Hitto ku mulla on täs tullu mieleen tuo korona ja sen mukana tulevat rajoitukset. Oon tännekin ennemminkin puhunut mun paniikkihäiriöstä ja ahdistuneisuushäiriöstä, joista jälkimmäinen onneksi on jäänyt 3v sitten pois eikä oo pahemmin onneks enää vaivannut. Mutta paniikkihäiriö taas menee aaltoilevasti. Maskin käyttö ei onnistu, koska sitten keskityn vaan just hengitykseen, mihin ei sais, koska se laukaisee mulla helposti kohtauksen, ja mun paniikkikohtaus ei oo hyperventilointia, vaan päinvastoin, mä unohdan hengittää/pidätän hengitystä ja musta tuntuu että keuhkot ei saa ees happea jos hengittelen. Sit alkaa näkö sumeta, kädet ja jalat puutuu, (joskus koko kroppa kieltä ja naamaa myöten) pyöryttää, oksettaa, korvat menee lukkoon, sydän hakkaa lujaa, kädet ja jalat tärisee, sydämeen sattuu ym. Ei todellakaan mitään herkkua.
Tää kaikki on suurimmaksi osaksi pysynyt poissa vuoden-kaks, kiitos beetasalpaajan, jota en nyt kauheesti enää käytä, (olis sit myös raskaana ihan turvallinen maltillisesti käytettynä, mutten haluais käyttää jos raskautuisin.) Mut maskin käyttö ei vaan onnistu ilman oireita, ei edes propralin kanssa, joten mä oon ollu menemättä kauppaan. Mutta kuinkas näissä ultrissa ja neuvolassa ym. Vaaditaanko maskin käyttöä? Vai onkohan se vaan suositus.
Et jos mä nyt raskaudun ja kaikkialla vaadittaisiin maskia, nii ei luoja.
Tänään tää asia on eniten painanut mielessä, mut ei haluais tälläsen takia olla yrittämättä vauvaa. Kotona yrittänyt harjoitella maskin käyttöä, mut eipä se tutussa ympäristössä nii haittaa, koska mun dg on sosiaalistentilanteiden ja julkisten paikkojenpelko. Tiedän et mun aivoissa on jotkut serotoniini arvot vinksallaan mistä suurin osa oireista johtuu.