TOIVOTTOMAN ihastunut opettajaani

  • Viestiketjun aloittaja Höppänä
  • Ensimmäinen viesti
Höppänä
Tämä on ihana ja samalla aivan kamala tunne. Olin todella ihastunut erääseen opettajaani. Tunnetta syvensi se, että sain myös häneltä huomiota. Kävimme pitkiä keskusteluja tuntien ulkopuolella. Hän piti minua lahjakkaana ja älykkäänä ja antoi siitä paljon suoraa palautetta, vaikka hän muuten laukoo opiskelijoille todella vähän kohteliaisuuksia.

Tämä tietenkin imarteli valtavasti aikuiseksi kasvavaa tyttöä, jonka elämässä opettaja oli vielä suuri auktoriteetti. Puhumattakaan opettajasta, jota hän oli aina pitänyt täydellisen hurmaavana, älykkäänä, todellisena unelmamiehenä.

Päättäjäisissä itkin, osittain tämän opettajan menettämisen tähden. Siirryin toiseen oppilaitokseen, ja ikävä alkoi hiljalleen hälvetä.

Kului kaksi vuotta. Sitten opettajani tuli pitämään vierailijaluennon yliopistolleni. Olin tietenkin paikalla, ja kävimme yhdessä kahvilla luennon jälkeen. Hän pyysi minua vuorostaan eräälle kurssilleen puhumaan. En tietenkään kieltäytynyt hänen kutsustaan.

Eilen kävin puhumassa kurssilla, ja hän ylisti minua monin sanoin, istutti tunnin jälkeen kahville, ja puhuimme parisen tuntia. Usein hän näytti siltä, että hän ei kuunnellut mitä sanoin, vaan unohtui katselemaan, kyseli kysymyksen toisensa perään vain katsellakseen. En tiedä, pitääkö se paikkansa, mutta tällaiset kuvitelmat saavat minut vielä epätoivoisemmaksi.

Haluaisin unohtaa opettajani, koska tuttavuudesta ei voi kehittyä mitään. Ensinnäkin: ei kai opettajani minua kohtaan mitään tunne, vaan rakentelen kuvitelmia mielessäni? Ikäeroakin on niin valtavasti. Olen vain nuori ja hölmö. Olen myös onnellisessa parisuhteessa. Välillä tuntuu, että opettajaihastumiseni johtuu vain siitä, että kaipaan epätoivoisesti hänen ihailuaan.


Ja silti. Joka hetki haluaisin halata häntä, edes koskea hänen kättään, mutta en tietenkään voi. Ja se raastaa. Helpompaa kai olisi, jos päättäisin, etten koskaan enää näe opettajaani.

Mitä ihmettä voisin tehdä, jotta pääsisin irti, kun samalla en haluaisi?
 
nuori ope
Olen nuori mies (alle kolmikymppinen) ja toiminut opettajana muutamia vuosia. Voin sanoa että nuo oppilaiden ihastumiset eivät ole lainkaan harvinaisia. Ja eipä ole ennenkuulumatonta että opettajakin olisi ihastunut oppilaaseen! Näitä asioita käsitellään opettajankoulutuksessa harmittavan vähän. Sen voin sanoa, että varsin moni opettajatuttavani on löytänyt parisuhdekumppanin entisten oppilaidensa joukosta.

Alaikäiseen oppilaaseen sekaantuminen on rikos ja sitä puolta en tässä sen enempää käsittele. En itse myöskään lähtisi sekaantumaan aikuiseenkaan senhetkiseen oppilaaseeni. Sen sijaan entisten oppilaiden kanssa tilanne on monimutkaisempi. Itse olen kyllä käynyt treffeillä ja häpeäkseni täytyy myöntää että päätynyt joskus sänkyynkin entisten, yli parikymppisten oppilaideni kanssa.

Kannattaa kuitenkin miettiä mitä opettajaltasi oikein haluat. Etenkin kun olet jo omalla tahollasi parisuhteessa. Entä mikä on opettajasi parisuhdetilanne? Ihastua saa, siihen ei voi itse vaikuttaa. Sen sijaan toiminta on aina omissa käsissämme ja olemme siitä vastuussa.

Jos ette entisen opettajasi kanssa törmäile sattumalta, niin voinet pikkuhiljaa unohtaa hänet. Tunteet kyllä laimenevat ajan ja etäisyyden myötä. Sen sijaan jos yhteydenpitonne jatkuu, niin silloin kyllä kannattaa miettiä mihin asti olet valmis menemään. Oletko valmis uhraamaan olemassaolevan parisuhteesi? Oletko ylipäänsä valmis lähtemään "vanhan miehen" kelkkaan? Vai kaipaisitteko vain nopeaa, salaista seksisessiota?

Itse saattaisin sinuna jopa nostaa kissan pöydälle opettajasi kanssa mikäli yhteydenpitonne jatkuu. Voisitte järkevinä, aikuisina ihmisinä keskustella tilanteen halki. Luulenpa että se antaisi molemmille ajattelemisen aihetta.
 
Iso-Justus
Otan esille yhden kohdan viestistäsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Höppänä;10654216:
Ja silti. Joka hetki haluaisin halata häntä, edes koskea hänen kättään, mutta en tietenkään voi. Ja se raastaa. Helpompaa kai olisi, jos päättäisin, etten koskaan enää näe opettajaani.
Miksi et muka voisi halata häntä? Halaaminen on mitä viattomin tykkäämisen osoitus, tuskin hänkään sitä väärin ymmärtäisi. Kun seuraavan kerran tapaatte niin siitä vaan halaamaan. Taitaa vain olla niin, että sinulle on tässä suhteessa ehkä tärkeää tuo kivasti kipeä saavuttamattomuuden tunne.
 
opetaja
Näitähän tapahtuu. Joskus opiskelija ihastuu opettajaan ja joskus opettaja oppilaaseen. Minunkin kohdalla on käynyt näin. Molemmin puolin. Mutta kun pidetään sääntönä, että: "Kuormasta ei syödä", niin ongelmatilanteita ei tapahdu. Eix jeh, hyvä periaate?
 

Yhteistyössä