Hei vaan kaikille.
Olen lueskellut tätä sivustoa paljonkin kun olen itse odotellut tuloksia lapsivesipunktiosta.
Kerron omankin tilanteen ja miten kävi tulosten kanssa. Minusta se on ollut juuri lohduttavaa kun on nähnyt että hyvinkin synkistä lukemista syntyy terveitä vauvoja :heart:.
Vertaistuki auttaa vaikka vain siten että lukee näitä tarinoita tosielämästä.
Meillä se tilanne että itse olen toista kertaa raskaana ja 39-vuotias. Ensimmäinen lapsukainen on terve ja kehittynyt ihan normaalisti. Meni useampi vuosi välissä ja vielä sitten halusin vauvan ennekuin tuo ikä on huimissa lukemissa. Me molemmat vanhemmat ollaan myös perusterveitä, ei mitään kroonisia sairauksia tms.
Sitten koitti se päivä kun minulle soitettiin verikokeen ja NP-ultran tuloksista; kaikki ei välttämättä ole hyvin...
Meillähän näytti vauvalle NP-ultrassa isoimmaksi luvuksi niskaturvotuksesta 1.9mm. Eli ei nyt mikään hälyttävä kuitenkaan jos oikein olen käsittänyt.
Down-vauvan luku tuli meille 1:44. Se oli se syy miksi meille suositeltiin punktiota.
Verikokeesta en ikinä saanut tietää oliko siinä sitten jotain koska ei vaan kerrottu.
Painotettiin että äidin ikä + NP-ultra + verikokeen tulos tekee lopputuloksen.
Halusin mennä lapsivesipunktioon. Toimenpide meni onneksi kivuttomasti ja nopeasti eikä muitakaan isoja oireita minulle tullut. Ainoastaan pistoskohta tuntui kipeältä pari päivää. Rasittamista ja varsinkin ponnisteluja välttelin toimenpidepäivän sekä 2 seuraavaa päivää.
Tuloksen sain 6 arkipäivän jälkeen. Kerrottiin että tulokset ovat normaaleja näiltä osin mitä on tutkittu eli kromosomit 13,18 ja 21. Samalla kun itse kysyin kuulin onko masussa tyttö vai poika. Täytyy vaan sanoa että se on aina yhtä yllättävää kuulee sen sitten synnytyssalissa tai puhelimessa
.
Tarkemmat tiedot koko kromosomeista kuulee sitten 3-4-viikon jälkeen, varsinkin jos niissä olisi jotain hälyttävää.
Kyllä se oli tietysti helpottava tieto ja vakavimmat sairaudet on nyt poissuljettu. Siinä tutkitiin myös olikohan se joku Edwardsin-oireyhtymä, jossa voisi vauva olla vakavasti sairas. Tällöin keskenmeno on yleistä ja viimeistään vauva menehtyisi heti syntymänsä jälkeen. Tähän oli matala riski meillä.
Mieltäni myös sekin rauhoitti että sattui genetiikkaan perehtynyt naislääkäri vielä tutkimaan vauvan rakenteet ennen punktiota ja kertoi kaiken näyttävän hyvältä. Ultrissa ei siis ole tähän mennessä mitään hälyttävää todettu.
Tämä oli meidän tarinamme. Nyt voi jo alkaa rentoutua kun tuloksen kuuli. Tottakai aina raskaudessa on riskejä esim. että odotusaika menee hyvin ja itse synnytys, mutta asenteeni niistä on että ne tulevat jo ovat tullakseen. Muuten menee odotusaika liian synkissä merkeissä kun siitä voisi nauttiakin.