Totuus tuli ilmi - maataloustuottajia riepoo halpuutus

  • Viestiketjun aloittaja vierailijapotaatti
  • Ensimmäinen viesti
vierailijapotaatti
Vain sen takia, että kuluttajat saavat ruokaa halvemmalla, ei sen takia että heille itse maksettaisiin vähemmän. Mitä vtua se viljelijän tilipussiin vaikuttaa jos joku huijaa kauppiasta?

Ja huijausta sekin on, että jotkut kauppiaat myyvät ruotsalaista perunaa suomalaisena. Mausta kyllä tunnistaa, onko peruna suomalainen vai ei.

"Jotkut perunanviljelijät ovat törmänneet ikävään ilmiöön kesän kynnyksellä. Perunoita myyvistä kaupoista on kantautunut tieto, että osa asiakkaista on ostanut kalliimpaa varhaisperunaa halvemman, ulkomaisen perunan hinnalla."

http://yle.fi/uutiset/perunaa_nyysitaan_ovelasti_kaupoista__vahinkoja_sattuu/8949001?origin=rss
 
vierailija
Kuka tyhmä enää nykyään syö perunaa??? Se on mennyttä aikaa kun ihmiset nykyään tietää ettei sitä pidä syödä. Mä tiedän monia jotka välttää perunaa ja peruna olis viimeinen ruoka mihin ne koskee.
 
vierailija
Kuka tyhmä enää nykyään syö perunaa??? Se on mennyttä aikaa kun ihmiset nykyään tietää ettei sitä pidä syödä. Mä tiedän monia jotka välttää perunaa ja peruna olis viimeinen ruoka mihin ne koskee.
Aijai kuule, uudet perunat tillin ja voin kanssa, parempaa ei oo. Näillä mä elän melkein koko kesän.

Talvella ei oikein sitten perunaa syödäkään. Kiusauksissa ja muusina toisinaan.
 
vierailija
Kuka tyhmä enää nykyään syö perunaa??? Se on mennyttä aikaa kun ihmiset nykyään tietää ettei sitä pidä syödä. Mä tiedän monia jotka välttää perunaa ja peruna olis viimeinen ruoka mihin ne koskee.
No jos normaalin värisiä luomuperunoita vielä jostaki saa ostaa, voi syödä pieniä määriä, mutta tavallisissa perunoissa on niin paljon sallittuja jäämiä (ei niitä edes etsitä, selvisi yhdessä dokumentissa!). Huomasin eron silloin kauan sitten, kun rutontorjunta-aineet oli otettu käyttöön ja uutisoitiin vain, että "perunaruton torjunta on onnistunut". Siihen päälle vielä kaikki muut mahdolliset vain siksi, ettei enää ymmärretä, miten perunaa voi kasvattaa ilman myrkkyjä. Hyvin kasvaa, mutta sellainen ei tuota voittoa Syngentalle.

Onhan tämä koko systeemi niin nurin, että ---osaat kyllä ajatella itsekin, miten:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/mtk-sianlihantuottajan-työ-heitettiin-hukkaan-1.128645
 
vierailija
Kuka tyhmä enää nykyään syö perunaa??? Se on mennyttä aikaa kun ihmiset nykyään tietää ettei sitä pidä syödä. Mä tiedän monia jotka välttää perunaa ja peruna olis viimeinen ruoka mihin ne koskee.
Kyllä mä mieluummin syön noita oman maan pottuja kui jotain vinkuintiasta raahattua hifistely ruokaa. Joka on kasvatettu kyseenalaisilla keinoilla, pomittu kyseenalaisella työvoimalla, jalostettu kyseenalaisin keinoin ja raijattu meriteitse/lentoteitse saastuttaen tänne pohjolaan jotta "tiedostavat" kuluttajat voi syödä terveellisesti egologista luomuruokaa ;) ;)

Markkinakoneisto hieroo karvaisia kämmeniä kun nämä idiootit toteuttavat terveellistä ja luonnonmukaista ruokailuaan :)
 
vierailija
Kuka tyhmä enää nykyään syö perunaa??? Se on mennyttä aikaa kun ihmiset nykyään tietää ettei sitä pidä syödä. Mä tiedän monia jotka välttää perunaa ja peruna olis viimeinen ruoka mihin ne koskee.
Nimenomaan OMAN maan, itsekasvatettuja perunoita meillä syödään ja jossain Kokkikartanon kiusauksessa harvoin, mut muuten ollaan ilman, kun ei niistä tiedä. Omissakin jos on vihreetä, roskiin menee koko pottu! MUTTA tässä se, mikä liittyy perunaan noin yleensä ja on lajikekysymys:

"Glykoalkaloidit hajottavat solukalvoja ja häiritsevät hermovälitysaineen (kolinesteraasi) toimintaa. Eriasteisia myrkytysoireita on kivun tunne mahassa tai suolistossa, pahoinvointi, ripuli, oksentelu, usein yhdessä päänsäryn ja kuumeen kanssa, verenpaineen lasku sekä iholaikut. Hermosto-oireita on uneliaisuus, apaattisuus/rauhattomuus, täriseminen, sekavuus, depressio, harhanäyt, näkökyvyn heikkeneminen...

Perunan kolhiminen nostaa pitoisuutta selvästi, varsinkin kolhun välittömässä läheisyydessä. Kolhuisen mukulan glykoalkaloidipitoisuus nousee helposti yli sallitun rajan. Voimakkaat vioitukset (murskautuneet mukulat, haljenneet) lisäävät pitoisuutta eniten, heikoilla vioituksilla (mustelmat, pikkukolhut) on vähäisempi merkitys. Kolhiminen nostaa pitoisuutta voimakkaimmin lajikkeilla, joilla on luontaisesti korkea taso. Lajikkeen hyvä kolhunkestävyys on glykoalakaloidipitoisuuden hallinnan kannalta tavoittelemisen arvoinen asia.

..Suurin osa, jopa 97 %, glykoalkaloideista on aivan mukulan pintakerroksessa. Pitoisuuksien vaihtelussa syvyyssuunnassa on tosin lajikekohtaisia eroja. Pintaan keskittyvä glykoalkaloidi on tietenkin eduksi, koska sen saa kuorinnalla pois. Kuorimalla peruna pitoisuus laskeekin 50-95 %. Perunaa kuorineen keitettäessä glykoalkaloidit siirtyvät jossakin määrin syvemmälle perunan sisäosiin ja keitetyn perunan kuorinta ei laske pitoisuutta aivan yhtä tehokkaasti. Mukuloissa, joiden kokonaispitoisuus on hyvin korkea, myös mukulan sisäosassa on korkeahkoja pitoisuuksia ja kuorinnan teho on silloin heikompi. Koska glykoalkaloidit hajoavat vasta yli 300 asteen lämmössä, keittämisellä tai muulla kuumentamisella ei ole vaikutusta pitoisuuteen." -kerrotaan Paavon perunasivuilla
 
vierailija
Mua ärsyttää jostain syystä ihan suunnattomasti että joudut itse punnitsemaan kaikki perunat, tomaatit, paprikat sun muut. Jopa Stockmannilla joudut itse tekemään tuon työn. Etsit sitä koodia, jonotat punnituspisteelle, juokset edestakas... tietääkseni vain Lidl tarjoaa palvelun että nappaat vain tuotteet kyytiin ja kassa tekee punnitukset puolestasi.
 
Varmasti reipoo maataloustuottajia halpuutus, mutta eikä vain se. Mutta SE ei ole kuluttajan vika, vaan Suomen valtion! politiikan :
Koska Suomi ei ole maantieteellisesti mikään maatalousmaa, on pläkin selvää kaikille Maailmassa, että etelämmässä Eurooppaa pellot tuottavat tehokkaammin. Suomen valtion EU-komissaarinen olisi pitänyt jo ajat sitten, ja viimeistään nyt saada maataloustukia paljon, paljon enemmän Suomeen, koska: Suomen maatalous, ja etenkin maitotalous, on kärsinyt Venäjä-pakotteista.
Näistä pakotteista olemme kärsineet ihan Turhaan ja laiskuuttamme, koska: Suomella on ollut mahdollisuus EU:n lainsäädännön rajoissa hakea itselleen erityistä lupaa tehdä esim. vain maitokauppaa Venäjän puolelle, tai vaikka vain ilmoittaa: Viemme jatkossakin maitoa Venäjälle.piste. . Mutta ei ja miksi ei?

Valio on nyt etabuloitunut Venäjälle, ja sillä on tuottavia tuotantolaitoksia rajan toisella puolella. Tavallaan tunnen ylpeyttä, tavallaan harmittaa niin pirusti, kun ostan Pietarin supermarketista Valio-rahkaa ja Velio.juustoja made in Russia. Mutta hyviä ne ovat :D
 
Mua ärsyttää jostain syystä ihan suunnattomasti että joudut itse punnitsemaan kaikki perunat, tomaatit, paprikat sun muut. Jopa Stockmannilla joudut itse tekemään tuon työn. Etsit sitä koodia, jonotat punnituspisteelle, juokset edestakas... tietääkseni vain Lidl tarjoaa palvelun että nappaat vain tuotteet kyytiin ja kassa tekee punnitukset puolestasi.
Toisaalta se aavistuksen verran pidentää sitä kassajonotusaikaa...vaikka Lidlin kassat on nopeita noin niiku muutoin.

Sit joskus kun oli rahat tosi tiukilla, niin mietin mielessäni että paljonkohan se kassa täräyttää rehujen summaksi...
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vierapost: 31320806:
Mua ärsyttää jostain syystä ihan suunnattomasti että joudut itse punnitsemaan kaikki perunat, tomaatit, paprikat sun muut. Jopa Stockmannilla joudut itse tekemään tuon työn. Etsit sitä koodia, jonotat punnituspisteelle, juokset edestakas... tietääkseni vain Lidl tarjoaa palvelun että nappaat vain tuotteet kyytiin ja kassa tekee punnitukset puolestasi.
Nyt voit vaan ootella lähetystä kotona.😄
 

Yhteistyössä