Toinen lapsi -> kuinka esikoinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TearsNoMore
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TearsNoMore

Jäsen
09.10.2007
737
0
16
Mitä lähemmäksi laskettuaika tulee, sen enemmän jännitän.
Nimittäin miten esikoinen suhtautuu siihen että äiti onkin sairaalassa monta päivää ?
Meillä sillai hyvä että vauva tulee sektiolla eli päivä on etukäteen tiedossa ja voidaan esikoiselle selittää asiaa. Ikää neidillä sillon n. 3½ vuotta eli ymmärtääkin jos paljon asioita.

Silti mietin että kuinka MINÄ kestän ikävän sairaalassa ? Toki on uusi pieni johon tutustua mutta ei se sitä ikävää poista. Ollaan kuitenkin esikoisen kanssa oltu kuin paita ja peppu tähänkin asti, eli esikoinen ei ole ollut päivähoidossa tms. Kyllä muuten ollaan välillä "erossakin" eli on ollut välillä, tosin aika harvoin, mummilassa yötä ja mummolassa välillä koko päivän. Ja kerhossakin käy.

Miten tehdä esikoiselle helpommaksi vauvaan tutustuminen ? Siis siellä sairaalassa oloaikana jo ? Tyttö tulee luultavasti isovanhempien kanssa katsomaan vauvaa sillon sektiopäivänä, olisiko hyvä jos tytölle ois vaikka joku ylläri, karkkiaski, palapeli tms. sairaalassa odottamassa ?
Kuinkahan tuon ikäinen suhtautuu siihen että kotiin täytyykin lähteä ja äiti jää sairaalaan kun sairaalaympäristö on usein pienelle kuitenkin sellainen mitä ne vierastaa?

Kaikkea sitä tuleekin miettineeksi :ashamed:

Kotona neiti toki pääsee vauvan hoitoon mukaan =) Ja sitä kovasti jo odotteleekin, välillä jopa muistuttaa minua ja isäänsä että "vauvalle pitäis se oma istuinkin vielä ostaa" :heart: :D

Meillä poika oli suunnilleen saman ikäinen kun tyttö syntyi. Ajattelin että varmaan tulee olemaan tosi mustasukkainen kun ei ollut hoidossa missään vaan hoidin poikaa kotona ja oltiin aina yhdessä. Mutta poika oli innoissaan pikkusiskosta ja ei vieläkään ole mustasukkainen(tyttö nyt 8kk). :) Viikko oltiin sairaalassa tytön kanssa. Eikä ollut sairaalassa mitään pojalle, siis jotain yllätystä tms. Toi itse kukkia sairaalaan ja suukotti pikkusiskoa! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Meillä poika oli suunnilleen saman ikäinen kun tyttö syntyi. Ajattelin että varmaan tulee olemaan tosi mustasukkainen kun ei ollut hoidossa missään vaan hoidin poikaa kotona ja oltiin aina yhdessä. Mutta poika oli innoissaan pikkusiskosta ja ei vieläkään ole mustasukkainen(tyttö nyt 8kk). :) Viikko oltiin sairaalassa tytön kanssa.

Ja hyvin sujui sekin että äiti jäi sairaalaan kun poika lähti kotiin ? =) Hyvä juttu, toivottavasti meillä menee myöskin hyvin.
Olen varautunut mustasukkaisuuteen vaikka neiti vauvaa kovasti odottaakin. Eli en sitä sillai pelkää, mutta lähinnä että raikuuko sairaalan käytävät kun tytyn pitää lähteä kotiin ja äiti jääkin sairaalaan.
N. kuukausi sitten olin itse yön kylpylässä ja neiti isin kanssa kotona. Illalla tuli mieheltä ensin viesti kun neidin oli nukkumaan laittanut että tyttö oli sanonut "tässä on heppa-lahja äitille niin se pääsee ratsastamaan kotiin sieltä kylpylästä" :heart: Ja kohta sitten puhelin soikin ja mies sanoi että pakko antaa neidin soittaa vielä kun meinaa itku tulla. Ei ole tottunut iltaisin olemaan ilman äitiä.
Eli se vähän jännittää että tekeekö neidille tiukkaa lähteä kotiin ilman äitiä. :/ Vaikka tokihan siitäkin selviää :D

Meillä toimi tosi hyvin se, että kun isosisko tuli katsomaan vauvaa ekan kerran, niin vauvalla oli pieni lahja siskolle. Isonsiskonlahja. Oli aivan ihastuksissaan :) Ja sairaalassa isosisko kävi joka päivä 2-3 kertaa katselemassa vauvaa ja äitiä. (Vierailuajat isille ja sisaruksille vapaat meidän sairaalassa).

Kyllä se siitä sit lähti aika hyvin menemään, kun otettiin tyttö mukaan vauvan hoitoon heti alusta asti. On saanut "auttaa" vaipan vaihtamisessa, vaatteiden valitsemisessa jne. Kovasti kehuja kehiin, niin tekee ylpeänä pikku juttuja.

Mustisvaihekin varmasti tulee, mutta meillä se kohdistui vanhempiin, vauvaan ei ollenkaan. Tuon ikäinen on jo niin iso, että ymmärtää, miten pieni vauva on ja ei osaa vielä itse puolustautua. Meillä esikoinen oli 4 v. vauvan syntyessä.

Meillä on varmaan niin että neiti on päivät mummin luona kun minä olen sairaalassa. Mies mielellään olisi minun ja vauvan kanssa sairaalassa päivisin pidempään ja tutustuisi tulokkaaseen hänkin. Sairaalaan on matkaa yli 60 km suunta niin ei viitsi edes ees taas ajaa. Mutta iltapäivällä mies sitten hakee tytön kotiin illaksi ja yöksi jne. Mutta neiti tulee käymään päivittäin mummin tai mummon kanssa kuitenkin sairaalassa meitä katsomassa =)
En vaan oikein usko että se sairaalaympäristö tyttöä niin kovin miellyttäisi että jaksaisi siellä pidempiä aikoja putkeen olla. :/

Olen ostanut tytölle "ISOSISKO" paidan EXIT:iltä ja nyt pähkäänkin että antaisinko sen joululahjaksi ja otettaisiin käyttöön vasta vauvan syntymän jälkeen vai voisiko olla sitten niin että se olisi siellä sairaalassa odottamassa "lahjana" tyttöä kun tulee ekaa kertaa katsomaan meitä =)

Taidan miettiä tosi oleennaisia juttuja :whistle: :whistle: ;)

Mäkin antaisin tuon paidan sairaalassa, sit kun on isosiskoksi "tullut".

Tota en tiedä, miten meillä olisi neiti suhtautunut, jos isi olisi jäänyt sairaalaan, ja hän ei olisi saanut jäädä. No, meillä ei ollut siihen mahista, kun ei ollut muuta hoitovaihtoehtoa. Hyvin jaksoi kuitenkin sairaalassakin olla.

Meillä meni alku tosi hyvin. Mä olin jopa iloinen voidessani olla "hyvällä syyllä" erossa esikoisesta kun oltiin todellakin kuin paita ja peppu. Saipahan isäkin viettää kunnolla aikaa pojan kanssa. En juurikaan sillä tavalla ikävöinyt poikaa kun tiesin kaiken olevan kotona hyvin. Ainoa virhe tuli tehtyä eräänä iltana kun halusin sanoa pojalle hyvät yöt puhelimessa niin poika alkoi hysteerisesti itkemään ja huusi mamma kotiin. Kesti kuulemma aika kauan saada poika asettumaan. Kun tulivat vauvaa katsomaan niin olivat käyneet ostamassa yhdessä vauvalle pehmolelun. Vauvalta esikoinen sai myös pehmon ja se on erittäin rakas pojalle. Mies toi sen salaa sairaalaan, ettei poika näe sitä. Ei poikaa juuri vauva kiinnostanut sairaalassa vaan kaikki muut jännät paikat/asiat. Poika oli silloin 3v. Kun lähtivät miehen kanssa kotiin niin siinäkin meinasi hieman kohtauksenpoikasta tulla, mut mies selvitti asian hyvin.

Mein neiti viihtyy niin hyvin isovanhempiensa kanssa että se tuskin tuottaa ongelmia että isi jää äidin kanssa sairaalaan vielä hetkeksi. Tyty saa luultavasti extra-hyvää isovanhemmilta, pääsee hampurilaiselle tms. =)

Toi lahja juttu oli meilläkin tosi tärkeä. Tyttö oli 2v4kk kun veli syntyi ja veli "antoi"hänelle sairaalassa my little ponyn. Vieläkin tyttö tätä muistelee vaikka aikaa kulunut reilu 9kk :)

Alkuperäinen kirjoittaja pumagirly:
Toi lahja juttu oli meilläkin tosi tärkeä. Tyttö oli 2v4kk kun veli syntyi ja veli "antoi"hänelle sairaalassa my little ponyn. Vieläkin tyttö tätä muistelee vaikka aikaa kulunut reilu 9kk :)

Meillä aiheuttanut hauskaakin pohdintaa, että miten se vauva on voinut käydä ostoksilla, vaikka ei osannut vielä kävellä. Ja onko sairaalasta päästetty vauva kauppaan vai miten... (ehkä teki nettiostoksia - äidin huomio) No, kävellä vauva ei osaa vieläkään, mutta naurattaa jo osaa :) Ja lahja esikoiselle vieläkin tosi tärkeä. Kaikille kertoo, että veikalta sen sai.

Yhteistyössä