Töissä alkaa remontti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RV8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RV8

Vieras
Olen nyt kahdeksannella viikolla raskaana ja työpaikallamme alkaa kahden viikon kuluttua remontti, jossa käytetään liimoja, maaleja ym. Pomo tietää raskaudestani, mutta ei ota kuuleviin korviinsa kun olen hänelle puhunnut, etten todellakaan voi altistua liuottimille. Koska remonttia ei tehdä minun huoneessani tai sen suorassa läheisyydessä, ei kuulemma ole ongelmaa... Remonttia tehdään kuitenkin ihan kymmenen metrin päästä minusta ja uskon että myrkyt kyllä leviää sieltäkin. Neuvola on ensiviikolla, pitäisikö asiasta puhua siellä vai mennä työterveyshuoltoon. Onko kenelläkään kokemuksia?

En usko että tuo vaaraksi on koska se remontti ei ole sun työtilassa..Voithan toki neuvolassa siitä puhua, mut en usko et sielläkään asiasta sen suuremmin mitään tuumitaa..

En tiedä miten teillä töissä hoidetaan hyvä ilmanvaihto, varsinkin liotinohenteisia tuotteita käytettäessä? Itse toimin rakennusalalla ja vaikka en raskaana olekkaan (vielä), niin käytän kunnon suojaimia. Ja tietenkin jos vaan mahdollista, nii vaihdan liotinohenteiset tuotteet vesiohenteisiin ja otan läheisissä tiloissa työskentelevät ulkopuoliset huomioon. Aina tämä ei tietenkään ole mahdollista. Onko mahdollista vaihtaa turvallisempiin tuotteisiin? Urakoitsijan tahi työnantajan on huolehdittava asianmukaisesta ilmanvaihdosta ja työturvallisuudesta.

En kanssa usko, ett- olisi vaaraksi. Me rakensimme taloa, kun odotin esikoista :D Tulihan siinä maalailtun ja kitattu ja saumattu jne,,,,, Eipä näyttänyt mihinkään vaikuttavan :D

Silloin kun maalasin ulkolautoja öljymaalilla, niin muistakseni kysyin neuvolsta, että olisiko haittaa vauvalle. Minun rempseä maalaisjärkinen neuvolatäti totesi, että ei ole haittaa, jos en nyt päätä pöntään pistä :D

[QUOTE="mie";25760961]En kanssa usko, ett- olisi vaaraksi. Me rakensimme taloa, kun odotin esikoista :D Tulihan siinä maalailtun ja kitattu ja saumattu jne,,,,, Eipä näyttänyt mihinkään vaikuttavan :D

Silloin kun maalasin ulkolautoja öljymaalilla, niin muistakseni kysyin neuvolsta, että olisiko haittaa vauvalle. Minun rempseä maalaisjärkinen neuvolatäti totesi, että ei ole haittaa, jos en nyt päätä pöntään pistä :D[/QUOTE]

Useimminten sisämaalit ja kitit on vesiohenteisia, joten turvallisia käyttää myös raskausaikana, eniten ehkä pelkäisin pukilta tippumista, kun niitä maaleja :D. Liuotinoheteisia on esim. kalustemaalit, mutta nämäkin saa jo kaikki vesiohenteisina. Myös ulkomaalit lähestulkoon kaikki vesiohenteisia, poikkeuksia löytyy. Ulkona maalatessa onkin varsin mainio ilmanvaihto jote se liuotinohenteinen maali ei ole niin paha :)

[QUOTE="silakka";25760974]Jos ne liuottimet aiheuttaa raskaana olevalle jonkun vaaran niin kyllä ne aiheuttaa sen ei-raskaana olevallekin.[/QUOTE]

Näinpä. Pelkkä hyvä hengityssuojain ei auta, koska ne höyryt imeytyy ihon läpi :). Tai näin mulle on joskus aikoinaan kerrottu :D. Itse en tosin mitään kokosuojapukua käytä, koska se tuntuu jotensakki typerältä :D, joten otan riskin sen suhteen ja käytän vaan hengityssuojainta.

Ei sillä ole väliä onko joku raskaana vai ei, työnantajan on huolehdittava lain mukaan siitä ettei mitään vaaraa liuotteista tai muista ole. Ensisijaisesti ilmanvaihdolla ym. ja viimeisenä vaihtoehtona henkilökohtaisilla suojaimilla.

Yhteistyössä