Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille =) Ja voimia tulosten odotteluun Aanna ja Lille11! Ja kiitos kaikille tsempeistä. Vielä en ole päätöstä katunut ja mieli on yllättävän rauhallinen. Rakenneultra on 14.2., saatetaan käydä ennen sitä Brunon ultrattavana kylläkin. Kyllähän se vähän jännittää, mutta yritän olla miettimättä asiaa.

Parempaa uutta vuotta kaikille!! :hug:
 
Ei ole vieläkään soittoa kuulunut. Voi että olen paniikissa.
Lueskelin tätä ketjua, ja joillakuilla on selvitetty koko kromosomisto lvp:ssa ja toisilla taas vain yleisimmät trisomiat. Mä luulin, että koko kromosomisto meilläkin selvitettäisiin, mutta kun kysyin sitten, tuleeko pikatestin jälkeisissä vastauksissa jotain lisäyksiä, niin kätilön mukaan ei. Miksiköhän sitten ei kerralla tutkita kaikkea, kun kerran tutkitaan?
 
Susimieli ja Nipsu91 lämpimät onnenhalaukset teille molemmille pienistä ihanista ihmeistä :heart:

Tsemppiä teille kaikille tuloksia taikka toimenpiteitä odottaville! Jatkuva epätietoisuudessa eläminen oli ainakin itelle kaikista pahinta. Meillä nt oli vauvalla 4.1mm ja riskiluku oli 1:5 (ikää minulla 31). Ja kaikesta lääkärien "pelottelusta" huolimatta meille syntyi terve tytön tylleröinen lokakuussa.

Voimahalauksia teille kaikille! Onneksi on tämä palsta missä voi vaihtaa kokemuksia ja tuntemuksia toisten kohtalotovereitten kanssa!

Juuliska ja neiti 3kk
 
Hei taas kaikki! Tänään aamulla oli meillä istukkanäytteenotto (rv 13+1), mikä onneksi onnistui hyvin ja lääkäri oli todella ihana! Lapsi oli kasvanut niin kuin pitää, eikä rakenteissa löytynyt poikkeavaa. Niskaturvotus oli viikko sitten sen 5.2 ja nyt lääkärin mukaan 3.5. Ensi viikon alusta voi sitten odotella tuloksia.

Tämä odottaminen on kyllä tuskaista! Toivoo pasrata ja pelkää pahinta. Kiitos kaikille tsemppauksesta! Täällä pidetään myös peukkuja kaikille tulosten odottajille ja muillekin :)
 
Aanna: Meillä ihan sama juttu, eli pelkät trisomiat seulottiin, eli vähän kyllä jännittää että onko sittenkin kyse jostain muusta kun trisomioista. En tiedä miksi joillakin seulotaan kaikki ja joillakin vain nuo trisomiat. Mulla tosin punktiossa saivat jostain syystä saaliiksi vaan minimimäärän sitä näytettä, joten voi hyvin olla, ettei siitä näytteestä riittänyt kun tuohon trisomiaseulaan.
 
Voi itku, ei tuloksia tänäänkään! Nyt on mennyt 6 päivää, huomenna viikko, lupasivat pikatestin tulokset muutamassa päivässä! Lueskelin, että joku on saanut ne jopa kahdessa päivässä. Jos meidän tulokset eivät tule huomenna, on 3 päivän viikonloppu, ja sitten maanantainako ne tulevat? "Muutama päivä" on siis vajaa 2 viikkoa... apua. Pää ei kestä tätä odottelua, etenkin, kun olen joka päivä asennoitunut, että kyllä ne tulokset nyt tänään sitten tulevat.
 
Niin taitaa sitten käydä, että meidän punktion tulokset tulevat vasta ensi viikolla. Eli 11 päivää ainakin menee tuloksiin, vaikka piti olla pikatesti ja tulla muutamassa päivässä. Olen jotenkin suorastaan vihainen, sillä olen joka päivä paniikissa odottanut tuloksia puhelimen ääressä. Jos olisivat edes sanoneet, että menee n. viikko tai tulevat viikossa niin ymmärtäisin myöhästymisen. Nyt tuntuu, että "myöhästyvät" viikolla :(
Yritän olla ajattelematta asiaa ja tehdä kaikkea muutakin, mutta kun supistelujen takia liikuntakin on kielletty eikä hyvältä tuntuisikaan, en pääse edes lenkille purkamaan tätä ahdistusta.
 
Tosi harmi Aanna, että joudut odottamaan niin kauan :( Toivotaan, että maanantaina odotus palkitaan ja saat hyviä uutisia!! Ajatuksia on vaikea saada muualle tällä hetkellä. Maanantaista soittoa odotellaan kovasti myös meillä.
 
Voi Lille11!! :( Olen tosi pahoillani huonoista uutisista. Miten kurjaa!! Kovasti voimia sinne ja erittäin paljon myötätuntoa. On kyllä varmasti siipi maassa. En löydä sanoja lohduttamaan, mutta olet ajatuksissani, kun yhtä aikaa on niitä tuloksia jännäilty :(
 
Lille11 :hug: :(
Olen myös todella pahoillani teidän puolestanne! Sanoja ei löydy suruun.

Aanna: Meillähän kävi aivan samalla tavoin, kuin teillä. Luvattiin to tai viim. perjantaina tuloksia, mutta eipä mitään kuulunut. Maanantainakin ehdin jo soittaa ja kysellä, ennenkuin vasta myöhään iltapäivällä soitettiin ja kerrottiin uutiset.
Olisi tosiaan huomattavasti helpompi olla, jos ei edes luvattaisi niita tuloksia nopeasti. Ainakin minulla kävi vain huonojen tulosten mahdollisuus mielessä koko sen viikonlopun kun tuloksia jännäsin.
 
En tiedä kuuluuko tämä nyt "vielä" tänne, mutta ajattelin kirjoittaa kun olo on ihan hirveä. :( Olin eilen ultrassa, sen mukaan menossa rv 13+4. Vauva oli ihana ja suloinen pitkäjalkainen virkeä pikkuinen. :) Kasvanut aivan hirveästi parin viikon takaisesta ultrasta! Ainoa, mikä nyt mieltä painaa, on tuon nt. Meidän vauvalla oli siis nt 2.8 mm :( Minulla on ihan hirveä paniikki. Olen vasta 19 vuotias, eli ikä ei kai lisää tuota riskiä. Neuvolasta sanottiin, että koska on kuitenkin alle 3, niin eivät tee mitään ennen kuin ovat katsoneet veriseulan ja sitten tämän nt tuloksen yhdessä. Nyt pitää odottaa viikko, että JOS veriseulakin hälyyttää, pitää miettiä lisätutkimuksia. Mutta jos kaikki ok, 25. päivä neuvolassa saan sen tietää. Haluaisin kysyä muiden äitien mielipidettä, onko meidän vauvalla mahdollisuutta olla terve? :ashamed:
 
Lille11 Olen niin kovin pahoillani puolestanne! :'( Toivon teille kovasti voimia tuskalliseen tilanteeseenne !

MySweetBaby Kyllä teillä varmasti on vielä suuren suuret mahdollisuudet ihan terveeseen vauvaan. Ei kannata edes sellaista surra ennenkuin/jos on todettu mitään muuta kuin tuo turvotus. Onhan se vielä ns rajojen sisäpuolella. Jos olet tätä pinoa selaillut yhtään enempää niin huomaat että paljon suuremmillakin turvotuksilla on tullut ihan terveitä vauvoja :)
 
Kiitos kovasti järkevistä sanoistasi, Kuudes ihme :)! Edelleen pikku stressi päällä kyllä, mutta pitää vain yrittää olla positiivisin mielin. Osaisikohan joku sanoa tällaiseen asiaan mitään; olin siis viime viikolla päivää ennen tuota nt-ultraa yhteyksissä neuvolaan, ja kyselin että onko sieltä verikokeista tullut tuloksia ja mitä sieltä sanottiin. Neuvolantäti sitten sanoi että verikokeissa kaikki ok, ei mitään häikkää. Tarkoittikohan se sitten, että kohdallani veriseula ei hälyyttänyt? Kun sitten taas päivää sen jälkeen toinen neuvolantäti sanoi, että pitää odottaa veriseulan tulokset ja katsoa sitten niitä kaikkia seuloja yhdessä. Jäi vähän hämäämään tämä. Siis pointti oli, että onkohan tämä oma neuvolatätini joka sanoi että verikokeet ok, niin nähnyt "kaikki" nämä tarvittavat tiedot, ja tarkoitti myös sitä veriseulaa? Voi että tuli sekava kirjoitus, mutta toivottavasti joku tajusi :D



Ja tosiaan, Lille 11, pahoittelen koko sydämestäni suruanne. Koettakaa pärjätä :hug::heart:
 
Vähän vaikutaisi kertomasi perusteeella vaikuttaisi MySweetBaby että sinun oma terveydenhoitajasi kommentoi sinun muita veriarvojasi, joita neuvolan lähetteellä otetaan. Minulla ne ainakin otettiin samalla kertaa kuin ne veriseulan näytteet. Enkä usko että äitiysneuvolan Terveydenhoitajat ylipäätään ottavat mitään kantaa näihin seulojen veriarvoihin, eivät välttämättä niistä edes mitään ymmärrä. Minulle soitettiin veriseulasta kiinnijäämisestä suoraan sieltä sikiötutkimusyksiköstä enkä tiedä menevätkö ne tiedot edes suoraan neuvolaan. Ja jos se seula ei hälyytä, ymmärtääkseni tulokset tulevat kirjallisesti kotiin.
 
Ok, kiitoksia paljon vastauksestasi! :) Varmasti olet ihan oikeassa, että niitä muita veriarvoja siinä tarkoitettiin. Kuitenkin muistan, että labrasta sanottiin ettei ns. negatiivisesta tuloksesta ilmoiteta mitään, sanoivat että ensi kerralla sitten neuvolassa voin kysellä. Ja juuri nimenomaan jos seulat hälyyttävät, niin puhelu kotiin. Tuosta labrassa käynnistäni on kuitenki jo 3 viikkoa, joten olisikohan niin, että siellä on tosiaan odotettu tuo nt-ultran tulos vielä, vai olisikohan sieltä jo ilmoitettu heti jos jotain häikkää on? Voi että on stressaavaa tämä arvailu, seuraavaan neuvolaankin on vielä niin pitkä aika. :(
 
Lille11:hug: Olen todella pahoillani saamistanne huonoista uutisista, voimia!!! Meidänkin vauvalla todettiin T18 viime vuoden lokakuussa, joten olen kohtalontoverisi. Oletko jo löytänyt tiesi enkelinkoskettamien keskustelufoorumille? Sieltä olen itse saanut vertaistukea ja foorumin ihmiset ovat auttaneet jaksamaan.

MySweetBaby: Teillä on todellakin mahdollisuus ihan terveeseen vauvaan tuolla turvotuksella!!! Odottelet nyt vain rauhassa riskilukuja. Minustakin kuullostaa, että neuvolantäti on tarkoittanut muita verikokeita ja niiden tuloksia. Meillä tiedot seulaverikokeesta eivät edes menneet neuvolaan, vaan kyselin niitä suoraan sikiöntutk.polilta.

Minun kohdallani seulaverikokeet eivät olisi edes yksistään hälyyttäneet, eli ne olivat aivan normaalit. Tuo seulaverikokeen tuloshan lasketaan yhteen niskapoimutuloksen ja iän kanssa ja siitä saadaan riskiluvut. Meillä oli turvotusta 4,4mm eikä ikänikään (tuolloin 32v.) kuulemma ollut riskilukua kasvattava ja saatiin 18trisomian riskiluvuksi siis 1:430 eli vähäinen riski (ja tuon trisomian olemassaolo suljettiin jo poiskin), mutta silti se meidän vauvallamme sitten todettiin.

Muoks. Niin ja kovasti edelleen tsemppiä vielä Aannalle tuloksien odotteluun!! Tuohan jo lupaa hyvää toisaalta, kun tulokset viipyvät, sillä meille huonot uutiset pikatestistä tulivat jo kahdessa päivässä (eli olivat aivan selkeät tulokset). Peukut ovat täällä pystyssä teille hyvien tuloksien puolesta!!
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Indico ja muut lohdutuksestanne!! En ole oikein vieläkään sisäistynyt kaikkea.. Pääsin tänään esittäytymään enkelinkosketukseen ja koen saavani sieltä paljon apua. Voimia kaikille vaikeassa tilanteessa oleville ja suuresti tsemppiä odotukseenne :flower:
 
Meille tuli tänään tieto, että vauvalla ei ole noita yleisimpiä trisomioita! Täytyy sanoa, että on kyllä helpottavaa, ja toisessakin ketjussa sanoin, että aivan kuin uusi plussatesti! Pääsee taas odottamaan onnellisena eikä epätietoisena.
Meillä tilanne siis oli se, että 1:130 todennäköisyysluvut saatiin pelkän veriseulan + ehkä vähän iän (34) perusteella. Np-ultrassa ja ultrassa ennen punktiota kaikki näytti olevan ok.
 
uusi odottaja ilmaantuu tälle listalle, valitettavasti

Tänään sain puhelun sairaalasta, että pitäisi tulla keskustelemaan seulan tuloksista. Mulla olisi ollut aika tänään mutta kirje ei ollut tullut ajoissa perille... No huomenna mennään kekustelemaan. Mä kärähdin rv16 tehtävästä veriseulasta. np-ultraa ei onnistunut, joten tähän sitten ohjattiin. Kirjekkin saapui sitten tänään, ja minulla on kuulemma korkeaa riski saada down-vauva. Ikää mulla on 36.
Mä haluan lapsivesipunktioon. Mulla on jotenkin ollut koko tän raskauden ajan pelko, että on jotain häikkää. Pelkäsin jopa, että seula on ok mutta vammainen lapsi kuitenkin syntyy. Viime raskaudessa en pelännyt yhtään ja seulakin oli ok.
 
Kiitokset onnitteluista!

Pikkukukka: pahoittelut palstalle tulosta :( Kurjia nuo jutut ovat, eikä voi kuin toivoa parasta. Meille ei osoitettu mitään keskustelua, kuten monelle muulle täällä on ollut. Suoraan vaan sitten puhelimessa vastattiin, että punktioon tultaisiin, ja saatiin aika parin päivän päähän. Mullekin veriseula tehtiin rv15+0 eli viikolla 16. Saitko mitään todennäköisyyslukuja? Riskihän on suurentunut kaikilla, joilla se on alle 1:250. Voimia!
 

Yhteistyössä