toksoplasma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itselläni ei aiheesta kokemusta, mutta ystäväni perheessä hiekkalaatikon putsaaminen siirtyi kokonaan miehen tehtäväksi odotusaikoina. Heidän mukaansa ainakin asia, jonka kanssa ei parane leikkiä, jos kerran mahdollista välttää.

Meillä minä putsaan laatikon edelleen, hanskat kädessä. Meidän kissa ulkoilee vain häkissä, jonne ei hiiret ja myyrät pääse jahdattaviksi. Neuvolassa sanottiin että tällöin ei ole riskiä koska kyseessä ei ole saalistava ulkokissa.

Varotoimenpiteet toksoplasman välttämiseksi

Toksoplasman hävittäminen maailmasta ei ole käytännössä mahdollista, mutta sen sikiölle aiheuttamia riskejä voidaan vähentää ehkäisemällä tartuntaa raskauden aikana. Toksoplasmoosia sairastamattomien on pyrittävä silloin pysymään erossa kissoista ja vältettävä joutumasta tekemisiin kissojen ulosteiden ja niiden saastuttamien ravintoaineiden kanssa. Tartunnalta suojautuminen on kyllä varsin hankalaa, jos kotona on kissa, jolla on mahdollisuus kuljeskella vapaasti ulkona ja saada taudinaiheuttajia sieltä itseensä. Lapsia ulkoiluttaville hankalan ongelman muodostavat lasten hiekkalaatikot, joissa tuntemattomat ja ehkä sairaat kissat pääsevät käymään tarpeillaan. Jos raskaana oleva joutuu kotona hoitamaan kissaa, on mahdollinen kissanhiekka vaihdettava kumikäsineet kädessä päivittäin ja laatikko on desinfioitava aina kiehuvalla vedellä.

Puutarhatöissä on käytettävä käsineitä ja niitä on pidettävä myös käsiteltäessä multajuureksia, jotka on pestävä huolellisesti ja syötävä mieluimmin kypsennettyinä. Raakana syötävät hedelmät on pestävä ja kuorittava. Lihaa ei saa syödä raakana tai huonosti kypsennettynä ja raakaa lihaa saa pidellä vain kumikäsineillä. Kylmäsavustamalla valmistettuja lihatuotteita ei saa syödä. Keittiön astiat ja työskentelypinnat on puhdistettava sekä kumikäsineet ja kädet on pestävä huolellisesti tartunnanvaarallisten ravintoaineiden käsittelyn jälkeen. Kärpästen hävittäminen on aiheellista. Maalaistaloissa on kissoja ja jyrsijöitä estettävä pääsemästä ruoka- ja rehuvarastoihin sekä karjasuojiin. Ulkomaille matkustamista on syytä välttää, sillä useissa maissa toksoplasmoosi on yleisempää kuin Suomessa.

Mulla olis isoveli ilman toksoa..eli kuoli massuun loppuraskaudesta. Vanhemmilla oli siihen aikaan kissa, tosin sisäkissa ilman ulkoilu mahdollisuutta. Saiko äitini sen siitä vai jostain muusta ei tietenkän selvinnyt, tuohon aikaan työskenteli keittäjänä eli nuo huonosti pestyt vihannekset-liha ym. kanssa mahdollinen syy.

Meillä on sisäkissa ilman ulkoilumahdollisuutta. Pari kertaa kesällä vietiin valjaissa ulos omalle pihalle. Edelleen olen jatkanut kissan kakkiastian tyhjentämistä ilman hanskoja tms. Olen sitä mieltä, että todennäköisemmin saan tokson puutarhatöistä tms. kuin kissastamme. Olisihan se meille jo tähän mennessä tarttunut, mikäli kissa olisi kantajana. Ulkokissat on asia erikseen.

Veetoksen info aika valaisevaa: kuinka hankalaa elämä sitten voi ollakaan jos alkaa tosissaan tartuntaa väistelemään. Älä tee mitään, syö mitään, älä hengitä. Saatat saada ihan terveen vauvan.

Mulla on kissa joka myös hiiriä metsästää. Mutta asuu sisällä joten asioi hiekkalaatikollaan. Putsaan ite, en ole hanskoja käyttänyt, lapiota kyllä. Ja kädet pesen lopuksi -ihan niinkuin aina ennenkin.
Sama kun nostin perunoita; kuokalla ylös, käsineen kippoon ja tottakai -kädet pestään kun perunat on kattilassa.

Ja mammuliinin kommenttiin; mulla olisi täti ja äidilläni yhä sisko jos rekka ei olisi ajanut sen tytön ylitse.
Meiltä löytyy kaikilta näitä ikäviä tarinoita ja jossiteltavaa. Valitettavasti.

Yritä nauttia kissastasi ja raskaudestasi! Ajattele että sen kissan takia lapsesi on terveempi vrt. "eläimettömään" kotiin. Siis pienempi riski allergioihin, asmaan etc.

popsi popsi porkkanaa:lle ja mes:ille, jos ottaisitte selvän ennen röhönaurua niin ymmärtäisitte ettei tuo toksaoplasmoosi ole tuulesta temmattua. Muualla Euroopan maissa raskaanaoleville tehdään jopa kuukausittain toksoplasmoositesti verestä. Espanjasta kirjoitan, ja huomenaamulla klo 10 on kätilölle aika ja muiden testien ohessa minulta testataan kolmatta kertaa toksoplasmoosi, etten vain ole saanut mistään tartuntaa. Kissoja meillä ei ole, kuten ei puutarhaakaan, mutta lihaa käsittelen kumihanskoilla ja pesen vihannekset ja hedelmät hyvin.
Lääkäri ihan ensimmäisen verikokeen jälkeen sanoi ettei minulla ole toksoplasmoosin vasta-aineita, ja että edellämainittuja varotoimenpiteitä tulee noudattaa. Pilipalilääkärikö kyseessä kun asialle voisi vain nauraakin?
Googlettakaa vaikka toksoplasmoosi jos huvittaa lukea mitä sikiölle/vauvalle siitä aiheutuu, ja naurakaa sitten vasta, jookos?

Tässä googletettu kopio:

Arno Forsius

Toksoplasmoosi

Kirjoittajan huomautus: Tämä kirjoitus on laadittu historiallisena katsauksena. Siinä mainitut tutkimukset ja hoitomenetelmät ovat esimerkkejä vallinneesta käytännöstä, eikä niitä saa toteuttaa omaehtoisesti ilman laillistetun ammatinharjoittajan potilaskohtaiseen harkintaan perustuvaa määräystä ja ohjetta.

Toksoplasmoosi on tauti, joka tunnetaan parhaiten niistä vaaroista, joita se aiheuttaa sikiön kehitykselle raskauden aikana. Asia on ollut tiedossa jo pitkään, mutta se on noussut jälleen viime aikoina keskustelujen kohteeksi sekä Suomessa että muualla. Matkailun vilkastuminen maihin, joissa toksoplasmoosi on yleisempää kuin meillä, on myös lisännyt asian ajankohtaisuutta. Keskusteluihin on tuonut oman lisänsä se, että lemmikkieläiminä pidettävät kotikissat kuuluvat olennaisena osana taudin tartuntaketjuun

Toksoplasmoosi on suoritettujen vasta-ainetutkimusten mukaan ilmeisesti varsin yleinen kaikkialla maailmassa. Vasta-aineiden esiintymistiheyden perusteella on arvioitu, että 30–60 % maailman väestöstä on sairastanut toksoplasmoosin. Sairastettu tauti antaa vastustuskyvyn uutta tartuntaa vastaan. Taudin oireet ovat tavallisesti vähäisiä ja samantapaisia kuin monissa yleisissä kuumetaudeissa. Niinpä sitä on vaikeata erottaa esim. mononukleoosista eli rauhaskuumeesta.

Toksoplasmoosi paranee tavallisesti itsekseen melko lyhyessä ajassa eikä siitä yleensä jää mitään pysyvää haittaa. Osassa tapauksia voi esiintyä pitempään yleistä sairauden tunnetta, väsymystä, kuumetta ja lihassärkyjä. Usein todetaan suurentuneita imusolmukkeita erityisesti kaulan alueella, joskus myös niskassa, kainaloissa ja nivustaipeissa. Imusolmukkeet saattavat olla suurentuneita ja aristavia useita viikkoja, joskus jopa kuukausia. Harvinaisempia oireita ovat ihottumat sekä eriasteiset tulehdukset silmissä, maksassa, lihaksissa, sydämessä, keuhkoissa, munuaisissa sekä keskushermostossa. Aikuisella ihmisellä aikaisemmin sairastettu toksoplasmoosi voi puhjeta esiin uudelleen, jos vastustuskyky vakavasti heikentyy, esim. HIV-tartunnan aiheuttaman AIDSin seurauksena.

Raskaana olevan naisen sairastuessa toksoplasmoosiin taudinaiheuttajat pääsevät tavallisesti myös istukkaan ja voivat sitä kautta siirtyä kehittyvään sikiöön. Vaikeissa tapauksissa seurauksena voi olla keskenmeno tai sikiön kuolema, kasvun hidastuminen, epämuodostumat tai näkökykyä vaurioittava verkko-suonikalvontulehdus. Suurin osa sikiökaudella toksoplasmoosin saaneista lapsista on syntyessään vähäoireisia. Heillä voi tosin esiintyä maksan suurenemista, verenvuotoja ja keltaisuutta. Hoitamattomana lähes kaikille kehittyy kuitenkin varhaislapsuudessa tai nuoruudessa aivo- ja silmäoireita, pahimmillaan henkisen kehityksen hidastumista ja sokeutta.

Toksoplasman tartuntatiet

Kissa ja muut kissaeläimet ovat toksoplasman suvullisen lisääntymisen isäntäeläimiä. Kissa saa taudinaiheuttajia itseensä niitä levittävien toisten kissojen ulosteista tai syödessään taudin tartuttamia hiiriä, muita jyrsijöitä tai lintuja. Kissan suolistossa toksoplasman taudinaiheuttajista kehittyy ookystoja, joita se erittää ulosteissaan 2–3 viikon ajan. Ookystat kypsyvät luontoon päästyään noin vuorokaudessa tartuttaviksi. Kiertokulku jatkuu, kun taudinaiheuttajat joutuvat kissan ulosteiden tahrimien ravintoaineiden tai saastuneen veden mukana uusiin jyrsijöihin ja lintuihin tai toisiin kissoihin. Ensimmäisellä kerralla tartunnan saadessaan kissa sairastuu toksoplasmoosiin, mutta kiusallista on se, että kissa voi toimia tartunnan levittäjänä toistuvasti, vaikka ei enää sairastukaan tautiin. Siistinä pidetty kissa saattaa tartuttaa itsensäkin nuollessaan peräaukkonsa ympäristöä.

Ihminen voi saada toksoplasmatartunnan kahdella tavalla, suoraan tai välillisesti. Hän voi sairastua toksoplasmoosiin suoraan saatuaan ookystoista kehittyneitä taudinaiheuttajia suolistoonsa saastuneen ravinnon mukana. Myös kärpäset ja hyttyset voivat kuljettaa näitä taudinaiheuttajia ympäristöstä ruokatarpeiden ja hedelmien pinnalle. Ihminen voi saada toksoplasmoosin myös välillisesti käyttämistään ravintoeläimistä, jotka ovat sairastuneet tautiin kissan ulosteiden saastuttamista rehuista tai vieläpä rehun joukkoon joutuneista jyrsijöistä. Eräiden tutkimusten mukaan nautakarjasta 1–2 %, sioista 24 % ja lampaista 9–10 % on ollut toksoplasman tartuttamia. Sen lisäksi myös vuohen liha ja maito voivat sisältää toksoplasmoosin taudinaiheuttajia. Taudinaiheuttajat säilyvät eläinten kudoksissa pseudokystoina vuosikausia elossa ja tartuttamiskykyisinä. Sen vuoksi ihminen voi saada toksoplasmoosin syödessään raakana tai huonosti kypsennettynä lehmän, sian, vuohen tai lampaan lihaa, jossa on taudinaiheuttajia, tai niiden lihasta kuumentamatta valmistettuja lihajalosteita.

Raskaana olevien seulonnan tarpeellisuus

Monessa Keski-Euroopan maassa on jo usean vuoden ajan ollut käytössä raskaana olevien toksoplasmoosiseulonta verikokeiden avulla. Asiaa on harkittu myös Suomessa ja eräitä seulontoja on tehty tutkimusmielessä. Niissä on pyritty selvittämään seulonnan tarkoituksenmukaisuutta ja kustannusvaikutuksia. Ainakin siinä tapauksessa, että toksoplasmoosi raskaana olevien keskuudessa yleistyy, on yleisen seulonnan aloittaminen meilläkin aiheellista. Yleisen käsityksen mukaan seulonnasta johtuvat kustannukset säästettäisiin lasten sairastamisesta aiheutuvien hoitokustannusten vähenemisenä. Nykyään neuvoloissa pyritään ottamaan tarvittavat kokeet aina silloin, kun raskaana olevan tai sikiön tilassa ilmenee tai epäillään muutoksia, jotka saattaisivat olla toksoplasmoosin aiheuttamia. Tämä edellyttää, että raskaana olevat ovat havainneet itsessään mahdolliseen tartuntaan viittaavia oireita.

Julkaistu aikaisemmin: Etelä-Suomen Sanomat 11.7.1993, s. 2. Tarkistettu tammikuussa 2003.

Kirjallisuutta:

Cecil, R. L. (ed.): A Texbook of Medicine. Seventh Edition, Illustrated. W. B. Saunders Company. Philadelphia 1949.

Maxcy, K. F.: Rosenau Preventive Medicine and Hygiene. Seventh Edition. USA 1951

Müller, R.: Medizinische Mikrobiologie, Parasiten, Bakterien, Immunität. Vierte, neubearbeitete Auflage, Urban & Schwarzenberg, Berlin–München 1950

Tässä taas popsi popsi:lle illanviihdykettä.

No joo, yhtään sen toksoplasmoosin vaaroja vähättelemättä, olihan tuo Veetoksen paatoksen viimeinen lause varsinkin ("Ulkomaille matkustamista on syytä välttää, sillä useissa maissa toksoplasmoosi on yleisempää kuin Suomessa.") aikamoinen ylilyönti, ja siihen kai tässä lähinnä tartuttiinkin. Senhän mukaan me ollaan suorastaan hengenvaarassa sun kanssa molemmat, sinä siellä Espanjassa ja minä täällä Ranskassa, ja kaikki muutkin raukat, jotka onnettomat ovat pamahtaneet paksuksi missä tahansa muualla kuin turvallisessa koti-Suomessa,heh. (Toisaalta totta on se, että suuremman tartuntariskin vuoksi kai meillä täällä se tarkastetaankin joka kuukausi verikokeissa. Mutta silti!)

Vaarojahan riittää, ja myönnän kyllä itsekin tulleeni aika ylihysteerisiksi kaikkien toksojen ja listerioiden pelossa. Mutta paasaaminen ja saarnaaminen, puhumattakaan suoranaisesta pelottelusta, nyt vaan ovat äärimmäisen ärsyttäviä tapoja tuoda asioita esille, oli tarkoitus sitten kuinka hyvä tahansa. Ja kehottaa nyt jotain välttämään ulkomaille matkustamista raskaana ollessa... Provona pidin tuota minäkin.

Mutta eipä mulla muuta, illanjatkoja kaikille!

Nauran edelleen.

"Vasta-aineiden esiintymistiheyden perusteella on arvioitu, että 30–60 % maailman väestöstä on sairastanut toksoplasmoosin. Sairastettu tauti antaa vastustuskyvyn uutta tartuntaa vastaan."

Jos toksoplasmoosin olen saadakseni, niin luultavasti sen olen jo saanut. Kissoja on ollut ja niitten hiekat ilman hanskoja siivottu. Porkkanoita ja nauriita syöty suoraan pellosta, jopa pesemättä kun joskus vaan vähän pyyhitty paidan helmaan. Ulkomaillakin olen käynyt ja syönyt kaikkea mitä nenän eteen on tuotu. Lapsena syötiin hiekkaa laatikosta jossa kissat mahdollisesti kävivät asioilla yms yms yms.

Ilman muuta vakavasta taudista on kysymys, mutta melkoista tuuria pitää olla että koko elämän ensin pystyy sitä välttelemään ja sitten raskausaikana sen yhtäkkiä saa.

Minäkin olin sitä mieltä että sen on jo saanut jos on saadakseen, mutta kuitenkin oman mielen rauhoittamiseksi pyysin alkuraskaudesta jotta testaavat multa tuon tokson. Lääkäri selitteli mulle että kuinka harvinainen se on ja ettei se ole oikeasti kannattavaa edes tutkia, mutta parempi vältellä sitä hiekkalaatikkoa. Minä kuitenkin vaadin testit koska se on kuitenkin niin helppo tutkia ja vastauksenkin saa aika nopeasti. Vastaus sitten tuli ja siitä näkyi että olen sen aikanani sairastanut ja minulla ei siis vaaraa saada sitä uusiksi. Sen suhteen siis voin olla hyvillä mielin ja rauhassa kissojen kanssa. Eli omaa mieltä helpottaakseen niin voihan sen testauttaa ja toivoa että sen on jo sairastanut.

Usein ihmiset ketkä ovat olleet eläinten kanssa tekemisisssä ovat tuon sairastaneet. Jos itselläni olisi kissa niin kävisin testaamassa itsesi. Verikokeella saa helposti selville onko tuota sairastanut, turha mahdollisesti stressata tuota jos sen on jo sairastanut ja asian voi unohtaa.

Olen samaa mieltä jeps vanhemman kanssa. Vaadi testiä, jos häiritsee! Saatpahan sitten tuloksen ja voit lopettaa stressaamisen.

Itselläni oli raskausaikana (ja on edelleen) kaksi sisäkissaa. Hiekkalaatikon putsauksen siirsin miehelle raskausajaksi ja heti synnytyksen jälkeenkin mies sen siivosi, mutta perustelin tuota myös silllä, että oli yksi tehtävä vähemmän itselläni. Minä olen myös suoraan maalta kasvikseni syönyt ja kissoja on minulla ollut koko elämäni, joista osa myös ulkona metsästäneitä. Testiä en tajunnut vaatia, mutta oletin, että olen suurella todennäköisyydellä sen tokson sairastanut ja pystyin lopettamaan stressaamisen. Jos vielä joskus tulen raskaaksi, aion kyllä taas siirtää hiekkiksen siivouksen miehelle tokson varjolla (se on muuten niin laiska siivoomaan, niin joutuupahan vähän osallistumaan)... ;)

Minä olen varmaan joku ihme poikkeus, olen ikäni asunut maalaistalossa. Syönyt porkkanoita suoraan maasta ja ja ollut navetassa sun muuta ja kissoja ollut aina, navettakissoja ja samat kissat tullut sisälle ja nukkunu vieressä. olen niitä pussannut suoraan suulle ja mulla Ei OLE vasta-aineta toksoplasmaan. Testattiin edellisessä raskaudessa. Nyt siis kaksi sisäkissaa. Putsaaan laation normaalisti ja pesen kädet sen jälkeen. Siinä se!

En halunnut vastata vouhottamalla asiasta, vaan tosissaan ettei sille parane nauraa koska se on todellinen eikä tuulesta temmattu sairaus. Olen kolunnut lähes kaikki maailman kolkat ja uskon myös ettei nyt ihan pienestä sitä saa, mutta pari "varotoimenpidettä" ei ole pahitteeksi, eipä sitten ainakaan itsesyytöksiin äidy jos sairastuu.
Tuo veetoksen loppulause on kai kopsattu samasta artikkelista, ei ole hänen omaa keksimäänsä, sama mainitaan tuossa Arno Forsiuksen tutkimuksessa.
Lapsia ei tarvitse pitää pumpulissa niinkuin ei meitä raskaanaoleviakaan, mutta parasta testata aina kun siihen on mahis. Minä en ollut koko toksosta kuullutkaan ennenkuin menin lääkärille täällä, aina oppii uutta

Niin, ei kai sitä koskaan tiedä mitä mistäkin voi saada. Mitenkään toksoplasmoosiin liittymättä, juuri eilen illalla saimme tietää, että mieheni on onnistunut saamaan viimeviikonloppuiselta metsäretkeltämme (joita teemme ehkä noin kerran kolmessa vuodessa) punkinpuremasta Lymen borrelioosin, minkä myös piti olla äärimmäisen epätodennäköistä. Harvinainen sattuma siis, mutta harvinaisen v-mäinen sellainen, suoraan sanottuna. Kun tiedossa on vielä, että miehen duunikaveri vietti kaksi vuotta halvaantuneena sängyssä kyseisen tartunnan takia, niin ei kyllä paljoa naurattanut eilen. Lääkäri sitten rauhoitteli, että mitään riskiä ei nyt kuitenkaan pitäisi olla, sillä antibioottikuuri oli jo varotoimena aloitettu, ja sitä jos jatkaa kuukauden päivät (!) niin homman pitäisi olla selvä, kun kerran näin alkuvaiheessa itämisaikaa diagnosoitu ja alettu hoitaa.

Itselleni ei olisi tullut mieleenkään mennä lääkäriin jonkun etäisesti hyttysenpuremalta näyttävän kutiavan paukaman takia ja vaatia verikokeita, mutta ilmeisesti täällä on -kerrankin- valistuspropaganda tehnyt tehtävänsä!

Pointtini oli se, että testaamisen kannalla olen siis kyllä ehdottomasti, oli kyseessä tauti mikä hyvänsä, jos siihen vain on mahdollisuus, ja tunnustan jännittäväni muiden muassa niitä toksonkin tuloksia joka kuukausi. Mitä tähän nimenomaiseen toksikseen nyt tulee, niin näyttäisi vähän siltä, että vaikkakin on tiedossa miten tauti tarttuu, niin on silti aika sattumankauppaa, kuka sen nyt sitten sattuu saamaan. Varoa tietenkin saa ja pitääkin.

En minäkään todellakaan ole ollut mikään ruoka-ainehygienikko ennen raskautta (enkä myöskään kuullut toksoplasmoosista), olen matkustellut ympäri maailmaa, syönyt mitä sattuu, myös niitä multaisia porkkanoita suoraan maasta landella kesäisin, pureskellut (hyi-hyi) kynsiäni. Asunut vieläpä lähes puolet iästäni maassa, jossa toksoplasmoosi on yleiempi kuin Suomessa, eikä siltikään kehossani ole sille vasta-aineita. Olisi mielenkiintoista tietää, miksi joissakin maissa (kuten Belgiassa, kai?) lähestulkoon koko väestö on toksolle immuuni.

"Ilman muuta vakavasta taudista on kysymys, mutta melkoista tuuria pitää olla että koko elämän ensin pystyy sitä välttelemään ja sitten raskausaikana sen yhtäkkiä saa. "

Tähän haluaisin vähän kommentoida. Yleisesti toksoplasmoosin ja listerian hysterialle naureskelua raskausaikana perustellaan sillä, että "en ole tähänkään mennessä saanut niitä, vaikka olen syönyt pastoroimattomia juustoja, syönyt raakaa lihaa.....". Tästä ei ole kovin yleisesti puhuttu, enkä sitä ollut itsekään kuullut vielä vähän aikaa sitten, mutta raskausaikana ko. taudit tarttuvat HELPOMMIN kuin ei-raskaana-ollessa. Pari ystävääni on saanut listerian takia keskenmenon; toinen rv 14 ja toinen rv 15. Heille lääkäri oli sanonut, että raskausaikana nainen tarvitsee paljon pienemmän määrän taudinaiheuttajaa sairastuakseen tautiin. Normaalisti tuollaiset määrät eivät aiheuttaisi oireita ja sairastumista. Lääkäri oli myös todennut, että välttääisi itse raskaanaollessaan myös pastoroituja tuorejuustoja ja jopa säilykehedelmiä, koska niissä on pieni riski saada taudinaiheuttajia säilöntämenetelmistä huolimatta. Neuvolassa tästä ei puhuta mitään, vaan kehoitetaan syömään surutta pastoroitua fetajuustoa jne.

Sitä on siis turha käyttää perusteluna, että enhän ole koskaan ennenkään saanut. Itsekin näin tein ennenkuin todella kuulin tartuntariskin olevan jopa 20% suurempi kuin normaalitilassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ihan näin:
"Ilman muuta vakavasta taudista on kysymys, mutta melkoista tuuria pitää olla että koko elämän ensin pystyy sitä välttelemään ja sitten raskausaikana sen yhtäkkiä saa. "

Tähän haluaisin vähän kommentoida. Yleisesti toksoplasmoosin ja listerian hysterialle naureskelua raskausaikana perustellaan sillä, että "en ole tähänkään mennessä saanut niitä, vaikka olen syönyt pastoroimattomia juustoja, syönyt raakaa lihaa.....". Tästä ei ole kovin yleisesti puhuttu, enkä sitä ollut itsekään kuullut vielä vähän aikaa sitten, mutta raskausaikana ko. taudit tarttuvat HELPOMMIN kuin ei-raskaana-ollessa. Pari ystävääni on saanut listerian takia keskenmenon; toinen rv 14 ja toinen rv 15. Heille lääkäri oli sanonut, että raskausaikana nainen tarvitsee paljon pienemmän määrän taudinaiheuttajaa sairastuakseen tautiin. Normaalisti tuollaiset määrät eivät aiheuttaisi oireita ja sairastumista. Lääkäri oli myös todennut, että välttääisi itse raskaanaollessaan myös pastoroituja tuorejuustoja ja jopa säilykehedelmiä, koska niissä on pieni riski saada taudinaiheuttajia säilöntämenetelmistä huolimatta. Neuvolassa tästä ei puhuta mitään, vaan kehoitetaan syömään surutta pastoroitua fetajuustoa jne.

Sitä on siis turha käyttää perusteluna, että enhän ole koskaan ennenkään saanut. Itsekin näin tein ennenkuin todella kuulin tartuntariskin olevan jopa 20% suurempi kuin normaalitilassa.

Mua kiinnostaisi se, että millä perusteella pastöroidusta maidosta tehty feta ja tuorejuustot ovat vaarallisia, mutta kermaviili, jugurtti, creme fraiche, smetana, "´riisifrutit" ym. kylmät maitotuotteet olisivat sitten sen turvallisempia? Joku tuorejuusto ja kermaviili eivät kai ole kauhean kaukana toisistaan, siis molemmat hapatettuja maitotuotteita, jotka syödään kylmänä.
Että voisko joku valaista tätä asiaa...

Oikeasti, ihan mistä ruokalajista vaan voi tulla mitä vaan, joka voi aiheuttaa ongelmia sikiölle ja äidille. Mikä tahansa ruoka-aine voi olla pilaantunut tai mitä nyt vain ilman, että syöjä huomaa sitä. Parempi on siis olla syömättä ja juomatta mitään. Ja ei, tämä ei ole mitään kettuilua vaan ihan fakta. Mutta tästä lähdetäänkin siihen, että ihminen ei voi olla syömättä ja juomatta 9 kuukautta. Ja me kuitenkin eletään hyvin puhtaassa ja kliinisessä ympäristössä verrattuna hyviin moneen muuhun maahan verrattuna. Senpä takia mun mielestä ei ole mitään muuta kuin ylihysterisoimista ja itsensä kiusaamista olla kyttäämässä nokka sykkyrällä jokaista ruokalajia mitä eteen laitetaan. Ymmärrän nämä tietyt ruokalajit, mitä ei SUOSITELLA raskaan oleville. Niissä piilee suurempi riski kuin toisissa. Mutta siltikin ne vain ovat suosituksia eivät totaalisia kieltoja. Edelleenkin kuulutan sitä normaalin maalaisjärjenkäyttöä näissä hommissa. Ja jos jollekin joku lääkäri on sitä sun tätä sanonut niin mitä sitten? Hän voi olla just omassa elämässään tämmöinen ylihysteerinen hygieenikko. Pelkkiä ihmisiä ne lääkäritkin ovat.

Yhteistyössä