Toinen rinta parempi kuin toinen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voiko olla?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voiko olla?

Vieras
Imetän esikoistani ja tuntuu, että toinen rinta on paljon "parempi" kuin toinen. Vasemmasta rinnasta tulee maitoa paljon helpommin ja enemmän ja vauva imee sitä tyytyväisempänä kuin toista... onko mahdollista, että tämä rinta oikeasti tuottaa enemmän maitoa? Saan helpommin imetysasennon, kun imetän vasemmasta rinnasta - olenkohan huomaamattani voinut tarjota tätä rintaa jotenkin enemmän? Pelkään, että toisesta rinnasta loppuu maito kokonaan? Onko se mahdollista? Miten saisin toisenkin rinnan "toimivaksi"? :)

Tulipas vähän tyhmä olo tästä kysymyksestä. Olen kuitenkin kiitollinen mahdollisista vastauksista :)

Monilla naisilla toinen rinta tuntuu asennon puolesta helpommalta ja heruu sujuvammin. Minulla ovat aina olleet myös vähän eri kokoiset. Esim. oma ja vauvan kätisyys ja rintojen herumistapa vaikuttavat siihen, kumpi rinta muodostuu nk. "lempirinnaksi", jos niin on käydäkseen. Helposti sitä suosikkirintaa tosiaan tulee myös tarjottua enemmän.

On mahdotonta, että maito loppuisi rinnasta, josta aktiivisesti imetetään/lypsetään eli rintaa tyhjennetään. Tuotantoa voi tasata imettämällä useammin siitä rinnasta, jota haluaa tehostaa. Sen voi tarjoilla sekä aluksi että lopuksi ja välillä huikan vain siitä. Myös imetysasentoa samalla rinnalla muuttamalla rinta tyhjenee paremmin, koska vauva imee voimakkaimmin leukansa puolelta. Rintaa voi myös painaa ja hieroa tyhjenemisen edistämiseksi:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=83&Itemid=119

Kannattaa kiinnittää erityistä huomiota imeotteeseen sillä ei-lempirinnalla, että ote on tehokas ja syvä. Kainaloimetystä voi kokeilla asentovaihtoehtona eli vauvan jalat oman kyljen ja selän taakse tyynyn tukemana ja vauva rinnalle kainalon puolelta. Ihokontakti usein auttaa vauvaa hamuilemaan ja viihtymään pitempään tehokkaasti rinnalla, paidat pois ja peiton/villatakin alle. Hiljaa hyvä tulee :)

Mulla kans ollut alusta asti toinen rinta parempi kuin toinen, vauva nyt puolivuotias. Johtunee varmaan siitä että tässä paremmassa rinnassa on jotenkin todella ahdas tiehyt, johon tulee koko ajan kipeitä tukoksia, ja joudun tästä rinnasta enemmän imettämään/lypsämään ettei tulisi rintatulehdusta. Mutta ei ole maidon tulo silti loppunut huonommastakaan rinnasta, en ole paljoa asian antanut vaivata. Yleensä imetän paremmasta rinnasta kaksi kertaa peräkkäin ja sitten kerran huonommasta rinnasta. Jos haluat tasata eroa niin voishan sitä varmaan kokeilla esim. pumpata sitä huonomaa rintaa jos se lisäisi maidon tuloa? Tässä vaan on se ongelma että sitten siinä huonommassa rinnassa on entistä vähemmän imettävää vauvalle...

Kyllä niillä rinnoilla on eroa, mulla on toisessa suht matala nänni ja vauva rupes hylkimään sitä aika pienenä. Ei varmaan tullu yhtä hyvin kun toisesta. Aikani jaksoin huudattaa mutta sitten totesin että ei väkisin kun ei alunperinkään kokonaismaitomäärä riittänyt eli oli saanut korvikkeita. Olis tietenkin voinut pumpata niin olisi pysynyt "käynnissä" mutta laiska kun olin... Ja kyllä, maidon tuotto loppui siitä rinnasta pikkuhiljaa joten osaimetin kahdeksankuiseksi "ykstissisenä". Sitten ei kelvannut enää ollenkaan!

Eli ainakin itsellä tuntuu vasen rinta jotenkin helpommalta, asennon saa mukavammaksi ja etenkin ilman imetystyynyä onnistuu huomattavasti helpommin. Yritän kyllä muistaa aloittaa imetyksen aina vuoron perään molemmilta puolilta, mutta etenkin jos lapsi on kovin kiukkuinen, tuota helpompaa tisiiä tulee tarjottua mielummin :) Maitoakin tuntuu tulevan siitä vähän paremmin, johtuu varmaan runsaammasta käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
On mahdotonta, että maito loppuisi rinnasta, josta aktiivisesti imetetään/lypsetään eli rintaa tyhjennetään.

Tämä on täyttä puppua. On myös erittäin hyvin tiedossa, että rintakumin käyttö voi vähentää maidontuotantoa ja vaikka kuinka imetät sen kera, niin maidon tulo saattaa tyrehtyä. Itse käytin rintapumppua kun maitoa tuli niin paljon, että ajattelin laittaa osan pakkaseenkin "pahan päivän varalle" ja näin sainkin maidon tulon loppumaan melkein seinään. Vauvan oma imeminen on ainoa joka stimuloi maidon tuotantoani, joten täällä se maito todellakin loppuu, vaikka kuinka rintaa tyhjennettäisiin vaikka millä apuvälineillä.

1 vuoden iässä loppui maidon tulo kuitenkin kokonaan ihan muutenkin vaikka kuinka koitin imettää. Tähän kuitenkin taisi syynä olla se, että painoni oli tippunut runsaasti, mutta siis ei se jatkuva imettäminen maidontuloa takaa, jos se on loppuakseen.

Minunkin vasen tissini on muuten parempi tissi ja tämän olen huomannut hyvin pian. Minä kyllä taas saan paremman asennon oikeasta tissistä kuitenkin ja olen alusta asti tajunnut tarjota molempia tisuja yhtälailla vauvalle tai välillä sitä oikeaakin enemmän, jotta siihen tulisi lisää maitoa, mutta koko ajan on oikeasta tullut vähemmän maitoa vauvalle. Ei siis ole ollut tälläkään siihen vaikutusta.

Olen myös kuullut, että lapsi saattaa alkaa hylkimään toista rintaa syystä tai toisesta, jolloin imetys siitä rinnasta ei enää onnistu... Syy voi olla esim. nännin muoto tai että siitä tulee liikaa / liian vähän maitoa... Ja siitähän se maidontulo tosiaan sitten loppuu...

Myös mulla on eroa rinnoissa. Molemmista kyllä tulee ihan kunnolla, mutta esim. heruminen tapahtuu toisesta helpommin. Pätee hyvässä ja pahassa: "parempi" puoli valuu myös itsekseen helpommin. Ja sama ollut jokaisen kolmen lapsen kanssa.

Tuo parempi on sitten er asia kuin lempipuoli. Lempirinta mulla vaihtelee tilanteen mukaan, esim. pitääkö samalla tehdä jotain muuta, missä ollaan jne. Toisen ja kolmannen kanssa kun ei todellakaan enää vietetä rauhallisia imetyshetkiä vauvan kanssa, vaan samalla laitetaan ruokaa, syödään itse, viihdytetään isompia tms. Yöllä olen mieluummin syöttänyt "huonommasta", koska silloin vauva on sängyn keskellä jne.

Sama juttu täälläkin. Kyselin asiasta neuvolassa, kun pelkäsin maidontuotannon alkavan kokonaan hyytyä. Terkka lohdutti, ettei moinen ole todennäköistä ja kuulemma tällainen toisrintaisuus on erittäin yleistä, joten kumpikin rinta tuottaa maitoa vain omalla tavallaan.

Tuosta rintapumpusta vielä. En toki tiedä, mitä se jatkuvasti käytettynä aiheuttaisi, mutta olen kerran tähän mennessä ollut muutaman tunnin kotoa poissa, jolloin pumppasin vauvan eväät valmiiksi (ja siis imetin normaalisti häntä pumppaamisen ohella). Seuraavina kahtena päivänä rinnat olivat todella pakkautuneet, mutta, kun pumppaus ei jatkunut, maidontuotanto palautui takaisin siihen, mitä vauva suoraan jaksaa syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja gtrfv:
On mahdotonta, että maito loppuisi rinnasta, josta aktiivisesti imetetään/lypsetään eli rintaa tyhjennetään.

Tämä on täyttä puppua. On myös erittäin hyvin tiedossa, että rintakumin käyttö voi vähentää maidontuotantoa ja vaikka kuinka imetät sen kera, niin maidon tulo saattaa tyrehtyä. Itse käytin rintapumppua kun maitoa tuli niin paljon, että ajattelin laittaa osan pakkaseenkin "pahan päivän varalle" ja näin sainkin maidon tulon loppumaan melkein seinään. Vauvan oma imeminen on ainoa joka stimuloi maidon tuotantoani, joten täällä se maito todellakin loppuu, vaikka kuinka rintaa tyhjennettäisiin vaikka millä apuvälineillä.

Rintakumi voi tosiaan vähentää rinnan saamaa stimulaatiota niin paljon, ettei se tyhjene riittävästi ja rinta saa väärää viestiä, ettei maidontuitantoa tarvitse lisätä tai että sitä voi vähentää. Lypsäminen ei kaikilla toimi alkuksi, se on pitkälle opettelu- ja tottumiskysymys, ja vaatii toisilta enemmän, toisilta vähemmän työtä.

Avainsana tuossa oli rinnan tyhjentyminen = maitoa tulee ulos rinnasta. Imetys tai pumppaus eivät välttämättä johda rinnan tyhjentymiseen eli vauva tai pumppu ei aina saa herumista käyntiin eikä maitoa tule rinnasta ulos, vaikka sitä siellä on. Syynä voi olla vauvan tehoton imuote, tehoton imuvoima tai äidin stressi, joka voi hankaloittaa herumista. Silloin tottakai rinta luulee, ettei maitoa tarvita ja vähentää ja lopulta lopettaa tuotannon.

KUN rinnasta otetaan maitoa ulos, tuotanto jatkuu kutakuinkin sillä tasolla niin kauan kuin maitoa otetaan ulos rinnasta (kun äiti on terve eikä käytössä ole tiettyjä maitoa vähentäviä lääkkeitä, kuten esim. yhdistelmäpilleri tai pseudoefedriini eikä ole raskaana). Mitä tyhjemmäksi rinta tulee, sitä enemmän tulee viestiä, että tuotantoa on lisättävä. Jos otetaan pitemmän aikaa vain vähän maitoa ulos sen hetkiseen kapasiteettiin nähden, menee viestiksi, että tuotantoa saa vähentää.

Rinnan fysiologia on eri asia kuin äidin ja vauvan kokemus rinna toiminnasta. Heruminen voi tiukentua esim. kuukautisten aikana ja vauva ja/tai äiti voivat *tulkita*, että maitoa ei ole/se on vähentynyt, vaikka näin ei olisi. Usein myös vauvan kasvaessa ja jos kiinteää ruokaa annetaan suuria määriä imetys vähän huomaamatta harvenee ja lyhenee, kunnes vauvalla ei aina riitä motivaatiota imeä, varsinkin jos heruminen kestää aiempaa kauemmin ja äiti voi kokea, että maito on loppunut itsestään.

Rintakumi voi tosiaan vähentää rinnan saamaa stimulaatiota niin paljon, ettei se tyhjene riittävästi ja rinta saa väärää viestiä, ettei maidontuitantoa tarvitse lisätä tai että sitä voi vähentää. Lypsäminen ei kaikilla toimi alkuksi, se on pitkälle opettelu- ja tottumiskysymys, ja vaatii toisilta enemmän, toisilta vähemmän työtä.

Avainsana tuossa oli rinnan tyhjentyminen = maitoa tulee ulos rinnasta. Imetys tai pumppaus eivät välttämättä johda rinnan tyhjentymiseen eli vauva tai pumppu ei aina saa herumista käyntiin eikä maitoa tule rinnasta ulos, vaikka sitä siellä on. Syynä voi olla vauvan tehoton imuote, tehoton imuvoima tai äidin stressi, joka voi hankaloittaa herumista. Silloin tottakai rinta luulee, ettei maitoa tarvita ja vähentää ja lopulta lopettaa tuotannon.

KUN rinnasta otetaan maitoa ulos, tuotanto jatkuu kutakuinkin sillä tasolla niin kauan kuin maitoa otetaan ulos rinnasta (kun äiti on terve eikä käytössä ole tiettyjä maitoa vähentäviä lääkkeitä, kuten esim. yhdistelmäpilleri tai pseudoefedriini eikä ole raskaana). Mitä tyhjemmäksi rinta tulee, sitä enemmän tulee viestiä, että tuotantoa on lisättävä. Jos otetaan pitemmän aikaa vain vähän maitoa ulos sen hetkiseen kapasiteettiin nähden, menee viestiksi, että tuotantoa saa vähentää.

Rinnan fysiologia on eri asia kuin äidin ja vauvan kokemus rinna toiminnasta. Heruminen voi tiukentua esim. kuukautisten aikana ja vauva ja/tai äiti voivat *tulkita*, että maitoa ei ole/se on vähentynyt, vaikka näin ei olisi. Usein myös vauvan kasvaessa ja jos kiinteää ruokaa annetaan suuria määriä imetys vähän huomaamatta harvenee ja lyhenee, kunnes vauvalla ei aina riitä motivaatiota imeä, varsinkin jos heruminen kestää aiempaa kauemmin ja äiti voi kokea, että maito on loppunut itsestään.

En tosiaankaan ole noin yksinkertainen, etten tietäisi, ettei esim. lypsäminen saa maitoa kaikille herumaan. Minulla tämä ei ollut ongelma, vaan maitoa tuli heti ensimmäisellä lypsykerrallakin pumpulle 0,5 litraa. Tämän jälkeen ei sitten enää tullutkaan edes vauvalle maitoa, vaan vauva joutui uudestaan tilaamaan kaikki maidot niin että kysyntä taas vastasi tarjontaa. Kertapumppaus siis lähes pisti stopin koko hommalle. Tämä kokeiltiin muutamaan otteeseen ihan varmistukseksi vaikka varovaisemmin, joten homma on todennettu.

En tosiaankaan ole noin yksinkertainen, etten tietäisi, ettei esim. lypsäminen saa maitoa kaikille herumaan. Minulla tämä ei ollut ongelma, vaan maitoa tuli heti ensimmäisellä lypsykerrallakin pumpulle 0,5 litraa. Tämän jälkeen ei sitten enää tullutkaan edes vauvalle maitoa, vaan vauva joutui uudestaan tilaamaan kaikki maidot niin että kysyntä taas vastasi tarjontaa. Kertapumppaus siis lähes pisti stopin koko hommalle. Tämä kokeiltiin muutamaan otteeseen ihan varmistukseksi vaikka varovaisemmin, joten homma on todennettu.

Täysimetyksellä oleva vauva juo äidinmaitoa rinnasta keskimäärin 0,8 l vuorokaudessa, vaihteluväli noin 0,7 - 1,1 l/vrk. Jos lypsykerralla kertyy 0,5 l maitoa, on tuotanto todennäköisesti reilusti yli vauvan tarpeen, mutta ei välttämättä heti niin paljon, että hän saisi aivan riittävästi, varsinkaan ensimmäisillä syötöillä ison lypsyn jälkeen. Vauva ei todennäköisesti jaksaisi eikä pystyisi ottamaan kerralla noin paljon.

Kannattaa lypsää vähemmän kerrallaan ja useampia kertoja vuorokaudessa, kun haluaa pitää yllä sekä tasaista imetystä että saada maitoa talteen. Hiljalleen lypsymääriä kasvattamalla maidon kokonaistuotanto nousee rinnoille sopivaa tahtia, eikä imetys häiriinny.

Lypsämällä kuten muullakaan rintojen tyhjennyksellä ei voi vähentää tai lopettaa maidontuloa, kuten ymmärsin, että koit tapahtuneen. Rinnoille on sama miten ne on tyhjennetty, ve tuottavat maitoa koko ajan ja sitä nopeammin, mitä tyhjemmät ne ovat. Kestää kuitenkin tyhjennyksestä aina jonkin aikaa, että niihin kertyy aterian verran. Toisaalta vaikka heti lypsyn jälkeen vauvaa rinnalta toiselle edestakaisin monta kertaa vaihtamalla hän saa aina lisää ja lisää hörppyjä, joista kertyy välipalaa ja ehkä pienen tauon jälkeen lisää jne., josta yhteensä syntyy ateria. Kahvimitalla mitalla saa vuorokaudessa kauhottua yhtä paljon kuin desin mitallakin, pitää vain kauhoa tiheämmin.

Yhteistyössä