Toimiva unikoulu?

Hei,

vauvamme alkaa olla kohta vuoden ikäinen ja olisi varmaan hyvä saada hänet nukahtamaan ilman rintaa suoraan omaan sänkyyn. Katselin netistä unikouluja ja niitä tuntui olevan kovin monenlaisia. Ennnen kuin alan kokeilla mitään unikoulua, niin kiinnostaisi tietää mikä unikoulu on teillä toiminut ja kuinka nopeasti tulokset on alkaneet näkyä? Lapsemme ei syö tuttia ja ei syö öisin ollenkaan rintaa tai maitoa, vaan silloin rauhottuu pelkällä silittelyllä. Jos illalla laittaa sänkyynsä, niin ensin menee ympäri laitojaja sitten alkaa itkemään. Ei rauhotu ollenkaan silittelystä.
 
Meillä on kanssa unikoulu edessä... Olen kuullut että Elisabeth Pantleyn kirja Pehmeä Matka Höyhensaarille, on hyvä unikoulukirja, metodi kuulemma toimii. Kirjastoista löytyy, ja olen sitä nyt lueskellut, mutten vielä itse kokeillut. Kaikki perustuu siihen, että asiat tehdään rauhassa, huudattamatta, ja rutiineja hyväksi käyttäen. Lukaisepa =)
 
tassuttelu unikoulut ovat kuulemma olleet aika toimivia 1v ikäisille. itse opetin meidän vauvelin tracy hoggin kirjan avulla (meillä vauva oli tosin 5,5kk, joten sillon oli tosi helppo opettaa). "the baby whisperer solves all your problems" / "opi kuuntelemaan vauvaasi". siitä on myös toddlers (taapero) versio. se unikoulu toimii 4kk-1v ikäisille. se on ihana, kun siinä ei huudateta lasta ollenkaan yksin sängyssä, niin se ei kyllä voi pilata lasta. ja vaikka lapsi huutais viikon sängyssä, niin eihän se millään pilalle niin nopeaa voi mennä, mut en ite tykkää sellasesta.. mut ne jotka huudatusunikoulua on koittanu, niin ei kyl oo yhtään huonompia äitejä. sitä varmasti on aika väsynyt, jos on vuoden nukkunu huonot yöunet. x)
 
vastaan toki. =)
eli tuon kirjan voi ostaa netistä (14e) tai lainata suomeksi kirjastosta. mut tuo unikoulu osio on kuulemma siinä suomenkielisessä aika huono.. (?) sen lukee aika nopeaa englanniksi. kirjan mukaan se tais passata jopa 3kk iästä lähtien, mut minusta oli kivempi aloittaa se lähempänä 6kuukautta. =) mut jos äiti on ihan burn outissa, niin pakkohan sitä jotain on keksiä. itse en kyl ois jaksanu enää yhtä yötä, kun vauva heräili 2h välein parin kuukauden ajan.. mut onneks tuo unikoulu toimi tosi nopeasti ja vauva alkoin nukkumaan 12h putkeen! yösyötöt jäi pois ja päiväunet helpottui huomattavasti. pari viikkoa tais mennä. ja mies oli suurena apuna.
mut siitä unikoulusta tarkemmin: aluksi siinä on siitä tassuttelusta, mut minä aloitin suoraan semmoisella nostelu-unikoululla joka on vähän niin kuin viimeinen konsti, jos tassuttelu ei toimi (accidental parenting xD ), koska meidän vauveli oli niin hyperaktiivinen, ettei se ois koskaan rauhoittunu pelkällä silittelyllä. sitä nostelua kutsutaan "pick up, put down" unikouluksi. tiivistettynä se toimii niin et kun lapsen laittaa sänkyyn ja se alkaa huutaan, niin se nostetaan syliin ja rauhoitellaan selästä silittämällä ja juttelemalla ym, ei hyssytellä ettei lapsi nukahda syliin (max 3min), heti kun huuto loppuu laitetaan alas ja irroitetaan ote. lapsihan alkaa huutaa heti uudestaan ja nostetaan se vain uudelleen syliin ja rauhoitellaan. tätä toistin ekana iltana n.100 kertaa, mut se oli yllättävän kevyt homma. lopulta lapsi malttaa nukahtaa itse. sen jälkeen ei tarvinnutkaan kun n.10 nostoa seuraavana iltana. heti ensimmäisenä yönä nukkui 9h putkeen! päiväunia ym piti sitten vähän hioa päivärutiinien ym avulla, mut siinä kirjassa oli hyviä vinkkejä siihenkin (joita vähän muokkasin meille sopivammaksi). mut idea tuossa koulussa on siis se et lapsi opetetaan nukahtamaan itsekseen, niin se ei yöllä ala huutamaan et "tule nukuttamaan minut uudestaan". yli 6kk ikäinen vauva ei yleensä tarvi yömaitoa. mut moni vauva herää yöllä eikä saa itse unta tai sitten huutaa "elävää tuttia" kaveriksi. tuo unikoulu opettaa vauvan rauhoittumaan, jotta hän malttaa itse nukahtaa. vauva oppii äkkiä siihen, että kyllä se vanhempi sieltä tulee, jos minulle tulee oikea hätä. protestointihuuto ja hätähuuto muuten kannattaa oppia erottamaan toisistaan.. protestointiin ei kannata heti rynnätä, koska vauva usein nukahtaakin ihan itsekseen, kun antaa sille vain aikaa hakea unta. mut alussa kannatta mennä nostelemaan vauvaa aina kun itku kuuluu.. tulikohan tarpeeks epäselvästi.. :D tässä oli siis hieman jotain tietoa tuosta unikoulusta. toimii kyl hyvin! =)
 
tuota unikoulua voi käyttää esim jos haluaa et vauva alkaa nukkuun yöt putkeen, tissistä/pullosta/tutista vierottamiseen ym. tai jos haluaa et vauvaa ei tarvi nukuttaa tissille tai syliin, niin ku meillä sillon 4kk iässä. se oli hikistä... ja päivisin meillä nukahti vain vaunuihin, mut nyt nukkuu kaikki unet sisällä omassa sängyssä. tuo kyl toimii tosi moneen ongelmaan. =)
 
kaie
Kerros vielä, palezzu, kun en millään jaksa hakea kirjaa mistään:

toimiiko tuo myös siis silloin kun haluaa saada yöheräämiset pois? Meillä nimittäin iltanukahtaminen on täysin ongelmatonta, mutta ongelma on yöheräämiset. Tyttö ei suinkaan aina ala itkeä, vaan jokeltaa ja kiekuu ja on hereillä. Lopulta sitten alkaa parkua kyllä jos kukaan ei tule seurustelemaan. Silloin ilmeisesti vois juuri tuota nostelua kokeilla, sillä meilläkään ei mikäään silittely auta (kokeilin viime yönä 1,5 tuntia..).

Toisinaan tyttö herää itkien, mutta rauhoittuu heti kun saa tutin suuhun. Pitäisikö tuon teorian mukaan siis mielummin nostaa lapsi silloin syliin ja rauhoittaa (jolloin se varmasti herää kunnolla) kuin työntää tutti suuhun (jolloin luultavasti pysyy melkein unessa)? Tuo tutin tilaaminen monesti yössä on nimittäin myös aika väsyttävää, vaikka lapsi heti uudelleen nukahtaisikin.

Kiitos vielä vastauksista!!
 
Tuo unikoulu on oikein hyvä, jos haluaa yöheräämiset pois. Yleensä kun lapsi oppii itse nukahtamaan, niin yöheräämiset jää pois, sillä usein heräilyhän johtuu siitä, että lapsi herää eikä osaa/malta/uskalla nukahtaa itse. Tuohon unikouluun on aika tarkat ohjeet siinä kirjassa,mut voithan toki koittaa näillä minunkin tiivistetyillä ohjeilla. =) ja vauvoja on eri tempperamenttisia, niin niitä ohjeita pitää usein hieman soveltaa itselle sopivaksi. Minkä ikäinen teidän vauveli on? Jos haluat vieroittaa tutista, niin sehän käy siinä samalla. Ihan kivahan se on, jos tutti rauhoittaa, mut se voi tosiaan muuttua aika rankaksi, jos tunnin välein saa yöllä laittaa tutin takaisin suuhun. Meillä ei koskaan ole tutti kelvannut ja enää en viitsi siihen opettaa (vauva kohta 8kk). Tuossakin unikoulussa lähdetään siitä, et lasta koitetaan rauhoittaa ensin silittelemällä ja jos mikään muu ei auta, niin sit otetaan syliin. Vauva ei välttämättä herää siihen, jos sen ottaa olkapäätä vasten. Mut jos herää, niin sen pitäisi kyl nukahtaa takaisin aika nopeaa. Meillä poika ei millään tahtoisi herätä yöllä kesken unien (jos esim vaipan vaihtaa, niin kova huuto ja heti nukahtaa takas, kun sänkyyn pääsee). Mut voihan sitä tuttiakin käyttää, jos se toimii. Kirjassa vain suositellaan jättämään tutti melko aikaisessa vaiheessa pois. Mut siihenkään ei varmaan ole mitään tiettyä sääntöä. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. =) 6-7kk iässä se tutin vieroitus käy ilmeisesti helpommin kuin sitten 1-2v iässä... (?) Ainakin tuo nukahtamaan opettaminen sujuu helpommin, kun lapsi ei ole vielä kovin kookas, sänky on yläasennossa eikä lapsi osaa kävellä ym.
Meilläki poika heräs joskus jokelteleen yöllä, mut tein niin, et menin hätiin vasta kun alkoi kuulua hätäitkua. Usein vauva nukahtaa takas uudestaan. Ja vaikka se hieman huuteleekin, niin se ei haittaa. Mut jos itku yltyy hätäiseksi, niin toki pitää mennä apuun. Meillä vauva nukkuu eri huoneessa, niin en nykysin kuule kaikkia ähinöitä. En saanut aiemmin nukuttua, kun vauva jumppaili ja tuhisi yöllä. Nykyisin vauva ei tarvi mua yöllä, kun nukkuu yöt putkeen, niin oma huone on tosi hyvä juttu. Poika siirtyi n. 6kk iässä omaan huoneeseen. Meillä mies nousi parina yönä rauhoittelemaan vauvaa, niin jäi viimeinenkin yösyöttö pois. Ja mies malttoi kuunnella sitä itkua yöllä pari minuuttia ennen kuin meni hätiin. Itse nukuin eri huoneessa korvatulpat päässä. Usein lapsi oli kuulemma nukahtanut itse takas. Mut alussa kannattaa ehkä mennä hätiin ja kokeilla vaikka tuota nostelua. Siihen voi eka kerralla mennä 30min-1h.. mut seuraavana päivänä pitäs olla jo paljo helpompaa. Sitten kun vauva oppii rauhoittumaan ja uskoo, et kyllä se vanhempi tulee, jos oikea hätä tulee, niin sitten voi antaa sen hieman huudella. Riipuu vauvasta ja siitä kuuluisasta tempperamentista. :D Mut se hätähuuto ja protestihuuto pitää oppia erottamaan, ettei vauva paniikissa itkeskele. Sen kyl oppii aika nopeaa erottamaan. =) Jotku ei protestoi ollenkaan, mut usein yli 6kk ikäinen osaa jo selkeästi kiukutella. ;) Joillakin on vain sitten semmoinen tyyli, et ne huutelee isolla äänellä ennen kuin nukahtaa. Toiset taas laulaa unilaulua. Meidän yliaktiivinen vauveli ei meinannut antaa periksi, mut nykysin jää sänkyyn onnessaan ja nukahtaa itse. ;) Ensimmäisen kuukauden aikana huuteli aika paljon ennen kuin nukahti. Mut sekin on jäänyt pois. paitsi nyt on vissiin joku hampaidentyöstämis kausi, kun päiväunille ei tahdo rauhoittua... mut näitähän tulee..
päivärutiinit auttaa sitten päiväunien kanssa suuresti. meillä lapsi nukkuu kaikki unet sisällä omassa sängyssä, kun ei oikein mahdu enää rattaisiin. mut nukahtaa toki niihinkin, jos vaikka kaupungilla käväsee ym. 1-2vkoa tuossa unikoulussa suunnilleen meni. mut se voi vaihdella tosi paljon. Toivottavasti näistä neuvoista on jotain apua. =)
 
Mites sitten paikkarit - meilla onnaa paikkaritkin vain ja ainoastaan vaunhuihin - mita se kirja sanoi niista paivarutiineista? Samalla laillako nostellaan? Yopparia tuskin vaihdetaan, mutta vahennetaanko vain vaatetta vai mita rituaaleja tahan kuuluu?
Ajatelin vaan etta kesa tuo mukanaan varnaan niin kuumat ilmat etta on alettava opettelemaan sisalla nukuttamista paikareillekin.

Kiitos jo etukateen! :)
 
Meillä nukkuu nyt 7-kuinen läpi yön unikoulun tuloksena, heräili ennen tunnin välein. Nukahtaa iloisesti itse omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen - ennen otin lopulta melkein joka yö viereen nukkumaan kun en jaksanut enää heräillä.

Mä oon palezzun kanssa aika samoilla linjoilla. Meillä oli sellainen sovellettu oma unikoulu johon oli otettu vinkkejä vähän joka paikasta. Vaunuihin nukutettiin lapsi kuuden yön ajan - siirrettiin vaunut omaan huoneeseen neljän yön jälkeen - ja kolme ekaa oli ihan kauheita. Vedeltiin aina kunnes nukahti, ja hyssytettiin. Vetelyä kesti yhteensä tuntikausia joka yö. Vähitellen vähennettiin vetämistä ja lisättiin hyssytystä. Ei päästy ihan ilman kyyneleitä kukaan, mutta mitään hysteeristä itkua ei meillä ollut, eikä vauva "nukahtanut itkuunsa" vaan rauhoittui aina itse ennen kuin lopulta nukahti.

Alkuperäinen kirjoittaja palezzu:
Jos haluat vieroittaa tutista, niin sehän käy siinä samalla. Ihan kivahan se on, jos tutti rauhoittaa, mut se voi tosiaan muuttua aika rankaksi, jos tunnin välein saa yöllä laittaa tutin takaisin suuhun. Meillä ei koskaan ole tutti kelvannut ja enää en viitsi siihen opettaa (vauva kohta 8kk).
Joo sama juttu täällä

Tuossakin unikoulussa lähdetään siitä, et lasta koitetaan rauhoittaa ensin silittelemällä ja jos mikään muu ei auta, niin sit otetaan syliin. Vauva ei välttämättä herää siihen, jos sen ottaa olkapäätä vasten. Mut jos herää, niin sen pitäisi kyl nukahtaa takaisin aika nopeaa. Meillä poika ei millään tahtoisi herätä yöllä kesken unien (jos esim vaipan vaihtaa, niin kova huuto ja heti nukahtaa takas, kun sänkyyn pääsee).
Meillä oli periaate että sängystä tai vaunuista ei nosteta ylös. Lisäksi se yleensä herättää meidän vauvan perusteellisesti. Vauva huutaa yllättävän usein ihan unissaan, ja silloin pitäis varoa sitä herättämästä. Siitä se varsinainen huuto alkaakin, ainakin meillä!

Ainakin tuo nukahtamaan opettaminen sujuu helpommin, kun lapsi ei ole vielä kovin kookas, sänky on yläasennossa eikä lapsi osaa kävellä ym.
Joo. Samaa mieltä. Meillä on pyritty nukahtamaan itse jo nelikuisesta joten se ei ollut ongema. Yöheräilyä se ei kyllä parantanut...

Meilläki poika heräs joskus jokelteleen yöllä, mut tein niin, et menin hätiin vasta kun alkoi kuulua hätäitkua. Usein vauva nukahtaa takas uudestaan. Ja vaikka se hieman huuteleekin, niin se ei haittaa. Mut jos itku yltyy hätäiseksi, niin toki pitää mennä apuun. Meillä vauva nukkuu eri huoneessa, niin en nykysin kuule kaikkia ähinöitä. En saanut aiemmin nukuttua, kun vauva jumppaili ja tuhisi yöllä. Nykyisin vauva ei tarvi mua yöllä, kun nukkuu yöt putkeen, niin oma huone on tosi hyvä juttu. Poika siirtyi n. 6kk iässä omaan huoneeseen.
Meilläkin on just näin! Sen kyllä kuulee kun on hätäitkua, silloin sitä itekin oikein pomppaa ylös sängystä. Mutta esim. viime yönä kahden maissa kuului aika pitkäänkin sellaista "öh öh öh öh - väy väy väyy...." -itkua, jossa oli lähinnä sellaista pitkästymistä ja ikävää ja epämukavuutta, ei mitään paniikkia tai painajaisia. Liekö vauva ollut hereilläkään. Sitä kesti muutaman minuutin välein aika pitkään - ehkä jopa puoli tuntia, mikä oli aika tavatonta, mutta en halunnut mennä huoneeseen koska vauva olisi herännyt ja alkanut tosissaan parkua. Lopulta kuitenkin menin kun vauva ei juuri sillä hetkellä itkenyt, laitoin peiton paremmin ja annoin suukon. Sitten kuului vielä yksi pikku parahdus ja vauva nukahti.

Monena yönä saattaa kuulua tuollainen yksittäinen lyhyt itku, ei siis noin pitkään kestävä, vaan ihan pari minuuttia. Sitten vauva rauhoittuu taas.

Vielä yksi vinkki: älä ota lasta heti aamulla rinnalle vaan vaihda ensin vaippa tai mikä parempi (toimi meillä mainiosti!) keitä ensin aamupuuro.
 
Kiva kuulla, et muillakin on unikoulut tehonneet. =) Se on kyl ihana tunne, kun vauva alkaa nukkumaan!
Itun emo: joo, se nostelu tehdään joka unille. Vähitellen voi sit siirtyä siihen tassutteluun. Ja muistaa tosiaan kuunnella sitä itkun laatua, ettei vauva opi pomottamaan vanhempaa, kun haluaa aina "nostelukyytiä". :D Nostelun idea on vain opettaa lapsi rauhoittumaan ja nukkumaan. Meillä sen pystyi jättämään parissa viikossa kokonaan pois. Mulla on päivisin "rituaaleina" laittaa vauva unipussiin ja laulaa oma kehtolaulu. Uniriepu ja unilelu pitää olla myös mukana. Ihan alkuun kannattaa vauvaa rauhoitella 5-10min pimeässä huoneessa (nukkumahuone) ja poistaa kaikki värikäs virike, et lapsi alkaa rauhoittua unille. Vauva voi istua sylissä, mut liikaa ei saa paijata. Jos vauvalla on parit housut jalassa, niin päällimmäisethän voi poistaa.
Sit kun vauva on oppinut nukkumaan itsekseen, niin kaikesta voi vähän poiketa. Meillä vauva on ollut viikon kovassa flunssassa ja on nukkunut vaunuissa joka unet istualtaan. Mut sinnekin kyl nukahtaa illalla itsekseen.. Jospa sitä ens viikolla pääsis jo omaan sänkyyn. On niin hauska katsoa meidän poikaa, kun se on iltaisin aivan onnessaan kun pääsee omaan sänkyyn riepunsa kanssa. :D
Huomasin myös saman, kuin Maaria -76. Ihan ensimmäiseksi aamulla ei kannata antaa rintaa, et lapsi oppii yhdistämään rinnan vain ruokailuun eikä osaksi nukkumapuuhia. Annoin rintaa aina vain ruokailun jälkeen, kun kiinteitä kuunnolla alettiin antamaan. Tosin 7kk iässä aloin antamaan rintaa ennen ruokailua, koska ruoan jälkeen poika ei sitä enää huolinut..
Tuo "väy väy väy" muuten kuvaa hyvin semmoista "kiukkuitkua" tai jotain muuta vauvan ölinää. ;) Meilläkin sitä alussa saattoi kuulua helposti 20minuuttiakin. Sitten se väheni 5minuuttiin ja nykyisin päikkäreillä saattaa pari minuuttia ölinää joskus kuulua.
 

Yhteistyössä