Toivotut taaperot '09

Emily Voi kurja rintaraivareita :( Jospa ne olis ohimenevää sorttia! Mut hienoa et isoveli on sopeutunu hienosti!! Miten muuten, tarviiko sun nukuttaa Sisua vai miten esim unille menot aina sujuu ku olette vauvan kanssa kolmisin?

Pantsu ONnea uuteen asuntoon!!! Ja jep, tuttu tunne ;) Mekin muutettiin paikkakuntaa kk ennen likan syntymää. No, hyvinhän siinäkin ehti, toiv. ei tule mitään loppuajan ylläriä raskauteen!! :) Ja hienoa et teillä on tollanen hoitotukiverkko! On se vaan ihan lottovoitto! Me ei oikeen koskaan päästä minnekään ku hoitoverkostoa ei oikeen ole ..
Pikaista paranemista sinne!

Meillä elo sujuu ihan entisellään. Tahtoa ja tempperamenttia riittää mutta myös iloa ja naurua. Paljon ollaan kesällä liikenteessä, ei juur koneelle ehdikään. Rannat on ihan parhautta, lapsi on suojavoiteesta/vaatteista huolimatta ruskettunu ihan hirveesti, on pian papumpi kuin minä ! En uskonutkaan et tän ikänen jo ruskettuu!! :)
 
Kauniskuu: Kiitos onnitteluista! :) Mukavaa, kun pääsee sisustamaan, saa purkaa sitä kuuluisaa pesänrakennusviettiä siihen. ;)

Joo, olen kyllä tosi kiitollinen, että meillä on isovanhemmat lähellä ja pystyvät ja ennen kaikkea haluavat hoitaa Paulia. On se pojallekin selvästi tosi mukavaa, tunnistaa jo kaikki isovanhempansa (niitä on kolme kutakin, kun mun vanhemmat ovat eronneet ja menneet uusiin naimisiin) ja selvästi tykkää puuhailla ja olla heidän kanssaan. Tää viikko on mennyt nyt vähän hektisesti, eikä olla ehditty miehen kanssa nauttia yhteisestä ajasta. Mutta ensi viikolla varmaan mennään joku ilta leffaan tai syömään, kun mun isä on täällä hoitamassa poikaa, ja viikonloppuna on luvassa mun ystävän häät, jonne mennään ilman poikaa.

Mä ihmettelin muuten ihan samaa. Meilläkin on pojalla selvästi raajat ruskettuneet, vaikka suojavoiteita käytetäänkin. Onneksi kuitenkin ruskettuu, eikä pala, vaikka onkin aika vaaleaihoinen.

Onko teillä muilla muuttuneet yöt levottomiksi tässä 1½-vuoden kieppeillä? Meillä on nyt muutamina öinä herätty itkien, ja selvästi on jokin hätänä. Viime yönä oli poika kuulemma osoittanut vaatehuoneen ovea, joten voisiko olla kyseessä mielikuvituksen kehittyminen ja pahat unet?
 
pantsu Niimpä. Ihana ku viimein saa sisustaa. Tosin meillä sisustus on vähä pitkissä puissa, olen silleen "hidas laittaja" ja sitten yks kaks keskeneräisyys ei häiritsekään ;). Ei vaan tuu lähdettyä kangas yms.kaupoille.
Ja joo, meillä nyt yöt on joskus hiljaisia ja joskus itkeskelyä ajottain kuten tännekin asti on ollut. Syytä en ihan tiedä koskaan, kipuja tuskin on, enemmänkin veikkaisin välillä sitä eroahdistuksen huippua. Mut tässä iässähän voi alkaa tulla niitä yöllisiä kauhukohtauksiakin. Ja ainakin tytön mielikuvitus on ollu jo selkeästi läsnä jonkun aikaa muussa touhussa, joten en kyl yhtään ihmettelisi jos painajaisiakin tulisi.
 
Pantsu onnittelut uudesta asunnosta!!

Asunnosta tulikin mieleen,että me ollaan asuttu tässä syyskuussa vuosi ja vieläkin muuttuu tauluja ja mattoja. Ei vaan jaksa ja ehdi kaupoille. Jospa tässä nyt loman aikaan saisi ostettua alakertaan matot.

Meillä on Aava kanssa lomalla. Ollut jo viikon. Äiti oli hoitamassa tämän viikon ja hyvin meni. :) Mies jäi nyt sitten lomalle ja minä jään parin viikon päästä. Ollaan sitten kaksi vkoa yhtäaikaa lomalla.

Juuh,meilläkin on ajoittain yöllisiä itkuhetkiä yms. Joskus nukkuu useampana yönä meidän välissä ja toisinaan voi mennä useita vkoja ettei nuku.

Käytiin hommaa jatkettava sänky. Joskin ei oo vielä nukkunut siinä. Nyt lomalla olisi tarkoitus alkaa harjoitella. Pikkuhiljaa jotta saadaan pinnasänky sitten pikkuvauvalle loppuvuonna.

kissa Ei oo tullut takaisin. :( On käynyt kolmesti näyttäytyy,mutta ei halua että otetaan kiinni. Lähtee karkuun samantien.

Meillä sairastettiin vauvarokko nyt viikon sisällä. Pe-iltana nousi ihan yllärinä 39,5 asteen kuume. Ei juurikaan lääkkeet tehonneet. Kuumetta kesti ma-iltaan saakka. Välillä saattoi lääkkeillä laskea 38 asteeseen,mutta suunnilleen neljän tunnin sisällä nousi uudelleen. Ti päivällä nousi sitten ne näpyt jotka lähti ke iltaan mennessä pois. Aava ei syönyt lämmintä ruokaa ollenkaan pe-ti. Onneksi sitten kaikkea muuta meni alas: jogurttia,hedelmää,leipää ja nakkia. Niin ja onneksi joi paljon nestettä. Käytettiin silloin ma varuiksi lääkärissä,kun muutamana yönä itki 3-4 tuntia ja sanoi,että sattuu sattuu. Ei ollut korvissa mitään ja eikä muutakaan. Oli kyllä aika rankka rokko varsinkin näillä helteillä.

Sanoja tulee paljon ja kahta sanaa peräkkäin. Ihanaa!! On ihan erilaista taaperon kanssa ja osaa ilmaista mitä milloinkin haluaa syödä tai tehdä. :)

millis ja masuasukki rv 18+0 ...niin ja taapero kohta 1,5v
 
millis: Voi teidän kissaa! :( Mikäköhän sille tuli, kun ei halua enää takaisin kotiin?

Meillä ei ole ollut viime talven jälkeen mattoja. Jotenkin kävelemään opettelun aikaan koin ne kauhean epäkäytännöllisinä ja vähän vaarallisinakin, kun luistivat taaperon jalan alla. Enkä sitten ole saanut aikaiseksi laittaa niitä enää uudelleen lattialle.

Meilläkin oli vauvarokko aika raju, ja kuume ei laskenut lääkkeillä kovin pitkäksi aikaa. Harmi, että teillä osui juuri tähän helteisimpään aikaan tuo tauti! :(

Me hommattiin pinnasänkyyn matala laita, mutta ei olla sitäkään saatu aikaiseksi laittaa paikoilleen. Nyt mietin, että pitäisikö uuteen asuntoon ostaa jatkettava sänky pojalle. Toisaalta, pinnasänkyä ei välttämättä tarvita heti, kun vauva todennäköisesti nukkuu mun vieressä.

Kauniskuu: Luulen, että yöheräilyt on osittain tuota eroahdistusta ja osittain johtuvat helteestä. Selvästi parempia on olleet vähän viileämmät yöt. Kuumimpina öinä poika on herännyt pyytämään vettä, enkä kyllä yhtään ihmettele. Kämppä on välillä kuin hornan pätsi! :kieh:

ON: Maha on noussut selvästi ylemmäs kuin esikoisesta näillä viikoilla, ja närästys ja hengenahdistus ovat tulleet tutuiksi. :headwall: Kovasti tekisi mieli mennä kurkkimaan tulokasta vielä ultraan, vaikka mitään varsinaista tarvetta ei ole. Vielä on 1½ kk:tta töitä jäljellä. Olen silti onnistunut saamaan vähän kesäfiilistä, eikä töissäolo tunnut ollenkaan niin raskaalta kuin mitä etukäteen ajattelin. Tällä hetkellä olen toimistossa yksin, kaikki muut ovat lomalla.

-Pantsu rv 28+2
 
millis tsemiä omaan sänkyyn siirtoon :)!! Mekin ostettii perus sänky, pinniksessä ku ei oo nukkunu 8-9kk jälkeen. Ei kyl siirto menny ku elokuvissa :( On sellanen tahto ja voima tolla pikkuihmisellä. Plääh. Ehkäpä joskus.
JA ohhoh. VOiha kissaa :( Tosiaan, erikoinen juttu. Mikä lie kesäviiraus päällä? Voi että, no ainakin on elossa, ehkä vielä toivoa on!!

Pantsu nii, kukapa näitä itkuja ja heräilyjä aina tietää. Ilmastointi (ilmalämpöpumppu) on kyl ihan luksus, jos vaan voitte nii hommatkaahan uuteen asuntoon!! On kyllä taivasta verrattuna viime kesään!

Ja paranemisia potilaille!!

Mein rytmit on iha uudessa uskossa kesällä. Keikahtanu pikku hiljaa. Lapsi nukahtaa ehkä 21-22 väliin ja herää aamulla 8.30-9 väliin. No, meneehän tää näinkin ;) Tuntuu et nukkuu jopa paremmin ku sillä aikasemmalla rytmillä !!?? En kyl ikinä olis uskonu. Ite en osaa nukkua noin "pitkään" mut toisalta iha kiva ettei tarvii 7-8 aikaan istua kesäaamuna puistossa jossa ei ketään muita todellakaan oo ;) Illat menee kuitenki näin kesällä tosi siivillä verrattuna talveen.
 
Luulen,että meidän kissa sai tarpeekseen tuosta taaperosta. Aava ei meinaan anna hetkenkään rauhaa. Kokoajan saisi olal vahtimassa. VArsinkin silloin Emmin kanssa. Huomasin loppuvaiheessa,että Emmi oli aika stressaantunut. Mutta saa nyt nähdä tuleeko se koskaan takaisin lopullisesti vai mitä..

Meillä myös nyt lomalla rytmit muuttunut. Pitää sitten viimeiselle lomaviikolla kääntää takaisin tarharytmiin. llalla menee n.20.30-21.30 nukkuu ja herää n.7-8 välillä. Päiväunet on n.12-15 välillä. Päikkärit on pidentynyt nyt lomalla selkeästi. Helposti nukkuu 2,5-3 tuntia.

Me ollaan mietitty,että hommataan ensi kesäksi ilmalämpöpumppu. Yläkerta on aivan liian kuuma.

Aava huomenna 1.5vuotta ?

Kauheaa miten tää maha kasvaa. Ihan tajuttoman iso. Aavasta ei tarvinut äippähousuja käyttää kun joskus rv 24 alkaen ja normipaidat meni loppuun asti. Nyt oon jo jostain rv14 alk käyttänyt mammahousuja ja joutunut ostaa äitiyspaitoja. Maha on ihan erilainen.
 
millis Onnea Aavalle!!
Ja joo, jopa mun kilpaurheileva ystävä (omaa siis ne oikeat the-vatsalihakset) sanoi, että maha tuli kakkosesta esiin lähes heti alkuraskaudesta, ekasta ku näky vasta loppupuolella raskautta. Onhan ne paikat eritavalla "löyhemmät" vaikkei mitään löysää mahaa olisikaan, ja kohtukin venyttyy eritavalla yhden raskauden jälkeen. :) Musta se esikoisen "mahattomuus" oli ärsyttävääkin, näytti vaan perus mäkkäri-nykyteinille jolla oli vain "sidukkakumpu" ;)
 
Huomenna rakenneultra. Jee. :) Sitä tässä on odoteltu,että tietää mitä noille Aavan vaatteille tehdään.

Meidän kisu on nyt lepäämässä rauhassa muualla. Tien varressa oli samanlainen kisu kuolleena ja mies kävi vielä katsoo ja sanoi,että lähes varmuudella on meidän. Ei siitä kisusta nyt paljon jäljellä ollut,mutta niistä vähistäkin huomasi. Kyllä on kurjaa. Itkettää aina kun ajatteleekin. Oli kumminnkin meidän elämässä 5 vuotta ja niin tärkeä. Ihan kun lapsi.

Meidän tytöstä on tullut oikea pikku justiina. :) Huutelee vaan käskyä mitä pitää tehdä: istumaan,pois siitä yms. Samaten kun ovet pitää olla kiinni ja valot sammuttaa vessasta yms. Jos ei tee asioita niin,niin tulee huomauttamaan ja käy tekee ne itse.

Kolme sanaa on saatu nyt peräkkäin: Ei oo kuuma. :) Eilen hoki sitä kokoajan leikkipuistossa.
 
Hello tännekin !
Tuo on kyllä kamalaa, kun lemmikin menettää. Minulla ollut kaksi koiraa ja niistä luopuminen oli ihan kamalaa. Ehkä siksi en ole enää uutta ottanut : /
En ole tänne kirjoitellut mutta tuonne paluu lapsettomuushoitoihin, kirjoitin kun meille tehtiin passi tuossa toukokuun lopussa ja josta raskauduin. Mutta varhais ultrassa selvisi että se on tuulimuna raskaus ja keskeytykseen. Olipa mukava ensimmäinen kesäloma päivä..............:mad:
Nyt siitä on reilut kaksi viikkoa ja alan pääsemään asian yli, mutta edelleen mielessä kokoajan.
Onneksi on tuo poika :heart: :heart:
Mukavaa kesää kaikille !!!!
t. maariaa
 
millis: Miten rakenneultra sujui? :) Voi kurja teidän kisun kohtaloa! :(

Mustakin tuntuu, että maha on jo vaikka kuinka iso. Mutta tosiasiassa sf-mitta menee ihan alakäyrillä, aivan kuten esikoisestakin. Ehkä se on vaan läskiä, painan nimittäin jo nyt saman verran kuin esikoisesta syntymän aikoihin. :ashamed:

Meilläkin on ensimmäiset kolmisanaiset lauseet sanottu. "Paulin oma auto" ja "Setä ajaa auto". Huomaa kyllä, mitkä asiat poikaa eniten kiinnostavat. :D Paras kirja on Richard Scarry "Iloinen autokirja". Nyt on tv:kin alkanut kiinnostaa jo enemmän, ja paras ohjelma on Puuha-Pete. Mikä yllätys! ;)

maariaa: :hug: Paljon jaksamista! Olipa todellakin kurja aloitus kesälomalle! Onko teillä suunniteilla jo uusi hoito?

Kauniskuu: Meillä on myös rytmi myöhäistynyt. Poika nukahtaa yleensä vasta lähempänä yhdeksää, ja nukkuu vastaavasti aamulla kahdeksaan - puoli yhdeksään. Pitkään nukahti ihan tyytyväisenä yksin, mutta nyt taas vaatii nukuttamista ja nukahtamisessa kestää vaikka kuinka pitkään. Mutta samaa olen kuullut muiltakin, joten luulen, että taas uudet taidot jotenkin valvottavat ja häiritsevät unen saamista.

Me saimme osittaisen liimakorvan hoitoon antibioottikuurin, jonka piti olla vain viikon. Saman päivän iltana huomattiin korvan takana pistosjälki, jonka ympärillä oli iso punainen rengasihottuma. :( Seuraavana aamuna se oli hieman haalistunut, eikä lääkärikään ollut varma, oliko kyseessä punkin purema ja borrelioosi vai mikä. Saatiin kuitenkin jatkokuuri antibiootille, joka tehoaa siis myös borrelia-bakteeriin. Pitäisi vaan tarkemmin syynätä aina iltaisin kaikki taipeet ja pää noiden punkkien varalta, tämä kun on varsinaista punkkialuetta, jolla esiintyy sekä borrelioosia että puutiaisaivokuumetta. Jälkimmäistä vastaan aiotaan kyllä ensi keväänä hakea pojalle rokote.

-Pantsu
 
Paljon jaksamista maariaa! :hug:

Voi kurjuus Milliksen kissan kohtaloa :( Lemmikin menettäminen on aina kova paikka. Meillä tosin ollaan mietitty pitäisikö yksi kissoista antaa miehen isälle hoitoon, koska se karkailee ulos koko ajan ja mouruaa kaikki yöt niin ettei saa nukuttua. Muutenkin tuota unta on aika vähän tarjolla niin on itellä hermo kireänä kissan suhteen.

Kauniskuu kyseli Sisun nukuttamisesta vissiin aiemmin. Sisu on onneksi tosi helppo nukahtaja, laittaa vaan omaan sänkyynsä tutti suuhun ja pupu kainaloon niin sinne nukahtaa. Saatta ynistä itekseen jonkin aikaa mutta yleensä ei tarvi mitään "nukutusta". Ollaan nyt koitettu päästä unipussistakin vihdoin eroon. Mies on lukenut Sisulle kahtena iltana iltasatua ja oli kuulemma jaksanut jopa vähän kuunnella.

Sisu nukkuu edelleen pinniksessä, miten te joilla on jo "isojen" sänky, pysyykö lapsi siellä nukkumaan mennessä ja herätessä vai lähteekö haahuilemaan ympäriinsä? Kun mä oon jotenkin varma että Sisu ei malttais jäädä laidattomaan sänkyyn ja lähtis vaan kohkaamaan ympäri huonetta.

Rytmi on meillä pysyny samana, vähän heräämisaika aamulla vaihtelee mutta aika vakio on että nukkuu 19-7 ja päivällä 11.30-14.30. Onneks on noi päiväunet että saan itekin vähän nukuttua!

Tänään oli ihan hirveä päivä lasten kanssa, vauva ei viihdy vaunuissa yhtään jollei ne ole koko ajan liikkeessä ja Sisu temppuili ja kiukutteli kaikessa taas kerran. Kiukuttelu on mennyt ihan mahdottomaksi, on varmaan ainakin osittain reagointia vauvaan. Sitten mulla palaa pinna tosi nopeasti koska olen niin väsynyt koko ajan. Ollaankin nyt haettu Sisulle päiväkotipaikkaa kolmeksi päiväksi viikossa, se 4 kk sitä tosin pitää odottaa. Saisin itse tehtyä opinnäytetyötä ja keskityttyä vähän vauvaankin, tuntuu että nyt en ehdi yhtään seurustella vauvan kanssa päivällä kun Sisu vie kaiken energian ja huomion.

Rintaraivaritkin jatkuu edelleen, onneksi on maitoa silti pumppaamalla tullut ja öisin yleensä tissi kelpaa, päivisin ei. Imetys on kyllä todella haastavaa taaperon riehuessa ympärillä, ymmärrän kyllä ihan hyvin ettei vauva siinä pysty rauhoittumaan kun toinen huutaa ja häslää vieressä.

Hirveästi teillä tulee puhetta, mä olen jo vähän huolissani kun Sisu ei puhu oikeastaan yhtään. Siis ihan muutamia yksittäisiä sanoja ja sellaista omaa höpinää vaan. Ymmärtää kyllä ihan hyvin puhetta ja osaa tehdä asioita sen mukaan mitä pyydetään (jos sattuu huvittamaan). Jos ite haluaa esim. ruokaa niin menee jääkaapin viereen mölyämään ja osoittelemaan.

Ensi lauantaina on ristiäiset, sen jälkeen voin paljastaa nimen täälläkin :D
 
Hello taas !
Unohdin laittaa meidän poitsun 1v 6kk neuvola mitat, neuvola oli muutama viikko sitten.
Paino 11,6 kg ja pituus 85,1cm.
Sanoja tulee jonkun verran sellaista mistä saa selvän, äiti isi, heppa, mopo ja vettä jne.
Miten teillä kenellä on sängyn vaihto tehty, onko yöt muuttuneet tai nukkumaan meneminen ?
Meillä se kohta edessä, siksi kyselen. Meillä nukuntaan edelleen syliin tai sänkyyn viereen(meidän sänky).
t.maariaa :wave:
 
millis mitäs ultrassa kerrottiin :heart:?
Ja isot pahottelut kissan vuoksi :( Noi on nii kurjia juttuja ettei tosikaan!!

maariaa isot pahoittelut :hug: Noi on kurjimpia mitä voi ollakaan! Ennemmin melkein suoraan nega kuin tuollainen kurja juttu :( Huoh! No, nää on näitä luonnon ihmeellisiä juttuja :( Iso halaus. Ja hienot mitat!!

pantsu kiva kuulla et samanikäsillä on samoja kommervenkkejä. Kyl nää niin vaihtelee. Nyt taas pari päivää ollu ihan jees nukkumaanmenoja, lapsi jopa ite raahaa kirjat mitkä luetaan ja pyytää nukkumaan.
Ja auts tota punkkia!! Onneks suurin osa on harmittomia eikä tuu ite borrelioosia. Mut kurjaa silti!!

emily hienoa, toi on tosi mahtavaa et Sisu nukahtaa tollai. Se on kyl aika kullanarvoista ku on vauvakin kotona. Just luin toisaalta kokemuksia, ja aika monella tuntuu olevan haasteellista tuo imetys ku on taapero kotona. Siis lähinnä se rauhan saaminen ja se, ettei toinen aina ihan tajua (tai halua tajuta) miks äiti jumii toisen lapsen kanssa.
Eikä sun kantsi puheesta olla huolissaan!! Se on kuitenki vielä yksilöllisempää ku kävelyn opettelu.
Mä en jaksa huolia suuntaan enkä toiseen, tiedän lapsia jotka puhunu usean sanan lauseita ennen 2v ja niitäkin jotka puhunu kunnolla vasta 3v. Ja samanlaisia höpöttäjiä nyt isompana kaikki tyyni :)
Ei meilläkää mistään lauseista oo tietookaan ja vaikka sanoja tulee paljo nii osa on iha omia tai sitten sinnepäin olevia (kuten ukki on kukku jne) :) Mut silti musta toi puhuu ikäisekseen ihan hyvin :) Kaikki ajallaan.

Noista omista sängyistä. Meillä on tavan sänky kyl, muttei lapsi siin nuku edelleenkään. Mut mitä kaverit ja ystävät on opettanu ,nii hetken se on sitä et lasta pitää aina viedä takas sänkyyn kymmeniä kertoja illassa ennenku tilanne taas rauhottuu. Et kyl se varmaa lähes kaikilla vaatii pientä sisukkuutta.
 
Meilläkin on jatkettava sänky muttei siinä vielä nukuta. Lomalla oli nyt tarkoitus siirtää,mutta katsellaan tuossa syksyn mittaan. Kunhan joulukuuksi on pinnis vapaana.

Meille olisi tulossa poika. :heart: Kaikki oli hyvin. Mun eka huolenaihe oli,että mites ne poikien vehkeet pestään. Pitää käydä vaihtaa kummipojalle muutamat vaipat.

Oltiin rannalla uimassa. Ei meinaa neitiä saada sieltä millään pois.

Maariaa :hug:

Maha kasvaa,mutta ei oo vielä paljon tullut kiloja. Aika samaa kaavaa menee kun ekakin. Ekat painonnousut tulee just rv 17-24. Oon kyllä yllättynyt kuinka vähän on tullut painoa,vaikka en oo käynyt lenkillä juurikaan. Ei vaan jaksa.
 
Onnea millis poikalupauksesta!

Meillä oli eilen ristiäiset, tytöstä tuli Sissi =)

Rannalla olis kiva käydä näillä keleillä mutta tuntuu että Sisulta puuttuu itsesuojeluvaisto kokonaan... Täytyy jonkun seistä koko ajan vedessä pitämässä kiinni kun toinen juoksee muuten pää edellä suoraan syvälle. Ei siis pelkää vettä yhtään. Parvekkeella oonkin sitten pitäny pikkuammeessa melkein joka päivä lutraamassa kun on niin kuuma.
 
Jäin tänään lomalle ja heti päätti tyttö ottaa äidistä kaikki irti. Ei nukkunut päiväunia. Ihmeen pirteänä jaksoi koko päivän. Meni nyt seiskan maissa sitten yöunille. Ollaan nyt pari vkoa yhtä aikaa lomalla ja sitten mies palaa töihin. Itseasiassa vaihtaa työpaikkaakin samalla.
 
millis onnea poikalupauksesta :)!! Onko ollu mitenkään eroa raskaudessa likkaan verrattuna :)? Mekin on menty satunnaisia pv ilman pvunia eikä kyl oo tarvinnu sit illalla tapella unille. Et kyllähän tän ikänen näköjään yllättävän hyvin vaa jaksaa jo painaa tarvittaessa.
Meillä noi pvunet on alkanu näkyä illoissa siten, et ne venyttyy kyl aika reilusti myöhäsiks.

emily voi, teil oli jo ristiäisetkin! Onnea nimen johdosta :)!!

Me ollaan nyt kokeiltu maitoja ihan reilummin ja ne tuntuu sopivan. Helpottaa kyllä elämää ihan hemmetisti!! Ainoa vaan et nyt muksu on sitte koukussa esim raejuustoon ja söis sitä purkkitolkulla päivässä sellasenaan ja kasvisten kans. Kunnon karppaaja tulossa ;) Kaupassa hokee vaan "raikkaa..raikkaa!!" (raikkaria) käsi ojossa.
 
Kauniskuu Hyvä jos maito sopii. :) Meillä menee juusto,rahkaa ja raejuustoa kanssa. Niitä söisi kokoajan.
Oon huomannut,että jos likka nukkuu yli 2 tunnin päikkärit niin illalla on vaikeampi saada unille ennen 20.00. Varsinkin sitten kun välillä nukkuu jotain 3.5 tunnin unia.
Raskaudessa ei oo ollut oikeastaan mitään muita eroja,kun että maha on edessä. Ylläri. Ja sitten verenpaineet laskee liian alas. Nytkin 105/72 ja sen mukainen on olokin sitten. Ei tartte haaveilla lenkillä käynnistä. Aavasta paineet oli 135/77. Nyt sitten rautaa vedettävä,koska hemokin oli enää 103.

Emily Onnittelut nimen johdosta!!...unohdin eilen.

Aavan 1.5v mitat: pipo 46.2cm,pituus 83,8cm ja paino 11,1kg. Pituus menee edelleen ylhäällä ja paino huitelee miinuksella. Samoinkun on ikäisekseen pieni pää. Sen huomaa hyvin hattu kaupassa. Ei meinaa löytyy isojen tyttöjen osastolta hattua.
 
Millis heh joo, siis toi ei nuku ku vain sen max 1.5h mut silti illat venyy 21-22 asti. :) Ei toivookaan enää mistään 20 illoista kuin sillon jos ei nuku pvunia :)
Aava on sitte samanlainen ku mä pienenä, olin 2v 11kg ja 92cm . Laiha luikero :) Ja pää oli mullakin pienillä käyrillä. Vieläkään en oo iso millään muotoa, vaikken pitkäkään :)
 
Kauniskuu: Kiva, että maitotuotteet alkaa sopia teidän tytölle! :) Varmasti helpottaa. Mä olen tosi huono ostamaan raejuustoa, mutta kun sitä on, se kyllä maistuu! Enemmän menee jugurttia ja rahkaa.

Juu, se on jännä, miten nämä nukkumisjutut vaihtelee. Tässä meni pitkään niin, että poika ihan pyysi päästä nukkumaan ja nukahti tyytyväisenä itsekseen. Nyt taas ei suostu jäämään yksin sänkyyn, vaan huutaa pää punaisena, jos yrittää poistua huoneesta. Nukahtamisessa kestää vaihtelevasti 10-60 min. |O

Öisin nukkuu taas pääsääntöisesti hyvin heräämättä. Selvästi helteet vaikuttavat, eli kuumalla herää janoon tai muuten vain tuskaiseen oloon. Edelleen pojalla on välillä sitä, ettei keskellä yötä herätessään saa uudelleen unenpäästä kiinni, vaan saattaa valvoa 1-1½ tuntia. Nyt siihen on jo tottunut, ja minulta poika sen on perinyt, valitettavasti. : /

Päiväunet meillä menee aika saman kaavan mukaisesti. Poika kyllä nukkuisi yli kaksikin tuntia, mutta yleensä herätellään siinä parin tunnin kieppeillä. Muuten menee ilta taas hulinaksi. Jos aamuherätys on ollut myöhäinen eli on herännyt yhdeksän maissa, niin sitten päiväunille nukahtaminen on vaikeampaa. Ei olla vielä kokeiltu, mitä tapahtuisi, jos päiväunet jäisi tällaisina päivinä välistä.

millikselle onnea poikalupauksesta! :heart: Hyvät mitat Aavalla! Meillä on painokäyrä tipahtanut myös miinuksen puolelle, kun pituutta on tullut selvästi enemmän. Nyt on taas joku kasvukausi meneillään, kohta varmaan menee 90 cm:ä rikki (oli 1,5-vuotisneuvolassa 85 cm:ä). Meillä pää taas oli ihan normaali tai ehkä jopa vähän yläkäyrillä, mutta kovin tarkkaa mittaa siitä ei saatu, kun poika hermostui ihan täysin. Ihanaa, että saatte olla miehen kanssa yhtäaikaa lomalla! :) Meillä se on kaukainen haave vasta, joulu- ja hiihtolomalla sitten.

emily: Ihanan sointuvat nimet teidän lapsilla! :) Sujuiko ristiäiset hyvin? Meillä on tulevalle vauvalle nimi vielä mietinnässä. Enimmäkseen ollaan kyllä tytön nimiä mietitty, kun tyttölupaus saatiin. Sairaalan esitietolomakkeeseen saatiin laitettua jo nimet, mutta tuskin kumpikaan on sellainen, joka tulee varsinaiseksi nimeksi. Tuntuu, että mieli muuttuu koko ajan. :D

-Pantsu
 
pantsu Joo, eipä ne päiväunettomat päivät aina onnistukaan ja lapsi on ihan ylikierroksilla. Mut joskus on ollu pakko luopua nukutuksesta ku kekkuloi sängyssä vielä 15-16 aikaan ihan pirteenä.

Ja ihana :) Mä ootan millo tolle tulee mitään kasvukautta :D Paino jytisee edelleen plussilla ja pituus nollissa, no matter what. Ruokahalu sillä on ihan käsittämätön vaikka kevyttä ruokaa tehdäänkin . Liikutaankin tosi paljon, monesti kävellään sellaisia 1.5km matkoja ihan ilman mitään kuljetusvälineitä jne.
 
Mekin luovutaan noista päiväunista just sellaisia päivinä jos ei nuku viim klo 15. Myöskin herätellään unilta viim. 3tunnin kohdalla ellei nyt oo super väsynyt. Tänään meni taas normaaliin tapaan 20.30 nukkuu. Sammui yllättävän nopeasti. Meilläkin on välillä päiviä,että nukahtaminen kestää tunninkin. Aavalla on silloin taipumus keksiä kaikki hädät: kakka,jano,pissa..

Tutkiiko teillä muilla lapset omia sukupuolielimiä? Meillä ollaan nyt erittäin kiinnostuneita. Varsinkin silloin,kun istuu potalla.
 
millis kyllä tutkitaan!! Jonkun aikaa on myös selkeesti hiffannu että isillä on erilaiset vekottimet. Herättää hirmuista hilpeyttä saunassa jne.
Ja heh, joo! Täällä muuten toi sama ilmiö hätien suhteen. ENsin luulin parina iltana et on oikeasti janonen/hätäinen kunnes homma alko toistua joka nukutuskerta!
 
Meillä oli tänään 1,5v neuvola ja saatiin samalla tuhkarokkorokotuskin. Pituutta oli 84,5cm ja painoa 11,6kg. Olin kuvitellut että Sisu olisi paljon painavampi, puolessa vuodessa oli tullut vain alle kilo lisää painoa! Tuntuu vaan niin painavalta nostellessa että aattelin olevan jotain 13kg ainakin.

Ristiäiset meni tosiaan oikein kivasti, mun äiti katsoi Sisun perään joka ei kyllä jaksanut seurata seremonioita vaan leikki viereisessä huoneessa. Mies kertoi samalla sukulaisille että aikoo vaihtaa sukunimensä mun sukunimeen, me kun pidettiin omat nimemme silloin kun mentiin naimisiin ja lapsilla on mun sukunimi.

Meillä kans räplätään vehkeitä aina kun ne on esillä, kuuluu vissiin tähän ikään =)

Mulla taitaa vauvan imetys nyt loppua ihan justiinsa, ei meinaa kelvata tissi edes öisin... Terkkakin oli aika neuvoton kun yhdessä yritettiin imetystä. Koitan vielä jos imetystuesta joku pääsis käymään mutta en oikein jaksa uskoa että mitään ihmettä tapahtuis. Hölmöä sinänsä kun mulle ei tuo imetys ole aiemmin ollut mikään "sydämen asia" mutta nyt tuntuu kurjalta kun ei onnistukaan. Enkä siis edes yrittänyt mitään täysimetystä vaan halusin että vauva syö välillä pulloakin mutta ilmeisesti meidän lapsilla se on joko tai, Sisukin meinaan alkoi saada silloin parin kk iässä kauheita raivareita ja osittain siksi imetys loppui.
 

Yhteistyössä