toipuminen välilihan leikkauksesta?

  • Viestiketjun aloittaja piu
  • Ensimmäinen viesti
minä söin 3 viikkoa buranaa..en voinut istua 2 viikkoon laisinkaan ja noin kuukauden päästä alkoi pikku hiljaa alkaa olla jo parempi, mutta hiton pitkään se oli kipee!!! Ei enää koskaan mulle sitä, jos ei ihan väki pakko ole....
 
vieraana
Reilun viikon oli tosi kipeenä... Parin-kolmen viikon kuluttua ei sit enää mitään erityisempiä tuntemuksia. Hyvin parani lopulta, eikä jäänyt mitään haittaa.
Ilmakylpyä mahdollisuuksien mukaan, suihkulla huuhtelin monta kertaa päivässä ja alkuvaiheessa kuivasin pesun jälkeen hiustenkuivaajalla... Kun ei paikat kestäny pyyhettä. Puhtaana kannattaa pitää!
Nopeammin tietty alakerta paranee, jos ei leikata. Toisaalta onhan leikkaus parempi kuin isot repeämät. :)
 
mulla leikattiin 3-4tikin verran eikä tuntunu missään muutaku istua en pariin päivään voinu/viittiny...kätilö sano et älä tänään istu tai jos istut niin renkaalla =) mut en istunu pariin päivään renkaallakaan ku vähän kuitenki tuntu ikävältä.mut sit jo kolmantena päivänä uskalsin istua tuolillaki vaikka hitaasti piti tuoliin istahtaa ku kuitenki tuntu sellaselta ilkeeltä ja nipisti.mulla kyl parissa viikossa katos sit se nipistävä tunne istuessa :D kovasti vaan suihkutella joka vessakäynnin yhteydessä niin hyvin parani !! eikä kirvelly missään vaiheessa enkä tarvinnu särkylääkkeitä
 
Kaarina72
Todella nopeasti parani. Pari päivää söin buranaa ja sitten jo alkoi paranemaan. Ei tarvinut arastella juuri istumista eka päivän jälkeen. Joka veskireissulla pesin pyllyn suihkulla.
 
Ihan nopeaa oli toipuminen.Pari buranaa otin sairaalassa.Istuminen onnistui heti vaikka olihan haava vähän arka.Ahkerasti kävin suihkuttelemassa ja ilma kylpyjä otin.Heti kun tikit lähti niin kipu hävisi.Ei häirinnyt normaalia toimintaa.
 
Siitä on jo 15 vuotta kun leikattiin kunnolla ja 11vuotta kun vähän repes paikat mut hyvin toivuin, kun tosi usein kävi alapesulla lämpimällä vedellä, sehän edesauttaa paranemista. Kolmannella kerralla ei tartten enää leikata.
 
AuteroAhkera
Olisinko viikon syöny buranaa, eikä kyllä tuohon viikkoon tarvinnu istua koko painolla. Mutta pitkään oli kipeä, ja tarvittaessa napsin särkylääkkeitä jomotukseen. Nykyään arpea jomottaa aina seksin jälkeen, synnytyksestä 1v3kk ja kakkonen tuloillaan hyvää vauhtia. Seuraavassa synnytyksessä saa kyllä nahan leikata, jos siltä tuntuu. Vaikka kivulias onkin, niin kyllä se joskus paranee... :whistle:
 
äityli-77
Ekasta leikattiin aikast mukavasti...istumaan pystyin heti ja paranikin tosi nopeasti...Toisesta ei suostuttu leikkaamaan mutta repesin pahasti,tänäpäivänäkin vielä vaivaa(aikaa melkein 4vuotta)tikkaus epäonnistui...nyt kolmas tulossa ja ainut toive mitä olen sairaalaan kertonut on että haluan leikkauksen jos repeämisen vaara...
 
Huh kun olette parantuneet nopeasti! Minulla oli imukuppisynnytys eli tehtiin episiotomia ja lisäksi repesi. Tikkien määrää en tiedä kun eivät suostuneet sanomaan, jotain parikymmentä arvelisin. En istunut kahteen kuukauteen muulla kun tyhjän päällä, vessareissut oli tuskaa ja buranaa söin kun leipää. Kävelyllä en voinut ollenkaan käydä kun tikit hankasivat, n. kaksi kk synnytyksestä lääkäri puhkaisi paiseen alapäästäni (!!) joka oli tullut kun kaikki tikit eivät olleetkaan sulaneet. Vasta siitä alkoi paraneminen, hidas sellainen. Lapsi syntyi kesäkuussa ja vasta syksyllä pystyin istumaan normaalisti tuolilla. Leikkaushaavaa vihloo vieläkin välillä, vaikka lapsi on jo ekaluokkalainen =) Lääkäri sanoi että ilmeisesti tuli hermovaurio tikkejä ommellessa.
Kun toinen lapsi syntyi, menin 3 tuntia synnytyksestä osaston telkkarihuoneeseen ja istuin renkaan päälle. Teki mieli julistaa kaikille että katsokaa, minä istun tuolilla!! ;)
 
Me hommattiin kottikärryn sisäkumi, joka toimi uimarengasta PALJON paremmin! Maksoi jotain 5-6 euroa...Mä istuskelin renkulan kanssa 2 viikkoa ja ekat päivät mätin Buranaa. Jälkivuoto hellitti 6 viikon kuluttua.
 
Mulla leikattiin väliliha synnytyksessä reilut 5 viikkoa sitten enkä huomannut, että se olis missään vaiheessa ollut kipee. Tikkejä oli kuitenkin aika paljon sekä sisä- että ulkopuolella. Tikit myös repesivät osittain. Itse en sitä tiedostanut, mutta lääkäri niin sanoi haavaa tarkastaessaan..

Tosin... mulla oli synnytyksen jälkeen ihan järkyttävän kipeet peräpukamat, joten episiotomiakivut tais peittyä sen tuskan alle.
 
mammammaa
Mä en tiiä kans tikkien määrää, mut suosittelen kyllä välttämään istumista niin kauan kun tuntuu kipeältä, ei edes renkaalle. Mulla oli siinä ja siinä, sinnillä piti muka mennä istualleen ja seuraava päivä oli taas yhtä paha kuin ensimmäinenkin :(
 
hui noita juttuja :eek: mitenkäs sitten automatkat sujui sairaalalta kottiin? ku ei voi istua tai kauppamatkat autolla jos kaupat niin ku meillä 7km päässää? jos ei kahteenkaan kuukauteen voi/ kärsi istua miten arjesta selvitään? itelläni kohta edessä eka oikee synnytys eka ku synty sektiolla ja juur mitään vaivoja ei ollu muutaku imetyksen kanssa! :(
 
leikkaamaton
Vaatikaa hyvät naiset ettei teitä leikata!Leikkaus ei todellakaan ole pakollinen edes ensisynnyttäjille...näin kertoi nuorempi kätilö, joka sanoi leikkauksen tehtävän yleensä vain tavan vuoksi!!
Minua ei leikattu ensimmäisessä ja tällä kertaa vielä ainoassa synnytyksessä, mutta parannuin nopeasti...Tuli todella pieniä repeämiä, joita ei kuulema olisi ollut edes pakko ommella...laittoivat kuitenkin 2 tikkiä ja pystyin istumaan samantien!Kipulääkettä en tarvinnut ollenkaan, jota kyllä ihmettelivätkin.Kakallakin pystyin käymään helposti vaikka se jännittikin eli uskaltakaa vaatia!Leikkaus vain jos on PAKKO!!
 

Yhteistyössä