Toivotut taaperot '09

Meilläkin varmaan kesällä nuo lähikohteet on in: Muumimaailma ja Seikkailupuisto. Lisäksi käydään kesälläkin useasti Tampereella isovanhempien luona ja siellä vois mennä katsomaan Särkänniemen pieneläinpuistoa. Ihan huvipuistoon ei noin pienen kanssa viitsi mennä, mutta eläimet jaksavat kiinnostaa varmasti.

Munkin tekisi kovasti mieli viedä poika uimaan. Mekään ei käyty vauvauinnissa, ja syksyllä oli se korvakierre, niin ei voinut mennä mihinkään. Nyt poika on ollut jo pidempään terveenä, niin voisi joku viiikonloppu mennä tuohon Caribian kylpylään.

Meillä banaanin syöminen tai pikemminkin ahmiminen saa jo jossain määrin koomisia piirteitä. Annan yleensä pojalle vain pienen pätkän kerrallaan, mutta hänpä tunkee sen kokonaisena suuhunsa ja alkaa itkeä, kun en annakaan heti uutta palaa. Sanon vaan, että ensin pitää syödä suu tyhjäksi, mutta ei se mitään auta. Huoh. Välillä on kyllä vaikea pitää pokkaa, kun toinen itkee naama punaisena suu täpötäynnä banaania. Pelkään vaan, että se tunkee koko banaanin suuhun ja tukehtuu vielä, jos annan kaiken kerralla...

Kauniskuu: Juu, onhan se kiva, että Pauli viihtyy hoidossa. Helpottaa omaakin oloa, kun ei tarvitse huolehtia miten sujuu. Olisin mä mieluusti ollut pidempäänkin Paulin kanssa kotona, mutta toisaalta on työssäkäyntikin kivaa vaihtelua. Eihän tämän ikäiset vielä niin kaipaa ikätoverien seuraa. Se yhdessä leikkiminen ja kaverit tulevat tärkeämmiksi vasta just vähän reilu 3-vuotiaina.

emily: Me ollaan oltu kahdesti mun vanhempien kanssa Italiassa ja kerran Rankassa juuri noin, että ollaan vuokrattu talo isommalle porukalle. Suosittelen lämpimästi! :) On tosi mukava ja suht' edullinen tapa lähteä reissuun. Pääsee tutustumaan omaehtoisesti ympäristöön, kun vuokraa auton, ja lisäksi talot on usein maalla tai pienissä kylissä ja niissä on ihan omanlaisensa tunnelma.
 
Heippa pitkästä aikaa.

ELLASTIINAlle suuret onnittelut plussasta!

Täällä ollaan tänään kotosalla, kun neitiin iski korvatulehdus. Hoitotäti soitti eilen puolilta päivin, että tytöllä on lähes 39 kuumetta...hain sit kotiin ja ilta siinä sit kuumeiltiin ja tänään käytiin näyttään korvat niin tulehdushan siellä oli. Ehdinhän olemaan lähes kuukauden töissä ennen ekaa sairastumista. Huomenna mulla olis muutenki ollu vapaa, kun teen sitä osittaista.
Meillä on ollu ruokalakkoilua hoidossa, mutta nyt oli jo toissapäivänä syöny kunnon ruokaakin hoidossa ja parina aamuna on ollut ihan iloinen, kun on nähnyt hoitotädin. Tosin itku on tullut sitten, kun mä olen lähteny. Mutta pikkuhiljaa näyttää sopeutuvan. Ja ihan erilailla ottaa kontaktia nyt muihin lapsiin, kuin ennen hoidon aloitusta. On paljon reippaampi siinä suhteessa.
Vauvauinti lopetetaan nyt, kun ei olla päästy sinne kun joka toinen kerta kun on aina jotain nuhaa ym. ja taas tuli nyt tauti niin ei päästä. Ei viitsi ihan turhasta maksaa satasta. Käydään sitten oamtoimisesti, kun tyttö on teve.
Illat menee nopeaan, kun olen kotona siin klo16.30 aikaan ja neiti menee nukkumaan jo 19 aikaan hoitopäivinä. Onneksi on kuitenkin 3 vapaata.
Bartsu
 
Pantsu, jonkin verran mies reissaa töitten puolesta, ehkä keskimäärin 6-8 ulkomaan reissua vuosittain plus lisäksi kotimaassa silloin tällöin. Yleensä on sit koko viikon reissussa, kun kuiteskin matkat ottaa niin paljon aikaa. Hieman taitaa typykkä jo osata isäänsä kaipailla, mutta ei mitenkään itkeskellen tms. Ihmeissään ja pää kallellaan kuunteli iskän ääntä puhelimesta :heart: Ei oikein tajunnut, miten se iskä nyt siellä puhelimessa on :) Oomme suunnitellu, että ehkä seuraavalle miehen työreissulle lähettäiskin mukaan, esim. Saksassa vois olla kiva käydä, kun kevät kohta koittaa.

Onpa Pantsu hienoa, miten mainiosti Pauli viihtyy hoidossa! Ootko itte nyt tykännyt olla töissä, onko työ sellaista kuin olit aatellut?

Kätisyys, meillä myös typykällä käytössä sekä oikea että vasen käsi. Nykyisin kummallekin kädelle pitää olla tarjolla oma lusikka :LOL: Ruoka menee hienosti suuhun lusikalla, mutta typykkä haluaa, että ruoka lastataan lusikkaan valmiiksi. Iltapuuroa hän useimmiten kauhoo itse lautaselta.

Kesäsuunnitelmia ei oo vielä mietittynä. Keväällä huhtikuussa oomme menossa viikoksi Rukalle. Sen jälkeen voi alkaa kesää miettiä. Varmastikin kotimaan matkailua ja lasten kohteita tulee harrastettua. Mie oon ittelleni ottanut tavoitteeksi saaha motskarini tallista ulos ja lähteä etes pienelle ajelulenkille =) Kaksi kesää on mennyt ajamatta, joten on todellinen tavoite kerätä rohkeutta ja lähtee ajamaan...

Vaatteista ja kengistä, typykälle ostimme vähän aikaa sitten talvikengät kokoa 20, kasvunvaraa niissä vielä on. Keväisempiä kenkiä en oo vielä katellut. Syksyn välikausihaalari lienee pieni, on kokoa 74 cm, joten sellainen pitää hankkia. Varmastikin kokoa 86 cm on otettava, sillä talvihaalari 80 cm alkaa olla hiukan ahdas liikkuvalle lapselle. Kurahousut ostin syksyllä ja kumpparit typykkä sai joululahjaksi.

Uimaan tekisi mieli meidänkin mennä, mutta hirveillä pakkasilla ei viitti. Vauvauinnissa emme oo käyny, muutoin uimahallissa ja kylpylässä innokkaasti polskutellaan.

Bartsu, harmi korvatulehusta. Toivottavasti tyttö parantuu pian. Mukavaa, että hiljalleen hoidossa alkaa sujua paremmin. Onhan se iso muutos lapselle, kun ei ookaan päiviä kotona. Tuo on varmasti niin totta, että kontaktin ottaminen toisiin lapsiin kehittyy huimasti hoidossa.

Typykkä heräilee just päikkäreiltään. Kivaa viikonloppua kaikille! Toivottavasti pakkanen hieman lauhtuu ennusteen mukaisesti...
 
Pantsu tota samaa suuhun tunkemista on täälläkin. Siis mikä tahansa herkku,leipä tms. tungetaan kokonaan suuhun,ikäänku hädässä ettei vaan kukaan vie :D Toinen hauskuus on "tapella" määristä.. siis vaikka xylitoltabut.. kiva yrittää saada uskomaan ettei sitä harvinaista herkkua saa ku yhden... :D

Bartsuvoihan kökkö :( Kurjaa varmasti korvien kanssa sairastella :( Mut minkäs niille voi.. eipä ne tule kello kaulassa. Jotenki tuttavapiirissä ollu tää talvi aivan hirveetä sairastusrumbaa, kaikki sanoo et muksut on jatkuvasti jossai taudisa tai korvatulehduksessa .

Anselmiina heh,tuli tosta puhelimesta mieleen.. Muistan joskus kuukausia sitten,ku läväytin yhtäkkiä kaiuttimen päälle puhelimesta niin likka meni ihan paniikkiin. Alkoi kauhee itkunsekainen soperrus ku varmaan säikähti sitä miten isi voi kuulua sieltä luurista muttei näy.
Voi,teillä typykällä on siro koipi :) Tosin riippuuhan se kengästäkin.. meillä 21 välikausikengät on pienet mut taas 21 sandaalit hirveen reilut. Ja talvikengät 23! Siks on nii hemmetin vaikee ostaa etukäteen :( Ärsy..ku nyt alkas olla valikoimaa..pian ei oo sit kokoja.
Ja WAU! Mikä motska sul on?! Mulla on ollu kans joku vuosi sitten vielä, sillä hajotin toisen polvenikin. Rakastan pärriä ihan ylipaljon :heart:
 
Paljon onkin taas tullut teksitä. Poika pitänyt kiireisenä, niin en oo kauheesti koneelle ehtinyt. Samalla oon yrittänyt saada jotain opiskelu ja työasioitakin hoidettua, joten aika vähissä. Mutta lukemassa oon käynyt. Nyt poika nukkuu. Olikin pitkästä aikaa kauheaa tappelua, kun olis halunnut tissiä. Ei oo pitkiin enää nukahtanut tissille, vaikka yöllä imetänkin. Kauhealta kuullosti kyllä se huuto, etten tiedä miten sitä koskaan pystyy vierottaa oikeesti. Mies Panstu imetätkö vielä?

Bartsu Voi räkä tuota korvatulehdusta. Toivottavasti paranis pian.

Ruuan ahmiminen Täällä harrastetaan kans. Tunkee esim viinirypäleitä vaikka 8kpl suuhun, mutta vaan niin paljon kuin saa. Samoin kaiken muunkin ja näyttää jo, että tukehtuu, mutta saattaa sitten märehtiä niitä ja syödä kuitenkin. Joten kai se on tämän ikäisillä aika tyypillistä. Ainakin kaverit joilla lapsi on sanonut, että heillä ihan sama juttu ja että normaalia kai on.

Vatekoot Meillä nyt huopikkaat kokoa 22. Ja ostin keväämmälle seuraaviksi kengiksi goretxit kokoa 24 jos menis edes alkusyksystäkin vielä. Kumpparit on varmaan syksyltä auttamattomasti pienet, joten täytyy katsoa sit kun niiden aika tulee. Kevätpukua ajattelin kokeilla vielä samaa kuin syksyllä oli käytössä Travellen 74cm remu-puku joka pitää vettä, kuriksetkin kyllä on. Muuten vaatteista on käytössä nyt 80-90cm.

Kesäsuunnitelmat Me varmaan pääasiassa mökkeillään, käydään ehkä Virossa tai Tanskassa tms pientä. Ja tietty Korkeasaaret ja muut lähiympäristön lapsikohteet. Ja ihan rantaa ja ulkona lököilyä ootan. Viime kesänä se oli vielä ihan erilaista, kun ei Pessi samalla tapaa touhunnut ja viihtynyt. Oli kauheeta viihdyttämistä ja vaunujen hytkyttelyä, ruuan lämmittämis ja kylmänäpitämisongelmia yms.

Me tehtiin Pessille sellainen pikkuhella ja on ihan pop. Eli suosittelen sellaisen hankintaa ehdottomasti. Pessi tykkää kokkailla omilla pikkuastioillaan ja saa kyllä käyttää meidän oikeita kattiloita ja kapustojakin ja joskus annan jotain kuivia makarooneja tai pähkinöitä, joilla se kokkaa ihan täpinöissään. Samoin tykkää kylvyssä kaadella vettä kupista toiseen, sammakot ja ankat yms kylpylelut ei kiinnosta yhtään. Myös tiskaus on in. Ootan kyllä hiekka ja rantaleikkejä :)
 
KAUNISKUU: Mä pääsin itse taudin takia helpolla, kun tyttö oli niin veto pois, että ei jaksanu muuta kun makailla mun sylissä...tyhjensin sit digiboxin kovalevyä urakalla :)

KESÄSUUNNITELMAT: Meillä ei vielä ihmeitä olla tehty, kun ei varmaankaan pidetä kesälomia yhtäaikaa. Tai tavoite olis saada ne eriaikaan, niin ei tarvis tuon tytön hoidossa olla niin paljoa sitten. Tosin vaan ihan hanurista, kun joutuu hoitomaksusta maksaan jokatapauksessa puolet, vaikka ei olis yhtään päivää hoidossa. Jos taas olis kuussa yhdenkin päivän niin menis täysi maksu....Ihan tyhmää maksaa turhasta yli 100 euroa. ja heinäkuussa hoitotäti on lomalla. Samoin varahoitopaikka kiinni. Eli tytön joutuisa laittamaan johonki päivystävään pktiin mikä voi olla missä vaan. Noi käytännöt on aivan älyttömiä. Ihan kun kaikki sais tosta noin vaan heinäkuun lomaksi plus kaikki koulujen loma-ajat. meille tulee anoppi hoitamaan (otti lomaa)tyttöä ensi viikoksi, kun hoitotäti on lomalla ja kaikki p-kodin vakkarit on myös lomalla. Ei viitsi viedä sitten tuota uuteen hoitopaikkaan heti kun on vähän alkanut sopeutua ekaan paikkaan.
Korvatulehdus on alaknut helpottamaan. nyt on ollut 2 kuumeetonta päivää ja meno ihan normaalia.

Bartsu
 
Heips !
Eka viikko töissä lusittu, kyllä oli kamalaa. Itkin kaksi ekaa päivää kun ajoin töihin, mulla otti kyllä tosi koville. Poika isänsä kanssa kotona ja vilkutti aina iloisesti kun äiti lähti. Huomenna mies menee pojan kanssa päiväkotiin tutustumaan, harmittaa kun en itse pääse mukaan. No tuskin se on ainoa kerta kun siellä käydään tutustumassa.
Meilläkään ei ole vielä mitään loma suunnitelmia, katsotaan milloin saan lomaa. Ollaanko yhtä aikaa vai erikseen.
Ootteko ostaneet kurahousuja ? Minkä kokoisset niiden pitäisi olla että olisi helppo pukea ?
Ja mitä muuta sinne päiväkotiin kuuluu viedä ?

Ihana ilma, kävelin poikasen kanssa pitkän lenkin !=)
Mukavaa sunnuntain jatkoa !!!
t.maariaa
 
Heipä hei

Pitkästä aikaa lueskelemassa täällä.. Hyvä hetki, kun lapsi on päiväunilla ja mies ulkoilemassa :) .

Ruuan ahmiminen on täälläkin tuttua.. ei voi antaa kuin 1-2 palaa kerrallaan, koska kaikki pitää tunkea kerralla suuhun..

Vaatekoot..
Meillä lapsi on nyt 1v 2½kk. Kengän koko on 22-23 ja vaatekoko 80. Kevätpuvun ostin kokoa 86. Taitaa olla samanlainen kuin millis teilläkin :) .Kumppareita en ole ostanut, toivon että pärjää noilla goretexeillä loska-ajankin..

Tuttia ei meidän lapsiparka ole koskaan saanut, eli ei syö sitä.

Miten tuttipullot teillä muilla?
Meillä lapsi syö tuttipulloa vain päiväunille mennessään ja yöunille mennessään (siis sylissä annan pulloa ja sitten pois eikä kaipaakaan sitä muuten). Pullosta pitäisi kai luopua 1-vuotiaana mutta ainakin nyt tuntuu olevan niin kauhean tärkeä tuo unipullo pojalle, etten malta millään vielä siitä vieroitaa... eikä kyllä missään nimessä vielä juokaan mukista tarpeeksi maitoa. Vettä hörppii jonkin verran juotettaessa, maitoa ei huoli kupista.. Nyt siis melkein 1v 3kk..

haltia, meilläkin lapsi tykkää ihan kauheasti kokkailusta. Aina haluaa syliin katsomaan, kun keitän puuroa tms. Lattialla viihtyy joskus vartinkin "keittämässä kiisseliä" vispilällä ja kulholla. Oikeat astiat ovat hänestä superhauskoja :). Olisipa kiva saada hänelle pikku hella tuohon keittiön nurkkaan! Parin kuukauden ajan poika tyhjensi joka päivä kolme alinta keittiönlaatikkoa lattialle niin monta kertaa päivässä kuin joku vain jaksoi laittaa ne takaisin. Nyt ei enää ole ihan niin suunnatonta tyhjennysvimmaa. Ei olla kyllä kiellettykään koskaan, kun toinen tekee töitä ja järjestelee... nyt on jopa alkanut laittaa itse tavaroita takaisin laatikkoihin :) .

Itse syöminen ei meillä vielä onnistu lusikalla. Lusikka tahtoo vaan lentää lattialle lyhyen tarkastelun jälkeen. Itse juomistakin vasta harjoitellaan.

Bartsu, kiva kun lapsella on mennyt hoidossa ihan mukavasti. Kesäajat on tosiaan päivähoidossa aikamoista säätöä... itse yritän aikanaan järjestää, jos vaan mitenkään mahdollista, niin että lapsi voisi olla heinäkuun poissa hoidosta. Valitettavasti nimittäin tuolloin on kaikkein vähiten lapsia hoidossa ja henkilökunnan on vähän niin kuin pakko ottaa lomia silloin, kun lapsia on kaikkein vähiten -> päiväkoteja yhdistellään ettei ole liikaa henkilökuntaa yhtä aikaa töissä lapsilukuun nähden.. Henkilökunta ei ole tilanteesta yhtään sen iloisempi kuin vanhemmatkaan. Ihan hyvin nuo kesät aina sujuvat mutta toki se on kaikille paljon mukavampaa, jos ollaan tutulla porukalla. Ihanaa, kun anoppisi otti lomaa ja hoitaa teidän pientä! Meillä ei tuota mahdollisuutta ole, vaan täytyy sitten miehen kanssa yrittää järjestää jotain. Onneksi ei vielä tänä kesänä.

Uimisesta mekin (minä) ollaan haaveiltu mutta jostain syystä se aina jää. Millaiset uimahousut olisivat hyvät poikalapselle?

Kesäsuunnitelmia ei meillä vielä ole. Kesäloma menee sen mukaan, milloin miehen isommat lapset tulevat meille ja osuuko sille ajalle leirejä tms. Luultavasti ovat meillä koko miehen loma-ajan joten varmaan menee enimmäkseen isompien ehdoilla tuo loma-aika. He asuvat kaukana, joten sen jälkeen, kun maksamme heidän matkansa niin ei enää ole kauheasti varaa matkustaa mihinkään kauas, eikä heillä varmasti intoakaan (sama juttu nyt talvella). Mutta jospa jotain pienimuotoista kotimaanmatkailua harrastettaisiin. Telttailua ainakin haluan kokeilla tuon pienenkin kanssa! Ja käydä vaikka ainakin parina viikonloppuna jossain aamiaismajoituksessa. Niitä harrastettiin paljon ennen lapsen syntymää. Moottoripyörällä sinne minne nenä näytti ja b&bhen yöksi. Oi, se oli ihanaa!

Pantsu, hauska kuulla että Pauli viihtyy noin hyvin tarhassa!

maariaa

On varmaan rankkaa aluksi tuo töiden aloitus.. ihanaa kuitenkin että lapsi vilkutti iloisesti sinulle aamuisin eikä jäänyt itkemään perääsi :) .

Minulla on lapselle kirparilta ostetut 86-senttiset kurahousut mutta ei olla kyllä vielä niitä käytetty, kun on tällainen talvi ollut. Luulisin, että niiden olisi hyvä olla aika väljät, että niissä mahtuu liikkumaan ja että saa vedettyä hyvin puvun päälle. Ostin kirpparilta kakkospuvuksi vettäpitämättömän haalarin noiden kuriksien kanssa pidettäväksi (pahimmille kurasäille), talvipuku onkin kokonaan vedenpitävä.

Minun lapseni ei vielä ole menossa päiväkotiin mutta koska olen itse siellä töissä niin vastaan tuohon että mitä sinne pitäisi viedä: vaippoja, varavaatteita (koko setti tai parikin), rakas unikaveri tms esine (vaikka äidiltä tuoksuva paita) josta lapsi saa lohtua, tietysti tutti jos lapsi käyttää sitä.. Tossut eivät kuulemma useinkaan pysy hyvin jalassa pienillä, minun työkaverini, jotka hoitavat kaikkein pienimpiä suosittelivat Vendin jarrusukkia (koska niissä on tarpeeksi jarrua). Itse aion aikanaan viedä lapselle myös oman pienen valokuvakansion, jossa on kuvia perheestä ja ehkä muistakin läheisistä. Lapsi voi katsella sitä, kun tulee ikävä. Siihen on hyvä kirjoittaa vielä, keitä kuvissa on, niin hoitajat osaavat nimetä lapselle kuvien henkilöitä. Jos lapsen iho tarvitsee rasvaa, kannattaa kysyä, pitääkö tuoda oma. Muistinkohan kaiken oleellisen.. Kysy vielä päiväkodista, mitä tarvitaan. Ja muista laittaa KAIKKEEN lapsen nimi :) . Toivottavasti päiväkotielämä alkaa hyvin :)!

Voi voi, vielä jäi monta postia lukematta mutta täytyy mennä tekemään lapselle ruoka valmiiksi :) . Teen vielä hänelle suurimmaksi osaksi omat ruoat. Saa mielestäni vielä syödä terveellisemmin kuin me aikuiset ;) . Perunaa ja kasviksia enemmän kuin me.. Saa kyllä maistella meidänkin annoksista. Tänä aamuna ihastui valkosipulisuolakurkkuihin, toissapäivänä savusilakkaan :) .

Onnea vielä kaikille, joilla on pikkuruinen tulossa! Minullakin alkaa olla kova vauvakuume. Huomaan, että alkaa vähitellen taas ahdistaa vähän nuo kuukautistenalut. Luomuvauva olisi ollut tervetullut kesästä saakka vaan ei kuulu... pitäisi rohkaistua keskustelemaan joku päivä mahdollisesta hoitorumban aloittamisesta, nyt olemme vain kumpikin sivunneet aihetta..

Hyvää sunnuntaita kaikille!
 
Haltia ihana :) Miten sä sen hellan teit? meillä hellanvirkaa toimittaa aina jos mikäkin koppa tai kulho nurinpäin. En o vielä saanu aikaseks ajatella, viittiikö ostaa kaupasta uutena. Tollanen itsetehty olis tosi jees :)

Bartsumahtava että tauti taittuu!!!

Maariaaei omisteta kurahousuja.. En tiiä tarviiko niitä kun mun ymmärtääkseen esim noi P.OP:n vaatteet pitäis vettä ainakin jollain asteella ?!

Kuumetta me jätettiin Tuttipullo 11kk iässä pois. Päivän itkeskeli sen perään,sitte unohtu. Ja jep, mäkin/mekin oltas vauvaan valmiita,mut luomu-sellasta meille ei tulla suomaan ja hoitorumba on sitte edessä joskus .. Kurjaa, mutta totinen fakta.

Meilläkin on about samat vaatekoot, tosin yks Benettonin toppatakki on 92cm ja yhdet irto toppahousut, ja ihan passelin kokoiset.. Ne kyl onki kai kohtuu "pientä" kokoa. P.OP:t taas on kokoaan reilumpia, 86cm haalari on ihan ok mutta muutama sentti on kasvunvaraakin :)

Mä oon innostunu neuloon.. Vähän myöhässä toki,kun viimein pakkasetkin helpottaa :D Muutamat villasukat, villapöpät ja kauluri ainakin on tullu tehtailtua. Aika noviisi mä oon neulojana,mut kyl puikot kädessä pysyy. Ainoa,että hartiat jumii ihan satasella :D
 
ps. Onko teillä muilla havaittavissa uutta eroahdistusaaltoa/vierastusta? Tytöllä tuntuu olevan pahenevassa määrin. Roikkuu mussa aika tiukasti, isä ei oikeen kelpaa mihinkää. Ei tällasena/näin pahana ollu aikasemmin. Tuntuu et pahenee vaan. Tänään sai ihan paniikki-hysteriakohtauksen kun toinen mummo oli tullu pvunien aikana kylään. Nähty kuitenki reilu viikko sitte viimeksi.. : / Ei voi käsittään, käydään kuitenki aivan älyttömästi kylissä ja avoimessa sun muualla,eli ei ainakaan oo mistään kotona nyhväämisetä kiinni...
 
Kauniskuu Ihanaa, että oot alkanut neulomaan! Munkin tekis mieli, mutta jotenkin en saa aikaiseksi aloittaa. Toisekseen tuntuu, että kaikki tädit ja mummot neuloo pojalle villasukkia ja muuta niin paljon, ettei tarvis oliskaan. Mutta se on kyllä kivaa. Neulo ensitalveksi jo tässä vaiheessa :) Mä tein tuon hellan sellaisesta vanhasta puulaatikosta, oikein tuunailun tuunailua, mutta tosi kivaa puuhastelua musta. Se laatikko on pystyyn nostettuna (siten, että aukko on edessä) aikalailla sen Brion hellan kokoinen. Maalasin sen laatikon punaiseksi ja pinnalle tein mustat levyt. Uuni on vielä luukkua vailla (odottaa äidin mielikuvitusta ja inspiraatiota) mutta kelpaa pessille ilman luukkuakin. Yhden turhan kirppislelun pyöristä tein hellaan nupit. Voin laittaa kerhon puolelle kuvan.

Kurahousut ja takki Ostettiin syksyllä kirppikseltä tais olla kokoo 80cm takki ja housut 86cm ei käytetty kertaakaan koska haalarikin hylkii vähän vettä. Ajattelin, että kevät mennään niillä samoilla, koska en usko, että käyttöä tulee olemaan mitenkään hirveesti.
 
Heissan! Missäs kaikki ovat olleet, kun täällä on näin hiljaista... Taisi kevät tulla tällä viikolla, niin jopa ulkoilu houkuttaa enempi kuin koneella nysvääminen =) Mie oon kävellyt päivittäin pitkiä vaunulenkkejä; nyt pakkasten jälkeen intoa taas piisaa.

Kauniskuu, ai siekin oot motoristi! Mulla on nyt kuussatanen ducati. Muutoin huippuihana pyörä, mutkun nää minun jalat on niin onnettoman lyhyet, niin tuntuu kovin epävarmalta pysyy pystyssä esim. liikennevaloissa... tosin kerran vaan oon tän pyörän kanssa ollut pitkin pituuttani kukkapenkissä :LOL: Millainen motska sulla on ollut? Mitä sulle tapahtui pyörän kanssa, kun oot polvesi särkenyt?

Ahaa, myös kuumetta kirjoitti motskailupuuhista =) Ajatko itte, vai ootko kyytiläinen? Niinpä, se oli ihanaa aikaa se, kun pärrillä sai ajella jonnekin ja yöpyä kivoissa paikoissa... joskus iskee kaihomieli muistellessa motskareissuja... mutta eiköhän sekin aika jo yllättävän pian tule, kun taas pääsee mielin määrin motskailemaan. Sitten tulee tietty kaipuu pikkulapsiaikoihin :D

Eilen saimme nauraa typykälle ihan kippurassa. Hän puuhaili illalla ilman vaatteita keittiössä ja nousi seisomaan vanhanajan maitotonkkaa vasten. Ja hups, pissi lensi iloisessa kaaressa maitotonkan kylkeä pitkin :LOL: jännä, että tytöltäkin pissi lentää noin hienosti...

Typykkä harjoittelee nyt kovasti seisomista ilman tukea. Tulee vierelle, kun istun lattialla, ottaa minusta tukea noustessaan, sit päästää irti ja pysyy seisoviltaan joitakin hetkiä. Siinä töröttäessään hänen pitää aina virnistellä iloisesti ja myös taputtaa itelleen... hassu tyyppi.

Kauniskuu, kivaa kun oot innostunut neulomaan. Meillä äitini neuloo hirmuisesti, niin itte ei tarttee. Mielenkiintoinen tuo uusi eroahistus, kuuluneeko johonkin ikävaiheeseen/kehitysvaiheeseen? Täällä ei oo ollut moista havaittavissa. Ehkä enemmänkin riippuu päivästä, että välillä takertuu enempi äitiin ja välillä taas muutkin ihmiset kelpaa oikein hyvin.

Nyt alan laskiaispullien paistoon! Huomenna sitten pulkkamäkeen. Vauhdikasta laskiaista kaikille!
 
Ruuan ahmiminen meillä ihan samaa rataa mennään eli ruokaa tarvii tunkee suu täpö täyteen. Ettei vaan kukaan varasta tekniikalla!

Vaatekoot talvikengät meillä ollu kokoo 20. Kesäks tarvii sit ostaa kengät kokoo 21/22. Crocsit Sasulla on kokoo 4/5, mikä se sit onkaan. Ne on sille nyt hyvät, on käyttäny jonkunverran sisällä. Talvihaalari on kokoo 80. Äskön ostettiin välikäusihaalari kirpparilta hintaa 1,50, se on kokoo 90 eli voi joutua hiukan kääntään puntteja + hihoja. Se ei oo vedenpitävä, mut kurahousut ja -takki meillä erikseen. Kumpparitkin ollaan saatu kaverilta, ne kokoo 22 eli varmaan ihan hyvät nyt.

Tuttipullo meillä ei oo ollu käytössä moneen aikaan. Vissiin joskus puolen vuoden iässä Sasu lopetti maidon juomisen kokonaan. Tuttipullo juomanokalla käytössä matkoilla, mut kotona juo tällähetkellä nokkamukista.

Uimisesta me ollaan kerran käyty uimahallissa. Alkukankeuden jälkeen tykkäs kyllä kovasti. Nyt kun tervehdytään niin täytyy taas mennä uudestaan. Meidän Sasulla on sellaset painijanpuku malliset uikkarit, pysyy ainakin päällä hyvin. Ja muistakaa uimavaippa!

Meillä oli se silmä- ja korvatulehdus tossa helmikuun puolessa välissä. Silmätulehdus meni nopeesti ohi. Korviaan Sasu ei koskaan "valittanut". Nyt viikko sitten nousi taas kuume ja lopun viimen käytiin lääkärissä, korvatulehdus ei ollut parantunut :( Saatiin taas antibioottikuuri. Nyt kysyisinkin neuvoja, miten te annatte lääkkeen lapselle? Meillä on niin epäluuloinen, että ei mee minkään ruoan kanssa alas... Kokeilin jopa Pihlajanmarjakarkkiin kovertaa kolon ja lääkettä sinne, tulee ulos suusta! Ei auta kun väkisin antaa ruutalla suuhun ja siitäkin tulee ulos varmaan puolet... Turhauttavaa!

Nyt täytyy alkaa ruoanlaittoon!
 
Haltia no joo, mun äitikin neuloo paljo,mut nyt jotenki iski tällanen fiilis. Tosin hartiat saa kyl kivasti tukkoon ku on jo ennestää :D

Anselmiina ei oo totta! Mä oon kuolannu Ducatien perään pienen ikäni :) Tonninen olis kiva. Mulla oi 650 Suzukin GSX R :D No, joo,mä kaaduin ekoilla kevätkelillä hiekotukseen risteyksessä pikku vauhdista mut polvi ja sääriluu hajosi kappaleiksi.
Ja hehe :D Mä oon kuule muuten sanonu samaa,et meillä on "piilopoika" talossa, pissaa seisoen ihan hirveellä kaarella,niinku pojat :D

Ja joo,toi paha eroahdistus on tullu nyt ihan vähälle aikaa. Siis tollasena voimakkaana.

uinti me on käyty vauvauinnissa mut sitten myös omalla aikaakin. MEidän uimahallissa noi uimavaipat on kielletty. Eli kantsii ottaa selvää uimahallikohtaisesti. Likka tykkäs alkuun sukeltaa ja tehdä kaikkee,mut ehke joku 3kk sitten iski sellanen stoppi,että yks kaks alko karsastaa sukellutusta. Eli ihan onnistuneen reissun jälkeen alkoi vaan naama mennä itkuun kun tajus et sukelletaan. Muuteki selkeesti siis ilmaisee mitä haluaa tehdä tai ei, mieluummin läträä omatoimisesti ja omaehtoisesti.

Lion pikaista paranemista! Ja eikai noihi antibiootteihin oo silleen oikotietä.. mä oon ajatellu,et se on vähä sellanen juttu mistä ei voi neuvotella vaikka haluiaisi. AIka pitkälti kai se menee sillä et posken ja hampaiden väliin ruutalla vähä "väkisin",niin kurjalle ku tuntuukin. Meillä ei oo tosin kokemusta ku yhdestä kuurista joulun aikaan, joka meni kyl väliin ok ja välillä sit "pakottaen" mielialasta riippuen.
Kurjaa anyway :(

Me ollaan päädytty ihan sattumalta vaipattomaan olemiseen, siis kotioloissa. Likka repii vaipan tai pyytää ottamaan sen pois ja saa sätkyn jos laitan sen kotona ollessa. Vähän tuurista ja mielialasta riippuen kertoo pissan/kakan tulon etukäteen,mut vähän saa toki kytätäkin. Miljoonat lammikot sun muut kyl joskus joutuu siivoomaan, mut yllättävän hyvin kuitenki toimii. Mies ei oo ihan niin innoissaan, se välillä kyl "kiroaa" ja marmattaa, kun likka lorottaa tuutin täydeltä jonnekin :D
 
Heissan!

Mä en kotona enää jaksa/halua avata tietokonetta, kun tulee töissä koko päivä istuttua koneen ääressä. Töissä taas ei oikein ehdi palstailla muuten kuin satunnaisesti salaa. ;)

Kauniskuu: Meillähän oli 1v 1 kk:n iässä toinen eroahdistukausi. Oli aika rankkaa, mihinkään en voinut mennä ilman, että nousi kamala haloo. Vähän reilun kuukauden kesti. Onneksi helpotti ennen hoidon aloitusta. Olen muuten huomannut, että poika on nyt sekä äidin että isän perään, kun ennen oli vain lähinnä mun perään. Ilahtuu ihan eri tavalla, kun isä tulee kotiin. Koen, että meidän vanhemmuus on jotenkin tasa-arvoistunut sen jälkeen, kun aloitin työt.

Jännä, että teillä Kauniskuu mennään jo ilman vaippoja! :) Meillä ei poika suostu edes potalle. : / Noh, eipä tässä kiire ole, ja pojilla tuo kuivaksioppiminen on muutenkin vähän hitaampaa. Ärsyttää vaan, kun mun äiti painostaa pottailuun, mutta minä taas en halua pakottaa, enkä halua pojalle mitään pottakammoa.

Lion: Onpa tylsää, ettei antibiootti maistu. :( Meillä on aina mennyt kaikki lääkkeet hyvin alas, joten mitään niksejä ei mulla ole.

Päädyin nyt sitten ostamaan pojalle Reimatecin puvun, kun se viime viikolla seisoa tönötti keskellä vesilammikkoa! :D Ihan hurjan nopeasti on kevät alkanut edetä! Ihanaa.

Paulille on tullut yhtäkkiä vaikka kuinka paljon uusia sanoja. Osa sanoista on ihan selviä, esim. oma nimi ("Pauwi" tai "Pauwa") tai koira ("koijja"), osa taas vähän tulkinnanvaraisia ("tiittu"=kiitti).

Ylihuomenna on nt-ultra. Jännittää. Onneksi mies pääsee mukaan.

-Pantsu
 
Pantsu
Sitä mäkin toivosin,et pian tää vanhemmuus tasa-arvoistuisi. Tuntuu kurjalle,kun likka "hylkii" miestä ja toisaalta sitte myös kaikki "jää" mun harteille.
Ja en mä usko et tää vaipattomuus kuivaksiopettelua välttis nopeuttaa. On kokemusta niin erilaisista lapsista,vaikka kuinka olis potatettu 8kk iästä nii saattaa iskee totaalilakko jne. Ja eihän se rakon/suolen hallinta oo varmaa eikä kunnollista vielä.

Onnea ultraan!!!
 
ps. Noista sanoista.. Meilläkin osa tulee ihan ok, ja sitte välillä samat sanat menee ihan sekasin ja "väärin" :) Kuten joku kukka on kakko jne. Välillä kaikista sanoista väännetään joki K-kirjaimella alkava, vaikka se olisi mikä tahansa:) R kirjain tulee osissa sanoja ok, sellanen ranskalainen r :D
 
Lion Harmi, ettei lääkkeet maistu. Meillä poika on aina ottanut lääkkeet hyvin, ja jopa tykkää niistä. Eipä siis ole kokemusta oikein mistään erikoiskeinoista, ihan ruiskulla suuhun oon antanut.

Pantsu Toivottavasti np-ultrassa hyviä kuulumisia. Ihan uskomatonta miten nopeasti aika menee, kohtahan tässä pinossa on taas vaikka kuinka monta pientä. Vastahan nämä toivotut taaperot oli vauvoja. Onnittelut uusista sanoista, meillä niitä ei edelleenkään juuri tuu, tai tuntuu välillä jopa taantuneen. Ja ihanalta kuullostaa tuo tasavertaistunut vanhemmuus. Meilläkin samaa tapahtunut jonkin verran, mutta koska mä olen edelleen pääasiassa kotona niin olen se jonka syliin juostaan kun on hätä. Kovasti kyllä Pessi isäänsä kaipaa, itkee perään ja juoksee syliin, kun isä tulee kotiin. Se on ihanaa.

Kauniskuu Meilläkin on muuten nyt tullut selvästi tuota eroahdistusta. Poika on yhtäkkiä ihan mamman perään. En sitä ennen huomannut, mutta nyt kun mentiin pitkästä aikaa puistoon ja perhekerhoon, niin pillahti itkuun, kun mä kävin vessassa, roikkui tississä ja kinusi syliin, nuohosi lahkeessa, mitä ei oo tehnyt oikeestaan ikinä. Tosi outoa oli. Kai se kuuluu ikään.
 
Kauniskuu: Joo tuttua on tuo sanojen sekoittelu ja "väärinpäin" sanominen. Puppe on välillä pappu, välillä puppu, kukka on kakku. Ja kiitti on nyt täättä. :D Kaverin poika sanoo aina joo:n tjom. Ihan hassuja. :D

Tuosta vanhemmuuden tasa-arvoistumisesta. Meillä mies vie pojan aina hoitoon, ja ehtivät olla kahdestaan kotona n. 2 h ennen hoitoon lähtöä. Mä luulen, että nimenomaan tuo kahdenkesken vietetty aika on vaikuttanut pojan ja miehen suhteeseen positiivisesti. Mä sitten taas haen pojan hoidosta, ja ehdimme olla kahdestaan sen pari tuntia ennen miehen tuloa. Kyllähän se välillä on tylsää, ettei juuri nähdä miehen kanssa toisiamme arkisin ja toisaalta kahdenkeskinen aika on kutistunut lähes olemattomiin, kun mä olen iltaisin niin jumalattoman väsynyt. Mutta tää on ohimenevää, niin mun väsymys kuin aikaiset aamutkin.

Ultrassa oli kaikki hyvin. Tyyppi vastasi omien laskujeni mukaisia viikkoja ja neuvolan laskemaa laskettua aikaa siirrettiin viikolla eteenpäin. Hassua oli, että tyyppi oli 3 cm:ä pitkä, mutta silti onnistuttiin näkemään sivuprofiilissa ihan selvästi pikkuruinen nenä! Ihmeellistä. :)

-Pantsu
 
Pantsu Hyvä,kun ultrassa kaikki hyvin. =)

Me ollaan oltu tämä viikko talvilomalla. Ensin olin Aavan kanssa su-ke mun vanhemmilla. Matkustettiin neljä tuntia junalla ja meni ihan hyvin. Nukkui molemmilla kerroilla tunnin verran. LEikkivaunu oli kyllä pelastus!!! Äidinkin luona meni kivasti ja saatiin aika kulumaan.
Loppuviikosta oltiin sitten to-la Tukholmassa. Mentiin siljan laivalla. =) Oli mukavaa vaihtelua arkeen.
Tänään käytettiin Aavaa lääkärissä. On ollut viikon verran flunssassa ja yskässä. Ei meinaa mennä ohitse. Saatiin antibioottikuuri. Sillä pitäisi mennä ohitse piakkoin. Ei oo millään muullalailla häirinnyt elämää,mutta öisin saa yskänkohtauksia.

Meillä myös uusia sanoa tulee aika paljon. Kiitti ja anna on nyt hitit. Aina kun on syönyt tai saa jotain sanoo kiitti. Tänään viimeksi lääkärissä sanoi kiitti. HEH!! Anna sanoo aina kun haluaa jotain ja nälkä. Mitäs muita sanoja kiija (kirja),pöllö(pörrö kissa). Kovasti yrittää itte laittaa vaatteita päälle ja ottaa pois. =)
 
Pantsu onnea hyvistä ultrakuulumisista =)!

Me käytiin viime viikolla ekaa kertaa MLL:n perhekahvilassa tässä lähellä ja oli ihan mahtavaa, Sisu viihtyi tosi hyvin! Tänään käytiin uudestaan. Pääsee leikkimään saman ikäisten kanssa ja ei tartte äidin viihdyttää kun kotona tuntuu et poika tylsistyy sekunnissa ja vaan marisee ja kiukkuaa.

Miten muuten te jotka olette junailleet lapsen kanssa jonnekin kyläpaikkaan tms. olette sitten menneet junalta varsinaiseen kohteeseen? Mietin vaan sitä et jos ite lähtis joskus junalla niin mun porukoiden autossa ei ole turvaistuinta ja junalta kuitenkin 15km matka niiden kotiin...

Oon huomannut että Sisulle on alkanut maistua paljon paremmin toi tavallinen kotiruoka kuin purkkiruuat, purkkiruokia sylkee tosi helposti pois mutta ite tehdyt menee ihan innolla. Tietty niissä on mausteitakin ihan eri lailla.

Meillä oli eka hammaslääkärikin, mies kävi siellä pojan kanssa kun mulla oli just silloin sokerirasitus. Hienosti oli mennyt ja kuulemma tutista tarvii päästä vasta 2v iässä eroon. Nyt on tutti ollut taas tosi paljon käytössä pitkin päivää ja unia.

Hassua kuinka eri tahtiin eri lapsilla tuo puhe kehittyy, Sisulla tulee vasta ihan muutamia "sinnepäin" sanoja. Viimeksi porukoilla selailin omaa ja siskon vauvakirjaa, ja me ollaan molemmat puhuttu jo lauseita 1v4kk iässä!
 
pantsulle onnea ultran johdosta :heart:

millis oi,mahtavan kuulonen lomareissu!! Tekis kyllä mieli vaihtaa ees päiväksi maisemaa!

emily me ollaan junailtu ja menty autolla asemalta. Valitettavasti täytyy tunnustaa,et ilman istuinta on menty,laitettu vaan sellanen koroke että saa oikeet vyöt. Matkat ei oo ollu pitkiä eikä mitään motareita tms. ajettu. No, eihän se sitä tietty katso mut vaihtoehtojakaan ei oo ollu.
 
Tervehdys taas kaikille!

Tulin vaan pikasesti kertoon, et meillä edelleen sairastetaan... Kolmas antibioottikuuri korviin menossa ja niistä seurauksena nyt sieni-infektio varpaissa :( Huomenna mennään näyttään niitä lääkärille. Ihan kauheesti ei onneks Sasun menoa haittaa! Lääkkeet ei edelleenkään mee alas, muuta kuin pakolla suuhun. Tosin nyt Sasu on oppinut työntään lääkkeen kielellä ulos... Aamulla menee banaanipuuron seassa, mut illalla on aina ongelma.

Sänky Nukkuuko teidän taaperot vielä pinnasängyssä? Koska ootte siirtäneet/siirrätte isompaan sänkyyn?
Entä koska syöttötuolin tilalle tavallinen korkee tuoli?

Nyt nukkuun, että taas jaksaa! (Sorry, kun oli tällainen omanapainen juttu...)
 
Emily Mun äiti asuu Kuopion keskustasta n.10 kilsan päässä ja äidillä ei oo autoa. Ollaan matkustettu se matka bussilla.

Lion Tsemppiä sinne ja toivottavasti tämä kuuri auttaa.

Sänky Meillä nukutaan vielä pinnasängyssä. Tarhassa oli siirretty jo toisenlaiseen sänkyyn ja kuulemma hyvin pysyy siinä. On tyynyjä laitettu lattialle pehmusteeksi jos tippuu. Varmaan kesään mennessä siirretään kotonakin,kunhan saadaan sänky ensin ostetuksi.

Syöttötuoli Meillä on TrippTrapp niin menee siinä hyvin. Kylässä joutuu istuu korkealla tuolilla ja hyvin on pysynyt. Toki ei vaan yletä niin hyvin.

Menee hermo tämän mun kierron kanssa. Menkat alkoi aiemmin,kun yleensä..mutta pahasti näyttää sille,että huomenna on ovis. Lääkäri oli niin varma taas,että ei mee torstaille..kuinkas taas käykään. Nyt sain reseptin hormoonilääkkeisiin jotka pitää sitten aloittaa ensi kierrosta. Luin niistä papereista,että niitä joutuu syömään rv 10 asti pahimmissa tapauksessa. toivottavasti ei ole jokaisen kohdalla samallalailla. Mua niin ärsyttäää,kun oma kroppa toimii niin nyt joutuu sitten alkaa hormooninappeja vetää. On tehty nyt niin vaikeaksi meille tää kakkosen saaminen...Noh jospa se ovis ei nyt olisi huomenna.

Tänään teki kakat vaippaan. samantien sanoi kakka. =) Vähän liian myöhässä.

Käytiin ostaa neidille kevätkengät tai siis lenkkarit.

Aava tänään 1v2kk :heart:
 
Emily Me ollaan kans muutaman kerran matkustettu junalla siten, että asemalta on sitten haettu autolla. Joskus oon tilannut taksin tai mennyt bussilla. Ei vaan oikein ole ollut vaihtoehtoja, joten on sitten istunut sylissä. Matkat on kyllä olleet lyhyitä n 5km mutta silti tietysti väärin, mut joo, pakon edessä näin.

Pantsu Kiva kuulla, että ultrassa kaikki oli hyvin :)

Millis Pidän kyllä nyt peukkuja, ettei sun ovis ole huomenna. Voin kyllä uskoa, että ärsyttää aloittaa hormonihoidot, jos oma kroppa vihdoinkin toimii. Mutta toivottavasti te nyt pian pääsisitte siirtoon.

Lion Voi harmi noita sairasteluja. Toiottavasti nyt pian menis ohi. Meillä oli syystalvella myös korvatulehduskierre, mutta onneksi loppui. Meillä kaikki lääkkeet uppoo kuin suurinkin herkku, että ei oo kokemusta millä keinoin lapselle sais lääkettä pakotettua. Paranemista teille.

Sänky Meillä Pessi nukkui 1-v asti meidän sängyssä ja noin 1-v synttäreillä laitettiin meidän sängyn ja seinän väliin juniorisänky, jossa ei ole laitoja, sinne Pessi nykyään nukahtaa ja yöllä tulee sit meidän viereen, mutta on siis kiinni meidä sängyssä se sänky. Pinnistä meillä ei ikinä oo ollut, mut oon kuullut, et noin 2-vuotiaat siirrettäis lastensänkyyn?

Syöttis Meillä ihan tavallinen syöttis, ja menee siinä varmaan vielä aika pitkään. On niin eläväinen tapaus, että kun on tavallisella tuolila, niin pyörii ja hyörii ja konttaa pöydälle. Että en tiedä koska tuoli sit vaihtuis ja minkälaiseen?

Meillä nyt joku ihme vaihe, ettei ruoka kertakaikkiaan uppoa. Viili on melkein ainut mikä menee, ja viiniypälet. No hyvä, että joku edes. Uskoisin, että noista poskihampaista johtuu, kun aika vaikeen kautta Pessi niitä tekee..

Meilläkin keväthaalarin osto edessä, kun syksyinen olikin jäänyt pieneksi. Nyt vaan mietityttää itseänikin, että minkälainen sen pitäis olla.. Vettä hylkivä kai. Onko kellään vk-pukua takki ja housut yhdistelmänä vai onko kaikilla haalarit? Mahtaa olla kuitenkin vielä kätevät näin pienillä?
 

Yhteistyössä