Hei hyvät kohtalotoverit.
Sain juuri luettua koko vol.2 ketjun läpi. Kiitos jokaiselle, joka on tarinansa kertonut muiden tueksi ja lohduksi. Olen varsin nettiujo äiti enkä ensin meinannut edes osallistua keskusteluun. Mutta sitten se alkoi tuntua epäreilulta ajatellen kaikkia niitä äitejä, joiden kertomusten avulla olen kestänyt viikkojen epävarmuutta ja huolta. Ehkäpä minunkin päivitykseni tuovat jollekulle toivoa tai vertaistukea.
Odotan viidettä lastamme ja ikää on 43 v. Aiemmat raskaudet menivät muutaman mutkan kautta lopulta hyvin, mutta hälytyksiä ei alkuraskauden seuloissa tai muissakaan tutkimuksissa tullut. Tässä raskaudessa 12 viikon ultrassa nt-mitta oli 1,5 mm ja näkymät muutenkin normaalit, joten ehdin jo huokaista helpotuksesta. Kun tulos yhdistettiin verikokeiden vastauksiin, riskuluvuksi laskettiin 1:11. Lääkäri soitti ja ehdotti punktiota. Raskausviikolla 15+ menin ultraäänitutkimukseen ja olin jo päättänyt, etten halua punktiota keskenmenoriskin vuoksi. Myös se huoletti, että jos jotain ilmenee, painostetaanko minua keskeytykseen. Olemme päättäneet jatkaa joka tapauksessa raskautta ja pitää vauvan, jos hänet joskus syliimme saamme. Mutta sitten lääkäri huolestui parista muusta asiasta ultran aikana ja kertoi, että nyt pitää saada tietää, onko sikiöllä jokin infektio. Sitä varten piti joka tapauksessa ottaa lapsivesinäyte ja niinpä siihen suostuin. Punktiosta on nyt kulunut viikko ja vastausta pitänee odotella vielä viikko ainakin, mikä on kyllä riivaavaa.
Pinnistelen kovasti pitääkseni kiinni toivosta - sitä on sittenkin luvattu enemmän kuin epätoivoa. Tätä ja kaikkea muuta jaksamiseen tarvittavaa toivotan kaikille muillekin vastauksia odottaville. Hyviä vastauksia saaneille lämpimimmät onnentoivotukset. Kaikki myötätunto puolellanne kaikki te, jotka saitte ikäviä uutisia.
-Meiju