Lapsen mielipidettä on minun mielestäni aina hyvä kysyä tällaisissa asioissa. Aikuiset voivat tehdä lapsen ympäristöstä liiankin turvallisen, ja unelman.. Milloin lapsi ei koskaan ole kiinnostunut kurjuudesta, tms.. Tosi elämästä.. Elää unelmassa, se ei ole hyvä asia.. Se, että lapsi ei saa kaikkea, joskus joutuu venymään, joskus itkemään, se on oikein, ja se ei ole huono asia. Lapseni pelkäsi 1 lk olla yksin kotona, ja sanoin "Täällä ei ole mitään vaarallista. Yrität vain vahingossa kuvitella tänne kaikenlaista pelottavaa. Aina kun teet niin, ajattele nykyään "Tuokin on minun mielikuvitukseni tuotetta". Syynä oli vain vilkas mielikuvitus.. Hän on nyt 9 lk ja ei mikään hemmoteltu kakara.. Järkevä, ja fiksu, rohkea tyttö. Voit myös sanoa, että tekisi oman "hahmon" jonnekin virtuaalipeli paikkaan, esim Panfu ja Stardoll ovat pikku-lapsille sopivia. Siellä hän voi jutella "ystävien" kanssa, jos pelottaa. Itse olin kerran pelännyt yksin olemista, ja kuljin aina kännykkä kädessä. Ajattelin, että "jos jotain pelottavaa tapahtuu, voin heti soittaa apua.". Kadun sitä, koska siitä tuli pakkomielle. Jos kädet on käynnä tavaraa, kännykkä oli suussa.