Toiveissa vauva 2021

Mä ainakaan en itse sokerirasitusta pelkää, vaan paniikkihäiriö estää sen paastoamisen. En pysty näin normaali tilassakaan oikein paastota, ainakaan ilman lääkitystä. Raskaus taas estää lääkityksen. Tosin mulla on käytössä pelkkä beetasalpaaja (voi käyttää tietyissä tapauksissa myös raskauden aikana) estämään sydämen sykkeennousua, rytmihäiriöitä ja käsien tärinää mikä taas yleensä estää paniikkikohtauksen alkamisen.

Mä pystyn hallitsemaan paniikkihäiriötä syömällä säännöllisesti, eli verensokerit pysyy tasaisena.

Paniikkihäiriöhän monesti johtuu serotoniini tasojen heittelystä, aivoissa hormonit vinksallaan, eli kun monet sanoo et aattelet vaan, ei siihen kuole ja näin, nii ei se mee ihan niin. Siinä kohtaa ku paniikkikohtaus iskee, on kyse elämästä ja kuolemasta oman pään sisällä, vaikka siihen ei oikeasti kuole, nii se tunne ja kuoleman pelko on tosi läsnä sillä hetkellä, ku kroppa väittää että nyt on kyse elämästä ja kuolemasta.
Sehä on kun yhtäkkiä ilman syytä iskee päälle ihmisen selviytymisvaihe ja adrenaliinit pomppaa pilviin ilman ulkoista syytä, nii se on ihan kamalaa. Ja kropalle kova stressi. Tästä syystä en ota raskaudessa Riskiä paniikkikohtaukselle vaikka, raskaus monesti tasaa tätä, mutta ei täysin poista, ainakaan sitä tietoa/pelkoa siitä että koska se kohtaus iskee. Mikä siis paniikkihäiriöisellä yleensä on takaraivossa aina.

Ja tää on ollu mulla koko elämäni eri asteisena, ja koko elämäni tulee olemaan.
En meinannut sua tuolla mun kommentilla ymmärrän kyllä että sinä et voi mennä, tsempit sinulle paniikkihäiriön kanssa elämiseen.
Tarkoitin että ei sitä seku vaan jos vähän pelottaa kannate jättää välistä vaikka inhottava koe onkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Titi-Love
Juuri tuli tulokset. Huh saanu jännittää eilisestä. Normaali tulos kuulemma. 25 miljoonaa siittiötä ja liikkuvuus 75%. Toi määrä kuulostaa kyllä aika vähäiseltä, mutta siihen kai vaikuttaa kauanko aikaa edellisestä siemensyöksystä. Kerro sitten tännekin millaiset tulokset tuli
Tulen toki kertomaan. Joko itkemään, taikka hyppimään ilosta :D
 
  • Tykkää
Reactions: Jjenn
Onko täälä muuten muita paniikkihäiriöisiä?
Juu mulla on myös ollu ihan ala-asteelta saakka. Mulla se tosin liittyy lähinnä sosiaalisiin tilanteisiin. Syön nyt sepram 20mg. Pitää keskustella lääkkeestä uudelleen, jos raskaus joskus alkaisi. Yritin kyllä tossa pienentää annosta, mutta tuli uutena oireena ahdistuskohtauksia niin piti nostaa takas tohon 20mg.
 
Kuuluuko tuo sokerirasituskoe siis automaattisesti kaikille? Valaiskaa tietämätöntä :D Oon kuullu siitä vaan kamalia kokemuksia. Eräs ystävä kertoi joutuneensa siihen "ylipainon" takia. Tämä ystävä on siis oikein sporttinen urheilija, joten lihasmassa selitti korkean bni, mutta hoitaja oli puhunut hänelle vain ylipainosta ja sen vuoksi olisi kokeeseen joutunut.
 
Onnea hurjasti haamun saaneille ja viivoille vahvistumisia! :love:

Flo ennustaa ovista kp 19, vielä ei liuskoissa näy vähääkään väriä. Yritän saada miehen kellistettyä viikonloppuna, niin voisi osua sopivaan kohtaan mahdollista ovista ajatellen. Viikon paras uutinen on ehdottomasti se, että kuntosalit saavat avata ovensa taas kesäkuussa eli mieskin pääsee taas raudan kimppuun ja sehän tarkoittaa vauvatehtaan aktivoitumista. JEE! :D

@mariija_ terveyskylän sivuilla sanotaan tämän hetkisestä linjauksesta näin: "Nykyisin sokerirasituskoe tehdään lähes kaikille odottaville äideille. Poikkeuksen muodostavat vain alle 25-vuotiaat normaalipainoiset ensisynnyttäjät, joiden lähisuvussa ei ole tyypin 2 diabetesta. Sokerirasitusta ei myöskään tehdä jos odottaja on normaalipainoinen alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jolla ei ole ollut raskausdiabetesta ja jonka aiempi lapsi ei ole ollut makrosominen. Pääsääntöisesti sokerirasituskoe tehdään raskausviikoilla 24–28. Jos odottajan sairastumisriskin arvioidaan olevan suuri (painoindeksi BMI on vähintään 35 kg/m2, äidillä on ollut raskausdiabetes aiemmin tai hänellä on todettu munasarjojen monirakkulatauti, raskauden alussa on havaittu sokerivirtsaisuutta tai lähisuvussa on tyypin 2 diabetesta), koe tehdään jo raskausviikoilla 12–16." Lähde (y) :giggle:
 
  • Tykkää
Reactions: mariija_ ja 3milia
Onnea hurjasti haamun saaneille ja viivoille vahvistumisia!

Flo ennustaa ovista kp 19, vielä ei liuskoissa näy vähääkään väriä. Yritän saada miehen kellistettyä viikonloppuna, niin voisi osua sopivaan kohtaan mahdollista ovista ajatellen. Viikon paras uutinen on ehdottomasti se, että kuntosalit saavat avata ovensa taas kesäkuussa eli mieskin pääsee taas raudan kimppuun ja sehän tarkoittaa vauvatehtaan aktivoitumista. JEE!

@mariija_ terveyskylän sivuilla sanotaan tämän hetkisestä linjauksesta näin: "Nykyisin sokerirasituskoe tehdään lähes kaikille odottaville äideille. Poikkeuksen muodostavat vain alle 25-vuotiaat normaalipainoiset ensisynnyttäjät, joiden lähisuvussa ei ole tyypin 2 diabetesta. Sokerirasitusta ei myöskään tehdä jos odottaja on normaalipainoinen alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jolla ei ole ollut raskausdiabetesta ja jonka aiempi lapsi ei ole ollut makrosominen. Pääsääntöisesti sokerirasituskoe tehdään raskausviikoilla 24–28. Jos odottajan sairastumisriskin arvioidaan olevan suuri (painoindeksi BMI on vähintään 35 kg/m2, äidillä on ollut raskausdiabetes aiemmin tai hänellä on todettu munasarjojen monirakkulatauti, raskauden alussa on havaittu sokerivirtsaisuutta tai lähisuvussa on tyypin 2 diabetesta), koe tehdään jo raskausviikoilla 12–16." Lähde
Eli näillä perusteilla mulle ei olisi tarvinnut tehdä kertaakaan. Eli varmaan voin hyvillä mielin tuista ekasta sitten kieltäytyä. 6 kertaa siis nyt käynyt raskauksien takia ja 2 työterveyden.
 
Mulla ei sinäänsä ole sokerirasituksessa ongelma juoda sitä litkua, musta se maistu vähän sellaiselle makealle sokerimehulle. Lähinnä en koe tätä koetta kovinkaan tarpeelliseksi itselle, ei sukurasitetta tai ongelmia muutenkaan sokerien kanssa. Esikoisen raskaudessa emmin kokeeseen mutta menin sitten miehen ja neuvolatädin mieliksi. Toisaalta voisin siis jättää sen väliinkin.

Toinen minkä voisin jättää väliin on se neuvolan yleislääkärin tekemä ronkkiminen eli sisätutkimus. Jotenkin koin sen ihan turhana juttuna, varsinkin kun ei ollut vaivoja
 
Onko täälä muuten muita paniikkihäiriöisiä?
Ei oo paniikkihäiriötä, mutta lapsuudesta alkaneita muita juttuja jotka olisi voineet viitata paniikkihäiriöönkin. Lievää voinut ollakin? Tällä hetkellä mennään yleistyneen ahdistuneisuushäiriön diagnoosilla. Mulla pitkä terapia takana ja todella paljon lähtenyt asiat sen avulla selviämään. Tämä lapsettomuuskin helpompi käsitellä, kun on siihen tosissaan keinoja. Mutta uskon että asiat kulkee mukanani koko elämän, osaan vaan jo toimia niin, että ei iske hankalat olot päälle. Tsemppiä ja kiitos kun kerrot avoimesti :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Eliana ja Mirella92
Hurjasti tullut tänne tekstiä kun ollu ollu pari kiireisempää päivää. En oikein meinaa muistaa mitä pitikään kommentoida ja kenelle :D Ainakin onnea plussanneille ❤

Mulla on 2 lasta mut kummastakaan en oo ollu sokerirasituskokeessa enkä oikein tiedä millainen se on? Jännä nähä jos vielä tulisin raskaaksi, joutuisko nyt, kun ikää enemmän. Aiemmissa raskauksissa olin 25 ja 28 v. Oon hoikka/pienikokoinen, voisko se sitten olla syy ettei oo ees ehdotettu...

Aiemmin oli puhetta rajoituksista. Mä juon 2 kuppia kahvia päivässä. Elän perusterveellisesti. Liikuntaa voisi kai hiukan vähentääkin. Buranan käytön lopetin kun täällä palstalla joku kertoi et sen käyttö voi vaikeuttaa raskaaksi tuloa. Mä siis söin ehkä 2-3 buranaa/kk menkkakipuihin ja sitä edeltävään päänsärkyyn joten ehkä ei siinä kohtaa edes vaikuta. Mut oon nyt banadolillakin pärjänny. Muuten ei ole tarvetta ehkä rajoittaa mitään, ja nyt kun pidempää yritystä takana, koitan vain elää mahdollisimman normaalia elämää. En oo vielä perehtynyt nykyisiin raskauden aikaisiin rajoituksiin, mut mitä oon täältä lukenut, ne on kyllä muuttuneet nyt viime vuosina jonkin verran (mulle suositeltiin ainakin raskausaikana lakritsia matalaan verenpaineeseen ja kahviakin sai silloin juoda useamman kupin). Mut perehdyn mikäli vielä onni osuu kohdalle eli jos raskaudun. Myöskään noita raskaudesta kertomisia tai esim. laskettuja aikoja eri kierroille en oo koskaa oikein miettinyt. Mulla on niin vahva pelko etten enää raskaudu, joten en haluu miettiä nii pitkälle. Toivon toki että pelko osoittautuu vielä vääräksi.

@Jjenn hyvä kun saitte tulokset :) Mikä seuraava askel, ootteko hoidoissa?

@Kasikuus kiva kun kerroit lääkärikuulumiset, ja kohta tekin saatte sit niitä miehen tuloksia myös, niin on taas viisampi sen suhteen. Vaikka luulen et sieltä hyvät tulokset tulee :)
 
Tsemppiä ja eiköhän sieltä ihan hyvä tulos tule ja onhan sitä moni tullut raskaaksi heikommillakin tuloksilla. Onneksi nykyään on kaikkia eri hoitokeinoja.
On todella monenlaisia keinoja, riittänee yksikin siittiö kiveskudoksesta kerättynä ja tätä ennen on useita keinoja jos siittiöitä löytyy siemennesteestäkin. Meitä lohduttaa paljon se, että täällä ollaan kuitenkin pitkällä lääketieteen osalta lapsettomuuden hoidossa. Toivotaan kuitenkin, että näyte normaali! Toisaalta kun syy lapsettomuudelle selviää, tiedetään mitä hoitaa. Toki toivoisin itsekin, että olisi ollut vain huonoa tuuria ja raskauden alkaminen olisi vienyt pitemmän ajan. Mutta toisaalta hyvä, kun selityksiä löytyy.
 
Ainiin sitähän tulin alunperin raportoimaan, että oon pissiny niim ahkerasti tikkuun, että ovistestit uhkaa loppua ennen oviksen bongaamista xD Apua :D Olen päättänyt tilata lisää vasta sitten, kun hoidoy lähestyy. Kp13 vasta menossa, mutta tummentunut testi on. Pidättelin hirveällä vaivalla monta tuntia ja mitä tein - lorotin tietenkin pönttöön lähes kaiken ennen kuin muistin testaamisen :poop: Pikkutipan sain purkkiin, mutta ei tosiaan vielä plussaa tullut :D
 
Onko täällä muita kuukuppia käyttäviä? En tiedä onko ihan tyhmä kysymys (anteeks jos on:D), mut kysyn silti. Kun mulla oletettavasti on alkamassa menkat, esim tänään vaalenpunaista valkovuotoa, mä laitan heti kuukupin. Jos nyt kuitenkin kävis niin, että olisinkin raskaana, olisko kuukupin käytöstä haittaa alipaineen/imun takia? Voiko sen takia tulla esim keskenmeno? Oon yrittänyt etsiä vastausta tähän onnistumatta :D
 
Ja piti vielä sanoa et ihana lukea teidän muiden juttuja ja fiilistelyjä kaikesta ❤ vaikka itse en uskallakaan fiilistellä mitään ennen kuin jos raskaudun. Oon aiemminkin sanonut et tarttisin enemmän uskoa ja taistelutahtoa, et kyllä vielä mekin onnistutaan, mut nyt on vain se usko ihan hukassa. Tämä on toki itsensäsuojelua ja valmistautumista siihen huonompaan vaihtoehtoon, että jos haave vauvasta ei toteudu. Mulla voi vaikuttaa myös se et miehen mielestä on niin hyvä näinkin, niin itsekin koittaa ajatella samoin, ja keskittyä paljon myös siihen mitä meillä on nyt. Mut eihän se helppoo oo kun kaipuu on valtava.

Ja mukava lukea avoimesti paniikkiiriöstä jne. Siitä ei itsellä kokemusta, mut ekan raskauden jälkeen sairastin synnytyksen jälkeisen masennuksen. Tsemppiä kaikille ❤
 
Juuri tuli tulokset. Huh saanu jännittää eilisestä. Normaali tulos kuulemma. 25 miljoonaa siittiötä ja liikkuvuus 75%. Toi määrä kuulostaa kyllä aika vähäiseltä, mutta siihen kai vaikuttaa kauanko aikaa edellisestä siemensyöksystä. Kerro sitten tännekin millaiset tulokset tuli :)
Hitsi mulla menee nää viestit jotenkin ohi, mut nyt huomasin tämän. Hyvä että saitte tulokset. Normaali tulos ja toisena hetkenä olisi voinut olla parempikin, niin moni asia vaikuttaa. Mutta riittänee, että on normaali, että ei ole alentunut hedelmällisyys sitten. Oliko muita tutkimuksia vielä tulossa? :)
 
Onko täällä muita kuukuppia käyttäviä? En tiedä onko ihan tyhmä kysymys (anteeks jos on:D), mut kysyn silti. Kun mulla oletettavasti on alkamassa menkat, esim tänään vaalenpunaista valkovuotoa, mä laitan heti kuukupin. Jos nyt kuitenkin kävis niin, että olisinkin raskaana, olisko kuukupin käytöstä haittaa alipaineen/imun takia? Voiko sen takia tulla esim keskenmeno? Oon yrittänyt etsiä vastausta tähän onnistumatta :D
Minä käytän kuukuppia, mutta enpä ole tosiaan tämmöiseen törmännyt. Ei kai se niin kova paine voi olla, en tosiaan tiedä :D minä laitan sen heti kans paikalleen heti kun bongaan vuotoa, ei jaksa katella sitä verta paperissa :D
 
  • Tykkää
Reactions: Enerisa3
Iltaa!
Täällä kärvistellään kp2. Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin huomenna pitäisi menkkojen alkaa hiipumaan vaikka ei nuo kovin runsaat ollut tälläkään kertaa.
Tilaa päräytin nuo Inocapsit kokeiluun kun olen paljon lukenut positiivista palautetta siitä.
Oletteko sitä käyttävät syöneet sen 3kpl päivässä ja kokoajan vai tietyssä vaiheessa kiertoa? Onko auttanut raskautumisessa?
Ostin myös uuden kuumemittarin aamulämpöjen mittaukseen ja alan nyt mitata kielen alta kun se on ilmeisesti suositus?
Ovista flo ehdottaa menkkojen mukaan Kp15 että sinne pitäisi nyt jaksaa odotella.
 
Onko täällä muita kuukuppia käyttäviä? En tiedä onko ihan tyhmä kysymys (anteeks jos on), mut kysyn silti. Kun mulla oletettavasti on alkamassa menkat, esim tänään vaalenpunaista valkovuotoa, mä laitan heti kuukupin. Jos nyt kuitenkin kävis niin, että olisinkin raskaana, olisko kuukupin käytöstä haittaa alipaineen/imun takia? Voiko sen takia tulla esim keskenmeno? Oon yrittänyt etsiä vastausta tähän onnistumatta

Mäkin käytän kuppia ja en usko, että voi olla haitallinen raskaudelle tai aiheuttaa komplikaatioita. Mahdollinen pikkutyypinalku on kuitenkin niin hyvässä jemmassa kohdussa, että alipaine tuskin pääsee sinne sekoilemaan. (y) :giggle:
 
Iltaa!
Täällä kärvistellään kp2. Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin huomenna pitäisi menkkojen alkaa hiipumaan vaikka ei nuo kovin runsaat ollut tälläkään kertaa.
Tilaa päräytin nuo Inocapsit kokeiluun kun olen paljon lukenut positiivista palautetta siitä.
Oletteko sitä käyttävät syöneet sen 3kpl päivässä ja kokoajan vai tietyssä vaiheessa kiertoa? Onko auttanut raskautumisessa?
Ostin myös uuden kuumemittarin aamulämpöjen mittaukseen ja alan nyt mitata kielen alta kun se on ilmeisesti suositus?
Ovista flo ehdottaa menkkojen mukaan Kp15 että sinne pitäisi nyt jaksaa odotella.
Minä oon mitannut kielen alta ja enemmän vasemmalta puolelta, tarkkaa puuhaa :D tosin aamulla vaihtelee kellonaika sen verran, että ei ihan luotettavaa tietoa taida antaa :D
 

Yhteistyössä