Kyynel silmässä luin edellisiä tarinoita. Jos olisi apua tästä tarinasta jollekin...
Minulla oli kaksi onnistunutta ja ongelmatonta raskautta 90-luvun alussa. Emme siis osanneet odottaa ongelmia kun aloimme puuhata iltätähteä tai jopa kahta kun minulla ikää oli vasta 35.
Eka kerralla raskauduin nopeasti, mutta se oli tuulimuna.
Seuraavaa saatiin odottaa jo vuosi, mutta sekin päättyi keskenmenoon rv 11.
Melkein tasan vuoden päästä olin taas raskaana. Mentiin ultraan varmistamaan, että kaikki on ok kuten olikin, mutta np ultrassa ei enää näkynyt sykettä viikolla 11. Suuri suru
Tätä kaikkea pidettiin vain huonona tuurina. Niin uskoin
itsekin. Ikääni pidettiin syynä siihen, että tulin raskaaksi harvakseltaan. Noudatin mahdollisimman terveitä elämäntapoja sekä "hedelmällisyysdieettiä", liikuin ja söin foolihappoa.
Seuraava raskaus antoi odottaa itseään 1,5 v. Olimme käyneet tutkimuksissa, joissa oli selvinnyt, että hyytymistekijäni ovat normaalit, mutta kilpirauhasvasta-aineeni olivat koholla. Tästä syystä minulle oli aloitettu Thyroxin-lääkitys ehkäisemään keskenmenoja, vaikkei minulla ollutkaan vielä varsinaista kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ensimmäisessä ultrassa lääkäri sanoi kaiken olleen hyvin, vaikka itseäni epäilytti, sillä laskujeni mukaan sikiön olisi pitänyt olla kookkaampi. Uskoin kuitenkin ettei paha voi enää toistua ja siksi järkytys olikin valtaisa, kun seuraavassa ultrassa sikiöllä ei ollut enää sykettä.
Olin lyödä hanskat tiskiin. En välttämättä enää ehtisi tulla raskaaksi, enkä kestäisi enää uutta pettymystä, joka tuntui kerta kerralta suuremmalta. Mutta 2 kk edellisen keskenmenon jälkeen tulinkin raskaaksi!
Thyroxin annosta nostettiin heti. Myös mini-ASA ja Klexane aloitettiin heti kun plussasin siitä huolimatta, että minulla ei ollut ongelmia hyytymistekijöissä, kuten myös kortisoni joka jatkui viikolle 11 vasta-aineiden vuoksi. Lääkäri sanoi,että tällä lääkityksellä ei minun tarvitse keskenmenoa pelätä, vaikka en minä kovin huoleton osannut raskauden aikana olla.
Vaan niin me saimme vihdoin terveen tytön
Se mikä auttoi meitä ei auta kaikkia, mutta toivon että jokaiselle löytyisi jotakin apua tai lohtua.
Toivon myös kaikille onnea ja jaksamista yrityksiin!