Hei.
Kirjoitanpa minäkin oman tarinani tänne, vaikkei tarina vielä toivottavasti jatkuukin...
Odotan toista lasta, ja nt-ultrassa Jorvissa rv 12+0 niskaturvotusta oli 2,8 mm, muuten kaikki näytti hyvältä. Se mikä oli hälyttävää on se että niskaturvotus on lokeroitunutta. Kätilön ultran jälkeen minut ultrasi vielä lääkäri, joka oli löytävinään jotain vikaa sikiön päästäkin, mutta minulle ei suostuttu kertomaan mitä se oli. Myöskään nenäluun olemassaoloa ei minulle suostuttu kertomaan, koska "sitä ei enää tutkita".
Seuraavana päivänä menin ultraan yksityiselle kokoneelle ultraajalle, joka sai niskaturvotukseksi vain 2,0 mm, mutta lokeroisuus näkyi selvästi. Se kuulemma on huono merkki, ymmärtääkseni vaikka turvotus on noin pientä. Riskinä on mm. Turnerin oireyhtymä ja trisomia 16 tai 18. Munuaisaltaat olivat myös lievästi laajentuneet, mutta normaalin rajoissa. Muuten kaikki oli mallillaan, nenäluu näkyi, reisiluu hyvän mittainen, eikä sikiön päässä ollut mitään vikaa. Mutta lääkäri ei kuitenkaan ollut kovin toiveikas, halusi katsoa uudelleen ultralla rv 14+0 jos sitä ennen en ole kärähtänyt seerumiseulassa (verinäytteet otettiin siis viime keskiviikkona, ensi viikon aikana tulosten pitäsi tulla).
Nyt siis odotellaan seerumiseulan tuloksia, toivon että kärähdän siinä jotta pääsen istukkabiopsiaan. Hiukan harmittaa etten kysynyt yksityiseltä lääkäriltä olisiko hän voinut lähettää minut suoraan istukkabiopsiaan. Olen lukenut useita artikkeleita tuosta lokeroituneesta turvotuksesta, ja ennusteet tuntuvat olevan aika murskaavia: vain noin 10% syntyy elävinä ja terveinä. Yli puolella on kromosimihäiriöitä, ja niillä joilla ei ole, on suurella osalla mm. sydänvikoja. Nyt en näe muuta mahdollisuutta kuin kromosomitutkimuksen, ja siihen haluaisin mahdollisimman pian!
Viime raskaudessa kaikki näytti hyvältä kunnes rakenneultrassa havaittiin vakava munuaisaltaan laajentuma, ja sen johdosta tehtiin lapsivesipunktio rv 20. Sen tuloksia odoteltiin samalla kun vatsassa tuntuivat pikkuisen potkut, se oli henkisesti hyvin raskasta aikaa, enkä tiedä miten selviäisin sellaisesta uudelleen. Siksi haluaisin tutkimuksiin mahdollisimman nopeasti.
Silloin viimeksi kromosomit olivat normaalit ja terve tyttö syntyi, tai terve muilta osin, mutta toinen munuainen tytöllä on aika ongelmainen, antibioottia on joutunut syömään päivittäin 2 pv:n ikäisestä alkaen ja tammikuussa edessä ensimmäinen leikkaus (tyttö silloin reilu vuoden ikäinen), pahimmassa tapauksessa leikkauksia tarvitaan vielä 2 lisää. Silti olen onnellinen reippaasta ja muuten kaikin puoli terveestä tytöstä.
Kovin raskaalta tuntuu huoli tästä mahdollisesta pikkusisaruksesta. Tuntuu vaikealta käydä tämä pelko ja suru taas läpi ja pelätä läpi koko raskauden.
emma rv 12+4