toinen synnytys ja esikoisen hoito sillä välin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiki

Vieras
Hei kanssaäidit!

Odotan toista lasta nyt rv 38+4 ja tuleva synnytys siis lähenee koko ajan.
Varsinaisesti en itse synnytystä jännitä mutta mietin miten tuo esikoisen hoito tulee sillä välin järjestymään.. meillä siis tilanne että äitini on luvannut tulla hoitomaan vaikka yöllä tyttöämme (2v.) sillä välin. Ajomatkaa hänellä tunti meille.
Mikä on suositus toissynnyttäjällä lähteä sairaalaan? Siis missä vaiheessa meidän kannattaa soittaa äitini meille ja lähteä sairaalaan? Ajomatkaa sairaalaan n. 15-20min. Eka synnytys kesti 6h.

voi voi kun tälläinenkin stressaa...
kiitos kaikille avusta!

Vaikeahan tota on arvioida. Jos sua alkaa supisteleen joku ilta tai menee vedet, niin varmaan kannattaa äiti pyytää silloin heti yökylään, jos on valmis mahdollisiin vääriin hälytyksiin. Päivälläkin voi olla että kannattaa pyytää heti jos on säännöllisiä supistuksia. Mulla tuli tossa tokassa välillä jo alle minuutin välein suppareita tunti käynnistymisestä. Mulla kesti eka synnytys yli 18 tuntii, toinen vaan reilu neljä. Sairaalassa oltiin n. 2 tuntia tokassa. Meillä lapsenvahti asui onneksi viereisessä talossa.

Kannattaisko kuitenkin pyyttää vielä varmuuden vuoksi joku lähempää varahoitajaksi? Jos siis tuleekin kiire? Mä antaisin vinkiksi, että kun et enää murehdi esikoisen hoitaja-asiaa tai sitä miten hän pärjää hoitajan kanssa tai herääkö teidän lähtöön tms., on AIKA MENNÄ. =)

Mun äidillä oli meille noin 35-40min ajomatka. 20.20 tuli eka supistus,siitä muutama minsa ja supisti taas, sit alkoi tulee ihan säännollisesti. 20.30 soitin että jos pikkuhiljaa lähtis, oli lenkillä mutta sanoi lähtevänsä heti kun on kotona.Menin suihkuun ja nappasin panadolia, 21.00 soitin että TUU JO!!! Oli just lähdössä ja tuli 21.40 kun odotettiin jo rapulla. 22.00 oltiin sairaalassa ja suoraa saliin...Lopun arvaatkin.

Ja tosiaan toinen synnytys.

Eli kyllä mä ottaisin varman päälle, mä kuitenkin väänsin esikoista 17 tuntia...

Eka kesti 14h, toista aloin ponnistamaan samantein kun pääsin synnärille. Ajomatkaa oli n.20min. Kotona pari kipeää supistusta. Eli melkein syöksyllä mentiin. Kyllä mä sinuna hommaisin suunnitelma B:n sitä varten että lähtö tulee äkkiä.

oukei...aaapuva...

muita hoitajia ei oikein ole ainakaan yöaikaan...
pitäiskö sit vaan ite lähtee taksilla synnärille ja isä tulee perässä kun mun äiti pääsee meille?
kökkö...

Meillä oli sovittu että anoppi ja appi tulee vahtimaan esikoista siksi aikaa kun kuopusta ollaan hakemassa. Mua alkoi supistelemaan torstaina aamusta jo kivuttomasti mutta säännöllisesti ja se vaan jatkui ja jatkui eikä mennyt lämpimässä suihkussakaan ohitse. Soitettiin sitten illalla että varautuvat jos joutuu lähtemään yöllä tuleen, päättivät kuitenkin lähteä tulemaan iltayöstä jo varuilta (olisivat tulleet seuraavana päivänä muutenkin meille), matkaa heillä oli 1½-2 tuntia.
No, perjantaina aamuyöstä appi sai lähteä viemään meitä sairaalaan ja kuopus syntyi aamutuimaan =)

Ja eivät olis enää ehtineet kyllä tuleen jos oltaisi soitettu sillon kun tuumasin että kyllä tää nyt on menoa, siitä meni se pari tuntia kun kuopus oli maailmassa. Jos he eivät olisi tulleet varuilta oltiin sovittu miehen kanssa että muu ei auta kun mun lähteä etuläteen taksilla ja hän jää odottamaan vanhempiaan ja tulee sitten perässä kun/jos ehtii.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
oukei...aaapuva...

pitäiskö sit vaan ite lähtee taksilla synnärille ja isä tulee perässä kun mun äiti pääsee meille?
kökkö...

Näin, tai sitten nappaatte esikoisen mukaan autoilemaan synnärille, ja äitisi hakee sieltä ja vapauttaa isän.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
oukei...aaapuva...

kökkö...

Näin, tai sitten nappaatte esikoisen mukaan autoilemaan synnärille, ja äitisi hakee sieltä ja vapauttaa isän.

tää autoilu homma onnistunee päivällä, yöllä kyl ei kannata kiskoo pikkulikkaa ylös sängyatä...

Meillä oli vähän sama ongelma, mutta tilanne muuttuikin kun toinen päätettiin sektioida ulos. Esikko hoitoon päiväksi, vauva ulos ja mies haki sitten iltapäivällä esikon kotiin. näppärää, eikö

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Ei olis jotain naapuria joka vois tulla teille sen tunnin ajaksi ennenkuin äitis tulee?

Olisikin... ystäväpariskunta on kyllä 5km päässä mut heilläkin kaksi alle 3vlasta ettei varmaan yöllä pääse...

Ehkä niistä toinen kumminkin pääsis?

Ei olis jotain naapuria joka vois tulla teille sen tunnin ajaksi ennenkuin äitis tulee?

Olisikin... ystäväpariskunta on kyllä 5km päässä mut heilläkin kaksi alle 3vlasta ettei varmaan yöllä pääse...

Ehkä niistä toinen kumminkin pääsis?

tai viette menomatkalla lapsen sinne