toinen lapsi tulossa,mitä tapahtuu tuille? kotihoidontuki, äitiyspäiväraha, kuntalisä..?????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja törppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

törppö

Vieras
Siis nyt olen kotihoidontuella ja saan kuntalisää. Toinen lapsi tulossa alkuvuodesta, odotettavissa minimiäitiyspäiväraha (vai ehdinköhän vielä vaikuttaa siihen kun ei ole työpaikkaa odottamassa..???).
Saanko ensimmäisestä lapsesta mitään rahoja, kun äitiyspäivärahakausi alkaa? Saako kuntalisää? Ei ollut kunnan nettisivuilla oikein selviä sääntöjä....

Ainakin pari vuotta sitten sai alle 3-v esikoisesta jotain 90e/kk kotihoidontukea ja yli 3v:stä 60e/kk. Vauvasta saat äitiyspäivärahan. Kuntalisästä en tiiä, täällä sitä ei makseta. kato kelan sivuilta.

[QUOTE="vieras";24117608]Ainakin pari vuotta sitten sai alle 3-v esikoisesta jotain 90e/kk kotihoidontukea ja yli 3v:stä 60e/kk. Vauvasta saat äitiyspäivärahan. Kuntalisästä en tiiä, täällä sitä ei makseta. kato kelan sivuilta.[/QUOTE]

Ei taisa saada sisaruskorotusta vasta kun itse saa kotihoidontukea.
Hoitolisää voi muistaakseni saada.

Vanhempainpäivärahat (erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha) eivät välttämättä estä kotihoidon tuen saamista, jos perheessä on muita alle kouluikäisiä lapsia. Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus. Kotihoidon tukea ei makseta, jos sen määrä jää alle 16,81euroa kuukaudelta.

Hoitolisää voit saada normaalisti, jos perheen yhteenlasketut bruttotulot eivät estä sitä. Hoitolisässä myös vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon. Myös mahdolliset ulkomailta maksettavat perhe-etuudet saattavat vaikuttaa tukeen.

Onko se nyt hoitolisä- nimellä vai millä jota voi saada. Mut sekin lasketaan niin, että se lisä ja ä-raha vähennetään toisistaan ja jos jää jotain erotusta, niin sen sitten saa. Ite en saanut penniäkään, äraha oli 2e päivässä suurempi, ku minimiä-raha. Kuntalisää ei varmaan saa. Tai en oo kuullu et joku sais äloman aikana vanhemmasta sisaruksesta. Ja monessa kunnassa sekin loppuu, kun lapsi täyttää 2v, joissakin maksetaan 3-vuotiaaks saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja törppö;24117508:
Ei ollut kunnan nettisivuilla oikein selviä sääntöjä....

yritin jo tutkia kyllä.. soittelen sinne tietenkin kunhan aika tulee, mut aattelin nyt suunnitelmia helpottaakseni kysyä jos joku tietäis.

Alkuperäinen kirjoittaja törppö;24117655:
niin ja kantsiiko ruveta nyt työnhakuun.. ei ehdi vissiin vaikuttaa tukeen, kun sitäkin pitää jo hakee 2kk ennen laskettua vai..?

Niimpä niin. Ja kuka ottaa raskaana olevan töihin, kun tietää et se jää kohta lomaileen, mahdollsiesti on useemman vuoden pois ja pitää sit hankkia joku toinen tilalle..

[QUOTE="vieras";24117693]Niimpä niin. Ja kuka ottaa raskaana olevan töihin, kun tietää et se jää kohta lomaileen, mahdollsiesti on useemman vuoden pois ja pitää sit hankkia joku toinen tilalle..[/QUOTE]

No ei varmaan kukaan vakkariksi mut tilapäisavuksi joku voi ottaakin.

[QUOTE="vieras";24117693]Niimpä niin. Ja kuka ottaa raskaana olevan töihin, kun tietää et se jää kohta lomaileen, mahdollsiesti on useemman vuoden pois ja pitää sit hankkia joku toinen tilalle..[/QUOTE]

oliks tää sarkasmia vai myötätuntoa?!

ja tottakai ilmoittaudun työkkäriin jos alan työtä hakee..
mut aattelin vaan et onks järkee kun päivähoitomaksukin tulee, ni sit voidaan jopa mennä +-0 ne muutama kuukaus:/ ni onks mitää hyötyy..

Jos saat kaksi lasta kolmessa vuodessa, voit saada vanhempainpäivärahaa samoin kuin edellisestä lapsesta. Tällöin päiväraha lasketaan samojen tulojen mukaan kuin edellinen vanhempainpäiväraha. Ehtona on, että seuraavan lapsesi laskettu aika on ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. NäinKelan sivuilla.

Jos saat kaksi lasta kolmessa vuodessa, voit saada vanhempainpäivärahaa samoin kuin edellisestä lapsesta. Tällöin päiväraha lasketaan samojen tulojen mukaan kuin edellinen vanhempainpäiväraha. Ehtona on, että seuraavan lapsesi laskettu aika on ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. NäinKelan sivuilla.

tämä tiedossa, minimiä edellisestä sain. nyt pohdin, että onko aikaa korottaa:)

Itse olen suht samassa tilanteessa, nyt kotona lapsen 11kk kanssa ja joulukuussa syntyy toinen.
Olen hoitovapaalla elokuun loppuun ja jatkan sitä sitten ä-lomaan asti, en todellakaan mene reiluksi kuukaudeksi töihin(minulla tulisi reilun kuukauden kesäloma hoitovapaan jälkeen).
Tietty se asia on minulla eri että olen vakituisessa työssä(10v tulee täyteen juuri) ja saan saman ä-rahan kun ensimmäisestä.
Jos tuo "tauko" olisi pidempi hoitovapaan ja ä-loman välillä niin ehkä menisin töihin. Mutta mies on niin pitkiä päiviä poissa ettei voi hoitaa lasta työpäivieni aikana enkä parin kuukauden takia laittaisi lasta päiväkotiin.

Yhteistyössä