Toinen lapsi hoidossa

Mitä mieltä olette tästä; äiti n.1v lapsen kanssa kotona ja isompi 3v lapsi viisi päivää viikossa hoidossa 10 tuntia/pvä. Eli ihan maksimi ajan minkä saa päivähoidossa pitää. Kyllä luulisi jossain kohtaa raksuttavan myös vanhemmilla. Tää on just tätä subjektiivista päivähoito-oikeutta!
 
No lienee jokasen oma asia, mutten minä viitsisi lähteä isompaa viemään niin aikasin hoitoon, että ehtii olla 10 tuntia päivä. No onhan niitäkin lapsia jotka viettävät kaiken aikansa mummoloissa hoidossa, että vanhemmat saavat levätä.

Sen minä ymmärrän että isompi on päivän pari viikossa hoidossa. Mutta äiti joka turhan päiten pitää lasta "työssä" 10 tuntia 5 pv viikko, sopii kokeilla itse tehdä moista työviikkoa.

meillä ollaan hoidossa 6-15 ja siinä tulee jo 9 tuntia, ihmettelen vaan millnen aikataulu heillä sitten on, että ehtii olla sen 10 tuntia?
 
Miskan äiskä
Kyllä jonkun pitäisi ottaa asian puheeksi vanhempien kanssa, lähinnä päiväkodin johtajan, tms. Itse en ikinä voisi viedä lasta noin pitkäksi aikaa hoitoon joka päivä, jos olisin itse kotona. Me kokeillaan syksyllä sellaista, että 3v. menee joka toinen viikko kahdeksi päiväksi ja joka toinen viikko kolmeksi päiväksi hoitoon jo tuttuun päiväkotiin noin klo 8-15. Itse olen vauvan kanssa kotona, käyn kaupassa, siivoan ja teen ruokaa. Muina päivinä 3v. on kotona mun ja vauvan kanssa ja käydään puistossa, muskarissa, jumpassa yms.
 
Elviira harmaana
Mitä mieltä olette, kun joku kyttää mitä teillä tapahtuu ja miettii sitten keskustelupalstoilla miten asiat ovat?

Eikö ihan oikeesti omassa elämässä ole tarpeeksi hoitamista, että pitää vielä miettiä toistenkin elämää?
 
silloin on mun mielestä aihetta puuttua myös muiden elämäänjos asia koskee myös omia oikeuksia ja omaa elämää. Täälläpän myös tuollaisia tapauksia tiedän monia, ja ne todella järkyttävät! Usein niihin kyllä puututaan, sillä täällä ainakin on niin vähän päivähoitopaikkoja ja kaikki ylisullottuja, että tarkkaan katsotaan kuka paikan todella tarvitsee. Tuommoinen on järkyttävää siksikin, että jos tuo äiti ei jaksa olla kotona kahden lapsen kanssa, niin toivon ettei hän tee ainakaan kolmatta!!!

No mutta täällä "hyvänä" äitininä ja kaikki kunnossa perheenä, näitä hommia on hyvä miettiä :saint:

Meillä tytöt 1v6kk ja 3v6kk, lähdössä päiväkotiin elokuussa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2007 klo 13:46 Elviira harmaana kirjoitti:
Mitä mieltä olette, kun joku kyttää mitä teillä tapahtuu ja miettii sitten keskustelupalstoilla miten asiat ovat?

Eikö ihan oikeesti omassa elämässä ole tarpeeksi hoitamista, että pitää vielä miettiä toistenkin elämää?
Hyvä että vielä joku jaksaa pitää huolta lähimmäisestäänkin!! Puuttuminen kun ei aina ole kyttäämistä!
 
Niin, olen ottanut asian esille päivähoidon esimiehen kanssa joka on sitten taas keskustellut asiasta kyseiselle vanhemmalle. Tuloksetta. Enempää emme kuulemma pysty tekemään, kun on tämä ¤#&%¤ subjektiivinen päivähoito-oikeus! Mutta kyllä niin suututtaa kun lasta kohdellaan noin ja kukaan järkeä omaava ei pysty vaikuttamaan asiaan.
Pitäisi vain lisätä näitä otsikoita tästä aiheesta joka puolelle, jospa sitten nämä kyseiset henkilötkin jo pikkuhiljaa ymmärtäisivät. Asia kun on jo suoraan otettu esille vanhemman kanssa eikä mitään vaikutusta niin kauan kun laki tämän sallii.
 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2007 klo 17:34 tane kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2007 klo 13:46 Elviira harmaana kirjoitti:
Mitä mieltä olette, kun joku kyttää mitä teillä tapahtuu ja miettii sitten keskustelupalstoilla miten asiat ovat?

Eikö ihan oikeesti omassa elämässä ole tarpeeksi hoitamista, että pitää vielä miettiä toistenkin elämää?
Hyvä että vielä joku jaksaa pitää huolta lähimmäisestäänkin!! Puuttuminen kun ei aina ole kyttäämistä!
Ja tiedossa on ettei äiti esim. työskentele kotona. Hänellä ei ole mielenterveysongelmia. Tai muutenkin kaikki kotiasiat on ihan mallillaan?
Ei kai päiväkodin esimiehellä kuitenkaan ole mitään velvollisuutta kertoa "välittävälle lähimmäiselle", mikä on hoidon oikea tarve.

Kun sinne ajatusmaailmaan mahtuisi joskus jotain muutakin kuin vain, että se vie lapsen hoitoon ja itse makaa kotona.

Äyh.. Miksei voisi vaan pitää huolta omista asioistaan.
 
Elviiralle tiedoksi, että tiedän kyllä mitä hoitolapsen äiti puuhailee, olemme jutelleet useastikin hänen elämästään. Olen heidän lapsensa hoitaja, enkä vain joku sivustakyttääjä. KAIKKI tuntuu olevan tärkeämpää tälle vanhemmalle kuin oma isompi lapsensa, kuten jo hoitoajoistakin voi päätellä. Kiroan edelleen tätä subjektiivista päivähoito-oikeutta, muut kun eivät voi lasta auttaa nyt.
Ja suoraan sanoen, kyllä minullakin olisi muuta elämää kuin hoitaa heidän lastaan 2-3 tuntia kauemmin PÄIVÄSSÄ kuin työssäkäyvien(=oikeasti lastensa hoitoa tarvitsevien) lapsia!
 
pph
Meillä taas näin: hoitolapselleni syntyi pikkusisko. Vanhemmat olisivat halunneet jatkaa 10 pv/kk, mutta se ei meidän johtajalle käynyt. Itsekin olisin halunnut hoitaa tätä isoveliä, kun viihtyi niin hyvin toisten lasten seurassa. Palkkaa kunnan ei olisi tarvinnut maksaa minulle enenpää kuin nytkään. No, nyt on sitten tälläisiä päiviä, ettei ole kuin 2-3 lasta päivässä :kieh: Palkan saan siis kuitenkin neljästä lapsesta. Minulla on jo enestään yksi 10 pv lapsi ja olisivat voineet vuorotella hoitopäiviä. Minun vapaita paikkoja pidetään kuulemma varapaikkoina, jos joku hoitaja sattuu sairastumaan. Harvoin on mulla "täysmiehitys" kun kahdella muullakin hoitolapsellani on vapaapäiviä viikolla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.04.2007 klo 13:03 Elviira harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.04.2007 klo 17:34 tane kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.04.2007 klo 13:46 Elviira harmaana kirjoitti:
Mitä mieltä olette, kun joku kyttää mitä teillä tapahtuu ja miettii sitten keskustelupalstoilla miten asiat ovat?

Eikö ihan oikeesti omassa elämässä ole tarpeeksi hoitamista, että pitää vielä miettiä toistenkin elämää?
Hyvä että vielä joku jaksaa pitää huolta lähimmäisestäänkin!! Puuttuminen kun ei aina ole kyttäämistä!
Ja tiedossa on ettei äiti esim. työskentele kotona. Hänellä ei ole mielenterveysongelmia. Tai muutenkin kaikki kotiasiat on ihan mallillaan?
Ei kai päiväkodin esimiehellä kuitenkaan ole mitään velvollisuutta kertoa "välittävälle lähimmäiselle", mikä on hoidon oikea tarve.

Kun sinne ajatusmaailmaan mahtuisi joskus jotain muutakin kuin vain, että se vie lapsen hoitoon ja itse makaa kotona.

Äyh.. Miksei voisi vaan pitää huolta omista asioistaan.
Joo ei kaikilla ole mielenterv.ongelmia vaikka lapsi viedään hoitoonkin, nuorin kuitenkin kotona. Jotkut vaan käyttävät törkeästi hyväksi oikeutta viedä hoitoon, ai niin sori eihän se niin mennyt vaan piti sanoa jokainen äiti ajattelee lapsensa parasta, uskokoon ken uskoo....
 
harmaana
Mun täytyy kyllä yhtyä aloittajaan. Musta tuntuu vähintäänkin erikoiselta että esikoinen on hoidossa 10h ja äiti nuoremman kanssa kotona.

Miksi tehdä kahta lasta jos ensimmäinen joutuu toisen tultua olemaan huomiotta!

Ja toisaalta jos nauttii kodinhoito tukea kuuluisi minun mielestä hoitaa kaikki lapset kotona. Kerhot on sitten erikseen isommallakin on oikeus leikkikavereihin.
 

Yhteistyössä