Tokaluokkalainen kaverin kanssa iltapäivät kotona...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ajattelin vaan...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
NO voi, voi. Ihan kuulostaa normaalilta. Tulee äitikin aika ajoissa kotiin ja tokaluokkalainen on jo aika iso...
Sä voit ajatella ihan rauhassa, mutta huolehdi jostain ihan oikeasti tärkeistä asioista. Älä puutu tuollaiseen jos suo nyt vaan sattuu siinä äidissä ja perheessä joku muu ärsyttämään.

Jos lapsi kokee pärjäävänsä niin siinäpä sitten on.
Niin meidän joulukuussa syntynyt tulee myös olemaan, kun kolmas luokka alkaa eikä oikeutta iltsuun enää ole. Vaikka ikää siis samanverran kuin tammikuussa syntyneellä luokkakaverillaan joka hänen iässään siis sai iltsussa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ajattelin vaan...:
Mitä mieltä olette? Syynä se, ettei halua olla iltapäiväkerhossa. Äiti tulee kotiin n.16.30.

No meidän poika ei käy iltapäiväkerhossa ja on kotona yksin n. klo 16.30 asti. Hällä on tasan yks kaveri joka saa tulla meille sillon kun täällä ei oo aikuisia koska ovat näyttäneet, että eivät tee mitään hölmöä sillä aikaa. Tuo kaveri on meillä ehkä kerran parissa viikossa koulun jälkeen ja hänenkin vanhemmat tietävät, ettei meillä oo aikuista. Mutta muita lapsia en sitte tänne päästä jos kotona ei oo aikuista.

no mustahan toi on hieno juttu, ettei sitten tartte olla yksin. Onhan vanhempi kuitenkin puhelimen päässä tavoiteltavissa, jos hätä tulee. Ja selkeät säännöt mitä saa tehdä ja mitä ei. Esimerkkinä tulee mieleen just joku kokkaus tai takkaan tulien laitto. Niin ja sitten että pitää olla varmasti kotona tai kotipihassa.

No, mun mielestä liian pitkä iltapäivä tulee lapselle. Meillä eka ja tokaluokkalainen syövälipalan ip-kerhossa ja välipalan jälkeen saa tulla kotiin jos haluaa. Itse olen kotona yleensä klo 15.

Tokaluokkalainen on vielä pieni, ja usein väsynyt iltapäivällä koulutyön jälkeen. Hyvä olisi aikuinen olla tukena, jos ei kerhopaikkaa ole. Lapsissa on isoja eroja, siinä missä toinen osaa jo ajatella järkevästi, voi toinen keksiä jotain älytöntä, esim. kotimatkalla.

Siis ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla ei ole tarjota kaikille kakkosluokkalaisille ip kerhoa, koska ensisijaisesti paikat annetaan eppuluokkalaisille. En ymmärrä missä lasten sitten pitäis olla, jos ei kotona? Kyllä suurimman osan on käytävä töissä, eikä silloin olla yhden kahden aikaan kotona lasta vastaanottamassa. Muutaman tunti yksikseen ei ole paljoa, siinä kerkiää läksyt tehdä jne.

Kyllä minä olin yksikseen jo ekaluokalla, kun äiti ja isi oli töissä. Nykypäivän lapset paapotaan niin, että kun tosipaikka tulee, ovat raukat sormi suussa...

Alkuperäinen kirjoittaja ei nipo:
Siis ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla ei ole tarjota kaikille kakkosluokkalaisille ip kerhoa, koska ensisijaisesti paikat annetaan eppuluokkalaisille. En ymmärrä missä lasten sitten pitäis olla, jos ei kotona? Kyllä suurimman osan on käytävä töissä, eikä silloin olla yhden kahden aikaan kotona lasta vastaanottamassa. Muutaman tunti yksikseen ei ole paljoa, siinä kerkiää läksyt tehdä jne.

Jos lapsi pääsee esim. klo 12 koulusta, niin kyllä siinä melko pitkä iltapäivä tulee.
Pärjääminen on lapsikohtaista..

Alkuperäinen kirjoittaja Miten ennen pärjättiin:
Kyllä minä olin yksikseen jo ekaluokalla, kun äiti ja isi oli töissä. Nykypäivän lapset paapotaan niin, että kun tosipaikka tulee, ovat raukat sormi suussa...

Minä en paapo, mutta lapsista on kiva kun äiti on ajoissa kotona (klo 15) , kaikilla se ei tietenkään ole mahdollista. Mä teen osa-aikatyötä.

Minusta tuo on hyvin lapsikohtaista.
Meilläkin esikoinen täytti toisella luokalla jo 9v. kun on tammikuun lapsi.
Ei todellakaan olisi edes viihtynyt kerhossa koulun jälkeen.
Työpaikkani oli koulun vieressä jonne olisi voinut myös tulla,mutta tuli jo ekaluokalla mieluummin kotiin.
välillä meillä oli kaverikin.
Ei mitään ongelmia tuon suhteen ollut.
Nykyisin vielä microuunit eli ei liesiä tarvitse käyttää saadakseen lämmintä välipalaa jne.
niinkuin minun lapsuudessani.

Kiitti mielipiteistä. En usko että pojat sen kummempia tyhmyyyksiä keksivät. Todennäköisesti vaan leikkivät ja pelaavat salaa Pleikkaria. Ei siis kovin vaarallista:) Ja syynä on siis se ettei halua ip-kehoon, ei se ettei sellaista olisi tarjolla.

Toki on lapsissa eroja, mutta itse olen kyllä miettinyt sitä, että onko lapselle loppujen lopuksi hyväksi olla vielä koulunkin jälkeen isossa ryhmässä ja aina aikuisen ohjaamana. monilla on tuon ikäisenä sitten vielä harrastuksia illalla, joissa taas ollaan aikuisten ohjauksessa. Kuitenkin lapsen omaehtoinen leikki on tärkeää, samoin se, että lapsikin kaipaa välillä pois hälinästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap.:
Kiitti mielipiteistä. En usko että pojat sen kummempia tyhmyyyksiä keksivät. Todennäköisesti vaan leikkivät ja pelaavat salaa Pleikkaria. Ei siis kovin vaarallista:) Ja syynä on siis se ettei halua ip-kehoon, ei se ettei sellaista olisi tarjolla.

Siinä piilee se vaara (heh) että pojat pelaa aina kuin mahdollista. Kukaan ei ole "valvomassa" pelaavatko koko iltapäivän, mä en ainakaan tykkää siitä..

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Toki on lapsissa eroja, mutta itse olen kyllä miettinyt sitä, että onko lapselle loppujen lopuksi hyväksi olla vielä koulunkin jälkeen isossa ryhmässä ja aina aikuisen ohjaamana. monilla on tuon ikäisenä sitten vielä harrastuksia illalla, joissa taas ollaan aikuisten ohjauksessa. Kuitenkin lapsen omaehtoinen leikki on tärkeää, samoin se, että lapsikin kaipaa välillä pois hälinästä.

Tässä meidän lähellä on asukaspuisto, jossa ei ole ohjattua toimintaa. Kolme valvojaa mutta laspet saa leikkiä ja touhuta vapaasti. Näin pk-seudulla.

Yhteistyössä