Töksäyttelevä ystävä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja malja täynnä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

malja täynnä

Vieras
Olen tuntenut ystäväni 10 vuotta. Viime aikoina minua on alkanut häititsemään hänen töksäyttelynsä. Mielestäni hän ei aina ole ollut sellainen, tuo piirre on voimistunut hänessä kuluneiden vuosien aikana. Olen sietänyt piirrettä, vaikka se on minua joskus häirinnyt, olen vain sivuuttanut töksäyttelyt niihin puuttumatta, vaikka olen joskus hieman mieleni pahoittanutkin.

Sain lapsen alkutalvesta ja yhdeksi kummiksi pyysimme ystävääni, joka ilahtui ja mielellään otti tittelin vastaan. Hänellä itsellään ei ole lapsia. Ensimmäinen vierailu meillä oli kun vauva oli noin 3 viikon ikäinen, hän antoi omia ohjeitaan ja arvosteli minua äitinä, vaikka mitään aihetta ei ollut. Pahoitin todella mieleni, tottakai itse olin myös herkässä tilassa ja olisin kaivannut tukea ja kannustusta, en lyttäämistä ihmiseltä jonka pitäisi olla ystäväni. Hän ei itse voi saada lapsia ja tämä oli yksi syy miksi halusin pyytää häntä kummiksi ja hän on itse kertonut minulle toivonsa, että joskus saa kummilapsia. Mainitsin hänelle jälkeenpäin, että pahoitin mieleni hänen sanoistaan ja hän ensin hyökkäsi mutta myönsi sitten menneensä liian pitkälle ja pyysi anteeksi.

Muutimme uudelle paikkakunnaklle ennen vauvan syntymää ja välimatkaa on nyt noin 200 kilometriä. Ystävä on muutamia kertoja vierailut meillä, olen aina tarjonnut hänelle ruoat, kahvit jne. Kerran käytiin ulkona syömässä mutta muuten meillä kotona. Olen nämä mielelläni tarjonnut, koska tiedän että bensaan menee hänellä rahaa. Olemme myös puhuneet, että me alamme vierailla myös sillä suunnalla kun vauva hieman isompi.

Jostain syystä ystäväni kuitenkin useamman kerran on maininnut minulle kuinka bensa maksaa, vaikka olen aina maksanut ruot yms. ja kerran sanonutkin hänelle, että minä maksan kun sinulla menee bensaan rahaa mutta hän on täysin sivuuttanut tuon asian, jotenkin tuntuu epäreilulta, että pitäisikö tässä ihan käteistä ruveta antamaan, vaikka itsekin kohta tarkoitus vierailla siellä päin ja hän sen kyllä tietää. Hän kuitenkin työssäkäyvä ihminen ja käynyt meillä puolen vuoden aikana 3 kertaa täällä, joista yksi kerta kun oli lapsen ristiäiset. Minä olen tarjoutunut menemään seuraavaksi häntä tapaamaan. Muutama viikko olin sukulaisissa vanhalla paikkakunnalla, jossa hän siis edelleen asuu ja viikkoa ennen ilmoitin, että olen tulossa paikkakunnalle, ehdotin että voisimme tavata ma tai ti. Hän vastasi, että hänellä on ma vapaapaivä mutta ei tiedä jaksaako tavata, sanoi ilmoittavansa minulle. Minä sitten vastasin, että meilläkin lyhyen vierailun johdosta tiukka aikataulu mutta katsotaan sitten, vaikka olisi ollut mukava oman aikataulun kannalta tietää nähdäänkö vai ei. Hän ei sittten edes vaivautunut ilmoittamaan mitään.

Palatakseni vielä ristiäisiin, tämä oli ennen joulua niin poislähtiessään hän sanoi, että joulukin tulossa, tulee tämä kummius kalliiksi. Mitään lahjoja emme ole vaatineet ja olen tämän hänelle sanonut, että mitään velvoitteita tuolaiseen ei ole. Täysin turhalta tuntui tuo hänen kommenttinsa ja olenhan minäkin hänelle aina joululahjan ostanut.

Toisella vierailulla oli flunssakausi meneillään ja pyysin häntä pesemään kädet ennenkuin otaa vauvan syliin. Hän ei ollut siis tultuaan vielä pessyt käsiään, hän meni pesemään kätensä mutta näytti minulle pitkää naamaa. Minä sitten anteeksipyytävästi selittelin hänelle tätä pyyntöä :(.

Hän menee kesällä naimisiin ja pyysi minua kaasokseen, ensin suostuin mutta tulin siihen tuloksee, että oma elämäntilanteeni on sellainen, että on parempi kieltäytyä. Ilmoitin asian hänelle näin: kerroin, että olisin erittäin mielelläni hänen kaasonsa (siis toinen heistä, kaasoja tulee 2), mutta kun on välimatka ja alle vuodenikäinen lapsi niin en usko, että pystyn antamaan 100%, ja haluan että hänellä on siinä hommassa joku joka voi olla täysillä mukana, lisäksi kerroin, että toisessa elämäntilanteessa olisin erittäin mielelläni ottanut kunnian vastaan ja nytkin olisin halunnut mutta uskon, että fiksumpi ratkaisu kieltäytyä. Tähän hän hyvin pian vastasi, että ei olisi uskonutkaan minun pystyvän siihen hommaan. Miksi hän sitten kysyi minua ja miksi hänen piti vähätellä minua tuolla lailla?

Tässä joitakinesimerkkejä, vastaavia juttuja löytyy enemmänkin. Olenko liian herkkä vai mitä ihmettä?

[QUOTE="heh";28031196]"Hän ei itse voi saada lapsia" Luulenpa, että tässä on se syy....olen melkein varma...[/QUOTE]

Jestas mitä päättelyä. Kaveri on kymmenen vuotta töksäytellyt typeriä asioita toiselle ihan vain siksi, että tämä jonain päivänä tulee ehkä saamaan lapsen?

Kaverisi möläyttelee typeryyksiä ehkä sen kummemmin niitä miettimättä. Jotkut nyt vain ovat vähän hölmöjä. Jos hän kuitenkin muuten on hyvä kaveri, niin anna olla tai sano hänelle jotain takaisin, esim noista rahajutuista.

Tuosta kaasohommasta vielä, niin sanoi noin, koska loukkaantui kieltäytynisestäsi, ja ihan ymmärrettävää. Hän itse suostui sinun lapselle kummiksi, mutta sinulta ei vastavuoroisesti löydy aikaa hänen juttuihin.

Vauvojen äideillä on aikaa aina pohtia miten lapsettomat suhtautuvat heihin ja lapseen.

Todennäköisesti ystävyytenne hiipuu pikkuhiljaa pois, ihan tuon 200 km välimatkankin takia.

Mielestäni kuulostaa hankalalta kaverilta. Haluaa itse olla keskipisteessä, eikä ehkä sataprosenttisesti halua olla lapsesi kummi, kun tekee rahasta niin suuren numeron. Anna hänen olla, älä vaadi tulemaan lapsen synttäreille tai muuta vastaavaa, sano hänelle että saa toteuttaa kummeuttaan omalla tavallaan. Ei kannata ottaa nokkiinsa toisen lapsellisesta käytöksestä. Saataahan hän olla kateellinen sinulle, sen takia möläyttelee loukkauksia. Muistutus sinulle ap; ystävyyssyhteet muuttuvat kun toinen tulee äidiksi! Voi olla että tämä ystävyys ei tule toimimaan tai jatkumaan. Varsinkin jos hänellä on tapana loukata sinua. Keskity lapseesi ja anna turhien ystävien olla. Minä ymmärrän hyvin ettet mennyt kaasoksi, oma lapsesi on prioriteetti! Kaikki eivät sitä ymmärrä, eivätkä ehkä koskaan tule ymmärtämään.

[QUOTE="...";28031244]Tuosta kaasohommasta vielä, niin sanoi noin, koska loukkaantui kieltäytynisestäsi, ja ihan ymmärrettävää. Hän itse suostui sinun lapselle kummiksi, mutta sinulta ei vastavuoroisesti löydy aikaa hänen juttuihin.[/QUOTE]

Tuoreella äidillä ei TARVITSE olla aikaa ystävänsä juttuihin.
Ja minun mielestäni kaikki alle 3-vuotiaiden äidit ovat "tuoreita äitejä", aikaa menee omaan lapseen. Kaverisuhteet ovat toissijaisia.

Luin vielä viestisi tarkemmin; ja tuo tilanne että hän tylysti kieltäytyi tapaamasta sinua kun olit hänen paikkakunnallaan. Hän ei JAKSA tavata? Whaat? Ensin valittaa bensakuluista..Minä pitäisin tuollaista kommenttia kyllä piilovittuiluna, enkä ottaisi vähään aikaan yhteyttä. Ei häntä kyllä oikeasti taida sinun lapsesi kiinnostaa. Piruiluahan tuo on, ja kaikki rahasta vihjailut, että kummeus tulee kalliiksi. Höh! Jos olisin sinä, kysyisin salaa jotain muulta haluasiko myöskin olla kummi lapsellesi. Tuon ihmisen kanssa ei tule muuta kuin riitaa tulevaisuudessa, ja tulet loukkaantumaan vielä monta kertaa kun hän kieltäytyy tulemasta lapsesi synttäreille, tai ei "jaksa" nähdä vauvaasi, eikä ehkä koskaan tuo lahjaa lapselle(pieni asia, näin yleisesti ottaen ,mutta iso asia esikoisen äidille, ja tietenkin aina voi sopia ettei lahjoja osteta, mutta tuon ihminen varmasti tekee itsestään marttyyrin)...Idioottimainen kaveri, anteeksi vaan.

Minä en ymmärrä tuollaista asennetta, että saan lapset, ei minulla ole aikaa kavereille tai muullekkaan. No siinähän sitten ihmettelette kun tuijottelette lastenne erinäisiä eritteitä toista vuotta neljän seinän sisällä yksinään ja ihmettelette mihin ne kaikki kaverit ovat kadonneet ja voitte taas tehdä hienoja päätelmiä etteivät ne oikeita kavereita ollutkaan koska eivät kestäneet että teillä on lapsi. Hehhe... Voi idiootit.

Sinä odotat, että ystäväsi hyppää ns. jokaiseen inahdukseen mitä päästät mutta et itse voi olla hänen tukenaan noinkin suuressa elämän muutoksessa kun naimisiin menossa.

[QUOTE="vieras";28031420]Minä en ymmärrä tuollaista asennetta, että saan lapset, ei minulla ole aikaa kavereille tai muullekkaan. No siinähän sitten ihmettelette kun tuijottelette lastenne erinäisiä eritteitä toista vuotta neljän seinän sisällä yksinään ja ihmettelette mihin ne kaikki kaverit ovat kadonneet ja voitte taas tehdä hienoja päätelmiä etteivät ne oikeita kavereita ollutkaan koska eivät kestäneet että teillä on lapsi. Hehhe... Voi idiootit.[/QUOTE]

Toisille ne lapset merkkaa enemmän, kuin kavereiden kanssa kissanristiäisissä juokseminen.

Sitäpaitsi äitiyden kautta saa helposti uusia kavereita. Miksi pitäisi roikkua vanhoissa, jos toista ei pätkääkään kiinnosta että olet tullut äidiksi.
Ja sinulle tiedoksi, että on se terveempää välittää omasta lapsestaan enemmän kuin ystävistään! Kukahan tässä se idiootti onkaan..;)

The Häät... Arvatenkin mammat näkevät punaista, jos jollekulle ei The Häät ole elämän keskipiste vuoden verran vähintäänkin :D. Oikeasti, miten hoitaa 200 km päästä kaason asioita? Askarrella paskarrella tilpehööriä, järkätä ohjelmaa ja suunnitella ohjelmia ja The Polttareita pienen vauvan kanssa?

Sinä odotat, että ystäväsi hyppää ns. jokaiseen inahdukseen mitä päästät mutta et itse voi olla hänen tukenaan noinkin suuressa elämän muutoksessa kun naimisiin menossa.

Eri mieltä tästä asiasta. Ap;n ystävä kieltäytyi tapaamasta, kun ap oli hänen paikkakunnallaan, 200km päästä omasta kodistaan. Aika töykeää ettei sellaisessa tilanteessa "jaksa tavata." Muutenkin ap:n ystävän kommentit ovat naljailevia ja epäkohteliaita. Miksi pienen lapsen äidin pitäisi kyetä suunnittelemaan toiselle häitä 200km takaa, ja toimimaan kaasona, jos itse jo aavistaa että se on lapsen kannalta liian hankalaa?? Jotkut imettävät vielä päivin ja öin, vauvan ensimmäisen vuoden aikana. Kyllä siinä tilanteessa se vauva tulee prioriteettilistalla ykkösenä, ja kaverin häät kakkosena.

En tajua, että naisten välinen ystävyys on niin harvoin aikuismaista. Käyttäydytään kuin teini-ikäiset.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Ystävä on itsekäs ja töykeä. Ei pienen vauvan äidin tarvitse jaksaa kaason vaativaa hommaa yövalvomisien keskellä! Kummallisia nuo hänen kommenttinsa ja käytöksensä ylipäätään. Elämässä on prioriteetit ja kyllä se oma lapsi on ihan ykkösenä, eikä tässä ap mielestäni ole laiminlyönyt ystäväänsä missään vaiheessa, koetti järjestää tapaamisenkin sukuloinnin keskellä, ystävälle vaan ei kelvannut :(

Tylystippä "ystävä" suhtautui vierailuusi hänen paikkakunnallaan, olisin vetänyt herneet nenään. Ihmeellistä kitinää rahasta, pitäisikö sinun yksistään kustantaa näkemisenne? Hänellä käytöstavat hakusessa.

[QUOTE="vieras";28031320]Tuoreella äidillä ei TARVITSE olla aikaa ystävänsä juttuihin.
Ja minun mielestäni kaikki alle 3-vuotiaiden äidit ovat "tuoreita äitejä", aikaa menee omaan lapseen. Kaverisuhteet ovat toissijaisia.[/QUOTE]

No sitten täytyy vain hyväksyä se, että vanhat kaverit ovat pian entisiä. Melko typerää olettaa, että jollekulle on ihan ok, että yhtäkkiä ystävä katkaisee välit kolmeksi vuodeksi kokonaan.

Eikä tuo kyllä äidinkään eikä lapsenkaan kannalta järkevää ole, tuollainen eristäytyminen ja keskittyminen ihan vain pelkästään siihen lapseen.

[QUOTE="...";28031947]No sitten täytyy vain hyväksyä se, että vanhat kaverit ovat pian entisiä. Melko typerää olettaa, että jollekulle on ihan ok, että yhtäkkiä ystävä katkaisee välit kolmeksi vuodeksi kokonaan.

Eikä tuo kyllä äidinkään eikä lapsenkaan kannalta järkevää ole, tuollainen eristäytyminen ja keskittyminen ihan vain pelkästään siihen lapseen.[/QUOTE]

Miten niin katkaisee välit kokonaan? Kun ei ryhdy pitkän välimatkan päässä asuvan kaasoksi? Käydessään paikkakunnalla yrittää sopia vierailua mutta se ei nyt sopinut. Siis mitä lapsen saatuaan pitäisi tehdä, jotta olisi mieliksi? Antaa tenava adoptoitavaksi, jotta voi olla käytettävissä koska vain mihin vain? Sitäkö on ystävyys?

[QUOTE="vieras";28032038]Miten niin katkaisee välit kokonaan? Kun ei ryhdy pitkän välimatkan päässä asuvan kaasoksi? Käydessään paikkakunnalla yrittää sopia vierailua mutta se ei nyt sopinut. Siis mitä lapsen saatuaan pitäisi tehdä, jotta olisi mieliksi? Antaa tenava adoptoitavaksi, jotta voi olla käytettävissä koska vain mihin vain? Sitäkö on ystävyys?[/QUOTE]

mihin kirjoittaja "..." vastasi.

[QUOTE="Vieras";28032075]mihin kirjoittaja "..." vastasi.[/QUOTE]
"Kaverisuhteet on toissijaisia" ei tarkoita, että välit katkaistaisiin kokonaan. Itse ainakin ymmärrän, että ihmisillä on välillä sellaisia elämänvaiheita, että voi olla henkisesti ja/tai fyysisesti vaikeaa pitää aktiivista yhteyttä kaikkiin kavereihin. Sen sijaan, että kiukuttelisin asiasta näille kavereille, saatan ilmaista harmitukseni miehelle ja sitten koittaa olla taas neutraali/positiivinen, kun se tilaisuus tavata tulee taas vastaan.

Kiukuttelussa kärsii eniten kiukuttelija itse. Ap:n kaveri vaikuttaa juuri siltä, että on ottanut nokkiinsa kun ap:lla ei olekaan enää riittänyt aikaa ja kiinnostusta yhtä paljon kuin ennen lapsia. Ja nyt kiukku puretaan lapsellisella tiuskimisella ja mököttämisellä. Kyllä niistä kavereista noinkin pääsee eroon.

Yhteistyössä