Toisesta ketjusta tuli mieleen; mitä ajatuksia herättää, että jotkut oikeesti elää kädestä suuhun tai penniä venyttäen?

tuota noin
No ainoa mitä mä en ymmärrä on miksi joku valitsee tuollaisen vaihtoehdon :/ Siis, miksi ei voi tehdä elämän itselleen, ja lapsilleen, helpommaksi ja vaikka saada ne raha-asiat ensin kuntoon ennen kuin perustaa perheen? Eikä tarkoitus ole arvostella tai saarnata että kaikkien pitää tehdä samalla tavalla, ihmettelen vaan miksi joku haluaa tarkoituksella valita vaikeamman tien kun voisi päästä helpommallakin?

Me pärjätään ihan ok mieheni palkalla (3000?) nyt kun olen vielä kotona lapsen kanssa, mutta toista lasta ei tähän tilanteeseen tehdä. Me tykätään, että kaupasta voi ostaa mitä haluaa eikä vaan sitä mihin on varaa. Me halutaan myös matkustella ja hemmotella itseämme kylpyläreissuilla ja leffa-illoilla. Toisen lapsen aika on sitten, no sanotaan vuoden päästä. Eli mä menen kesä jälkeen töihin taas tienaamaan jotta saan parempaa äippärahaa jolla pärjätään sitten taas loistavasti kun olen kotona. Suunnittelemalla ja malttamalla saa parhaan ratkaisun. Tai no ainakin meille sopivimman. Vaikka nyt olisi jo kova vauvakuume, ei ole mitään järkeä lasta nyt tehdä kun tilanne on vuoden päästä, taloudellisesti, huomattavasti parempi. Ei siis tietoisesti haluta valita sitä vaikeampaa vaihtoehtoa.
 
ui
Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin:
No ainoa mitä mä en ymmärrä on miksi joku valitsee tuollaisen vaihtoehdon :/ Siis, miksi ei voi tehdä elämän itselleen, ja lapsilleen, helpommaksi ja vaikka saada ne raha-asiat ensin kuntoon ennen kuin perustaa perheen? Eikä tarkoitus ole arvostella tai saarnata että kaikkien pitää tehdä samalla tavalla, ihmettelen vaan miksi joku haluaa tarkoituksella valita vaikeamman tien kun voisi päästä helpommallakin?

Me pärjätään ihan ok mieheni palkalla (3000?) nyt kun olen vielä kotona lapsen kanssa, mutta toista lasta ei tähän tilanteeseen tehdä. Me tykätään, että kaupasta voi ostaa mitä haluaa eikä vaan sitä mihin on varaa. Me halutaan myös matkustella ja hemmotella itseämme kylpyläreissuilla ja leffa-illoilla. Toisen lapsen aika on sitten, no sanotaan vuoden päästä. Eli mä menen kesä jälkeen töihin taas tienaamaan jotta saan parempaa äippärahaa jolla pärjätään sitten taas loistavasti kun olen kotona. Suunnittelemalla ja malttamalla saa parhaan ratkaisun. Tai no ainakin meille sopivimman. Vaikka nyt olisi jo kova vauvakuume, ei ole mitään järkeä lasta nyt tehdä kun tilanne on vuoden päästä, taloudellisesti, huomattavasti parempi. Ei siis tietoisesti haluta valita sitä vaikeampaa vaihtoehtoa.

Te pärjäätte kyllä tosi hyvin tolla 3000 kun mekin pärjätään O.k paljon pienemmällä rahalla.
 
Meillä käynyt niin että nyt opiskelen(loppu suoralla eli 2v takana) niin mulla tulot ollut pelkkä opintotuki200e+ lapsilisät 210.50e ja mies normaali duunari eli ei mikään huippupalkkanen. Ennen opiskelua olin töissä ja kodinhoidontuella. Raha "virta" katkesi kun aloin opiskella niin ajateltiin että miten meidän käy, mutta nyt kun enää kolme viikkoa koulua niin voi sanoa että hyvin selvittiin. Rahaa ei kyllä säästöihin nyt jäänyt, mutta ei mennyt miinuksellekaan. Toki jouduin "vähän" luopumaan shoppailu harrastuksestani, mutta nyt tuli todettua, että pienemmälläkin roima määrällä pärjää. Saapa nähdä kun kesäkuussa saan ekan tilin joka varmaan noin 15ooe käteen...mitäköhän sillä tekisin :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Joo, ei täälläkään rahalla juhlita mutta kyllä haitaisi jos ei kunnon ruokaa saisi vaan pitäisi syödä vaan puuroa + leipää jonain päivinä. Hedelmät ja kasvikset on välttämättömiä, mulle.
Siis ku en mä koskaan tän kummemin oo syöny. Opiskeluaikoina söin päivässä jugurtin ja pari leipää. Tää tuntuu luksukselta ku saa useena päivänä viikossa ruokaa ja aina on vierailleki tarjottu. :xmas: En mä ees muista milloin meillä olis hedelmiä ollu, porkkanaa on aina (halpaa).
Eikö sulla ole huono olo tuollaisesta ruuasta?
Syömishäiriö?
No ei. Kaikki on tottumisesta ja asenteesta kiinni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja Neppari--:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja 2 lasta:
nykyään on paljon työssä käyviä jotka on työssä käyviä köyhiä. monien palkat alle 1000e kuussa ja sillä pitää elättää itsensä lisäksi perhe!!
Minä jäisin tonnin palkalla 500? miinukselle tässä kuussa. Äsken just laskupinon kävin läpi, minun laskut tässä kuussa reilut 1500?.
Saako udella että miten noin paljon laskuja? En muista että ikinä olisi noin paljon ollut itsellä kerralla maksettavaa.. Tuossa varmaan on mukana vuokra tai lainanlyhennys..? Silti kuulostaa paljolta!
Juu, siis on asuntolainan lyhennys, tv lupa, kaksi lääkärimaksua, tytön kerhokuvat, vesilasku 6kk ajalta, vakuutuslasku, nuoremman tytön turvaistuin, lastenhoitomaksuja 2kpl ja sähkölasku.
No meillä ei tuo summa edes riitä mihinkään!!
Nytkin laina 700?,sähkö 406?,vesi 200, autonvakuutus1000? +hoitomaksu, visalasku yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
...ja kenenkähän rahoilla sinä elelet? opiskelija olet käsittääkseni?
Opiskelija olen, juu. Opintotuki, lapsilisät ja miehen palkka on meidän perheen tuloina.

Laskin, että pärjäisin yh:nakin ihan hyvin, jopa ilman opintolainaa...lapsilisät, asumistuki, opintotuki ja minimielarit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin:
Eikä tarkoitus ole arvostella tai saarnata että kaikkien pitää tehdä samalla tavalla, ihmettelen vaan miksi joku haluaa tarkoituksella valita vaikeamman tien kun voisi päästä helpommallakin?
No yksinkertastettuna, jos saa näistä valita;
a) Lapset nuorena, ei uraa, rahat vähissä koska lapset hoidetaan kotona, rahallisesti tiukkaa.
b) Hyvä ja pitkä koulutus, lapset siinä 30v kieppeillä, penniä ei venytetä ikinä, hieno ura johon palata heti äippäloman jälkeen.

Kumman valitset? Mä valitsen EMPIMÄTTÄ a:n.

Mä en halua uraa, mä en halua kouluttautua ja mä en tarvitse paljoa rahaa. Mä haluan perheen ja lapsia. Musta mä sitäpaitsi nimenomaan oon valinnu sen helpomman. ;)

Ja mä oon muuten itse tollasesta vaihtoehto b:n kaltasesta perheestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja Neppari--:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja 2 lasta:
nykyään on paljon työssä käyviä jotka on työssä käyviä köyhiä. monien palkat alle 1000e kuussa ja sillä pitää elättää itsensä lisäksi perhe!!
Minä jäisin tonnin palkalla 500? miinukselle tässä kuussa. Äsken just laskupinon kävin läpi, minun laskut tässä kuussa reilut 1500?.
Saako udella että miten noin paljon laskuja? En muista että ikinä olisi noin paljon ollut itsellä kerralla maksettavaa.. Tuossa varmaan on mukana vuokra tai lainanlyhennys..? Silti kuulostaa paljolta!
Juu, siis on asuntolainan lyhennys, tv lupa, kaksi lääkärimaksua, tytön kerhokuvat, vesilasku 6kk ajalta, vakuutuslasku, nuoremman tytön turvaistuin, lastenhoitomaksuja 2kpl ja sähkölasku.
No meillä ei tuo summa edes riitä mihinkään!!
Nytkin laina 700?,sähkö 406?,vesi 200, autonvakuutus1000? +hoitomaksu, visalasku yms.
Tuossa oli siis mitä minä palkastani maksan, miehellä menee sitten yli tonni vielä omiin laskuihinsa, koska sattuu auton vakuutuskin erääntymään tässä kuussa.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin:
No ainoa mitä mä en ymmärrä on miksi joku valitsee tuollaisen vaihtoehdon :/ Siis, miksi ei voi tehdä elämän itselleen, ja lapsilleen, helpommaksi ja vaikka saada ne raha-asiat ensin kuntoon ennen kuin perustaa perheen? Eikä tarkoitus ole arvostella tai saarnata että kaikkien pitää tehdä samalla tavalla, ihmettelen vaan miksi joku haluaa tarkoituksella valita vaikeamman tien kun voisi päästä helpommallakin?

Me pärjätään ihan ok mieheni palkalla (3000?) nyt kun olen vielä kotona lapsen kanssa, mutta toista lasta ei tähän tilanteeseen tehdä. Me tykätään, että kaupasta voi ostaa mitä haluaa eikä vaan sitä mihin on varaa. Me halutaan myös matkustella ja hemmotella itseämme kylpyläreissuilla ja leffa-illoilla. Toisen lapsen aika on sitten, no sanotaan vuoden päästä. Eli mä menen kesä jälkeen töihin taas tienaamaan jotta saan parempaa äippärahaa jolla pärjätään sitten taas loistavasti kun olen kotona. Suunnittelemalla ja malttamalla saa parhaan ratkaisun. Tai no ainakin meille sopivimman. Vaikka nyt olisi jo kova vauvakuume, ei ole mitään järkeä lasta nyt tehdä kun tilanne on vuoden päästä, taloudellisesti, huomattavasti parempi. Ei siis tietoisesti haluta valita sitä vaikeampaa vaihtoehtoa.
teillä on ruhtimnaaliset tulot, verrattuna siihen että meitä o kuusi ihmistä ja tulot ovat mun ja miehen tulot 1550+ lapsilisä 463 + asumistuki 460.=2473e
Tästä summasta menee jo vuokraankin pelkästään 1063e + muut laskut

silti me emme tingi lasten harrastuksista ja niihin liityvistä menoista kuten kilpailumatkat ja uudet sopivankokoiset judoasut.
1-2 lämmitä ateriaa päivässä, Arkisin vain se ykis kun lapset syö koulussa.
Autoa ei ole käytettävissä ja lapsila on myös siistejä ja muodikkaitakian vaatteita.
Meillä vaan ei le varaa tiski koneeseen, mikroon tai pyykikoneesen. Nämä ovat menent meilä rikki, joten uusia ei ole voitu hankkia.Ilmanki o pärjätty
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin:
No ainoa mitä mä en ymmärrä on miksi joku valitsee tuollaisen vaihtoehdon :/ Siis, miksi ei voi tehdä elämän itselleen, ja lapsilleen, helpommaksi ja vaikka saada ne raha-asiat ensin kuntoon ennen kuin perustaa perheen?
...tai edes sitten, kun perhe on jo perustettu :flower:, vaikka kotoa tehtävän työn/osa-aikaduunin avulla, jos haluaa olla lapsen kanssa kotona sen 3 v.
 
Kyllä meiltäkin hyvin ne kaikki kuukausitulot menee kuukauden aikana ja isompi ongelma se tosiaan tuntuu olevan muille, kuin itselleni. Joillekin kun ei näköjään voi kommentoida asioista että "ei ole varaa lähteä.. tehdä sitä tai tätä.." kun heti ajatellaan että voivoi raukkaa kun on köyhä ja rahaton. Mulla on tarpeeksi rahaa silloin, kun on lapsilla katto päällä ja ruokaa pöydässä. En ole koskaan matkustellut ja shoppaillut ylettömästi, niin ei se ole ongelma nytkään että siihen ei ole varaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Kyllä meiltäkin hyvin ne kaikki kuukausitulot menee kuukauden aikana ja isompi ongelma se tosiaan tuntuu olevan muille, kuin itselleni. Joillekin kun ei näköjään voi kommentoida asioista että "ei ole varaa lähteä.. tehdä sitä tai tätä.." kun heti ajatellaan että voivoi raukkaa kun on köyhä ja rahaton. Mulla on tarpeeksi rahaa silloin, kun on lapsilla katto päällä ja ruokaa pöydässä. En ole koskaan matkustellut ja shoppaillut ylettömästi, niin ei se ole ongelma nytkään että siihen ei ole varaa.
Just noin... B)
 
Kyllä mulla riittäis intoa vääntää vaikka se makkarakeitto, ennemin ku syödä leipää jatkuvasti. Ei se edes pidä nälkää, ja lisäksi jos laittaa päälle juustoa ja leikkelettä niin ei kumma jos kauppaan menee paljon.. Mutta jos ei tunne tilannetta hankalaksi niin mikäs siinä. Aattelin että ois kuitenki hyvä alkaa totutella ruuan tekoon, kun kohtahan se lapsikin alkaa syömään samaa ruokaa kuin aikuisetki?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Kyllä mulla riittäis intoa vääntää vaikka se makkarakeitto, ennemin ku syödä leipää jatkuvasti. Ei se edes pidä nälkää, ja lisäksi jos laittaa päälle juustoa ja leikkelettä niin ei kumma jos kauppaan menee paljon.. Mutta jos ei tunne tilannetta hankalaksi niin mikäs siinä. Aattelin että ois kuitenki hyvä alkaa totutella ruuan tekoon, kun kohtahan se lapsikin alkaa syömään samaa ruokaa kuin aikuisetki?
No meillä ei laiteta. Eikä meillä jatkuvasti leipää syödä, eilen pari palaa ruisleipää, tänään ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Kyllä mulla riittäis intoa vääntää vaikka se makkarakeitto, ennemin ku syödä leipää jatkuvasti. Ei se edes pidä nälkää, ja lisäksi jos laittaa päälle juustoa ja leikkelettä niin ei kumma jos kauppaan menee paljon.. Mutta jos ei tunne tilannetta hankalaksi niin mikäs siinä. Aattelin että ois kuitenki hyvä alkaa totutella ruuan tekoon, kun kohtahan se lapsikin alkaa syömään samaa ruokaa kuin aikuisetki?
No meillä ei laiteta. Eikä meillä jatkuvasti leipää syödä, eilen pari palaa ruisleipää, tänään ei.
No sitten. Noi kun mun mielestä on turhanki kalliita, vaikkakin itse ostan molempia. Leivän kun tekee itse, niin on varmasti paljon parempaa ja vähemmän "jauhoista" kuin esim. kaupan sämpylät.
 
Ainoa mistä en tingi, on matkustaminen. Se onnistuu opiskelijanakin, kun tekee riittävästi töitä. Niitä on pakko tehdä joka tapauksessa, koska muuten jää satku kouraan kuukaudeksi vuokran jälkeen.

Ehkä yksi monesta syystä, miksi meillä ei ole lapsia (mies haluaa, minä en), on raha. Mietityttää todella paljon, miten sitten pärjättäisiin? Ketäpä ei. Tottakai kaikki hankittaisiin käytettynä kuten teemme itsellekin, mutta en haluaa kituuttaa jokaikinen päivä tai luopua matkustamisesta, mikä on mulle elinehto. Täällä kun saa kuitenkin päivittäin lukea, miten tiukilla lapsiperheet on, ja tuntuu että näin on juuri niiden lasten vuoksi. Kaikki (ruoka, lasten harrastukset myöhemmin jne) väistämättä maksaa.
 
pienituloinen
se, että aika tuttu tilanne. Meillä kuitenkin satsataan monipuoliseen ruokaan ja lapsillakin on 1 harrastus jota on ilo tukea myös taloudellisesti. Se mistä pihistetään on omat harrastukset, ravintolassa käymiset ja matkustelu.

Ap, olet joskus kertonut, että miehesi käyttää useita tuhansia omaan harrastukseensa välittämättä, jääkö sinulle ja lapselle ruokarahaa, se on minusta järkyttävää ja se herättää kyllä suurta vastenmielisyyden tunteita. Samoin kuin se, että ihmiset jotka eivät saa ruokarahoja kaavittua miettivät seksimessuille menoa (liput a 18e) joten täysin valinnoista se on kiinni, mihin ne rahat suuntaa.
 
Tääläkin yksi opiskelijaperhe
Meillä kanssa tehtiin lapset (2kpl) opiskeluaikana. Ja opiskeluaikaa eletään edelleen. Mies opiskelee yliopistolla ja minä olen kotihoidontuella kotona. Toki teen osa-aikaisesti töitä. Käyn aamuisin siivoamassa ja siitä tulee kuukaudessa käteen n.400e. Muuten meidän tulot on juuri kotihoidontuki hoitolisineen ja kuntalisineen sekä asumistuki ja lapsilisät. Toki asumistuki ja hoitolisä on hiukan pienemmät eli ei täysmääräiset koska nuo on tulosidonnaisia lisiä. Mutta siis me tullaan hyvin toimeen. En osaa edes mieltää meitä köyhiksi koska me saadaan joka kuukausi hyvin säästöön rahaa.

Meille tää on ainakin ihan puhtaasti oma valinta. Opiskeluaika joustaa lastenhoidossa paremmin kuin työelämä. Ja mun oma ammatinvalinta on ainakin ihan hakusessa. Mulla on kyllä jo ammatillinen tutkinto mutta kun sain lapset kesken AMK:n niin olen tässä kotona ollessa saanut Ison Kriisin sen suhteen että tuntuu että ei tuo ala olekaan minua varten jota olen opiskellut. On vaan jonkun suuruinen kynnys lähteä vaihtamaan alaa. Joten ihan hyvillä mielen olen tässä vuosia ollut kotona ja tehnyt osa-aikatöitä.

Mutta haluanpa kommentoida tuota kun monet ihmettelee ap:n syömistapoja. Niin vertailun vuoksi: Teen joka päivä lämpimän ruuan. Mies ja lapset syö sitä. Itse en. Syön pääasiassa hedelmiä ja vihanneksia, salaattia ja leipää, puuroja ja lasten hedelmäsoseita. Näin on ollut aina. En ole mikään lämpimän ruuan ystävä. Ennen lapsia kun opiskelin ja olin enemmän töissä niin silloinkin söin ruuaksi salaattia tai leipää. Joten ei muutosta. Raskaana mulla kyllä oli himo grilliruokaan joten silloin tuli syötyä lämmintä ruokaa, tosin ei sitä kyllä ruuaksi voi sanoa, epäterveellistä ja täysin turhaa energiaa.
 
Eipä sitä voi ihmetellä muiden kädestä suuhun elämistä kun iteki elää silleen, mut oma on valinta, ja tähän asti on toimeen tultu. Kaks opiskelijaa, joista toinen kotona 1v taaperon kanssa. Aina vähän yritetään pitää säästössä jos tulee yllätyksiä, mut jos tulee ni sit menee taas aikansa et saa säästöjä kasaan. Ehtii sitä sit isommin elää, jos joskus on töitä jne. Kesäks ois tärkeetä jotain hommaa saada jommalle kummalle, toinen sit kotona pojan kans.
 
Eipä sitä voi ihmetellä muiden kädestä suuhun elämistä kun iteki elää silleen, mut oma on valinta, ja tähän asti on toimeen tultu. Kaks opiskelijaa, joista toinen kotona 1v taaperon kanssa. Aina vähän yritetään pitää säästössä jos tulee yllätyksiä, mut jos tulee ni sit menee taas aikansa et saa säästöjä kasaan. Ehtii sitä sit isommin elää, jos joskus on töitä jne. Kesäks ois tärkeetä jotain hommaa saada jommalle kummalle, toinen sit kotona pojan kans.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pienituloinen:
se, että aika tuttu tilanne. Meillä kuitenkin satsataan monipuoliseen ruokaan ja lapsillakin on 1 harrastus jota on ilo tukea myös taloudellisesti. Se mistä pihistetään on omat harrastukset, ravintolassa käymiset ja matkustelu.
No meillä ei harrastuksista pihistetä. Tosin paljon harrastetaan ns ilmaseks, eli tehään hommia salilla. Kummatki opetetaan tahoillamme, jolloin saadaan ite treenata ilmaseks.

Alkuperäinen kirjoittaja pienituloinen:
Ap, olet joskus kertonut, että miehesi käyttää useita tuhansia omaan harrastukseensa välittämättä, jääkö sinulle ja lapselle ruokarahaa, se on minusta järkyttävää ja se herättää kyllä suurta vastenmielisyyden tunteita.
Huom, mulle ruokarahaa. Muksu saa aina hyvin syödäkseen. Ei siinä nyt mitään niin järkyttävää oo. Ketuttaahan se välillä, ku viikon vetää melkein pelkällä kaurapuurolla, mut elämä on.

Alkuperäinen kirjoittaja pienituloinen:
Samoin kuin se, että ihmiset jotka eivät saa ruokarahoja kaavittua miettivät seksimessuille menoa (liput a 18e) joten täysin valinnoista se on kiinni, mihin ne rahat suuntaa.
Niin on. Sitähän mä koko ajan sanoinki että meillä se on ruoka mistä ekana pihistetään. Hyvä vasikka elää juomallaki. ;) Ja saa kai ihminen haaveilla ties mistä messuista...? :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Joo, ei täälläkään rahalla juhlita mutta kyllä haitaisi jos ei kunnon ruokaa saisi vaan pitäisi syödä vaan puuroa + leipää jonain päivinä. Hedelmät ja kasvikset on välttämättömiä, mulle.
Siis ku en mä koskaan tän kummemin oo syöny. Opiskeluaikoina söin päivässä jugurtin ja pari leipää. Tää tuntuu luksukselta ku saa useena päivänä viikossa ruokaa ja aina on vierailleki tarjottu. :xmas: En mä ees muista milloin meillä olis hedelmiä ollu, porkkanaa on aina (halpaa).
Eikö sulla ole huono olo tuollaisesta ruuasta?
Syömishäiriö?
No ei. Kaikki on tottumisesta ja asenteesta kiinni.


Ei ole asenteesta tai edes tottumuksesta kiinni, että ihminen tarvitsee tervellisen ravinnon. Mä ainakin voin huonosti (asenteesta riippumatta), jos en saa kunnolla ravintoa ja eihän silloin jaksa mitään tehdäkään. Tosin pienelläkin rahalla voi saada syötyä ihan hyvin, mutta ei siihen muutaman pala leipää päivässä riitä.
 

Yhteistyössä