Torniolaistyttö sai lääkärin huomion vasta tuntia ennen kuolemaansa. Äiti kertoo tapahtumista:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tässä kyseissä tapauksessa tytön tila heikkeni huomattavasti huonompaan suuntaan sunnuntai iltapäivällä. Tämän vuoksi oltiin puhelinyhteydessä klo 16.25 L-PKS:assa olevaan terveydenhuoltopisteeseen ja kerrottiin tytön tilassa tapahtunut muutos. Lpks:sta todetiin, että onhan hyvä, että tyttö jaksoi käydä syömässä. Heillä on siellä sellaisia, jotka ovat heräteltävissä, joten aihetta huoleen ei ole.

Maanantai-aamulla oltiin taas yhteydessä tornion terveyskeskukseen, jossa käytiin ja josta palautetiin kotiin nesteytyshoitoon. Tytön tilan vuoksi oltiin taas yhteydessä Lpks:n tiloissa olevaan hoitopisteeseen, josta kerrottiin, että " tämähän on ihan tavallista sikainfuenssaa, johon kuuluu oksennustauti, väsymys, kuume, kurkkukivut, päänsärky, joita olin myös kertonut tytöllä olevan. Anna tytön vain nukkua, koska lepo hoitaa parhaiten tytön sikainfluenssaa. Herättele välillä ja anna nestettä. Ja yöksi Buranaa, koska voi tulla kuumepiikkejä". Kysyin koska minun pitää huolestua. Sanottiin, että silloin kun on kyljet kipeänä tai on hengenahdistusta".

Tytön tilassa hengityksessä huomasin tämän jälkeen illemmalla, että hengitys on katkonaista. Tämän vuoksi soitin klo 22.38 Lpks:n yhteispäivystykseen, ja kysyn mikä ero on katkonaisella hengityksellä ja hengenahdistuksella. Keskustelin lääkärin kanssa, ja hän vastasi, että katkonaista hengitystä voi esiintyä esim. unen alkuvaiheessa ja syvään uneen mentäessä hengitys tasaantuu. Tämän vuoksi ei kysymyksessä ollut hengen ahdistus.

Lisäksi sanoin, että tytön otsa on kostea, niin tähän sanoi lääkäri, että kyseessä voi olla kuumeen nousu. Lääkäri sanoi, että tänne ei kannata tulla, koska ei he täälläkkään voi tähään aikaan mitään tehdä, kun esim. labra on kiinni. Hän sanoi, että olkaa kotona, jossa tyttö nukkuu yön yli. Ja tulkaa aamulla, jos silloin on tarvetta. Sanoin, että taas silloin mennään tornion terveyskeskuksen kautta päivystyksestä jonotuksen avulla mahdollisesti saatavan lähetteen kanssa. Keskustelu kesti 20 minuuttia. Tyttöni kuoli n. tunnin kuluessa.

Tämä oli lopputapahtumien kulku.

tytön äiti

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?extra=-155&ju=823190

:'(

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Mä vain yksinkertaisesti olen sitä mieltä, että hoitajien wannabe lääkärileikki on mennyt liian pitkälle |O

Täysin samaa mieltä!!!

Kyllä!

Tuntuu niin pahalta ja epätoivoiselta kun ei pääse lääkärille enää millään.

Tämä ei liity sikaan, mutta esimerkki: pääsin vihdoin lääkärille maanantaina, hän sanoi että jos ei keskiviikkoon mennessä ole kuume laskenut ja oireet hellittäneet tule takaisin. Soitin eilen (hoitajallehan ne puhelut menee) että ei ole oireet vähenneet eikä kuume noussut, kipeä ja pelottaa, pääsenkö lääkärille, vihainen akka huusi puhelimeen että syö se kuuri loppuun (vielä viikko eilisestä) ja soita sitten uudelleen, että kuume ja selkäkipu kuuluu tautiin. Ei kertaakaan kysynyt missä vaiheessa tauti oli, eilen olin sairastanut sitä jo yli viikon.

Pelottaa. Oikeasti. Meidän kaikkien puolesta.

Helvetti soikoon!

Lapsen hengitys on katkonaista ja käsketään vaan lunkisti laittaa nukkumaan..
Ei se nyt noin voi mennä, että toinen on kuolemankielissä eikä hoitoa saa, "kun ei täällä sille voida mitään sen kummempaa tehdä, labrakin on kii" |O

Helvetti soikoon, olisin kävellyt (jo aiemmin, kun lähettelivät vain kotiin, vaikka lapsen tila on silminnähden huono) sairaalan ovesta sisään enkä olis lähtenyt kun korkeintaan poliisiauton kontissa..

Pistää vihaksi tytön ja vanhempien puolesta. En voi edes kuvitella vanhempien surun määrää :'( :'(

Mä vain yksinkertaisesti olen sitä mieltä, että hoitajien wannabe lääkärileikki on mennyt liian pitkälle |O

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :hug: :'( :'( :'(

Aivan ensimmäisenä minä taas osoitan sen syyttävän sormeni näihin päättäjiin, jotka jatkuvasti leikkaavat menoja terveydenhuoltopalveluista ynnä muista.

Mutta kyllä, olen monesti itsekin asioinut erittäin tympeiden, työhönsä kyllästyneiden ja piittaamattomien hoitajien kanssa. En tiedä mistä moinen johtuu, moni varmaan sanoo, että hoitajat kun joutuu työssään sietää niin paljon p*skaa, että ovat niin uupuneita.. Minä en usko syyn olevan kuitenkaan tässä, vaan ihan hoitajan perusluonteessa on jotain mätää ja väärällä alalla, jos ei potilaiden tilanne kiinosta saati sitten kun on lapsi kyseessä! (enkä nyt väitä, että tämän tytön "hoitanut" sh olisi tälläinen, vaan omien kokemusten perusteella..)

Virhehän tuossa on varmasti tapahtunut sitä en kiellä. Mutta peräänkuulutan kyllä sitä ihmisten omaakin vastuuta, jos vointi selkeästi huononee niin silloin lähdetään sinne hoitoon eikä enää soitella.
Mitä tulee tähän että hoitajat eivät päästä potilaita lääkärille niin ei kuulkaa ole helppoa olla hoitaja esim tk:n päivystyksessä jossa asiakkaat valittaa kun ei pääse lääkärille ja lääkärit valittavat hoitajille että kun tuo ja tuokin on laitettu "listalle". Välillä on tunne että teetpä niin tai näin niin aina väärinpäin. Että ei ne asiat aina ole niin yksselitteisiä. Itsekin olen saanut kokea sen että kun jollekkin olet ajan antanut niin tulee arvostelua eihän tuo nyt ois lääkäriä tarvinnut.

Mulla on kauhea paniikki että lapsille tulee tuo ja etenkin pienemmälle joka on tosi herkkä. Lastenlääkäri sanoi että jos lapselle nousee korkea kuume niin heti hakemaan Tamiflu kuuri...mitä jos joudun taistelemaan tk:ssa tms kuurista kun sitä ei herkästi kerran anneta..
Ei kannattas tietty etukäteen miettiä tämmösiä :(

Lääkäreiltä on jatkuvasti siirretty työtehtäviä hoitajille, muttei kuitenkaan valtaa lähettää potilaita tarpeellisiin jatkotutkimuksiin. Sairaanhoitajalla ei ole oikeutta kirjoittaa potilaalle thorax-kuvauslähetettä pneumoniaepäilylläkään. Tässä tapauksessa se olisi voinut taata potilaalle oikean hoidon.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Lääkäreiltä on jatkuvasti siirretty työtehtäviä hoitajille, muttei kuitenkaan valtaa lähettää potilaita tarpeellisiin jatkotutkimuksiin. Sairaanhoitajalla ei ole oikeutta kirjoittaa potilaalle thorax-kuvauslähetettä pneumoniaepäilylläkään. Tässä tapauksessa se olisi voinut taata potilaalle oikean hoidon.

Sehän minua tässä syyttelyssä risookin kun annetaan sellainen kuva että ne hoitajat ihan omaa ilkeyttään estävät potilaiden pääsyn lääkärille. Tuskin ne hoitajat ovat itse keksineet sitä että "rajoitetaan" potilaiden pääsyä lääkärille vaan kyllä ne ohjeet on ylemmiltä tahoilta tulleet.
Ja tosiaan tehtäviä kyllä siirretään mutta mites on siitä maksettavan korvauksen laita?

En minä ainakaan osaa sanoa oikein mitään.... Minuakin, ihan ventovierasta, SUUTUTTAA ja SURETTAA, että pieni tyttö kuolee tavallaan "tuosta noin vain".... Ihan kohtuutonta. Vanhemmille suurimmat myötätuntoni ja hiljainen osanottoni.

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :hug: :'( :'( :'(

samaa mieltä :|

jonkun ON otettava tästä vastuu, kaikki puhuu vaan että ohjeiden mukaan on toimittu, ja paskat sanon mä. tyttö olisi pitänyt viedä lääkärille, ei hoitajalle. ihme pässi siellä puhelimessakin se lääkäri ollut. :'(

voi ei. :( tulipa oikee painava tunne rinnassa. mun vanhin täyttää kohta 8v ja ajatuskin että meille kävis samoin...voimia vanhemmille. voin vaan kuvitella sitä surua, ahdistusta ja vihaa. oon sanaton.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Mulla on kauhea paniikki että lapsille tulee tuo ja etenkin pienemmälle joka on tosi herkkä. Lastenlääkäri sanoi että jos lapselle nousee korkea kuume niin heti hakemaan Tamiflu kuuri...mitä jos joudun taistelemaan tk:ssa tms kuurista kun sitä ei herkästi kerran anneta..

sä se parhaiten lapses tunnet, ja sillon kun on tosi kyseessä sä kyl huomaat sen, ja silloin on vaadittava sitä hoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:

sä se parhaiten lapses tunnet, ja sillon kun on tosi kyseessä sä kyl huomaat sen, ja silloin on vaadittava sitä hoitoa.

Niinhän se on..

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:

Niinhän se on..

Minä luulen, että jos tilanne pääsee esim ns massapaniikkiin, edes VAATIMINEN EI auta. Terveydenhuolto ei vastaa kaikkiin tarpeisiin, edes niihin huutaviin. Ikävä kyllä. Ei pidä luottaa liikaa, suomalaiseenkaan terveydenhuoltoon.

Yhteistyössä