sanotaan, että he ovat Herran lahja. Raamatussa kerrotaan myös monista muista asioista, jotka on lahjoja Herralta. Siellä sanotaan myös, että ihminen itse päättää, ottaako Herran lahjoja vastaan. Minä näen tämän asian lapsiluvun kohdalla siten, että vaikka ne on Herran lahjoja, niin jokainen voi päättää ottaako lahjaa vastaan vai ei. Ei niitä ole pakko ottaa vastaan jos ei halua, eli voi käyttää ehkäisyä siihen. Ei missään Raamatussa oo lausetta jonka mukaan ihminen tekee syntiä jos käyttää ehkäisyä. Ehkäisyä käytettiin jo Vanhan Testamentin aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja hellari:
Mä oon miettiny kans noita juttuja. Itse oon myös uskovainen, helluntailainen, mutta näen asiat niin eri tavalla kuin lestadiolaiset.

Esim. alkoholi ei Raamatun mukaan ole itsessään syntinen aine. Missään Raamatussa ei sanota että ei saisi juoda alkoholia, vaan siellä sanotaan että siitä ei saa juopua. Ne on kaks eri asiaa! Alkoholia voi hyvin käyttää esim ruokajuomana tai ruuanlaitossa, ei se oo syntiä.

Lapsista Raamatussa sanotaan, että he ovat Herran lahja. Raamatussa kerrotaan myös monista muista asioista, jotka on lahjoja Herralta. Siellä sanotaan myös, että ihminen itse päättää, ottaako Herran lahjoja vastaan. Minä näen tämän asian lapsiluvun kohdalla siten, että vaikka ne on Herran lahjoja, niin jokainen voi päättää ottaako lahjaa vastaan vai ei. Ei niitä ole pakko ottaa vastaan jos ei halua, eli voi käyttää ehkäisyä siihen. Ei missään Raamatussa oo lausetta jonka mukaan ihminen tekee syntiä jos käyttää ehkäisyä. Ehkäisyä käytettiin jo Vanhan Testamentin aikana.

Eli abortti on ok, koska ei ole pakko ottaa vastaan lahjaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

facepalm

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Jo alkunsa saaneen elämän lopettaminen ei ole sallittua, mutta on sallittua ehkäistä niin että uusi elämä ei pääse alkuun. Toki tässäkin asiassa täytyy käyttää myös järkeä: jos 3 lapsen äiti tulee ehkäisystä huolimatta raskaaksi ja raskaus on hänelle vaaraksi niin, että nää 3 olemassa olevaa lasta ovat vaarassa menettää äitinsä, niin tilanne on ehkä hieman eri.

Mutta en ala jankata aborttiasiasta enempää koska tiedän että täällä palstalla siitä on niin monenlaisia mielipiteitä ja jokainen pitäköön omansa. Abortti ja raskauden ehkäisy ovat kaksi ihan eri asiaa. Abortti ei ole ehkäisykeino ja mä kirjoitin nyt pelkästään ehkäisystä.

Alkuperäinen kirjoittaja luulen mä:
Onks hellareilla tyyli vähä; Otetaan sieltä ja täältä Raamatun ohjeita, mikä tuntuu itsestä hyvältä?

Ei kun hellarit toimii siten kuin siellä oikeasti lukee. esim. lestadiolaisten ajatus siitä, että he ovat ainoat taivaaseen pääsevät uskovaiset, on just sellainen asia joka on otettu sieltä täältä Raamatusta eikä sillä oo mitään todellista pohjaa Raamatun Sanassa. Kun siellä selvästi sanotaan, että JOKAINEN joka uskoo, pääsee taivaaseen. Ei siellä sanota missään että vain tiettyyn seurakuntaan kuuluvat pääsisivät taivaaseen vaan sinne pääsee KAIKKI jotka USKOO, riippumatta siitä, onko luterilainen, hellari, metodisti, ortodoksi, katolinen tai mikä tahansa muu vastaava.

Alkuperäinen kirjoittaja oih:
Eräs tuntemani lestaperhe ei käytä lapsilla turvaistuimia. Ilmeisesti sekin on Jumalan tahto jos jotain tuolla liikenteessä sattuu...

PLAAAAAAPLAAAAPLAAAPLAAPLAAPLAAPLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

??
Tule itse katsomaan jos et usko. Sujuvasti pakkaavat 8 ihmistä 7-paikkaiseen autoon.

Sama juttu meidän naapurissa. 7 lasta ja eilen näin parhaan, perheen 2 viikkoinen matkusti 5vuotiaan sylissä! Aika hurjaa minusta, sanoittepa tekopyhät mitä tahansa!

Onks hellareilla tyyli vähä; Otetaan sieltä ja täältä Raamatun ohjeita, mikä tuntuu itsestä hyvältä?

Ei kun hellarit toimii siten kuin siellä oikeasti lukee. esim. lestadiolaisten ajatus siitä, että he ovat ainoat taivaaseen pääsevät uskovaiset, on just sellainen asia joka on otettu sieltä täältä Raamatusta eikä sillä oo mitään todellista pohjaa Raamatun Sanassa. Kun siellä selvästi sanotaan, että JOKAINEN joka uskoo, pääsee taivaaseen. Ei siellä sanota missään että vain tiettyyn seurakuntaan kuuluvat pääsisivät taivaaseen vaan sinne pääsee KAIKKI jotka USKOO, riippumatta siitä, onko luterilainen, hellari, metodisti, ortodoksi, katolinen tai mikä tahansa muu vastaava.

Juu,jokainen joka uskoo ja TOIMII raamatun mukaisesti.Ei se pelkkä usko riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja veeras:

Juu,jokainen joka uskoo ja TOIMII raamatun mukaisesti.Ei se pelkkä usko riitä.

Niin, Raamattua lainatakseni: "usko ilman tekoja on kuollut."

Alkuperäinen kirjoittaja oo-o:

Sama juttu meidän naapurissa. 7 lasta ja eilen näin parhaan, perheen 2 viikkoinen matkusti 5vuotiaan sylissä! Aika hurjaa minusta, sanoittepa tekopyhät mitä tahansa!

Maalaisjärki pitää tässäkin olla. vaikka Raamatussa sanotaan että Jumala suojelee ja varjelee ja ilman Jumalan tahtoa ei tapahdu mitään niin ei se tarkoita että ihmisten pitäis unohtaa järjenkäyttö. Raamatussa on kohta jossa kerrotaan kuinka saatana yllyttää Jeesusta hyppäämään kalliolta alas vedoten Raamatun kohtaan, jossa Jumala lupaa aina suojella ja varjella, mutta Jeesus kieltäytyy ja sanoo saatanalle, että ei Jumala tykkää että häntä kiusataan. Mun mielestä on järjetöntä olla käyttämättä turvaistuimia vedoten siihen, että mitään pahaa ei tapahdu ellei Jumala salli sitä. Jumala ei myöskään salli uhkarohkeutta ja typeriä temppuja, ei myöskään sitä, että ei noudateta lakipykäliä. Ja lakihan sanoo, että pienillä lapsilla pitää olla asianmukaiset istuimet autossa. Eli jos joku lesta Raamattuun vedoten ei käytä istuimia niin on tainnu jäädä Raamatun Sana jostain kohti avautumatta...

Ja kaikki hellarit käyttää pyöräilykypärää? Maksaa televisioluvan? Noudattaa nopeutusrajotuksia? Jne?? Ai niin, mutta saa kiilotettua omaa ympyräänsä kun etsii rikan toisten käytöksestä

Kiinnittikö kukaan muu huomiota noihin toimittajan esittämiin kysymyksiin? Taas sama tyyli kuin mitä tahansa muuta kuin kristinuskoa käsittelevässä artikkelissa. Kysymykset ovat tosi alatyyliä, eikä heidän uskostaan haluttu kysyä. Ainoastaan kielletyistä asioista, jotka ovat siis sallittuja kristityille. Eli pilkantekoa tämäkin juttu. Lukekaa kysymykset.

Itse olen uskova, mutta en helari, lesta tai kristitty.

Alkuperäinen kirjoittaja Uskova:
Kiinnittikö kukaan muu huomiota noihin toimittajan esittämiin kysymyksiin? Taas sama tyyli kuin mitä tahansa muuta kuin kristinuskoa käsittelevässä artikkelissa. Kysymykset ovat tosi alatyyliä, eikä heidän uskostaan haluttu kysyä. Ainoastaan kielletyistä asioista, jotka ovat siis sallittuja kristityille. Eli pilkantekoa tämäkin juttu. Lukekaa kysymykset.

Itse olen uskova, mutta en helari, lesta tai kristitty.

Sama tyyli kun täällä. Etsitään ne kohdat, mistä saadaan arvostella ja unohdetaan muut

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ja kaikki hellarit käyttää pyöräilykypärää? Maksaa televisioluvan? Noudattaa nopeutusrajotuksia? Jne?? Ai niin, mutta saa kiilotettua omaa ympyräänsä kun etsii rikan toisten käytöksestä

Juu ei oo nyt tarkoitus korottaa helluntailaisuutta ja alentaa lestoja. Taidat olla itse lestadiolainen kun vedät noin herneen nenään. Mun alkuperäinen pointti oli vaan tuoda esiin se, että itse näen asiat eri tavalla enkä mistään Raamatusta löydä kohtaa jossa vahvistettais tiettyjen asioiden Raamatunmukaisuus, joita lestadiolaiset noudattaa. Ehkä oli virhe ilmaista oma kotiseurakunta, kun sillähän ei oo mitään merkitystä tässä asiassa. Taivaan portilla ei kysytä mihin seurakuntaan kuulut vaan siellä kysytään että mikä on suhteesi Jeesukseen. Helluntailainen uskovainen ei oo yhtään autuaampi tai parempi kuin lestadiolainen uskovainen, kun puhutaan elävässä uskossa olevista ihmisistä. Uskonnolliset ihmiset vailla henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen on sitten eri asia.

Yhteistyössä