Tonnikalakastike

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viherminttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kattikaan tomaattimurskaa, esim. yrttimaustettu +mausteita mielen mukaan + ripaus sokeria. Annat porista niin kauan kuin on aikaa, mitä kauemmin sen parempaa tulee.
Sitten sekaan pikkupurkki ruokakermaa ja jos vaikuttaa liika löysälle olen itse suurustanut ruokalusikallisella vehnäjauhoja (eli loraukseen vettä sekoitetaan jauhot ja kaadetaan kattilaan ja kiehautetaan kastike), mutta ei ole välttämätöntä. Sitten purkki tonnikalaa ja suolaa jos tarvii, ite käytän soijakastiketta ja/tai kalaliemikuution suolan asemasta.

Minä keitän yleensä pastan kaveriksi ja sekoitan sitten kastikkeen siihen sekaan. Seuraavana päivänä maistuu vielä paremmalle, kun maut on saaneet muhia :p

Mie käytän tälläistä nopeaa ja yksinkertaista ojhetta:

Tonnikalakastike spagetille

1 sipuli
(1-2 valkosipulinkynttä)
15g margariinia tai öljyä
1 tlk tonnikalaa
1rkl tomaattipyreetä
1 tlk tomaattimurskaa
1 rkl sitruunamehua
½ tl suolaa
ripaus valko- tai mustapippuria
ripaus timjamia

Hienonna sipuli (ja valkosipulinkynnet). Kuumenna rasva kattilassa ja kiehauta sipulisilput siinä. Lisää muut aineet ja sekoita. Anna kiehua 10 min ja tarkasta maku. Tarjoa keitetyn spagetin kera.

Mä teen hyvin samantyyppistä kuin Aurinkokunta. Erona vain että lisään tonnikalan ja pyreen pannulle ja 'paistan' nekin. Kokeileppa joukkoon myös n 1 tl curryä. Sitten sekaan n ruokalusikallinen vehnäjauhoja. Sekoittele. Lisää loput aineet. Loraus kermaa pehmentää soosin mukavasti. Murskan voi halutessa jättää poiskin ja tirauttaa vähän vettä ja koko 2 dl esim 15% ruokakermaa.
Nälkä tulee :p

Tämä toimi ainakin meillä tosi hyvin, puolitoista vuotias poikani tykkää kovasti! Ja oman maun mukaanhan voi aina lisäillä tai poistella. Puolikkaastakin annoksesta tuli ainakin meillä aikas riittoisa.

2prk tonnikalaa vedessä
1 sipuli
1 keltainen paprika
250g herkkusieniä
4 tomaattia
1dl ruokakermaa
suolaa ja pippuria
öljyä

Kuullota kasvikset, lisää tonnikala, ruokakerma ja mausta. Tosi hyvää täysjyvä pastan kanssa.

Ohje on suoraan kirjasta Parempaa ruokaa lapsille! ja siinä on paljon muitakin tosi helppoja ja hyviä ohjeita. Kannattaa lainata kirjastosta ja kirjatorilta sain ostettua sen 13e...

Yhteistyössä