Sussoo tervetuloa ja olkoon visiittisi mahdollisimman pikainen, toivottavasti pian olet raskautuneiden ketjussa
Tämä palsta on aika ajoin melko hiljainen, tuolla hoitoketjussa on paljon porukkaa ja asiantuntemusta, joten sinnekin kannattaa rohkaistua kirjoittelemaan!
Tuli muuten mieleen tuosta jonoissa odottamisesta. Mä ihan vilpittömästi uskon, että me jaksettiin sitä hoitojen hullunmyllyä osittain niin hyvin siksikin, ettei tarvinnut odotella missään vaiheessa kovin kauaa. Yksityisellä kun oltiin hoidoissa, pisimmät odottelut olivat parin viikon mittaisia. Näin jälkeen päin olisi kannattaanut pitää 1. ja 2. IVF:n välillä hieman pitempi tauko, mutta jälkeen päin on tietysti helppo sanoa. Onneksi lääkäri "pakotti" meidät pitämään kesätauon 2. ja 3. IVF:n välillä ja luulen sen auttaneen. Mulla laski stressitasot pitkällä kesälomalla, painoa pudotin ja matkusteltiin. Kolmannessa IVF:ssa tuli laadukkaampia soluja ja plussa. Voi toki olla lääkkeiden ja kaavan vaihdollakin osuutensa. Minä olen äärimmäisen huono ihminen odottamaan ja siksi en varmaan olis sopeutunut hyvin julkiselle hoitoihin. En vaan olis jaksanut niitä puolen vuoden odotteluja, joita jotkut joutuu kärsimään. Ja en olisi sietänyt sitä, että esim. PAS menee ohi viikonlopun vuoksi jne. Olihan ne hoidot jälkikäteen ajateltuna kalliita (kop kop, ettei jouduttais vielä siihen rumbaan) ja kun mekin ollaan ihan normaaleja palkansaajia, on monesta asiasta jouduttu luopumaan hoitojen takia. Lainaa ei jouduttu ottamaan, vaikka sitäkin harkittiin. Kelakorvauksella yksi IVF maksaa noin 4000 euroa yksityisellä lääkkeineen, että minä kyllä suosittelen harkitsemaan myös yksityistä, jos se on mahdollista. Tuo odottaminen on varmasti ihan hirveää ja jos on vielä haasteena ikä.
IMD mä niin toivon että plussaisit.
Toivotaan, että siellä pikkuinen jakautuu ja kiinnittyy.