Tommy Tabermann on kuollut

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
:(

tätä se minun uneni siis tiesi...

ihastuttava persoona kaikin tavoin, loistava runoilija jonka runot osuivat minua aina suoraan sydämeen. parhaat lähtee liian aikasin, RIP Tommy :'(
Tähän ei ole mitään lisättävää :(

"Epäröinnin kynnyksellä mieti, kuinka paljon rohkeutta uskallat tänään jättää käyttämättä"

:'(

Tommyn muistolle
Iloitessa jos alat pelätä
tulevia suruja
on pahin
jo tapahtunut.
Ilot ovat iloitsemista varten,
vasta juotettuaan mehiläiset
medestään juovuksiin on
kukkien aika antaa
terälehtensä varista.
Surut ovat suremista varten,
joskus on leveinkin joki
meidän välillämme
pakko ylittää kaarnaveneellä.

Iloitessa jos jatkat naurua
kun suru jo koputtaa
vaativasti oveasi,
kuuluu jalkojen alta
ohenevan jään ritinä.
Ilot ovat iloitsemista varten.
Eivätkö muurahaiset, sokeat
ahertajat, koskaan opi
soittamaan viulua,
mutta heinäsirkkapa,
hilpeä huoleton soittoniekka,
rakentaa talveksi vielä talon,
soittaa lumen sulaksi.

Tommy Tabermann: Päivä päivältä kirkkaampaa (1975)

Non compos mentis
:'(

"Tahdon pienen lahjani maailmaan antaa
Antaa kaikkia syleilevä vilpittömyys
Antaa himon ja halujen rikkaus
Antaa huonon tunnin hälvetä ilmaan
Antaa päiviimme valo ja rakkaus"

(Kuusumun profeetta)

Surun päivä
Vielä kauan lähtösi jälkeen
sinä tunnuit minussa
kuin sietämätön särky
poistetussa jäsenessä,
jalassa
jolla ei enää tanssita
vaikka kuinka haluttaisi

- Tommy Tabermann

vieras
"Tämä voi olla viimeinen jouluni"

Keskiviikko 23.12.2009 klo 05.45

Vaikea aivokasvain pysäytti syksyllä Tommy Tabermannin. Hän aikoo keskittyä tänä jouluna vain elämän tärkeimpiin asioihin.

Tommy Tabermannin, 62, vilkaisee kermanvaaleaa taivasta, sen hopeareunaisia pilviä ja hymyilee itsekseen. On kaunis päivä, ja siitä kannattaa nauttia.

- Arvostan tätä joulua kuin se olisi elämäni viimeinen, Tabermann huomauttaa.

- Täytyy muistaa, että se voi aivan hyvin sitä myös olla. Kaikki hetket ovat ainutkertaisia.

Tämä mies tietää, mistä puhuu. Aina siitä lähtien, kun Tabermannin aivojen pinnalta elokuussa yllättäen löytyi vaikea syöpäkasvain, hän on joutunut tuijottamaan elämän armotonta rajallisuutta silmästä silmään.

Viimeiseksi sitten jäi :(

vieras
Sairaus vei
voimat nopeasti

Tabermann sai tietää viime elokuussa, että hänellä on harvinainen aivokasvain. Vakavaksi luokiteltua kasvainta yritettiin hoitaa lääkkeillä ja sädehoidolla, koska sitä ei voitu leikata.

Viime syksynä Tabermann kertoi elokuussa todetun sairauden vievän voimat nopeasti.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2220189

Lepää rauhassa, Tommy. Ja kiitos. Onneks sain tavata sinut edes sen kerran.

"Mä rakastan elämää, enkä haluaisi luopua siitä, mutta jos jumalat ovat päättäneet, että haluavat minut pois jonnekin toiseen alukseen, toisille merille, minulla ei voi olla mitään sanottavaa tätä päätöstä vastaan. Ihmisen on pakko myöntyä ja nöyrtyä näiden asioiden edessä."

Jotenkin kolahtaa tuo uutinen kovasti, vaikka vieras ihminen on.Lähinnä sitä syystä, että isälläni löydettiin toukokuussa metastaasi aivoista (keuhkosyöpä leikattin keväällä ja siitä lähtenyt etäpesäke joka sattumalta jälkitarkastuksessa löydettiin ja kaiken piti olla ok...).Tila edennyt aika nopeasti.Nyt terveyskeskuksen vuodeosastolla kohtuu kunnossa, mutta aj oittaisista muistihäiriöistä kärsii.Sädehitoa on annettu, mitään ei voida tehdä muuta.Tila etenee omaa vauhtia. DNR päätös on tehty... Raskaita aikoja eletään täälläkin ja oman rakkaan isän sairastaminen on musertavaa

Non compos mentis
Tiemme kohtasivat kohtalaisen usein; sattumalta olin usein samoissa paikoissa kuin hän: joulukalaa hakemassa kauppahallista, Leonard Cohenin konsertissa jne. Nyt ei tule enää uusia bongaamisia. :'(

Surunvalittelut vielä kerran perheelle.

Vaikka tää on lehdestä kopsattu enkä ennen kuullut, kosketti tää mua niin paljon että laitan sen tännekkin::

Pieni laulu ihmisestä

Ihminen tarvitsee ihmistä

ollakseen ihminen ihmiselle,

ollakseen itse ihminen.

Lämpimin peitto on toisen iho,

toisen ilo on parasta ruokaa.

Emme ole tähtiä, taivaan lintuja,

olemme ihmisiä, osa pitkää haavaa.

Ihminen tarvitsee ihmistä.

Ihminen ilman ihmistä

on vähemmän ihminen ihmisille,

vähemmän kuin ihminen voi olla.

:heart:

vieras
Tommy Tabermannin rakastetuin runo valittiin
02.07.2010 23:18

Tommy Tabermannin kustantaja Gummerus järjesti kirjailijan 60-vuotissyntymäpäivän kunniaksi äänestyksen tämän rakastetuimmasta runosta.

Ääniä annettiin 3 000 ja voittajaksi valikoitui ylivoimaisesti Pieni laulu ihmisestä.

Nelisen vuosikymmentä Gummeruksen kirjailijoihin kuulunut Tabermann vaihtoi vastikään kustantajaa Otavaan.

Kansanedustaja ja runoilija Tommy Tabermann menehtyi vakavaan sairauteen 62-vuotiaana.

Tabermannilla todettiin viime syksynä pahanlaatuinen aivokasvain.
STT

Pieni laulu ihmisestä

ollakseen itse ihminen.
Ihminen ilman ihmistä
(Maa, 1987)

:'( Huono uutinen, vaikkakin odotettu.

Lähimmäinen. Kaikkea saa tehdä,
kaikkea pitää tehdä, kaikkia ovia täytyy tempoa,
kaikkia kuita kurkotella.
On vain yksi ehto, elinehto:
Värisevää sielua ei saa tallata.

- Tommy Tabermann

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Jotenkin kolahtaa tuo uutinen kovasti, vaikka vieras ihminen on.Lähinnä sitä syystä, että isälläni löydettiin toukokuussa metastaasi aivoista (keuhkosyöpä leikattin keväällä ja siitä lähtenyt etäpesäke joka sattumalta jälkitarkastuksessa löydettiin ja kaiken piti olla ok...).Tila edennyt aika nopeasti.Nyt terveyskeskuksen vuodeosastolla kohtuu kunnossa, mutta aj oittaisista muistihäiriöistä kärsii.Sädehitoa on annettu, mitään ei voida tehdä muuta.Tila etenee omaa vauhtia. DNR päätös on tehty... Raskaita aikoja eletään täälläkin ja oman rakkaan isän sairastaminen on musertavaa
:hug: Voimia ja jaksamisia!

Alkuperäinen kirjoittaja Möppöläinen:
:hug: Voimia ja jaksamisia!
Kiitos

voimia sinulle :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Little miss marsh:
Vaikka tää on lehdestä kopsattu enkä ennen kuullut, kosketti tää mua niin paljon että laitan sen tännekkin::

Pieni laulu ihmisestä

ollakseen itse ihminen.

Ihminen ilman ihmistä

:heart:
tabermanin suosituin runo taitaa olla tämä. ihana runo on =)

Kyy
"Jos kaipaus olisi viiniä, ympäripäissäni minä odottaisin sinua."

Tämä runo nousi yllättäen eilen illalla mieleeni, juurikin tuon uutisen aikoihin vaikka itse uutisen luin vasta tänä aamuna. :'( Liekö ollut jokin etiäinen tapahtumasta. Niitä kun joskus nousee mieleen..

Olen surullinen. Tommy oli mun suosikkirunoilija. On tietysti edelleenkin...

Eräs valse triste

Murheita mukanammeko
me muka
tänne tulimme,
kokonainen säkki selässä?
Murheitako me tänne
tulimme sirottelemaan,
surutta jakamaan?
Emme me tänne tulleet
murheita mukanamme,
murheen vuoksi
Me tulimme