toinen lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitovapaalta töihin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitovapaalta töihin

Vieras
Olen hoitovapaalla, lapsi puolitoista vuotias. Meen syksyllä töihin, mutta toiveena olis pikkukakkonen piankin. Kannattaako mennä töihin? Jospa en ehdi olla töissä sitä 6kk jonka jälkeen saisin sen perusteella äitiyspvärahan? Tulisko se sitten edellisen äitiyspvärahan perusteella vai miten? Ja vielä meinasin että tekisin töissä nelipäiväistä viikkoa, jolloin tulot tippuis normaalista, kannattaako? :attn: :attn:

Jep, eli sun toisen lasketun ajan täytyy olla ennen edellisen 3 v syntymäpäivää, niin saa vähintään saman ku edellisellä kerralla. Toki jos palkka parempi niin sen mukaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 21:41 hanne kirjoitti:
Jep, eli sun toisen lasketun ajan täytyy olla ennen edellisen 3 v syntymäpäivää, niin saa vähintään saman ku edellisellä kerralla. Toki jos palkka parempi niin sen mukaan.

Toi koskee vaan sitten jos ei ole ollut välissä töissä...

Muuten tuo on minusta aivan haa haa homma tuo et saa saman rahan minä saan toisen lapsen ja silti tippi äippä raha minimiin ku en ollu töissä tuossa välissä. Näin niitä sorretaan jotka jää äipppä loman jälkeen kotiin.
Luulin minäki et saisin saman ku vuonna 2004 mut mitä turhia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 22:29 Champion kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 21:41 hanne kirjoitti:

Toi koskee vaan sitten jos ei ole ollut välissä töissä...

Saa olla välissä töissä!!! Ja tämä on ihan varmaa tietoa, tai ainakin itse sain saman rahan kuin kakkosestakin nyt kolmannelle. Oli kuitenkin huonommat tulot.

esikoisen sain 2004 toukokuussa ja nyt toisen laskettu aika on helmikuussa ja saan vaan tuon minimin onko se oikein jos joku osaa neuvoa niin kertokaa.
minun mielestä minun ois pitäny saada sama ku esikoisesta sain.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 13:07 Kerttuli kirjoitti:
esikoisen sain 2004 toukokuussa ja nyt toisen laskettu aika on helmikuussa ja saan vaan tuon minimin onko se oikein jos joku osaa neuvoa niin kertokaa.

Jep, sun pitäis saada sama kun esikisesta eli teepä valitus asiasta! Kelan sivuiltakin löytyy ihan faktatietoa et saman rahan saa jos esikoinen alle 3-vuotias, mut noi kelan akat ei aina tiedä näemmä itekään sääntöjä mitä niillä on siellä...

Olikohan se jotenkin niin että laki tuli voimaan joskus loppusyksystä 2004.Ite jäin töistä äippälomalle marraskuussa 2004 ja muistan miettineeni että jos tulis kolmen vuoden sisällä toinen lapsi niin raha ois sama kun silloin.

\

No ei tosiaan ole oikein: tee valitus!

Mä sain kakkosen huhtikuussa 2004 ja seuraavan laskettu aika on helmikuussa. Hain päivärahaa samojen tulojen mukaan kuin kakkosesta ja myös sain sen, ihan niinkuin pitikin. Tosin tiesin kyllä asian tosi hyvin ja osasin siitä ihan heti mainita.

Eivät nyt jostain syystä ole tehneet päätöstä oikein.

Mie olin osa-aikatöissä ennen esikoisen syntymää, mutta kun sain soviteltua päivärahaa samalla, vanhempainpvärahakin oli määritelty päivärahan mukaan. Sain silloin n. 20 e pvä. Nyt kakkonen syntyy tässä kuussa, jäin vanhempainvapaan jälkeen esikoisen kanssa kotihoidontuella kotiin. Täsän kakkosen äitiyspvärahasta tuli päätös kotiin että myönnetty 15 e ja rapiat päivälle, vaikka olisin siis oikeutettu vähintään samaan kuin ekan kaa. Kysyin asiasta ja tämä johtui kuulemma siitä että olin saanut soviteltua päivärahaa ennen esikoisen syntymää ja se vanh.raha laskettiin siitä eikä osa-aikaisen tuloistani. (koittakaa pysyä kärryillä). Tämän takia kakkosen rahat laskettiin kotihoidontuestani eikä edellisistä tuloistani...
Sitten mukava kelan täti neuvoi pienen porsaanreiän... Eli lakkautin kotihoidontuen ja jäin työttömäksi ennen uuden äitiyslomani alkua ja kela joutui tarkistamaan vanhempainrahani työttömyyspvärahoista eikä kotihoidontuesta. Nyt siis saan äippärahaa n. 23 e/pvä sen 15 e sijaan.
Kelalle riittää että maksaavat 1 päivän työttömyyskorvausta, niin joutuuvat tarkistamaan äitiyspvärahan uudelleen. Mulle oli työkkärissä pari muijaa tosi törkeitä kun ilmoitin suoraan että jään työttömäksi sen takia että saisin vähän enemmän rahaa. Ne hyppyytti minua vaikka millä alkuluennolla ja kun olisi vielä pitänyt mennä tekemään uusi työnhakusuunnitelma niin se rouva sitten sanoi että eihän me sulle mitään suunnitelmia aleta tekemään, että ole vain kotona (työttömänä 1,5 kk ennen äippäloman alkua) äitiyslomaan saakka ja tehdään suunnitelmat sitten kun haluat työelämään. Menettihän siinä 1 kk ajalla vähän kun tuli se 5 omavastuupäivää, mutta minusta oli parempi näin. Ja jos työkkäri uhkailee kursseilla tai muilla niin riittää että olet 6 pvää työtön (5 omavastuupäivää ja 1 maksupäivä) ja haet uudelleen kjotihoidontukea niin Kela tarkistaa sen yhden päivän perusteella rahat.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2006 klo 16:45 harmaalehmu kirjoitti:
\

No ei tosiaan ole oikein: tee valitus!

Mä sain kakkosen huhtikuussa 2004 ja seuraavan laskettu aika on helmikuussa. Hain päivärahaa samojen tulojen mukaan kuin kakkosesta ja myös sain sen, ihan niinkuin pitikin. Tosin tiesin kyllä asian tosi hyvin ja osasin siitä ihan heti mainita.

Eivät nyt jostain syystä ole tehneet päätöstä oikein.

Joo elikkä menen maananataina suoraan kelalle ja teen valituksen tuosta tosiaan kelan sivuillaki lukee et sama pitäis saada. Vieläkö osais selitää nille et tajuaa.

Hei!

Eli jos oot ekasta saanu äippärahat työtulojen perusteella niin saat samat nytkin, mutta jos niitä ei oo myönnetty palkkatulojen perusteella niin saat minimin. Sanot vaan että minun pitäs saada samat rahat ku esikoisenkin kanssa niin kyllä ne korjaa..on tässä joka kelassa varmaan sellanen haloo ollut asiasta että kyllä ne jo tietää kun mainitsee :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2006 klo 21:09 hoitovapaalta töihin kirjoitti:
Olen hoitovapaalla, lapsi puolitoista vuotias. Meen syksyllä töihin, mutta toiveena olis pikkukakkonen piankin. Kannattaako mennä töihin? Jospa en ehdi olla töissä sitä 6kk jonka jälkeen saisin sen perusteella äitiyspvärahan? Tulisko se sitten edellisen äitiyspvärahan perusteella vai miten? Ja vielä meinasin että tekisin töissä nelipäiväistä viikkoa, jolloin tulot tippuis normaalista, kannattaako? :attn: :attn:

Niin mitenkäs se on jos oon töissä lasten välissä? ja pikkukakkosen la olis ennen esikoisen 3v synttäreitä?

Ja sulla on palkkaan pohjaituva äitiyspäiväraha niin saat sen saman. Ellei siinä ollut jotain rajaa että millon tää ykkönen on syntynyt, vuonna 04,05, siitä en tiä, kannattaa varmistaa kelasta, sillähän siitä saa täyden varmuuden.

Yhteistyössä