Toivotut taaperot '09

Hei Veena ja onnittelut plussasta! Kuinka pitkällä sun raskaus on?

Tsemppiä Haltia ekaan yökyläilyyn! Kyllä varmasti hyvin menee. Meillä poika on ollut nyt yhteensä 3 kertaa yökylässä, viimeksi elokuussa. Pitää kyllä päästä tekemään miehen kanssa joku pieni yli yön reissu tässä talven aikana. Nykyään kun vaikka jo kaksin kaupassa käyminen tuntuu ihan oudolta!

Ihana kun toisilla tulee jo niin paljon sanoja ja nuo matkimiset kuulostaa kanssa hauskalta :) Meillä on pari kertaa sanottu "äti" mutta eipä muita tunnistettavia sanoja.

Meillä oli eilen nt-ultra jossa onneksi kaikki oli hyvin. Nyt voi ehkä vähän huokaista helpotuksesta!

Ollaan nyt yritetty päästä yösyömisistä eroon ja melkein viikko menikin tosi hyvin; sitten lähdettiin reissuun mun siskon luo ja en tiedä oliko taas joku hammas tulossa vai mikä mutta pari yötä meni reissussa ja sen jälkeen niin että heräiltiin 1h välein itkemään, pakko oli sitten antaa maitoa parina yönä kun en jaksanut enää. Nyt viime yön poika nukkui isänsä kanssa ja ei ollut herännyt kuin kerran eikä tarvinut syöttää. Ylös tosin heräsi sitten jo taas 5.30...

Oletteko kokeilleet jo pottailua paljon? Mä olen nyt parina aamuna taas tauon jälkeen istuttanut poikaa potalla ja nyt sinne saatiin jo tuotostakin :D

Nyt syömään ja katsomaan täydelliset naiset digiboxilta kun Sisu meni päikkäreille!
 
Heipsis pikaisesti kaikille!

Meillä menee ihan tasaisesti ja sen verran kiirusta pitää muksujen kanssa ettei kovin usein ole aikaa koneella istuskella pidempiä hetkiä. Paranemisia kaikille sairastelijoille!

Tällä hetkellä meillä mennään lujaa :D Herra melkein juoksee jo. Vielä noin viikko sitten meni enemmänkin kontaten, mutta nyt kävely on kyllä syrjäyttänyt nelinkontin etenemisen ja hienosti sujuu. Ja nyt jopa kengätkin kelpaavat ja niiden kanssa osaa myös kävellä. Onneksi...ajattelin jo kauhulla talvea, jos olisi jatkuvasti saanut olla häntä kantamassa. Potkuauto on myös kova sana ja meillä onkin aikamonen ralli päällä, kun siskon kanssa vetävät autoilla pitkin asuntoa. Onneksi on laattaa ja laminaattia niin ei tarvitse lattian kuntoa pelätä ;-) Meteli vain on aikamoinen...

Kunnollisia sanoja ei oikeastaan vielä tule, mutta "täällä" ja "tuolla" ovat ymmärrettäviä. Yöt menevät vaihdellen. Yöimetyksen olen lopettanut, illalla annan maitoa ja aamulla kyllä. Usein nukahtaa tissille, mutta jos ei niin onkin aikamoinen urakka saada herra unten maille. Nukkumaan mennään noin 21 ja herätään 6-7. Päikkärit 12-15. Jotenkin nuo illat vain menevät niin vauhdilla, että yritys saada lapset aiemmin yöunille ei vain tahdo onnistua.

Jotkut olivat laittaneet kommenttia imettämisestä. Minä siis vielä imetän, vaikka herra ei maitoa otakaan kun noi 3-4 kertaa vuorokaudessa. Ajattelin jatkaa näin jonkin aikaa ja sitten jättää ensin päiväimetyksen pois ja sitten illat ja aamut. Näin tein myös esikoisen kanssa ja ainakin silloin toimi hyvin. Meillä myös silloin sanoin maidon olevan loppu ja hyvin neiti sen otti. Ainakin minulle jäi hyvä mieli imettyksen lopettamisestakin. Silloin neiti kyllä oli jo 1v7kk. Mutta ajattelin silloin jatkaa imetystä niin kauan kuin siltä tuntuu, koska ei ollut varmaa tuleeko pikkukakkosta enää. Eipä ainakaan olisi tarvinnut murehtia että "olisipa edes imettänyt kauemmin..."

Osa täällä on jo lähdössä työelämäänkin tai opiskelemaan. Kaikille teille voimia taas hiukan uudenlaisen elämänrytmin opetteluun! Itse olen vielä ainakin vuoden kotosalla vaikka välillä hermot ovatkin niin kireällä, että työelämä alkaa houkutella ;-)

Rattaista, meillä on myös emmaljungan ratasosa ja hyvin vielä mahtuu nukkumaan. Esikoinen nukkui niissä yli 2 vuotiaana vielä päikkärit. Meidän lapset eivät kyllä mitään kovin pitkiä ole :)

Hyviä vointeja kaikille ja toivottavasti saadaan kohta kunnon talvi eikä tällaista pimeyttä!

kesäsiili
 
Bardolino Me saatiin tietää vajaa 2 vkoa aiemmin vasta tarhapaikasta. Soittelin jo aiemmin ja sanottiin,että niin täyttä et menee tosi viime tippaan päätös. Ei saatu paikkaa ekaan toiveeseen. Nyt sitten on harjoittelua 1,5vkoa ja sitten katsellaan kuinka käy.

HAltia Tsemppiä yökyläilyyn. :) Tuusulassa on hoidossa. Helpompi niin.

Veena Ylläriplussa. VAU!! :heart: Ittekin haaveilen sellaisesta.

Pottaillaan joka päivä. Välillä tulee joka kerta jotain ja toisinaan ei. Kakat yleensä aina.

Onhan se hurjaa olla töissä. Aika on aika kortilla. Töistä,kun tuun 14.00 maissa niin heti ensin menee aika tytön kanssa. Mitä nyt touhutaan ja sitten ruoanlaittoa ja kotihommia. MIes on kyllä monesti jo ruoan tehnyt valmiiksi. Meillä ainakin vielä mennään jo 19.00 unille niin illasta jää sitä omaa aikaa.

Kangasteipillä oon merkannut nyt vaatteet. Sain vinkin kaverilta. Saa ne sitten helposti pois jos haluaa myydä vaatteet. Kumpparit löysin huuto.netistä ja kävin hakee ne tänään. Samoin kuravaatteet. OStettiin ne nyt kumminkin vaikka meillä on Travallen remupuku välikausipukuna.

Meille tuli tänään väestöliitolta lapppu,että alkoidenpakastusta on jatkettu 03/2013 asti.
 
emily: Uskomatonta, että sulla oli jo nt-ultra! :O Tuntuu, että vastahan sä plussasit! Hienoa, että kaikki oli ultrassa hyvin. Joko olette kertoneet uutista eteenpäin?

Kesäsiili: Oho, onpa teillä jo vauhti päällä! :) Heräilläänkö teillä vielä öisin, vai rauhoittuiko yöt, kun yösyötöt jäi?

haltia: Mulla on sekä äiti että anoppi imettäneet n. vuoden ikäisiksi saakka, joten sieltä tuskin tulee ihmeempiä kommentteja. Enemmän mietin tota neuvolaa, olen kuullut inhottavia juttuja ikävistä kommenteista. : / Meillä on vielä uusi terkka siellä, joten muutenkin vähän jännittää, synkkaako vai ei. Toki nyt siellä käydään harvemmin, mutta silti olisi kiva, että siellä olisi mukava ihminen. Kiva, että pääsette miehen kanssa kaksin keikalle! :) Meillä on parin viikon päästä tuparit, joihin mennään kaksisteen ja mun isä tulee hoitamaan Paulia. Tullaan kyllä yöllä kotiin, ettei ihan koko yötä ole hoidossa.

Veena: Kiva juttu, että alkaa tauti helpottaa. :) Meillä meni tänään vikat antibiootit, ja poika on jo ihan normaali oma itsensä. Meillä muuten on ihan samaa, mutta kissan kuppien kanssa. Oikein tahallaan lotraa kättä vesikupissa, vaikka olen kieltänyt ja näkee, että olen tulossa ottamaan pois. :kieh: Niin raivostuttavaa, vaikka samalla huvittavaa.

Tänään käytiin silmälääkärissä. Eipä siellä mitään, vasta 1½-vuotiaana avataan kyynelkanavat, jos ne vielä vaivaavat. Muuten oli kaikki ok, näköäkin tarkasteli. Vähän on hajataittoa ja vähemmän plusnäköä, kuin tämän ikäisillä yleensä. Voi siis olla, että poika tarvitsee silmälasit jossain vaiheessa. Eikä mikään ihme, koska meillä molemmilla vanhemmilla on silmälasit, kuten lähes kaikilla sukulaisillakin. Pauli oli hirmu reipas lääkärissä, antoi hienosti katsoa silmiä.
 
Kiitoksia onnitteluista Millis, Haltia ja kaikki muutkin :)

Kauniskuu: Meillä ei ole vieläkään oikein selvinnyt mikä tuota typyä öisin herättää, mutta maitoallergiaa on ainakin. Nimittäin kun sai Nannia niin neidin massu meni ihan sekaisin ja hän huusi kokoajan. Tosin altistustesteihin sairaalaan päästään vasta joulukuussa. Niin se toimii (eli ei toimi) tuo terveydenhuolto… Mutta maidottomalla ollaan oltu joka tapauksessa. Multa maidon tulo loppui tytön ollessa 8 kk jonka jälkeen on annettu maidotonta vastiketta. Ruoka-aineita olen koittanut testata ja nyt olen pääasiassa antanutkin itse tehtyjä ruokia, ettei vaan saa mitään mausteita tms. mutta ei ole ratkaisua löytynyt. Vieläkin tyttö möyrii siis öisin ja välillä huutaa muutaman tunnin putkeen, josta olen miettinyt että josko hällä mahaan/suolistoon sattuisi.

Lapsettomuuteen ei meillä syytä ikinä löytynyt. Tämä plussa tuntuu niin epätodelliselta kun ajattelee hoitoja ja ovistestejä joita on tullut aiemmin tehty. Ja nyt plussa ja vielä tällä seksimäärällä….

Emily: Nyt menossa rv 6+5 eli ihan alussa mennään. Entäs siellä? Oliko teillä suunniteltu raskaus? Paljonko pienille tulee ikäeroa? Hienoa että ultrassa ollut kaikki mallillaan!! Varmasti helpottaa kun saa sen tietää…. Meillä on ultra vasta vähän ennen joulua eli jännitystä tiedossa. Tosin tuo toinen pieni ihminen järjestää niin paljon ohjelmaa ettei sitä edes kerkiä ajatella ja pohtia siinä määrin kuin ensimmäisen kanssa.

Pantsu: Meillä meni myös tänään viimeiset antibiootit ja nti ollut jo tosiaan oma itsensä MUTTA nyt illalla alkoi haroa korviaan. Toivottavasti oli väsymyksestä tms. johtuvaa… Hienoa että Pauli on ollut reippaana lääkärissä. Se on kyllä muutekin niin reipas nuori herra :)

Sanoista: Meillä nti sanoo ”ääti”, mutta se ei kyllä tarkoita minua. Vaan osottelee milloin minnekin (mm. lamppuun). Vähän siis ehkä hakusessa vielä :D
 
Löysimpäs mukaan uuteen pinoon! Meidän tietoja ei löytynytkään etusivun listasta eli voisko ne sinne saada?!? 14.10. syntyi siis meidän Sasu-poika.

Emilylle onnittelut hyvistä nt-ultra kuulumisista!

Veena hei ja onnittelut plussasta!

Rattaista meillä teutoniat ja ainakin vielä hyvin mahtuu nukkumaankin rattaissa. Meillä on myös matkarattaat, mut noi oikeet on ns. tukevammat ja niissä mukavampi nukuttaa.

Sairastelusta meillä ollut menossa pieni flunssa aalto. Mut onneks vaan mulla ollut kuumetta. Sasulla nuhaa ja yskää. Ostin vihdoin apteekista sen nenä fridan (oli ennen kaupasta niiskuttaja=turha!) ja se on kyl ollu tosi hyvä. Sasu jopa antaa ihan hyvin ottaa sillä. Varmaan huomaa, että siitä on apua :) Onneks nyt ollaan kaikki paranemaan päin.

Pottailu on meillä taas vähän jääny... Pitäs taas aktivoitua. Mut silloin kun useemmin pottailtiin, niin muutamat tuotoksetkin jo saatiin sinne!

Töihin paluusta tsemppiä niille, jotka sinne ovat palanneet tai ovat palaamassa. Meillä tehtiin päätös, että jatkoin hoitovapaatani ensi vuoden ajan. Eli sit Sasu on jo yli 2v., kun töihin pitäs palata.

Jaahas, nyt täytyy hankkiutua yöpuulle! Palataan taas!
 
Viimeksi muokattu:
Poika nukkui ensimmäisen täyden yön ja nukkui vielä 7 asti! En käynyt edes tuttia laittamassa vaikka pientä käninää välillä kuuluikin, kun nukahti aina niin nopeasti uudelleen. Voi kun tästä tulis tapa!

Veena, mulla on tänään rv 12+0. Ihan yritetty ja suunniteltu raskaus kyllä, tosin ei me oikeasti uskottu luomumahiksiin mutta ajateltiin että kokeillaan nyt pari kiertoa ovistesteillä ennen kuin mennään taas hoitoihin. Ollaan kerrottu jo perheille ja isolle osalle kavereistakin. Ikäeroa meidän lapsille tulee 1v5kk, saman verran on mulla ja pikkusiskollani. Vähän hirvittää mutta kai sitä pärjää. Ja tosiaan eipä tätä raskautta ole ehtinyt vatvomaan yhtään niin paljon kuin ensimmäistä kun esikoinen pitää kiireisenä!

En tiedä johtuiko hyvin nukutusta yöstä, mutta ekat päikkärit tais nyt sitten jäädä välistä. Äsken käytiin puoli tuntia yrittämässä nukahtamista mutta eipä siitä sitten mitään tullut.
 
Veena No, jep, sama juttu. Mä en oo ainakaa saanu täysin poissuljettua mitään yksittäistä ainetta mahaoireille. Välillä kakka on aina ihan velliä tai haisee sanoinkuvaamattomalle. Ja sit tulee niitä öitä et itkuilee. Ehkä kokoajan vähemmän. Ainoastaan selkeimmin maidosta oireilee ihan samantien. Meillä oli käytössä Altheran korvike ja nyt riisi"maito". Miten sun typy on kasvanu?

Lion mekin pottailtiin jossain vaiheessa reippaammin, saatto useana päivänä tulla kaikki kakat pottaan. Mut nyt potalla ei malteta istua enkä viitti väkisin pakottaa. Tuntuu et likka enemmän "juoksee" karkuun tekemään kakkansa muualle. Ja niinku moni "psykaopas" sanoo, vähemmän on enemmän. Kyl noi ajastaan kaikki kuiviks oppii, moni "hätäisempi" saattaa oppia kuivaks paljo myöhemmin ku sellanen, kenen annetaan "kypsyä" rauhassa.

Meil oli tänää 1v neukkula, eipä mitään mystisiä siellä taaskaan tapahtunu. Kaikki on vaa "joo..jaa..vainiin.." ku jotain kysyy ja sanoo. Mut painoa oli jo 10.7kg ja pituus 75cm- Likka on taas vähä pönäköityny, välillä paino meni lähempänä nollakäyrää, nyt taas reippaasti plussilla. Vaik liikkuu ja tohottaa eikä noi ruokamäärät oo mitään pöyristyttäviä :D Tosin just tänään totesin, et likka söi enemmän ku mä ja mä tulin jo ihan kurkkua myöten täyteen :p
 
Kauniskuu: Meillä kanssa tällä hetkellä Althera. Aiemmin oli Profylac, mutta jostain syystä sairaalasta tuli lappu jossa luki että vaihdetaan tuohon. Altheraa on nyt toinen purkki menossa ja meno on ollut raivokasta edelleen. Ensimmäisen viikon kakka oli ihan vihreää ja "märkää". Nyt se on ehkä vähän rauhoittunut.. Onko teillä meno rauhoittunut sen jälkeen kun vaihdoitte riisimaitoon? Entä kokeilitteko muita vastikkeita? Tuntuu niin pahalta kun pieni herää yöllä ja huutaa kun syöstävä eikä tiedä mistä johtuu.. Ja itsekin alkaisi olla jo aika valmis nukkumaan tämän 10 kk jälkeen.

Meillä on tyttö kasvanyt kyllä ihan hyvin. Ja syökin kyllä hyvin, ei ole tarvinnut tuputella. Se kai pääsyynä onkin siihen miksi ei oikein saada mistään apuja. Kun siis tyttö kasvaa kuitenkin hyvin, niin ajatellaan ettei mistään vakavasta ole kyse.

Emily: Meille ikäeroa tulee sitten tosiaan 1,5 vuotta ja suoraan sanottuna pelottaa ihan tosissaan että miten sitä voi pärjätä. Tämä vuosi kun on mennyt jossain hämärän rajamailla... Mutta pitää vain ajatella että ehkä se toinen lapsi olisi sitten helpompi.
 
Veena alussa oli almiron pepti, mut tyttö alko oireilla jonku aikaa senkin jälkeen. SIt vaihdettiin. Tytöllähä oli mahaongelmien lisäks ihottumaa ja paksu pysyvä karsta päässä joka olikin rattoisaa kun tukka oli paksu ja pitkä. Meilläki tyttö kasvaa hyvin, ruoka maistuu.. Kuulema ei kovinkaan harvinaista allergisten lasten kans, et ne kasvaa yläkäyrillä..jostain syystä. Riisimaito on ollu ok. Kaurasta ja soijasta maha meni vellille ja haisi ihan hiivataikinalle. Riisimaito ei tehny mitään.. Joo, on kyllä aina yhtä haasteellista, just öisin jos/kun mikään ei auta. Onneks toi on jo vähentyny..mut kova se on mahaoireilemaan millo mistäkin, enkä keksi mistä.

Neukkulasta saatiin tosiaan rokotteetkin, tutkimus ja kolmoistehoste. Likka itkeskeli yön 20min välein kunnes heräs valvomaan klo 00 ja valvo ja pyöri 02 asti. Ei itkeny tms. Aamuyöstä oli ihan umpitulinen..suppoa takamukseen ja sillä seuraamuksella tuotokset pöksyyn. Eiku "siivoushommiin" ja taas valvottiin. Hohhoijaa. Ihan takapuolesta toi yö.
 
Pojalla taas silmätulehdus. *huokaus* Tiistaina vikat antibiootit korvatulehdukseen, eilen alkoi rähmiä oikea silmä ja tänään oli jo ihan punainen. :( Mutta uskotaan nyt lääkäriä, ettei niitä kyynelkanavia kannata aukaista kuin vasta puolen vuoden päästä. :headwall:

emily: Wow, onnea hienoista yöunista! :)

Lion: Lisäänpä sut listaan, kiitos kun huomautit! :) Nenä-Friida on ainakin meillä pelastanut monta tukkoista yötä. Toivottavasti flunssakierre helpottaa.

Pottailusta: Myönnän olevani laiska, enkä ole jaksanut juurikaan pottailla. Välillä poika ei edes suostu potalle, joten olen ajatellut, että parempi antaa vaan olla. Potta on kyllä esillä ja sitä saa tutkia, ettei jää ihan vieraaksi jutuksi. Pojat kehittyy (tässäkin) asiassa usein tyttöjä hitaammin, joten eipä tässä vielä kiirettä.

millis: Oliko teillä joku erityinen syy, miksi kävitte 10 kk:n neuvolassa? Hienosti on tullut pituutta Aavalle! :) Me ei olla vielä haettu kausi-influenssarokotetta, kun on oltu vuorotellen kaikki kipeinä. Voi olla, että otetaan sitten 1-vuotisneuvolassa, se on parin viikon päästä.

Kauniskuu: Voi kurjuus, että yö meni ihan pipariksi rokotteiden takia. :( Ton kakkaamisjutun vuoksi mä en ole enää käyttänyt suppoja, vaan antanut sitä Panadol mikstuuraa. Hienosti on teidänkin tyttö kasvanut! :)

Veena: Niin te oottelette edelleen sinne TAYSiin aikaa? Äh, tosi kurjaa, ettei vieläkään ole noi allergiat selvillä. Mites, meinaatko muuten käydä töissä tässä välissä, vai oletko hoitovapaalla äitiyslomaan saakka?

Toissa yönä poika huusi taas pari tuntia tissin perään. :( Viime yön nukuin sohvalla, eikä poika itkenyt ollenkaan. Oli kyllä herännyt pari-kolme kertaa, mutta rauhoittunut melkein heti. Tosin nyt olen taas päivisin imettänyt mahdollisimman usein, ja se tuntuu vähän rauhoittavan noita öitä. Ehkä pojan täytyy saada joku hellyyskiintiö täyteen päivisin, niin jaksaa sitten nukkua paremmin omassa sängyssä öisin.
 
Pantsu pitikin jo aiemmi kommentoida.. Hyvä et silmälääkärissä asiat selkesi. Mun siskon pojalla oli kans pientä karsastusta ja nyt 6v sai sit lasit. Oli myös kaukonäössä vähä vikaa. Poika ite oli hirveen ylpee ja innossaan laseista :D Välttis niitä ei tarvii loppuikää pitää.. Ja pahottelut silmiksestä. Ei oo mukavaa :( VArmaan se kanavan tukkosuus vaikuttaa ja eipä sille sit mitää voi, pääasia et "syy" on tiedossa nii ei tarvii "syytellä" itseään/muita syitä.

Joo, mekin haettiin Pronaxen mikstuuraa. Toi panadol oli siitä p.. et annos on törkeen iso ja sen saa tapella tytölle. Toi Pronaxen on vaa 2ml x 2 joten vaikuttaa pitkään :)

Älytön väsy ja kiukku pikkuihmisellä..
 
Huoh, ehtii taas tännekin. Meilläkin näyttäis korvatulehdus uusivan. Tai no ei mentykään tänään lääkäriin, vaikka meinattiin, kun poika aikutikin aamulla pirteältä (vaikka nukahtaminen, yö jne oli meilläkin ihan perseestä) ja siitä pääteltiin, et vois olla taas korvatulehdusta. No nuhahan ei oo ollenkaan parantunutkaan ja iltaa kohden poika muutui taas ihan kipeän tuntuiseksi, vaikka kuumetta ei ookaan. No nyt annanoin suosiolla Panadolia (jota meidän poika rakastaa. Ei oo vaikeuksia antaa, söis vaikka purkillisen kerralla) joo, että on sit ollut yhtä kiukkuamista sisätiloissa taas koko päivä. Joten täydet sympat Pantsu kauniskuu ja muut sairastelijat.

Pottailu ei täälläkään oo ollut kauheen tuottoisaa. Pessi ei oikein tykkää istua siinä. Ehkä 15s tuurilla saa siinä pidettyä, mutta melkoista metsästystä on, jos siihen yrittää saada jotain. No pottaa meilläkin saa silti tutkia.

Tehtiin äsken pizza ja koko perhe syötiin sitä iltapalaksi. Oli jotenkin kiva, kun poikakin nakersi omaa palaansa.

Nyt pakko mennä tekemään jotain kotitöitä, kaikki rempallaan kun vaan hoitelee sairasta poikaa joka narisee lahkeessa.
 
HALTIA: Paranemista sinne. Meillä kans tykätään tuosta Panadol-mikstuurasta. Huuto tulee, kun se loppuu "kesken".

MILLIS: No aika viime tippaan jäi teillä tuon hoitopaikka-tiedon kans. Veikkaan, että täällä kans tosi ruuhkasta, kun syksyllähän nuo paikat yleensä täytetään. Saas nähä vaik mielläki typy laitettais eka vähäks aikaa varhaiskasvatuskeskukseen eli päiväkotiin, vaikka ollaan haettu pph:lle. Ihme nimi on pitäny laittaa vanhalle kunnon päiväkodille.

VEENA: onnittelut raskaudesta ja tottahna se varmaan on, että ei ehdi tokalle kierroksella niin kytätä koko ajan omaa oloaan, kun on termiitti jaloissa pyörimässä.

EMILY: Hienoa, että NP:ultrassa kaikki kunnossa. Vähän voi jo huokasta.

PANTSU: Harmi, kun koko ajan tulee tuo silmätulehdus vaan mikäs sille sit mahtaa, jos niitä kanavia ei auota vielä. Jaksut sinne.

KAUNISKUU: Ei o kivoja nuo rokotusreaktiot. Meil ei onneksi ole tullu niistä juuri mitään. Mä käytän itse välillä Naprometiniä menkkakipuihin juuriki tuon pitkäkestoisuuden takia. Buranaa joutuu nappaileen niin usein. Tosin mulla on tablettina nuo.

INFLUENSSAROKOTUS: Ei olla ottamassa kellekään meidän perheessä nyt tänä vuonna. Itelle en ole ottanu minään vuonna vaikka töitten takia sais ilmaiseksi. Mut ei ole ollu pitkiin aikoihin mitään kunnon epidemioita ainakaan meidän vanhiksessa. Nyt varmaan sit tulee, kun tässä kehuskelen.

POTTAILU: Meillä tulee lähes kaikki kakat pottaan ja lähes aina myös pissat, kun potalla käydään. Ja se on tosi kiva juttu. Tuo tykkää siin istua ja ihmetellä. Tosin kättään olis tunkemassa tuotoksiin ihan koko ajan, että tarkkana saa olla.
Meillä on sellainen okbabyn ankkapotta mis on kahvat. Anoppilassa on tavispotta ja siinäki on viihdytty. Yhtenä päivänä selvittiin kahdella vaipalla, kun käytiin usein potalla. Tosin en tiedä onko tuolla kuivaksi oppimisen kannalta mitään merkitystä, mut ei kai haittaakaan kun toinen tykkää.

LION: meilläkään ei ole tuota nenäfriidaa vaan vaan sellanen niiskuttaja. Tarvis varmaan hommata, jos se kerran on hyvä. Paranemisia.

Täällä mennä touhotetaan. Koko ajan jonnekin pitää mennä. Nyt neiti on hiffannu, että konttaamallakin pääsee ihan eteenpäin. Aika pitkiä matkoja jo kulkeekin niin, mutta jos pitää päästä oikein kovaa niin ryömitään. Seisominen tukea vasten on jo tukevaa ja laskeutuminen alas tyylikästä. Välillä kyllä pyllähdellään. Nytkin on silmäkulma hiukka mustana yhden muksahduksen jäljiltä...Jonkin verran askeleita otetaan tukea vasten, mutta minkäännäköistä hinkua ei ole lähteä ilman tukea kävelemään.
Meillä on kanssa ihan hottia tavaroiden laittaminen kassiin ja pois ottaminen. Myös joka asialle taputetaan ja huudetaan jee! Jos telkassakin taputetaan niin sit meilläkin.

Bartsu
 
Moikka !
Tsemppiä sairastelijoille !! :hug:
Ja paljon jaksamista toisen odottajille =)

Meillä ei olla vielä pottailtu, vaikka potta talosta löytyy en tiedä miksi en ole saanut aikaiseksi aloittaa sitä hommaa. Minun saamattomuutta !
Olen miettinyt kun meillä poika on niin hoikka, että kuinka paljon teidän lapset syö ?
Meillä aamupala, puuroa yksi annos ja sosetta, lounas sosetta n.200g, välipala viili tai jugurtti ja vähän hedelmää, päivällinen kasvissose tai lihasose n. 150g ja iltapuuro yksi annos ja sosetta.
Meillä poika kyllä kakkaa ihan hirveesti, mun mielestä. Ajattelin jos sillä on vaikka joku imeytymishäiriö ?
Täytyy varmaan kysyä neuvolasta sitten kun 1v. neuvola.
Mukavaa viikonloppua kaikille !! :wave:
t.maariaa
 
Haltia halit!! Harmittavia noi korvahommat!! Ja kiitos, onneks toi oli vaan rokotekuume, meni vrk ohi..

Bartsu no hienoo! Meilki välillä tuli tavarat pottaan mut homma tyssäs siihe ku alko enemmä liikkua .. Nyt ei malta enää ku hyvällä tuurilla :D

Maariaa eikai se hoikkuus/pyöreys aina ruoastakaa oo kiinni, ainakaa mitä tuttujen muksuja tiiän :) Mä en osaa määriä sanoo ku ei soseita syödä.. Mut aamulla puuro, tomaattia, kurkkua tms. mahdollisesti, lounaaks normi ruokaa tai sit jos me ei syödä, nii kasviksia ja esim. kanaa tms., välipalana on yleensä mandariini/päärynä tms., päivällinen saman tapane ku lounas, iltapuuro. Et sellanen "lastenlautasellinen" lämmintä ruokaa menee.. Välillä kaikki ja välillä nakellaan puolet lattialle. :D

Onneks kuumeet sun muut meni ohi, toi Pronaxen oli kyl pelastus. Yö meni taas 19-07 inahtamatta.. Hampaita tuli taas 2 läpi
 
ps maariaa.. meilläki tulee 2-4 isot rieskat päivässä.. ja tietty kokonaisia paloja täynnä ku ei vielä pureskele kunnolla.. Mut hyvin tuo paino kehittyy :) Dont worry. Ei tod oo mikää imeytymishärö!! Höpsis!! Mun siskon poika esim söi rekkamiehen annoksia ja kasvo -1 käyrillä painossa.. :)
 
Huh, rankka viikonloppu takana.

Kauniskuu: Juu, ei pojalla ole karsastusta, vaan hajataittoa eli sylintereitä. Silmän linssissä on siis epätasaisuutta, joka heikentää näköä. Mulla on sitä paljonkin molemmissa silmissä, ja lisäksi olen likinäköinen. Mutta pojalla on sen verran vähän, ettei vielä tarvitse korjata laseilla. Pronaxen on kyllä hyvä lääke! Montako hammasta teillä nyt on? Meillä on luku jämähtänyt 7:n, tosin nyt katselin, että neljäs alahammas kuultaa läpi.

millis: Mä olen myös käyttänyt kauramaitoa. Tulee mun mielestä ihan saman makuista kuin normaaliin maitoon tehdystä makaronilaatikosta.

bartsu: Heh, "kivaa" kun omat tuotokset kiinnostaa! :D Mun äiti oli aikoinaan 1-vuotiaana eräänä aamuna kaivellut vaipasta kakkaa ja sivellyt sillä pinnasänkynsä pinnat. Oli vanhemmilla kiva yllätys kun heräsivät... :LOL:

maariaa: Meillä syödään aamu- ja iltapuuroa n. 1½-2 dl. Puuron olen keittänyt jo tavalliseen maitoon. Päivällä syö reilun pikkupurkin verran ruokaa lounaaksi ja päivälliseksi. Yleensä saa jotain hedelmää jälkiruuaksi, tällä hetkellä herkkua on mandariini ja kiiwi. :) Iltapäivällä syö maustamatonta jugurttia/viiliä ja hedelmäsosetta, yhteensä n. 1 dl:n. Lisäksi imetän 5-6 krt päivässä.

Meillä poika on hoikistunut aika paljon liikkumaan lähtemisen jälkeen. Aiemmin paino meni +2 käyrällä, nyt on varmaan tippunut lähemmäs 0-käyrää. Pituutta on venynyt aika paljon, juuri katselin, että alkaa taas jäädä vaatteet pieniksi. Ja kakkaa tehdään meilläkin 2-4 krt. päivässä. Tuskinpa teidän pojalla mitään imeytymishäiriötä on, kuulostaa aivan normaalille lapselle. :)

Hautajaiset takanapäin. Nyt pitäisi raivata kämppää 1-vuotissynttäreitä varten. Poika sai taas silmätulehduksen, nyt lääkäri kirjoitti reseptejä sen verran, ettei tarvitse joka toinen viikko ravata vastaanotolla. Tänään heräsi nenä tukossa, toivon niin kovasti, ettei korvatulehdus uusi. :(

Viime yö oli historiallinen: poika ei herännyt kertaakaan! Ensimmäistä kertaa elämässään. Oltiin aika epäuskoisia aamulla miehen kanssa. :) Saa nähdä oliko vaan joku häiriö ;), vai jääkö tavaksi.
 
MARIAA: Meillä oli tytöllä 1-vuotisneuvolassa pituus siin 73cm ja painoa 7600g eli ei kovin painavaa sorttia ole meidänkään lapsi :) Useasti kakki päivän mittaan. Meillä syödään aamupuuroa noin 1½ desiä+jotain marjaa/hedelmää päällä. Keitän puuron maitoon.Plus sit vielä pinei leipäpala missä päällä rasvaa. Lounaaksi 200g purkki ruokaa+danonino jälkkäriks. Sellanen xl-kokonen+maitoo.Sit välipalana hedelmää tai marjaa tms. mitä nyt keksin. Päivälliseksi ei mene ruokaa ihan niin paljo kuin lounaalla, mut kumminki aika rielusti syö. Vaikea sanoa tarkkaa määrää, kun syö silloin yleensä kotiruokaa. Sit jälkkäriks marjaa/hedelmää tms. +maitoo. Iltapuuroa syö pari desiä+marjaa/hedelmää+leipäpala ja maitoo. Että aika reilusti syödään, mutta niin myös liikutaan. Paljoa ei paikalla olla.

PANTSU: Mulla on kokemusta tuosta sängyn laitojen maalaamisesta vain vanhainkodista....mutta ei o kovin helppoa siivota varmaan sitä lapsenkaan kuivunutta tuotosta sängyn laidoista ;)
Toivottavasti ei tule korvatulehdusta.

Meillä oli rentoutus viikonloppu. Tyttö oli mummulassa yökylässä ja me käytiin sit miehen kans leffassa ja mentiin kotiin saunomaan ja rentoutumaan. Oli tosi outoa olla kahdestaan kotona. Oli vähän liian hiljaista ajoittain. Nukuin sitten 12 tuntia! Kyllä oli virkeä olo. Tyttö oli nukkunut mummulassa hyvin. Tosin oli sit pistäny kunnolla hantiin pukemisessa ym. eikä ollut kauheen hyvin syönyt. Kotiin tullessa ihan yliväsyny ja yö oli tosi levoton. Rytmi sit palautu kyllä seuraavana päivänä kotona normaaliksi.
Pöh, mun kk-kierto on ihan hanurista suoraan. Ihem tiputteluja tulee, vaikka ei vielä viikkoon pitäs ees menkkojen alkaa. Viime kierrossa myös tämä sama ilmiö. Alkaakohan endo taas härkkimään. Täytyy alkaa miettiin jotain, jos rupee tällasta oleen jatkuvasti.

B
 
Pantsu hyvä että hautajaiset oli ja meni, saa rauhan asialle :) Ja onnea yöstä!!

Bartsu heh, no on hoikkanen likka :) Heleppo vielä kopata kainaloon.. vertaan tohon omaan pian 11kg punttiin, huh. Ja on se vaan nii et kai se jokaisella on se tietty paino missä lapsi/vauva pysyy. Tuokin liikkunu jo kauan ja yhä enemmän, syö kasvisruokaa lihalla, ei varmaan 2kk tullu laitettua esim makaroonia tms. mut silti painonkehitys yhä aika hulppeeta :) Mies ollu täsmälleen samanlainen vauva. Mä taas oon painanu ton 11kg 2 vuotiaana ja ollu 92cm pitkä ;)

Kävely eteenee pikkuhiljaa, yhä pidempiä matkoja menee. Mut vielä laskeutuu konttaamaan jos tarvii vauhdilla päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Pantsu Unohdin vastaa aiemmin,että meillä oli osittain 10kk neuvola senvuoksi kun edellisellä kerralla oli tullut pituutta vaan 1cm/2kk:ssa.

Makaroonilaatikko upposi todella hyvin. Ollaan siirtymässä kaupan soseista pois. Viikonloppuna tein lihapullia ja nekin oli herkkua. NAM :) Meillä on raejuusto kyllä niin hitti tuote. Kehenkähän lie tullut,kun itte en tykkää ollenkaan.

MIten muuten ootte tehneet siirtymisen normimaitoon? Ootteko antaneet ensin esim korviketta ja maitoa sekaisin...vai kuinka?

MEillä on neljä hammasta ja samanverran tulossa lisää.
 

Yhteistyössä