Toinen synnytys /repeämät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Toista odottava.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Toista odottava.

Vieras
Sanotaan että toinen synnytys on yleensä helpompi kuin ensimmäinen. Miten on repeämien suhteen? Jos ekassa synnytyksessä selvisi ilman välilihan leikkausta, eikä se edes revennyt, niin onko vaaraa että toisella kertaa repeäisi? Entä muut repeämät? Vai onko sitä sen verran löysässä kunnossa ekan synnytyksen jälkeen, että toinen on siinä mielessä paljon helpompi?

Itselläni tuli pari repeämää ekassa synnytyksessä, toinen emättimen sisälle, ja toinen sisempään häpyhuuleen, joka ei siitä sitten entiselleen enää tullutkaan. Itse nuo repeämät edelleen tunnen ja näen. Eihän sitä lääkärit huomaa, kun eivät tiedä miltä alunperin näytti. Eli ei sitä ennalleen palaudu, ja muutenkin emättimen rakenne näyttää muuttavan muotoaan. En tiedä oisko siihen joku ahkera jumppaliike auttanut? Saa nähdä siis mikä tilanne tulevan toisen synnytyksen jälkeen....

Tuskin ainakaan paljon pahempia repeämiä tulee, koeta olla murehtimatta etukäteen. Ainakin mitä olen tuttavapiirin kesken vertaillut, niin yleensä tuntuu että toinen ja siitä eteenpäin synnytykset menevät myös repeämien osalta paremmin. Ainahan kaikki on tietysti mahdollista, mutta ei kannata alkaa siitä stressaamaan.

Itse en saanut repeämiä kummassakaan synnytyksessä, vaikka ponnistusvaiheet olivat aika erilaiset. Ekassa synnytyksessä ponnistusvaihe kesti melkein tunnin, ja päättelin että repeämättömyys johtui siitä kun kudokset saivat rauhassa venyä siinä ponnistellessa. No, toisella kerralla ponnistusvaihe oli huomattavasti nopeampi, n. 10 minuuttia, ponnistuksen tarve paljon suurempi ja tunne muutenkin semmoinen että hanuri halkeaa. Mutta kas, yhtään tikkiä ei tarvittu toisellakaan kertaa! :)

Sanotaan että toinen synnytys on yleensä helpompi kuin ensimmäinen. Miten on repeämien suhteen? Jos ekassa synnytyksessä selvisi ilman välilihan leikkausta, eikä se edes revennyt, niin onko vaaraa että toisella kertaa repeäisi? Entä muut repeämät? Vai onko sitä sen verran löysässä kunnossa ekan synnytyksen jälkeen, että toinen on siinä mielessä paljon helpompi?

Itselläni tuli pari repeämää ekassa synnytyksessä, toinen emättimen sisälle, ja toinen sisempään häpyhuuleen, joka ei siitä sitten entiselleen enää tullutkaan. Itse nuo repeämät edelleen tunnen ja näen. Eihän sitä lääkärit huomaa, kun eivät tiedä miltä alunperin näytti. Eli ei sitä ennalleen palaudu, ja muutenkin emättimen rakenne näyttää muuttavan muotoaan. En tiedä oisko siihen joku ahkera jumppaliike auttanut? Saa nähdä siis mikä tilanne tulevan toisen synnytyksen jälkeen....

Tytön (3350g) leikattiin kahteen otteeseen ja poika (4280g) joka syntyi neljä vuotta myöhemmin ei leikelty mutta repesi kyllä ihan kiitettävästi. Synnytyksen jälkeen ommeltiin syvältä ja suulta, mutta kaikki parani todella nopeasti ja hyvin. Outoa oli se, että vaikka noita repeämiä tulikin, kun poika oli aika iso, niin en juurikaan tuntenut kipua. Ponnistusvaihe kesti 15 min ja kaikki oli ohi todella nopeasti.

Viimeksi muokattu: