Toimitus kysyy lasten lempiruoista

Hei!
Olen tekemässä Kaksplussaan juttua lasten lempiruoista. Haluaisin vanhempien kokemuksia.

1) Mitä ruokaa lapsesi voisi syödä vaikka joka päivä, jos saisi itse päättää?
2) Pitääkö lapsesi jostakin oudosta makuyhdistelmästä?
3) Haluaako lapsesi syödä jotakin sellaista, jota et itse voisi kuvitellakaan syöväsi?

Voit vastata suoraan tähän viestiketjuun.
Kiitos jo etukäteen!

Terveisin
Oili Urmas
toimittaja Kaksplus
 
4 vuotias vastaa kun kysyy lempiruokaa niin kana ja riisi. sitä söisi vaikka joka päivä. noista oudoista makuyhdistelmistä on pinaattiletut ketsupilla. Ite en voi sietää pinaattilettuja joten 3 kysymykseen vastasin samalla.
 
Meillä pojat reilu 3 v. ja reilu 1,5 v.

Molempien lemppari on perunamuussi ja nakit.
Tästäkin nakit on se juttu, niitä vois vetää koska ja miten vaan.

Outoa makuyhdistelmää ei sinänsä ole, paitsi että ketsupilla saa kaiken ruoan alas. On siis ruokia joihin en voisi kuvitellakaan että ketsuppi parantaisi makua, niin johan näillä se käykin. Pinaattiletut ja ketsuppi. :)

Mä olen kaikkiruokainen joten niin on pojatkin. Ei siis oikeastaan ole sellaista mitä mä en söisi ja pojat söisi. Tosin on sellaisia mitä en voisi tuon ikäisten syövän niin ne syövät aivan innolla, esim. graavikala ja oliivit.
 
"heh"
Esikoisen lemppariruokaa on maksalaatikko. Ehkä oudoksi makuyhdistelmäksi se muuttuu kun lisätään mansikkahilloa jota joskus kokeiltiin kun puolukkahillo oli loppu ja hyvin maistui. Samainen maksalaatikko on ruoka jota itse en syö kuin pakon edessä.
 
1) 2-vuotias tyttö rakastaa kanaa eri muodoissa. Samoin banaania ja keitettyjä kananmunia.

2) Vielä ei ole tullut vastaan yhdenkään lapsen kohdalla mitään todella outoja yhdistelmää.

3) Mysliä nuo syö kaikki, yök!
 
1) Meillä 8v poika rakstaa kalapuikkoja ja muusia, 6v poika rakastaa kalakeittoa ja 5v poika rakastaa lihapullia ja muusia
2 ja 3) näihin sopii sama vastaus eli meidän kuopus (eli 5v poika) rakastaa sellaista mössöä mihin tulee 1 osa kermaviilikastiketta (eli kermaviiliä, tilliä ja sitruunapippuria), 1 osa ketsuppia ja 1 osa perunamuusia, siis kaikkia yhtäpaljon ja sitten sotketaan kaikki sellaiseksi vaaleanpunaiseksi mönjäksi ja nautitaan...
 
1) Mitä ruokaa lapsesi voisi syödä vaikka joka päivä, jos saisi itse päättää?
2) Pitääkö lapsesi jostakin oudosta makuyhdistelmästä?
3) Haluaako lapsesi syödä jotakin sellaista, jota et itse voisi kuvitellakaan syöväsi?

Meidän 2-vuotias söisi porsaan ulkofilepihvejä ja munakasta pelkästään jos hän päättäisi. (Ja raakaa makaronia sekä purkkaa) Porkkana ym kasvikset menisi raakana/kylmänä mutta ei kypsennettynä, sama pätee sitten myös lihapulliin ja makkaraan/nakkeihin.
Mitään outoja makuyhdistelmiä ei taida olla, onneksi tyttö syö sellaisiakin mitä minä en sitten nirsouteni takia söisi, kuten katkarapuja.
1-vuotiaalla ei vielä ole vakiintunut mitään lempparia tai inhokkia. Välillä joku menee ja välillä taas ei. Viilikset on kyllä aika herkkua hänelle.
 
"Mimmu"
Melkein kolmevuotias tyttäremme söisi mieluiten raakaa sipulia. Käytämme kyllä aika paljon sipulia ruoanlaitossa ja se oli myös yksi ensimmäisistä mauista mitä hän vauvana sai maistaa (keitettynä kuitenkin). Nykyään tyttö on kärppänä leikkuulaudan vieressä odottamassa, kun joku aloittaa ruoanlaiton. Häntä ei edes haittaa, jos sipuli on jo todella kitkerää, vaan syö ilmekään värähtämättä, vaikka aikuiset irvistelevät. Ylipäätään raa'at kasvikset ovat hänen mieleensä.
 
"mä"
1) Mitä ruokaa lapsesi voisi syödä vaikka joka päivä, jos saisi itse päättää? - tonnikalaa ja katkarapuja, erikseen tietenkin
2) Pitääkö lapsesi jostakin oudosta makuyhdistelmästä? - ei, ihan peruskatkarapuja :)
3) Haluaako lapsesi syödä jotakin sellaista, jota et itse voisi kuvitellakaan syöväsi? - katkarapuja :)
 
1) Mitä ruokaa lapsesi voisi syödä vaikka joka päivä, jos saisi itse päättää?
- Pizzaa :whistle: Mutta siis yleisesti ottaen, lapset syö ihan mitä vaan. Todella harvoin jättävät mitään syömättä.

2) Pitääkö lapsesi jostakin oudosta makuyhdistelmästä?
- Ei sen oudommasta kuin äitinsäkään, maksalaatikkoa ketsupilla ja sinapilla meillä syödään mm.
Laittaisi chilikastiketta joka paikkaan jos saisi päättää...

3) Haluaako lapsesi syödä jotakin sellaista, jota et itse voisi kuvitellakaan syöväsi?
- Ei. 1- ja 2-vuotiaat eivät vielä oikein osaa edes vaatia mitään erityistä.
 
"vieras"
1) Mitä ruokaa lapsesi voisi syödä vaikka joka päivä, jos saisi itse päättää?
2) Pitääkö lapsesi jostakin oudosta makuyhdistelmästä?
3) Haluaako lapsesi syödä jotakin sellaista, jota et itse voisi kuvitellakaan syöväsi?

1) 8v. ja 3v. söis makaronilaatikkoa kera ketsupin. 5v. mannapuuroa ja mansikkasoppaa tai makaronivelliä.
2) Kaikki lapset tykkää kaupan pinaatti- ja porkkanaletuista ja niiden kanssa pitää olla mansikkahilloa.
3) 8v. tykkää graavilohesta ja se ei minulle uppoa. (Ei kyllä maistu ne pinaatti- ja porkkanaletutkaan.)
 
Meillä lapset rakastavat paistamiani vohveleita. Toisaalta tietävät että äiti syöttää niiden joukossa todennäköisesti jotain yllättävää, mutta koska se on vohvelimuodossa, ei haittaa! :D
(Kaurapuuronloput, mannapuuronloput, porkkana raasteena tai vaikkapa porkkanalaatikkona, imelletyn perunalaatikonloput tms.)

Samaten omituisin yhdistelmä on mielestäni pinaattiletut mansikkahillolla- siis eihän niitä niin VOI syödä.....
 
3v. tyttöni söisi hernekeittoa vaikka joka päivä. Vaikka keitto olisi ehtinyt jäähtyä kylmäksi, hän ei anna ottaa sitä lämmitettäväksi vaan syö sen kylmänä :)
8v. poikani syö maksalaatikkoa mansikkahillolla.
Olen itse kasvissyöjä ja silloin tällöin 3v. neiti tarjoaa minulle jotain omaa liharuokaansa, kieltäydyn kohteliaasti.
 
"Mammutti"
1) Mitä ruokaa lapsesi voisi syödä vaikka joka päivä, jos saisi itse päättää?
- Jauhelihakeittoa, jauhelihakeittoa ja jauhelihakeittoa.....
2) Pitääkö lapsesi jostakin oudosta makuyhdistelmästä?
- Poika haluaa ketsuppia ihan joka ruokaan.
3) Haluaako lapsesi syödä jotakin sellaista, jota et itse voisi kuvitellakaan syöväsi?
- No ite en ihan äkkiä laittaisi ketsuppia keittoihin...
 
v
- jauhelihaperunasose laatikkoa (kotitekoinen)
- mandariinilohkoilla päällystetty ruisleipä
- maksapihvit ja kaalikääryleet. (näitä tyttö pyytää tosi usein, teenkin toisinaan mutten itse kykene niitä syömään)
 
Poika 1v 7kk on koko ikänsä ollut kaikkiruokainen. Johtuneeko siitä että vellit ja purkkiruuat aloitettiin todella aikaisin (kielletyssä iässä)

1) Mitä ruokaa lapsesi voisi syödä vaikka joka päivä, jos saisi itse päättää?
- leipää ja banaania (eivätkä kummatkaan taida olla ruokaa). Mitä maustetumpaa ruokaa sen parempaa ja kana kelpaa kaikissa muodoissa. Mutta EI niin herkkua on spagetti ja jauhelihakastike joka yleensä taas kelpaa lapselle kuin lapselle, mutta meillä sitä ei niin kovalla halulla syödä.

2) Pitääkö lapsesi jostakin oudosta makuyhdistelmästä?
- outoa mielestäni on lähinnä se että pojalle kelpaa lähes kaikki mitä tarjotaan (ja kaikkea haluaa itse maistaa).

3) Haluaako lapsesi syödä jotakin sellaista, jota et itse voisi kuvitellakaan syöväsi?
- kesällä reilun vuoden ikäisenä pyysi ja sai sipulisilliä (YÖK) ja nyt herkuttelee iskän kanssa aladobilla jos vaan kaapista löytyy (huhhuh).
 
pikkupiikkis harmaana
1) Mitä ruokaa lapsesi voisi syödä vaikka joka päivä, jos saisi itse päättää?
- puuroa :)

-makaroonilaatikko on virallinen lempiruoka + pitää paljon seuraavista: munakas + grillattu liha + uuniperuna + ranskalaiset mutta söiskö noitakaan joka päivä? Puuroa syö päivittäin, ranskalaisista tuskin kieltäytyy nyt, silloin kuin saa sitä, mutta jos joka päivä niin ehkä alkaisi tökkiä.

2) Pitääkö lapsesi jostakin oudosta makuyhdistelmästä?
- en osaa sanoa... syö sipulia ja valkosipulia raakana, mutta onko se niin outoa? Eikä se ole ainakaan makuyhdistelmä. Ei tuu mieleen mitään mansikkahillo hernekeitossa-juttua. Itse syön sinappia ruisleivän päällä ja hilloakin joskus :). Ja pipareiden kanssa aurajuustoa (klassikko).

Erikoisempaa ehkä se että lapsi inhoaa hilloa myös leivonnaisissa/jugurttia/rahkaa/kiisseliä ja myös suklaakiisseliä)/kaakaota vaikka tykkää suklaasta.

3) Haluaako lapsesi syödä jotakin sellaista, jota et itse voisi kuvitellakaan syöväsi?
- raakaa sipulia ja valkosipulia leikkuulaudalta (mulla ei kestä maha niitä), on syönyt niitä niin kauan kun on ylipäätään syönyt tavallista ruokaa, nyt hän on 5.
 

Yhteistyössä