Toisesta ketjusta tuli mieleen; mitä ajatuksia herättää, että jotkut oikeesti elää kädestä suuhun tai penniä venyttäen?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Joo, ei täälläkään rahalla juhlita mutta kyllä haitaisi jos ei kunnon ruokaa saisi vaan pitäisi syödä vaan puuroa + leipää jonain päivinä. Hedelmät ja kasvikset on välttämättömiä, mulle.
Siis ku en mä koskaan tän kummemin oo syöny. Opiskeluaikoina söin päivässä jugurtin ja pari leipää. Tää tuntuu luksukselta ku saa useena päivänä viikossa ruokaa ja aina on vierailleki tarjottu. :xmas: En mä ees muista milloin meillä olis hedelmiä ollu, porkkanaa on aina (halpaa).
Jogurtin ja leivän syöminen ei kyllä halpaa ole. Mihin teidän rahat hupenee? Autolainaan ja osamaksuihinko?
Onpa ku tekee sen oikein. :D Leipää osaan tehdä itse ja jogurttia sai silloin koulusta.

Kaikkeen ne rahat menee; asuntolainaan, yhtiövastikkeeseen, autoon, laskuihin jne.

Mutta en mä tarkottanu mitenkään valittaa. Ku musta tää siis on ihan normaalia. Meillä taas aina ekaks tingitään ruoasta. Ei tässä musta mitään kauheeta tai ihmeellistä oo. :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja 2 lasta:
nykyään on paljon työssä käyviä jotka on työssä käyviä köyhiä. monien palkat alle 1000e kuussa ja sillä pitää elättää itsensä lisäksi perhe!!
Minä jäisin tonnin palkalla 500? miinukselle tässä kuussa. Äsken just laskupinon kävin läpi, minun laskut tässä kuussa reilut 1500?.
Saako udella että miten noin paljon laskuja? En muista että ikinä olisi noin paljon ollut itsellä kerralla maksettavaa.. Tuossa varmaan on mukana vuokra tai lainanlyhennys..? Silti kuulostaa paljolta!
 
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Me vedetään joka kuukaus nollille, koska mä oon kotona muksun kanssa. Jos menisin töihin ei olis tiukkaa.

Meillä tehdään muutamana päivänä viikossa ruokaa, muuten syödään puuroa, leipää tms ja mies töissä. Muksu tietysti saa kunnon safkat monta kertaa päivässä.

Meillä ei koskaan oo varaa mennä leffaan tms ja reissuja varten säästetään ja käytetään jotain extra bonuksia tai tehään jotain hanttihommaa.

Ei tää meitä haittaa yhtään ja ihan ittehän me ollaan valintamme tehty. Niin sitä makaa kui petaa. Musta on vaan jännä, kui tää tuntuu joistaki jotenki kauheelta tms... :whistle:

( :attn: Ja ei meillä musta huonosti mee, on niitä oikeestiki köyhiäki)

Anteeksi, en muista minkäikäinen lapsesi on/ovat, mutta jos lapsi saa kunnon safkat monta kertaa päivää niin eikö siinä samalla tule muillekin perheessä kunnon safkat ainakin kerran päivässä?
 
vieraana
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Me vedetään joka kuukaus nollille, koska mä oon kotona muksun kanssa. Jos menisin töihin ei olis tiukkaa.

Meillä tehdään muutamana päivänä viikossa ruokaa, muuten syödään puuroa, leipää tms ja mies töissä. Muksu tietysti saa kunnon safkat monta kertaa päivässä.

Meillä ei koskaan oo varaa mennä leffaan tms ja reissuja varten säästetään ja käytetään jotain extra bonuksia tai tehään jotain hanttihommaa.

Ei tää meitä haittaa yhtään ja ihan ittehän me ollaan valintamme tehty. Niin sitä makaa kui petaa. Musta on vaan jännä, kui tää tuntuu joistaki jotenki kauheelta tms... :whistle:

( :attn: Ja ei meillä musta huonosti mee, on niitä oikeestiki köyhiäki)

Anteeksi, en muista minkäikäinen lapsesi on/ovat, mutta jos lapsi saa kunnon safkat monta kertaa päivää niin eikö siinä samalla tule muillekin perheessä kunnon safkat ainakin kerran päivässä?
Joo, kyllä ne ruoat tekee niin edullisesti että koko perhe voi syödä, esim kattilallinen keittoa ei maksa juuri mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Me vedetään joka kuukaus nollille, koska mä oon kotona muksun kanssa. Jos menisin töihin ei olis tiukkaa.

Meillä tehdään muutamana päivänä viikossa ruokaa, muuten syödään puuroa, leipää tms ja mies töissä. Muksu tietysti saa kunnon safkat monta kertaa päivässä.

Meillä ei koskaan oo varaa mennä leffaan tms ja reissuja varten säästetään ja käytetään jotain extra bonuksia tai tehään jotain hanttihommaa.

Ei tää meitä haittaa yhtään ja ihan ittehän me ollaan valintamme tehty. Niin sitä makaa kui petaa. Musta on vaan jännä, kui tää tuntuu joistaki jotenki kauheelta tms... :whistle:

( :attn: Ja ei meillä musta huonosti mee, on niitä oikeestiki köyhiäki)

Anteeksi, en muista minkäikäinen lapsesi on/ovat, mutta jos lapsi saa kunnon safkat monta kertaa päivää niin eikö siinä samalla tule muillekin perheessä kunnon safkat ainakin kerran päivässä?
Muksu on vasta 10kk.
 
Kyllähän se ainakin minut saa miettimään, että miten toisilla onkin niin erilainen elämäntilanne kuin itsellä. Minua ainakin ahdistaa suunnattomasti, jos joskus on ollut sellainen tilanne, että säästöt käytetty ja tili nollilla. Sen takia tuntuu jotenkin pahalta, että joillakin se on ihan arkipäivää. Ja sekin, että itse mietti silloin opiskeluaikana tosi tarkkaan kaupassa että mihin rahat riittää, kuinka monta leipää saan syödä tänään, jotta leivät riittää koko viikoksi jne. Enää ei onneksi sitä tarvitse tehdä ja silloinkin onneksi tiesi sen että se on väliaikaista.. Kaikille se ei sitä kuitenkaan ole.

Joten näistä syistä ihmettelen sitä, miten jotkut oikeasti jaksaa monia vuosia tuolla tavalla.. ilman että on tiedossa mitään muutosta parempaan. Siis hatun nosto heille! Ap:n tilanteessa ehkä tilanne osittain eri kun on kyse omasta päätöksestä olla kotona, ilmeisesti kuitenkin voisit tai palaatkin töihin sitten kun lapset vanhempia tai jos näyttäisi siltä ettei taloudellisesti mitenkään voi pärjätä niin että on kotona?
 
Me tehtiin esikoinen opiskeluaikana ja toinen heti perään, sen jälkeen makseltiin miehen opintolainoja, nyttemmin asuntolainaa ja jokunen autolainakin on ollut maksussa tässä välissä. Joten meillekin on alusta asti ollut normaalia elämää, ettei ylimääräisiin rahaa ole ollut. Joskus on ollut vähän enemmän ja toisinaan vähemmän. Mutta ei miellä olla leffoissa käyty ja tosiaankin matkoja varten on jouduttu säästämään. Silti mä kyllä aina olen ruoan syönyt joka päivä ja halvemmaksi tuleekin syödä ruoka lasten kanssa kuin puputtaa leipää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kuulostaa uskomattomalta, että joillain ei ole varaa edes jokapäiväiseen kunnon ruokaan, saatikka mihinkään ylimääräiseen.

En mä sitä halveksi tms, mutta se vaan kuulostaa uskomattomalta :|
No esim. minun mies on ollut lomautettuna jo tammikuun alusta ja ansiosidonnainen ei ole vieläkään maksussa. Liitossa on ruuhkaa hakemusten käsittelyssä. Ollaan eletty minun säästöilläni (olen säästänyt äippärahoista että voin jäädä hoitovapaalle) ja äitiyspäivä rahallani (n. 900?) ja lapsilisillä.

Äitiyspäivärahakausi loppui huhtikuun alussa ja kotihoidontuki maksetaan vasta toukokuun lopussa. Joten tuloja ei ole 1 ja puoleen kuukauteen näillä näkymin.

Rahaa on perusruokaan ja vaippoihin ym. Lainoista maksetaan nyt vain korkoja. Onneksi olin säästänyt :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Joo, kyllä ne ruoat tekee niin edullisesti että koko perhe voi syödä, esim kattilallinen keittoa ei maksa juuri mitään.
Mutta se just oli se pointti. Ei me tästä mitenkään kärsitä. Olis varmaan jonkun tasonen nakkisoppa varaa vääntää silloin, ku ei muuhun rahat riitä, mut aina ei vaan jaksa niitä budjettisafkoja miettiä, vaan on helpompi olla ilman. Siis jos aina laskee pennin päälle mitä on varaa ostaa ja mitä ei, ni joskus ei vaan jaksa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neppari--:
Kyllähän se ainakin minut saa miettimään, että miten toisilla onkin niin erilainen elämäntilanne kuin itsellä. Minua ainakin ahdistaa suunnattomasti, jos joskus on ollut sellainen tilanne, että säästöt käytetty ja tili nollilla.

Toisaalta kun on vähällä tottunut elämään, niin pienistäkin saa pieniä säästöjä eikä näin aina tilit ole nollilla. Tietty ei mielläkään tosiaankaan mun viimeisen kotihoidontukijakson aikana säästöön jäänyt penninpyörylääkään vaan äippäraha-aikaisetkin pienet säästöt hupenivat.
 
:)
niin, myötätuntoa se herättää, joilla tilanne on oikeasti kädestä suuhun ja sitä rataa. Mutta siinä menee mun raja, kun 300 tonnin uudessa talossa asutaan ja uudet autot pihalla, ja HUPS rahat ei riitäkään elämiseen. Sellaiset ei multa yhtään sympatiaa saa. Olen kai katkera, joku voi sanoa, mutta, kun itse on kädestä suuhun saanut elää ja kaikki irtoraha ollaan lyhennetty lainoja ja toinen auto(pakko olla 2 täällä maalla, kun molemmat käy töissä eikä julkisia ole käytettävissä joka työvuoroon) on niin ruosteinen, että saa hävetä, mutta kun hyvin kulkee, niin pidetään. Itse ollaan talomme lainoja maksettu ja en oikeasti tajua, kuinka hesan 1000e vuokrilla on kellään varaa olla vuokralla. Talolainassa on se hyvä, että se joskus, siis meillä ainakin pitäisi olla maksettu 12 vuoden kuluttua. HUH helpotus. Sitten mennään ja lujaa etelän aurinkoon :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kuulostaa uskomattomalta, että joillain ei ole varaa edes jokapäiväiseen kunnon ruokaan, saatikka mihinkään ylimääräiseen.

En mä sitä halveksi tms, mutta se vaan kuulostaa uskomattomalta :|
No esim. minun mies on ollut lomautettuna jo tammikuun alusta ja ansiosidonnainen ei ole vieläkään maksussa. Liitossa on ruuhkaa hakemusten käsittelyssä. Ollaan eletty minun säästöilläni (olen säästänyt äippärahoista että voin jäädä hoitovapaalle) ja äitiyspäivä rahallani (n. 900?).

Äitiyspäivärahakausi loppui huhtikuun alussa ja kotihoidontuki maksetaan vasta toukokuun lopussa. Joten tuloja ei ole 1 ja puoleen kuukauteen näillä näkymin.

Rahaa on perusruokaan ja vaippoihin ym. Onneksi olin säästänyt :)
Ohoh mikä tilanne :eek: Saisitteko kuitenkin esim. soskusta tuossa tilanteessa jotakin?? Tietysti tilanne tasoittuu sitten kun miehen liiton rahat tulevat, tuleekin aika kiva summa kun näin monta kuukautta myöhässä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neppari--:
Joten näistä syistä ihmettelen sitä, miten jotkut oikeasti jaksaa monia vuosia tuolla tavalla.. ilman että on tiedossa mitään muutosta parempaan. Siis hatun nosto heille! Ap:n tilanteessa ehkä tilanne osittain eri kun on kyse omasta päätöksestä olla kotona, ilmeisesti kuitenkin voisit tai palaatkin töihin sitten kun lapset vanhempia tai jos näyttäisi siltä ettei taloudellisesti mitenkään voi pärjätä niin että on kotona?
On mulla mahollisuus tehä nytteki miehen vapaapäivinä siivousvuoroja. Olis vaan saatava ittensä hilattua sinne ruinaamaan tunteja. Mutta ei ne rahat silti sen enempää ruokaan menis, vaan kaikkeen turhaan. :whistle:
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kuulostaa uskomattomalta, että joillain ei ole varaa edes jokapäiväiseen kunnon ruokaan, saatikka mihinkään ylimääräiseen.

En mä sitä halveksi tms, mutta se vaan kuulostaa uskomattomalta :|
sinä et site vielä tiedä mitään, ku tähänikään elät, ehkä opit tietämään.
Sossu ei aina joka tilanteessa auta joten joskus vaan tilanne on niin paha.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Neppari--:
Kyllähän se ainakin minut saa miettimään, että miten toisilla onkin niin erilainen elämäntilanne kuin itsellä. Minua ainakin ahdistaa suunnattomasti, jos joskus on ollut sellainen tilanne, että säästöt käytetty ja tili nollilla.

Toisaalta kun on vähällä tottunut elämään, niin pienistäkin saa pieniä säästöjä eikä näin aina tilit ole nollilla. Tietty ei mielläkään tosiaankaan mun viimeisen kotihoidontukijakson aikana säästöön jäänyt penninpyörylääkään vaan äippäraha-aikaisetkin pienet säästöt hupenivat.
Tuo on kyllä totta, että kun on tottunut vaikka sillä opintotuella pärjäämään niin pienikin palkka tai muu tulo tuntuu suurelta ja säästöön jää kuitenkin jotakin =)
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja murmeli2003:
Kyllä se pahalle tuntuu ajatella että joillakin on noin.

Mieheni joutui lomautetuksi ja Palkka tippu 1000? kuussa sillain elimme 4kk kunnes meiheni sai täysipäiväsen paikan toisesta firmasta ja palkka jopa nousi edellisestä. Nyt kun olen käynyt kaupassa laten kanssa tunnen todella pahaa mielipahaa kun lapseni pyytää namia ja annan heidän ostaa viikossa 1? ja kun joku tyttö tai poika on vieressä ja äiti tai isä sanoo ei ole varaa edes muumi tikkaria ostaa joka maksaa n.10senttiä. Välillä kun ostamme jotain olen alkanut ensin katsoon ympärille näkyykö muita lapsia jos näkyy menen aluksi muualle ja sitten vasta karkki hyllylle.

Itselleni tuli pala kurkkuun viime viikolla kun sain meidän rattaat myytyä ja lupasin lapsille rahat niistä. Saivat ostaa 100? mitä halusi (jokainen sai 30? ja 10? ostettiin uusi dvd) Kun lapseni pyöri innoissaan lelu hyllyjen välissä niin yksi pikku tyttö juoksi nuken kanssa äidin luo olisi halunnut sen ja äiti totesi että ei ole varaa ja tyttö joutu palauttaan itkien nuken. Silloin tein päätöksen että en ikinä halua joutua tuohon tilanteeseen itse.

olen itse kotona kolmen lapseni kanssa ja olen kiitollinen että miehelläni on todella hyvä palkka, muuten meillä ei olisi varmaan kuin yksi ja itsekkin olisin töissä. nyt olen kotiäiti ja iloinen siittä...Muuten olsiin työtön näyttelijän alku johon yritän vielä takas päästä vaikka mehdollisuudet on huonot 8vuoden kotona olon jälkeen... :headwall:

Mutta jokainen tekee omat päätökset ja tärkeintä on että on tyytyväinen niihin. =)
Älä nyt ihan mieltäsi pahoita jos joku sanoo lapselle ettei ole rahaa. Niin minäkin sanon häpeilemättä ja usein, vaikka onkin rahaa. Opettaakseni lapselle, ettei kaikkea saa mitä haluaa. Lapsi on alkanut ymmärtämään, että jos haluaa jotain siitä pitää maksaa, ja rahaa ei saa pankkiautomaatista noin vain, vaan on tehtävä töitä sen eteen.
Jeps, minäkin sanon aina. Lapsi tottunut jo liian hyvälle, täytyy ottaa takas kun vielä voi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neppari--:
Alkuperäinen kirjoittaja mum84:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja 2 lasta:
nykyään on paljon työssä käyviä jotka on työssä käyviä köyhiä. monien palkat alle 1000e kuussa ja sillä pitää elättää itsensä lisäksi perhe!!
Minä jäisin tonnin palkalla 500? miinukselle tässä kuussa. Äsken just laskupinon kävin läpi, minun laskut tässä kuussa reilut 1500?.
Saako udella että miten noin paljon laskuja? En muista että ikinä olisi noin paljon ollut itsellä kerralla maksettavaa.. Tuossa varmaan on mukana vuokra tai lainanlyhennys..? Silti kuulostaa paljolta!
Juu, siis on asuntolainan lyhennys, tv lupa, kaksi lääkärimaksua, tytön kerhokuvat, vesilasku 6kk ajalta, vakuutuslasku, nuoremman tytön turvaistuin, lastenhoitomaksuja 2kpl ja sähkölasku.
 
Mama the Strange
Mä oon opiskeleva yh. Rahaa saan ihan minimituet. Silti meillä on kyllä joka päivä lämmin ruoka ja hedelmiä ja vihanneksia myös AINA. Mulla on myös auto. Muuhun ylimääräiseen ei kylläkään ole rahaa... vaatteet ostetaan kirpparilta (välillä ostan kyllä itselleni ihan kaupastakin). Me ei matkustella ulkomaille, kotimaassa kylläkin. Tai käydään me vuosittain Ruotsissa (sukuloimassa).
Oon tottunu olemaan köyhä, oon ollu sitä koko aikuisikäni. Ainut ahdistava asia on se, ettei mulla ole toivoa paremmasta... Töpeksin nuorena ja tyhmänä luottotietoni, joten köyhyys on mun kohdalla ikuista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kuulostaa uskomattomalta, että joillain ei ole varaa edes jokapäiväiseen kunnon ruokaan, saatikka mihinkään ylimääräiseen.

En mä sitä halveksi tms, mutta se vaan kuulostaa uskomattomalta :|
...ja kenenkähän rahoilla sinä elelet? opiskelija olet käsittääkseni?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neppari--:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kuulostaa uskomattomalta, että joillain ei ole varaa edes jokapäiväiseen kunnon ruokaan, saatikka mihinkään ylimääräiseen.

En mä sitä halveksi tms, mutta se vaan kuulostaa uskomattomalta :|
No esim. minun mies on ollut lomautettuna jo tammikuun alusta ja ansiosidonnainen ei ole vieläkään maksussa. Liitossa on ruuhkaa hakemusten käsittelyssä. Ollaan eletty minun säästöilläni (olen säästänyt äippärahoista että voin jäädä hoitovapaalle) ja äitiyspäivä rahallani (n. 900?).

Äitiyspäivärahakausi loppui huhtikuun alussa ja kotihoidontuki maksetaan vasta toukokuun lopussa. Joten tuloja ei ole 1 ja puoleen kuukauteen näillä näkymin.

Rahaa on perusruokaan ja vaippoihin ym. Onneksi olin säästänyt :)
Ohoh mikä tilanne :eek: Saisitteko kuitenkin esim. soskusta tuossa tilanteessa jotakin?? Tietysti tilanne tasoittuu sitten kun miehen liiton rahat tulevat, tuleekin aika kiva summa kun näin monta kuukautta myöhässä!
Sossusta saa sitten kun mun säästöt on käytetty kaikki. Mikä on itseasiassa aika pian :/ . Mies saa maksaa takautuvat korvaukset sitten mun tilille että saadaan taas mun budjetti kasaan. En olis kyllä koskaan uskonut että olen perheen pääasiallinen elättäjä ollessani Kelan rahoilla :LOL:

Tilanne ei onneksi ole tällainen lopun elämää. Ansiosidonnainen maksetaan kyllä sitten jossain vaiheessa ja toivon että mieskin saa taas töitä kun kesäkin on tulossa. Toivoa on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Mä oon opiskeleva yh. Rahaa saan ihan minimituet. Silti meillä on kyllä joka päivä lämmin ruoka ja hedelmiä ja vihanneksia myös AINA. Mulla on myös auto. Muuhun ylimääräiseen ei kylläkään ole rahaa... vaatteet ostetaan kirpparilta (välillä ostan kyllä itselleni ihan kaupastakin). Me ei matkustella ulkomaille, kotimaassa kylläkin. Tai käydään me vuosittain Ruotsissa (sukuloimassa).
Oon tottunu olemaan köyhä, oon ollu sitä koko aikuisikäni. Ainut ahdistava asia on se, ettei mulla ole toivoa paremmasta... Töpeksin nuorena ja tyhmänä luottotietoni, joten köyhyys on mun kohdalla ikuista.
No mutta eikös luottotiedot saa 5 vuodessa takaisin? Muistanko oikein? Ja on sulla kuitenkin valoa tunnelin päässä siinä mielessä, että valmistut kuitenkin joskus ja pääset työelämään. Silloin helpottaa varmasti talouden kannalta :hug:
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kuulostaa uskomattomalta, että joillain ei ole varaa edes jokapäiväiseen kunnon ruokaan, saatikka mihinkään ylimääräiseen.

En mä sitä halveksi tms, mutta se vaan kuulostaa uskomattomalta :|
sinä et site vielä tiedä mitään, ku tähänikään elät, ehkä opit tietämään.
Sossu ei aina joka tilanteessa auta joten joskus vaan tilanne on niin paha.
Sitä odotellessa. Samaa ihmettelen kuin åboriginaali. Mä olen ollut kyllä opiskelijakin enkä koe että olisin silloinkaan ollut oikeasti köyhä, vaikka oli autokin.
 
myö käydään molemmat töissä, molemmilla omat autot, vakuutukset niihin ofkoors yms muut käyttömaksut, täys hoitomaksu, asuntolaina, autolaina yms. et ihan kädestä suuhun mennään. et jos vaikka yks auto hajoaa niin se saattaa heilauttaa meidän taloutta niin että pari kuukautta ollaankin ihan nollilla. yleensä tilillä on aina jotain rahaa.
 
Mama the strange
Alkuperäinen kirjoittaja Neppari--:
Alkuperäinen kirjoittaja Mama the Strange:
Mä oon opiskeleva yh. Rahaa saan ihan minimituet. Silti meillä on kyllä joka päivä lämmin ruoka ja hedelmiä ja vihanneksia myös AINA. Mulla on myös auto. Muuhun ylimääräiseen ei kylläkään ole rahaa... vaatteet ostetaan kirpparilta (välillä ostan kyllä itselleni ihan kaupastakin). Me ei matkustella ulkomaille, kotimaassa kylläkin. Tai käydään me vuosittain Ruotsissa (sukuloimassa).
Oon tottunu olemaan köyhä, oon ollu sitä koko aikuisikäni. Ainut ahdistava asia on se, ettei mulla ole toivoa paremmasta... Töpeksin nuorena ja tyhmänä luottotietoni, joten köyhyys on mun kohdalla ikuista.
No mutta eikös luottotiedot saa 5 vuodessa takaisin? Muistanko oikein? Ja on sulla kuitenkin valoa tunnelin päässä siinä mielessä, että valmistut kuitenkin joskus ja pääset työelämään. Silloin helpottaa varmasti talouden kannalta :hug:
Luottotietojen palaamiseen menee 20 vuotta, koska en pysty maksamaan velkojani...tulevaisuuden palkat menevät ulosottoon. Ainut toivo on velkajärjestely, jos siihen pääsen :)
 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Joo, ei täälläkään rahalla juhlita mutta kyllä haitaisi jos ei kunnon ruokaa saisi vaan pitäisi syödä vaan puuroa + leipää jonain päivinä. Hedelmät ja kasvikset on välttämättömiä, mulle.
Siis ku en mä koskaan tän kummemin oo syöny. Opiskeluaikoina söin päivässä jugurtin ja pari leipää. Tää tuntuu luksukselta ku saa useena päivänä viikossa ruokaa ja aina on vierailleki tarjottu. :xmas: En mä ees muista milloin meillä olis hedelmiä ollu, porkkanaa on aina (halpaa).
Eikö sulla ole huono olo tuollaisesta ruuasta?
Syömishäiriö?
 

Yhteistyössä