Hei vaan kaikille taas!
Voimannostoa yritän tässä kaikille niille, jotka ovat tuloksia odottamassa. Tätä palstaa tulee siis edelleen luettua aina silloin tällöin, kaiken jälkeenkin, ihan vain sen vuoksi, jos voisin olla jollekin henkisenä apuna. Anukkion laskettua aikaakin odottelin ja kävin katsomassa joko olisit vauvan saanut ja toivotan voimia synnytykseen ja ihanaa onnea ja äidiksi tuloa!
Meidän pienokainen tuhisee tuossa sängyssä. Hän syntyi 15.10 ja kasvaa vauhdilla. Vielä synnyttäessä jännitin suunnattomasti, jos jotain menisi pieleen. Kaikki meni jopa paremmin kuin esikoisen synnytyksessä ja olen onnellisempi kuin koskaan.
Downia tutkittiin ja olin lähes 100 varma, että meille tulee down-vauva. Aina sitä asennoituu pahimpaan, vaikka pitää toivoa yllä, ei uskalla. On totta, että syndroomia on olemassa satoja, varmaan tuhansia erilaisia. Kun seula kärähtää, näissä tutkitaan vain näitä yleisimpiä kromosomihäiriöitä ja suuri osa jää tunnistamatta. Nämä ovat kuitenkin äärimmäisen harvinaisia.
Kun tulee raskaaksi on aina riski, että lapsi ei ole terve. Ei sitä koskaan ajattele siinä tilanteessa, kun lasta ryhtyy tekemään. Tai onhan se mielessä ja tiedossa vähän samaan tyyliin kuin siten, että tupakointi voi aiheuttaa syöpää, mutta ei siis todellista. Ennen kuin sen todellisuuden joutuu kohtaamaan.
Nyt kun minulla on terve lapsi, olen kieltäytynyt peloista ja kaikista pelottavista ajatuksista ja keskittynyt siihen, mitä minulla on nyt. Huomisesta en voi tietää. Kaikkea voi sattua, nautin tästä hetkestä kun minulla on kaksi tervettä lasta ja terve mies ja siitä, että olen myös itse terveenä ja että nyt on näin.
Huomenna voi olla toisin, mutta olen kieltäytynyt murehtimasta asioita etukäteen. Sillä niin paljon pelkäsin. Joten voin sanoa, että se kokemus, jonka jouduimme tahtomattamme läpikäymään toi minulle mahdollisuuden kokea onnen tässä ja nyt. En tosiaankaan tiedä, miten olisin selviytynyt niistä toisista uutisista. Olen suunnattoman pahoillani heidän puolesta, jotka ovat joutuneet painajaisen kanssa todelliseen kosketukseen ja elivät sen läpi ja kantavat sitä mukanaan koko elämän. Aina tulee itku, kun lukee niitä huonoja uutisia.
Suosittelen teille kaikille tuloksia odottaville, että yrittäkää ottaa asia kerrallaan ja rauhallisesti. Minulle sanoi voimaannutta kätilö kerran, että kaikki on hyvin kunnes toisin todetaan.