Toisaalta napattua: Kiinnostaako sinua käydä kuuluisuuksien haudoilla?

Minua jossain määrin kiinnostaa, vaikka se tuntuu näin "tunnustettuna" vähän nololta. Erään matkani kohokohta olisi ollut käydä Jane Austenin haudalla, muttemme ehtineet.

Kiinnostaako teitä käydä joidenkin kuuluisuuksien haudoilla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24433870:
No ei. En ole innostunut muista haudoista, kuin isoista monumenteista. Ja muumioita olen käynyt katsomassa, vaikka siitä tulikin aika ällöttynyt olo.
Koitin miettiä, miksi minua kiinnostaa käydä joittenkin haudoilla, niin ei siihen kyllä mitään hyvää syytä ole. Elviksen hauta esimerkiksi, tosin se oli vain ikäänkuin lisäke siihen koko mestaan. En olisi haudan takia pelkästään mennyt sinne.
 
h.p.l
Elviksen haudalla oon käynyt, tosin en sen haudan takia kuitenkaan.
Hietsussakin aika monen suomalaisen tekijän haudat on nähty. Ei mua varsinaisesti haudoilla käynti kiinnosta, toki muutama itselle tärkeä henkilö maailmassa, jonka hauta on tietysti eräänlainen monumentti, pysähdyspaikka tms, joten tajuan kyllä jos joillekin se on sellainen "pyhiinvaelluspaikka".
 
Ei varsinaisesti tai erityisesti kuuluisuuksien, mutta muuten kyllä käyskentelen mielelläni vanhoilla hautausmailla.
Erityisesti arvostan hautakiviä, joissa muutakin tekstiä kuin vain nimi, syntymä ja kuolinaika.
Summa summarumit joko eletystä elämästä tai jälkeenjäävien tunteista tai muusta vastaavasta ovat kiehtovia.
 
  • Tykkää
Reactions: Titi-Uu
Ei varsinaisesti tai erityisesti kuuluisuuksien, mutta muuten kyllä käyskentelen mielelläni vanhoilla hautausmailla.
Erityisesti arvostan hautakiviä, joissa muutakin tekstiä kuin vain nimi, syntymä ja kuolinaika.
Summa summarumit joko eletystä elämästä tai jälkeenjäävien tunteista tai muusta vastaavasta ovat kiehtovia.
Minäkin tykkään kävellä hautausmailla. Täällä järjestetään (varmaan muuallakin) ihan opastettuja hautausmaakävelyjä, joku asiantuntija kertoo hautausmaan historiasta. (on muitakin kaupunkikävelyjä, minun piti mennä tänä kesänä, mutta kas kummaa jäi menemättä)
 
vier
Minua jossain määrin kiinnostaa, vaikka se tuntuu näin "tunnustettuna" vähän nololta. Erään matkani kohokohta olisi ollut käydä Jane Austenin haudalla, muttemme ehtineet.

Kiinnostaako teitä käydä joidenkin kuuluisuuksien haudoilla?

No jos joskus pääsen toteuttamaan ikiaikaisen haaveeni kierrellä Laura Ingalls Wilderin jalanjäljillä niin käyn varmaan sitten haudankin tsekkaamassa =)
 
vier
Minä en tiedä minne hänet on haudattu, tiedätkö sinä? Kotimuseossa olen käynyt (olenkohan hänestä jutellut ennenkin sinun kanssasi?)

No ainakin kirjahaaste-ketjussa asia nousi esille. Enkä paljon piilottele Laura -fiksaatiotani koskaan :D Wikipedia ainakin väittää että on haudattu Mansfield, Missouriin missä asuivatkin. Ja myös Almanzo ja Rose siis haudattu sinne.
 
No ainakin kirjahaaste-ketjussa asia nousi esille. Enkä paljon piilottele Laura -fiksaatiotani koskaan :D Wikipedia ainakin väittää että on haudattu Mansfield, Missouriin missä asuivatkin. Ja myös Almanzo ja Rose siis haudattu sinne.
Minun pitää varmaan vilkaista matkapäiväkirjaani, varmaan olisin sinne kirjannut, jos haudallakin olisin käynyt. =)
 
vier
Ei varsinaisesti tai erityisesti kuuluisuuksien, mutta muuten kyllä käyskentelen mielelläni vanhoilla hautausmailla.
Erityisesti arvostan hautakiviä, joissa muutakin tekstiä kuin vain nimi, syntymä ja kuolinaika.
Summa summarumit joko eletystä elämästä tai jälkeenjäävien tunteista tai muusta vastaavasta ovat kiehtovia.

Joo vanhat hautausmaat ovat kiinnostavia, ja Helsingissä ainakin Hietaniemen hautausmaa on ihan turistikohteena mainittu. Siellä olen katsellut sekä julkimoitten hautoja että muuten vain bongaillut nimiä jne.

Kuten fantsu sukunimi Vesihiisi, sen voisin ottaa itelleni jos mulla ei olis jo kummallista sukunimeä :p
Ja vanhat värssyt ovat kiinnostavia, tosin harrastan tuoreita kuolinilmoituksia myös.
 
Ehkä olen outo, mutta...
Kyllä, minä tykkään käydä hautausmaalla ja katsella hautoja. Olen ollut kesätöissäkin hautausmaalla ja siellä on kuulkaas niin rauhallinen tunnelma ja vaikka autotie menee meidän hautausmaan vierestä, niin liikenteen äänet ei kuulu juuri lainkaan sinne. Vain lintujen laulua ja se tunnelma. Kuin puisto, joita ei oikeastaan pienillä paikkakunnilla ole.

Eräällä kesälomareissullakin kävimme perheen kanssa kävelemässä hautausmaalla ja katselemassa hautoja. Vanhat hautakivet ovat tosi kauniita.

Ja ne tekstit. Kiva katsella kun jollain lukee, että "maanviljelijä" tai "tirehtööri", jne. Ja sitten usein myös pohdin, että miksi joku on kuollut vauvana tai nuorena. Ja samalla tulee mieleen millaistahan elämä on ennen ollut. Joku kuollut nälkään tai tauteihin, ja kiittää samalla siitä, että asiat eivät ole niin kuin ennen.

Jotenkin tuntuu mukavalta, että joku vuosiakymmeniä sitten kuollut käy hetkellisesti jonkun mielessä - että kuoleman jälkeenkin jonkun ajatuksissa käy lapsi, joka on kuollut vaikka 100 vuotta sitten. Mikä merkitys juuri tämän lapsen elämällä on ollut - ja mistä johtuu että juuri hänen kuolemansa kosketti minua 100 vuoden päästä. Ehkä minulla on liikaa mielikuvitusta tai jotain, mutta elämä on aika ihmeellistä...

Ja olisi tosi kiva päästä jonkun "tutun" julkkisen haudalla käymään, kuten Kari Tapion tai Jim Morrison. Ja missä mahtaa olla Hanoi Rocksin Razzlen hauta?
 
En ole tainnut käydä kenenkään ns. julkkisten haudalla, ellei entisiä valtiomme päämiehiä lasketa sellaisiksi ja niillekin olen ns. joutunut vahingossa kuljeskellessani hautausmaalla... asuessani Helsingissä kävin usein Hietaniemen hautausmaalla kävelemässä..
Voisin kyllä käydä jonkun julkisuuden henkilön haudalla, jos sellaisen lähellä olisin, mutta en tiedä tekisinkö vartavasten pyhiinvaellusmatkaan verratavaa matkaa vain käydäkeseni jonkun haudalla.
 

Yhteistyössä