Törkeää käytöstäkö neuvolasta??!?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lissupissu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lissupissu

Vieras
Olemme käyneet tähän asti eri paikkakunnan neuvolassa ja siellä aina sanottiin, että terve tyttö ja hienosti kasvanut yms. Nyt vaihdoimme muuton takia neuvolaa toiselle paikalle.
5-vuotis neuvolassa neuvolan täti rupesi sitten sanomaan, että lapsi on ylipainoinen ja meidän täytyy tulla kontrollikäynnille nyt 2kk välein, koska lapsi on lihava yms.
Lapsi on kasvanut joka vuosi todella tasaisesti. Katsoin neuvolakortista, että tyttö on jopa hoikistunut viime vuosista.
Meillä ei tyttö ole ikinä edes maistanut limsaa ja mehuja ei suostu edes juomaan. Karkki tai herkkupäiviä ei ole edes kerran viikossa, vaan herkuttelu kuuluu erikoishetkiin, kuten juhliin.
Meillä syödään tavallista terveellistä kotiruokaa ja paljon vihanneksia, hedelmiä yms. Ruokavaliossa ei todellakaan ole korjattavaa.
Päiväkodissa ovat aamupäivisin ulkona 1,5h ja joka tiistai käyvät tarhasta jumpassa.
Iltaisin vielä touhutaan ulkona kotona 1-2h.

Lapsen mitat olivat 116cm ja 20kg.

Sanoin suoraan, etemme aio tulla millekkään kontrollikäynnille. Meidän ruokailutottumuksissa ei todellakaan ole mitään vikaa (terkkari väitti ihan puppua "karkkia ei saa syödä joka päivä" yms ja jauhasi mehun juonnista, vaikkei lapsi edes juo sitä).

Meillä myös poika ei juo mitään muuta kuin vettä ja aamuisin ja iltaisin lasillisen kaakaota. Kaakaoon laitan yhden teelusikallisen jauhetta. Maitoa ei juo kotona, mutta tarhassa kyllä. Aamupalaksi puuroa, lounas hoidossa ja välipala hoidossa. Päivällisellä on ihan normaali kotiruokaa meillä kotona: Salaatti tai raaste, keittoa, perunoita, makaronilaatikkoa tms.
Iltapalana hedelmiä, karjalanpiirakka tms.
Päiväkodista ovat aamupäivisin ulkona reilun tunnin ja myös me ulkoilemme iltaisin tunnin tai parikin. Kerran viikossa vähintään yritämme tehdä lapsen kanssa jotain todella reipasta liikuntaa.

Neuvolassa myös väittivät lihavaksi yms.. Voi luoja paratkoon mitkä tuomiot sieltä tuli. Laskin netissä pojan painoindeksin ja se oli 24. Sattuu olemaan vankkarakenteinen vain.

No ei noi oo mitenkään erityisen suuret mitat. Kummipoika samankokoinen (pari kiloa painavampi) ja ikää 4,5v. Ihan normaalipainoiselta näyttää, toki on leveät hartiat ja isot kämmenet jne. vankka rakenne.

Huvittavaa tämä äitien kauhea paniikki. MINUN lapseni ei ole lihava, hän on vaan iso luinen.. :D:D

Ilman kuvaa on paha mennä sanomaan mitään, noilla mitoilla voi olla pullukka tai sitten ei..

no mulla tyttä pituus 113cm ja paino 26kg.
Ei kontrolleja. Vaikka pituttaa tullut vuodessa 1.5cm.
Vaadin kontrolleja pituuden suhteen kun ei kasva muuta kuin leveydestään.

[QUOTE="vieras";24725292]Huvittavaa tämä äitien kauhea paniikki. MINUN lapseni ei ole lihava, hän on vaan iso luinen.. :D:D

Ilman kuvaa on paha mennä sanomaan mitään, noilla mitoilla voi olla pullukka tai sitten ei..[/QUOTE]

Näin on. Mun poika on raamikas muttei terkan+lekurin mukaan lihava ja sopivissa mitoissa menee. Ei minusta ap:n muksun mitat kuulosta ainakaan sille että olisi lihava kun miettii omani mittoja. Mutta rakenteet kun ovat erilaisia niin joku näyttää pullealta siinä kun toinen ei.

En mä noita kontrolleja pahakseni panisi...eikös se ole hyvä että lapsen terveydestä ollaan kiinnostuneita?? meilläkin käytiin aiemmin tiuhaan painokontrolleissa vastaikkaisesta syystä paino ei noussut niin paljon kuin olisi pitänyt..ei mullle tullut mieleenkään että terkkari sitä ilkeyttään tekisi kytätäkseen saako lapsemme ruokaa vaan ihan olin tyyytyväinen että lapsen terveydestä ollaan kiinnostuneita. Lapsemme on hyvin kevyt rakentainen ja laiha...onneksi nyt paino on vähitellen tavoittelemassa normaalipainon rajaa :)

ww w.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/

Lapsen painoindeksiä ei lasketa samalla tavalla, kuin aikuisten.. Tuo tyttönne menee +2 käyrällä melkeinpä molemmista, joten mun mielestä on sopusuhtainen, vaikken ole koskaan nähnytkään :)

Aika erikoista. Iso-bmi eli lasten bmi näyttää päivälleen viisivuotiaan tytön bmi:ksi 19,2 antamillasi mitoilla. Eipä siitä kontrollista mitään haittaa ole, mutta seuraavalla kerralla ala ihmetellä, millä perusteella terkkari sanoo lasta ylipainoiseksi ja vetoa itse tuohon lasten painoindeksiin.

AP, mikä oma bmi:si on? Ja kysyn tätä ihan neutraalisti!

Itse teen harjoittelua nevolassa, ja valitettava fakta on, että useimmiten ylipainoisten vanhenpien lapset alkaa kerätä ylipainoa jo ennen eskari-ikää. Ymmärrän hyvin, että neuvolassa puututaan jo ajoissa lasten ylipainoon. Luulisi sinunkin sen ymmärtävän.

Aika erikoista.... Sanoitko, että toisessa neuvolassa ei ole oltu huolissaan?
Minä veisin ehkä yksityiselle lastenlääkärille että saisin toisen mielipiteen. Terkkojen sanomisetkin kun on mielipiteitä. Toisen silmää joku voi olla pyöreä ja toisen silmään tavallinen.
Meillä on myös pyöreä tyttö, jonka painoa on seurattu vuositarkastuksissa. Mitään erityistarkastuksia ei ole laitettu kun terkka on uskonut sanaani meidän ruokailutottumuksista. Nuorempi lapsista on täsmälleen samalla ruokavaliolla painonsa kanssa miinuskäyrällä. Että silleen... On sillä synnynnnisellä ruumiinrakenteellakin tekemistä asian kanssa.

[QUOTE="vieras";24725359]Aika erikoista.... Sanoitko, että toisessa neuvolassa ei ole oltu huolissaan?
Minä veisin ehkä yksityiselle lastenlääkärille että saisin toisen mielipiteen. Terkkojen sanomisetkin kun on mielipiteitä. Toisen silmää joku voi olla pyöreä ja toisen silmään tavallinen.
Meillä on myös pyöreä tyttö, jonka painoa on seurattu vuositarkastuksissa. Mitään erityistarkastuksia ei ole laitettu kun terkka on uskonut sanaani meidän ruokailutottumuksista. Nuorempi lapsista on täsmälleen samalla ruokavaliolla painonsa kanssa miinuskäyrällä. Että silleen... On sillä synnynnnisellä ruumiinrakenteellakin tekemistä asian kanssa.[/QUOTE]

No koska toinen lapsi ei ole ylipainoinen, niin silloin kyse on ruumiinrakenteesta.

Mutta jos SEKÄ äiti että lapsi on ylipainoinen, niin kyllä se useimmiten on kyse ruuasta ja liikunnan puutteesta, kuin ruumiinrakenteesta.

Vaikea aihe neuvolassa, kun tästä erityisesti ylipainoiset äidit loukkaantuvat...

en nyt tiedä kyseisestä tapauksesta, kun en tiedä tarkkoja tietoja. Ei aina ole kyse siitä, että halutaan puhua esim karkin vaikutuksesta lapsen painoon vaan koska epänormaaliin painonkehitykseen on myös monia muita syitä kuin ylensyönti, eli sairauksia, kuten keliakia ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Älkää olko niin herkkänahkaisia lastenne painoista...

Jännä miten toiset "ammattilaiset" sanoo toista ja toinen toista...
meillä 5 vuotias poika on 115 cm pitkä ja painaa 20 kg. Meille 5v-neuvolassa sanottiin että poika on oikein sopiva, ennemminkin hoikka. Laiha se mun silmissäni kyllä on, liikkuu paljon. Huono syömään ollut aina mutta syö sen mitä tarvii.

[QUOTE="minää";24725399]en nyt tiedä kyseisestä tapauksesta, kun en tiedä tarkkoja tietoja. Ei aina ole kyse siitä, että halutaan puhua esim karkin vaikutuksesta lapsen painoon vaan koska epänormaaliin painonkehitykseen on myös monia muita syitä kuin ylensyönti, eli sairauksia, kuten keliakia ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Älkää olko niin herkkänahkaisia lastenne painoista...[/QUOTE]

On ja tuohon lisäksi viel sokerit voi olla persiillään,meillä näitä juuri tutkittu kun tytöllä paino tuppaa nousee vaikka ruoka asiat kunnossa,mutta mitään ei meiltä löytynyt ja vika olikin annoskoossa.Nyt jätetty turhat hiilarit pois,puolitettu ruokamäärä ja vähennetty maidon juontia niin paino onneksi lähtenyt laskuun.
Mutta mun mielestä ap:n lapsi ei mittojensa suhteen kuullosta lihavalta,juu menee käyrän yläpäässä painonsa suhteen mutta menee siellä myös pituutensa suhteen joten kuullostaa sopusuhtaselta.En tiedä heidän tilannetta tarkkaan,eli esim.sitä että onko painoon tullu korea nousu esim.edellisesltä vuodelta ja siitä syystä terkkari kiinnittänyt huomionsa asiaan tms.Mutta näillä olevilla tiedoilla ei kuulosta pahalta.

Jännä miten toiset "ammattilaiset" sanoo toista ja toinen toista...
meillä 5 vuotias poika on 115 cm pitkä ja painaa 20 kg. Meille 5v-neuvolassa sanottiin että poika on oikein sopiva, ennemminkin hoikka. Laiha se mun silmissäni kyllä on, liikkuu paljon. Huono syömään ollut aina mutta syö sen mitä tarvii.

Tätä tarkoitin. Yksi ammattilainen sanoo yhtä ja toinen toista.
Ei kannata hermostua vain yhden mielipiteestä vaan kysyä toinen, tai vaikka kolmaskin.
Ylipainoon puuttuminen on sinällään hyvä asia mutta kun näillä ammattilaisilla on niin eri käsitys siitä mikä on lasten ylipainoa.
Jos taas epäilee taustalla piilevää sairautta olisi reilumpaa sanoa se suoraan vanhemmille eikä jankata karkeista ja mehuista jos vanhempi sanoo, ettei niitä käytetä/käytetään kohtuullisesti.

AP, mikä oma bmi:si on? Ja kysyn tätä ihan neutraalisti!

Itse teen harjoittelua nevolassa, ja valitettava fakta on, että useimmiten ylipainoisten vanhenpien lapset alkaa kerätä ylipainoa jo ennen eskari-ikää. Ymmärrän hyvin, että neuvolassa puututaan jo ajoissa lasten ylipainoon. Luulisi sinunkin sen ymmärtävän.
Meillä oli pojan 5-vuotisneuvola. Poika ei ollut vuodessa lihonut kuin kolme kiloa ja tuli valitusta, ettei painoa olllut tullut tarpeeksi lisää. Minusta lapsi oli aivan sopivan painoinen. Mitat olivat 21,3 kg ja 119 cm. Olin vieläpä todella tyytyväinen, sillä lapsen isä on sairaalloisen lihava. Mielessäni ajattelinkin, että nakisipä terveydenhoitaja lapsen isän, niin ei valittaisi turhasta. Ihan niinkuin neuvolaväen pitää löytää jotain huomautettavaa pelkästään sen takia, että he katsovat sen olevan heidän tehtävänsä. Parempiin tuloksiin pääsee tukemalla ja kannastamalla eikä nipotttamalla ja tuomitsemalla.

Mitat 21,3 kg ja 119 cm eivät edes paljoa poikkea ap:n lapsen mitoista (116cm ja 20kg), jota oli mukamas liian lihava ja meidän lapsi liian laiha.

Miten mun mielestä noilla mitoilla lapsi on ennemmin hoikka kuin lihava? Mun pullukka tyttö on paljon lyhyempi ja vähän painavampi, eikä hänenkään kohdalla ole ollut syytä kontrolleihin, kun ei hänkään ole "liian iso".

Koko bmi on ihan naurettava. Itsellä ystävä, jonka bmi on 20 mutta rasvaprosennit 30. Itsellä taas bmi 26 mutta rasvaprosentti 21...
Samoin muutama mies tuttuni on selkeästi hoikkia miehiä, ei edes pienen pientä vatsakumpua ja jokainen on bmi:n mukaan ylipainoinen.
Eli noi bmi:t vois tunkea ihan suoraan hanuriin. Pätee ehkä 50%:n ihmisistä... jos niinkään useaan. Kyllä sen näkee ihan suoraan silmällä, onko ihmisellä läskiä liikaa vai ei.

Voihan sitä kysyä toista mielipidettä toiselta terkkarilta jos asia painaa mieltä. . Vaikee sitä on mitään sanoa ilman että näkee lapsen kun lapsetkin ovat erillaisia ihan kuin me aikuisetkin. Omani on 122cm ja n18 kg..ihan normaalin näköinen pikku poika

Kuten joku ehdottiki, jos teillä mahdollisuus, niin menkään yksityselle lastenlääkärin juttusille. Meillä toisenlainen ongelma, lapsi laiha. Paino menee sentään tasaisesti -14% käyrällä. Meillä muutenkin käytiin astman takia lääkärissä ja hän totesi, ettei painon takia tarvitse huolestua tai käydä lisätesteissä/kontrolleissa. Neuvolatäti totesikin, kerran lääkäri sanoi ettei huolta, niin ei hänenkään sitten tarvitse huolestua. Olisi muuten ehdottanut juuri noita painokontrolleita.

Nyt en kyllä ymmärrä terkkarin kommentteja. Katsoin juuri tyttöni 6-vuotisneuvola käynnin mitat parin kuukauden takaa, mitat 116 ja 19,6 ja tyttö on todella siro, on aina ollut ja se "siro" on merkattu korttiin useasti. Päinvastoin saa olla tarkkana vaatteiden ostossa, kun pituuden puolesta voisi olla tietty mitta, mutta lantio on sitten kapea niin, että esim. housut tahtoo tippua.

Ei tuo ole mitään törkeää käytöstä neuvolasta vaan ihan asiallista. Se on heidän tehtävänsä valvoa lasten terveyttä ja antaa terveysneuvontaa. Tietenkin kontrolleista voi kieltäytyä, ja jos tiedät, että ruokailutottumuksenne ovat kunnossa, niin sen voi terveydenhoitajalle asiallisesti kertoa. Mutta tehtäväänsä hän tosiaan hoiti ohjeistaessaan mehuista, karkeista ym. Itsekään en menisi kontrolleihin oman lapseni kanssa vastaavassa tilanteessa, mutta en myöskään haukkuisi hoitajaa.

Neuvolassa terveydenhoitajat kukin tekee työtä oman näkemyksen mukaan. Kaikilla on eri mielipiteet ja näkemykset. Vaihtakaan terveydenhoitajaa.

Painoasiaan. Painokontrollit eivät asiaa muuta. Pyytäkää aika lääkärille, joka arvioi tarpeen lähettää eteenpäin. Jos tarvetta on tutkitaan kaikki mahdollinen ja jos vikaa ei löydy saatte ohjeita liikuntaan ja pyytäkää aika ravitsemusterapeutille. Tehkää ruokapäiväkirja rav.terapeutin ohjeen mukaan ja siitä saatte todellista tietoa lapsen ravinnosta.

Muista ulkoiluttaa lasta kaksituntia päivässä!

Yhteistyössä