Toimittaja peruskoulupohjalla

Suurin osa toimittajista on ihmisiä, joilla ei ole yliopistotutkintoa viestinnästä tai tiedotusopista - tosin monilla on niitä sivuaineena vähintään. Hyvin monet ovat lukeneet historiaa, hallintotiedettä, valtio-oppia, suomen kieltä tms. pääaineena viestinnän sijaan.

Valtava ongelma on se, että ammattikorkeista sun muista valmistuu valtavat määrät viestintäalan nuoria suoraan kortistoon. Ihmiset yrittävät sitten päästä työn syrjään kiinni ties millä kommervenkillä jopa ilmaisena työvoimana! Nythän viestinnän opetusta aletaan vihdoin karsia alemman tason oppilaitoksista, onneksi.

Olen tutustunut toimittajiin tosi monissa isoissa konserneissa kuten Almassa ja Sanomissa ja fakta on se, että yliopistotutkinnon suorittaneet ovat ylivoimaisesti etusijalla, kun toimittajia valitaan. Ammattikorkeasta valmistuneella täytyy olla huomattavasti parempi työkokemus tai -taito, jotta ohittaa tarjolla olevat yliopistotutkinnon omaavat ihmiset - etenkin arvostetuissa medioissa.

On rikkaus, että vielä on lehtiä, jotka sinnittelevät suurten konsernien ulkopuolella. Peruskoulupohjalla on kannattavissa paikallislehdissä vakitöissä päätoimittajiakin :)

Suurin osa toimittajista on ihmisiä, joilla ei ole yliopistotutkintoa viestinnästä tai tiedotusopista - tosin monilla on niitä sivuaineena vähintään. Hyvin monet ovat lukeneet historiaa, hallintotiedettä, valtio-oppia, suomen kieltä tms. pääaineena viestinnän sijaan.

Valtava ongelma on se, että ammattikorkeista sun muista valmistuu valtavat määrät viestintäalan nuoria suoraan kortistoon. Ihmiset yrittävät sitten päästä työn syrjään kiinni ties millä kommervenkillä jopa ilmaisena työvoimana! Nythän viestinnän opetusta aletaan vihdoin karsia alemman tason oppilaitoksista, onneksi.

Olen tutustunut toimittajiin tosi monissa isoissa konserneissa kuten Almassa ja Sanomissa ja fakta on se, että yliopistotutkinnon suorittaneet ovat ylivoimaisesti etusijalla, kun toimittajia valitaan. Ammattikorkeasta valmistuneella täytyy olla huomattavasti parempi työkokemus tai -taito, jotta ohittaa tarjolla olevat yliopistotutkinnon omaavat ihmiset - etenkin arvostetuissa medioissa.

Medianomeja arvostetaan koko ajan yhä enemmän. Työnantajat ovat huomanneet, miten hyvin koulutettua porukkaa tietyistä ammattikorkeista valmistuu. Ja hyville osaajille on kyllä töitä, vaikka ala onkin kilpailtu.

Nykyaikana on äärettömän vähän toimittajia vakitöissä, joilla ei olisi yliopistotutkintoa. Joissakin todella pikkuisissa lehdissä voi olla satunnaisesti toimittajia ilman jotakin yliopistollista koulutusta, mutta sielläkin se on harvinaista. Uusia toimittajia rekrytoidaan hyvin vähän ilman yliopistopohjaa.

Erikoinen väite, joka ei kyllä lainkaan pidä paikkaansa.

Ok. Ilmeisesti eri meillä käsitys mm. arvostetuista medioista.
Mutta se kyllä ihan totta että medianomeja on työttöminä melkein 10 % vastavalmistuneista mikä kieltämättä kovin paljon.
:)

Ihmiset joita itse tunnen, ovat töissä mm. Keskisuomalaisessa, Aamulehdessä, Helsingin Sanomissa ja Yleisradiolla. Tiedän kymmeniä toimittajia, ja joukossa taitaa olla ehkä yksi tai kaksi, jotka ovat suorittaneet vain amk-tutkinnon. Vanhemman polven toimittajissa on niitä, joilla on gradu jäänyt tekemättä ja siten loppututkinto saamatta, mutta yliopistossa hekin ovat opiskelleet.

En tiedä mikä medianomien työttömyysprosentti nyt on, mutta sen tiedän, että heistä huomattava osa työllistyy muutoin kuin toimittajana. Jos työttömyysprosentti on oikeasti 10, niin se selittyy lähinnä alanvaihdolla opintojen jälkeen.

[QUOTE="minttu";25028863]Erikoinen väite, joka ei kyllä lainkaan pidä paikkaansa.[/QUOTE]

Olen itse toimittaja, jolla on maisterintutkinto. Työpaikalleni on palkattu vakitöihin muutaman viime vuoden aikana useita ammattikorkeakoulun suorittaneita, yksi yliopisto-opiskelija vuosien työkokemuksella ja pari maisteria. Mutta pelkältä peruskoulu- tai lukiopohjalta ilman muita opintoja ei ketään.

[QUOTE="vieras";25028924]Olen itse toimittaja, jolla on maisterintutkinto. Työpaikalleni on palkattu vakitöihin muutaman viime vuoden aikana useita ammattikorkeakoulun suorittaneita, yksi yliopisto-opiskelija vuosien työkokemuksella ja pari maisteria. Mutta pelkältä peruskoulu- tai lukiopohjalta ilman muita opintoja ei ketään.[/QUOTE]

Minäkin toimittajana tiedän medianomeja, jotka ovat saaneet töitä suurimmista medioista. Väite, että medianomeja olisi "vain satunnaisesti jossain todella pikkuisissa lehdissä", on hieman huvittava.

Ihmiset joita itse tunnen, ovat töissä mm. Keskisuomalaisessa, Aamulehdessä, Helsingin Sanomissa ja Yleisradiolla. Tiedän kymmeniä toimittajia, ja joukossa taitaa olla ehkä yksi tai kaksi, jotka ovat suorittaneet vain amk-tutkinnon. Vanhemman polven toimittajissa on niitä, joilla on gradu jäänyt tekemättä ja siten loppututkinto saamatta, mutta yliopistossa hekin ovat opiskelleet.

En tiedä mikä medianomien työttömyysprosentti nyt on, mutta sen tiedän, että heistä huomattava osa työllistyy muutoin kuin toimittajana. Jos työttömyysprosentti on oikeasti 10, niin se selittyy lähinnä alanvaihdolla opintojen jälkeen.

Mielenkiintoinen otanta.
Itse tunnen samoista lehdistä + pienemmistäkin lehdistä paljon medianomeja ja toisaalta en tunne yhtään medianomia joka olisi mennyt muualle kuin alansa töihin.

Sen sijaan meiltä yliopistolta kyllä lähdetään viestintätieteiden maisterin papereilla muualle(kin) kuin toimituksiin, mikä sinänsä ihan hyvä, koska nykyisellään yliopiston viestintätieteiden koulutus ei kovin hyvin valmista toimitustöihin.

Mielenkiintoinen otanta.
Itse tunnen samoista lehdistä + pienemmistäkin lehdistä paljon medianomeja ja toisaalta en tunne yhtään medianomia joka olisi mennyt muualle kuin alansa töihin.

Sen sijaan meiltä yliopistolta kyllä lähdetään viestintätieteiden maisterin papereilla muualle(kin) kuin toimituksiin, mikä sinänsä ihan hyvä, koska nykyisellään yliopiston viestintätieteiden koulutus ei kovin hyvin valmista toimitustöihin.

Niin, paitsi että Vaasassa (ja juuri niitä veistintätieteitä) opiskellaan hyvin eri tavalla ja painotuksin kuin suoremmin journalistisissa Tampereen tiedotusopissa ja Jyväskylän jornalistiikassa.

Näähän on ne vanhat opinahjot, joista edelleen tulee joidenkin mielestä "ne oikeat toimittajat".

Mummeliisa, ainakin oman kokemukseni mukaan yliopistolla tiedotusoppilaiset on aika käytännönläheisen koulutuksen käyneet, samoin ilmeisesti jyväskyläläiset. Niiden opintolinjojen on tarkoitus kouluttaa toimittajia, esim. Helsingin yliopiston viestinnän laitoksen taas ei ole tarkoituskaan kouluttaa toimittajia (vaikka kyllähän niitäkin sieltä tulee). On siis olemassa yliopistotasoista toimittajakoulutusta, viestinnän opetusta ja viestinnän teorian opetusta (tätä vissiin Turussa ainakin).

Kaivoin tällaset numerot esiin: Sen mukaan vuonna 2009 on amk-medianomin tutkinnon suorittaneista työttömiä 13,9 prossaa. Vuotta aiemmin työttömiä 10 prossaa. Mielenkiintoista on se, että "huonoimmasta" koulusta valmistuneilla työttömyysprossa on 26,8 ja "parhaimmasta" 4,3. Eli riippuu koulusta, mitkä mahikset päästä työelämään. No nythän noita aloituspaikkoja ollaan vähentämässä.

Sanoisin, että toimittajan työ on kuitenkin sellainen, jossa papereita enemmän merkkaa se, millaisia juttuja kirjoittaa. Kyllä vieläkin voi päästä toimittajan hommiin tarjoamalla vaan tosi hyvää juttua. Ainakin freelancerina voi päästä työn alkuun, jos on jotenkin luontainen vainu tähän hommaa. Varmasti riippuu siitä, haluaako olla Hesarin politiikantoimittaja vai Anna-lehden muotitoimittaja vai mikä. Mä itse olen valmistunut tiedotusopin laitokselta, mutta en varmasti olisi jotain intohimoista muotibloggaria parempi muotitoimittaja, koska en mä siitä maailmasta tiedä mitään. Mutta se hyöty tuosta yliopistosta on ollut, että on ensinäkin saanut harjoittelujärjestelmät kautta ne ekat 4 kuukautta työkokemusta, saanut perspektiiviä myös siitä teoriapuolesta ja saanut lukea ilmaiseksi tavattoman määrän yleissivistäviä kursseja.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Niin, paitsi että Vaasassa (ja juuri niitä veistintätieteitä) opiskellaan hyvin eri tavalla ja painotuksin kuin suoremmin journalistisissa Tampereen tiedotusopissa ja Jyväskylän jornalistiikassa.

Näähän on ne vanhat opinahjot, joista edelleen tulee joidenkin mielestä "ne oikeat toimittajat".

Joo ja ei.
Tampere on nykyisellään aika tiedepainottunut ja Vaasassa Giga-opinto-ohjelma.
Ja Tampere jätti juuri (2 v sitten?) yhden viestinnän professuurin kokonaan pois ...

Lopulta kuitenkin kierrytään takaisin siihen mistä Pikkukaupunkilainen ketjun aloitti eli eri ihmisillä eri määrä "toimituksellista" ja "kirjallista" lahjakkuutta. Hyvä koulutus hyvälle kirjoittajalle tekee hyvällä onnella loistavan toimittajan. Toisaalta loistava kirjoittaja voi olla lehdelle arvokkaampi kuin parhain paperein valmistunut viestintätieteiden maisteri.

*sahaa omaa oksaansa sellaisella vauhdilla että melkein hiki tulee*
:D

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
Joo ja ei.
Tampere on nykyisellään aika tiedepainottunut ja Vaasassa Giga-opinto-ohjelma.
Ja Tampere jätti juuri (2 v sitten?) yhden viestinnän professuurin kokonaan pois ...

Lopulta kuitenkin kierrytään takaisin siihen mistä Pikkukaupunkilainen ketjun aloitti eli eri ihmisillä eri määrä "toimituksellista" ja "kirjallista" lahjakkuutta. Hyvä koulutus hyvälle kirjoittajalle tekee hyvällä onnella loistavan toimittajan. Toisaalta loistava kirjoittaja voi olla lehdelle arvokkaampi kuin parhain paperein valmistunut viestintätieteiden maisteri.

*sahaa omaa oksaansa sellaisella vauhdilla että melkein hiki tulee*
:D

mutta mitä väliä sillä loppupeleissä on jos kerta lukijat äänestää lompsalla että mitä pitää kirjoittaa

Niin siis ei niistä mun mielestä tuu parhaat toimittajat!

Vaasa on vain noista kolmesta selkeästi "kauimpana" toimittamisen käytännöllisestä puolesta. (Olen opiskellut siellä, samoin Tampereella.)

Korkea koulutus tietyssä opinahjossa ei todellakaan takaa sen parempaa toimittajaa.

mutta mitä väliä sillä loppupeleissä on jos kerta lukijat äänestää lompsalla että mitä pitää kirjoittaa

Siihenhän se lopulta kääntyy kapitalistisessa yhetiskunnassa aina.
Vaatteiden ompelijatkin joutuvat ompelemaan sitä mitä ostajat haluavat.
Samoin huonekalujen tekijät tekemään sitä mitä ihmiset koteihinsa haluavat.
Ja... ja ... ja...

Aina välillä on toimituksellisia kokeiluja - kunnianhimoisia journalistisia yrityksiä.
Ikävä kyllä ne eivät koskaan elä kovin pitkään.
Sääli.

Niin siis ei niistä mun mielestä tuu parhaat toimittajat!

Vaasa on vain noista kolmesta selkeästi "kauimpana" toimittamisen käytännöllisestä puolesta. (Olen opiskellut siellä, samoin Tampereella.)

Korkea koulutus tietyssä opinahjossa ei todellakaan takaa sen parempaa toimittajaa.

Samaa mieltä.
Vaasasta Gigan puolelta tulee toimittajia.
Me muut sovellumme koulutuksemme puolesta (edellyttäen tietenkin ettei taustalla ole pitkää toimituskokemusta, jolloin tilanne luonnollisesi eri) paremmin muihin hommiin. Itsekin valinnut kurssit ja sivuaineet aivan muita töitä kuin käytännön toimitustöitä ajatellen.

Siihenhän se lopulta kääntyy kapitalistisessa yhetiskunnassa aina.
Vaatteiden ompelijatkin joutuvat ompelemaan sitä mitä ostajat haluavat.
Samoin huonekalujen tekijät tekemään sitä mitä ihmiset koteihinsa haluavat.
Ja... ja ... ja...

Aina välillä on toimituksellisia kokeiluja - kunnianhimoisia journalistisia yrityksiä.
Ikävä kyllä ne eivät koskaan elä kovin pitkään.
Sääli.

eli voidaanko sopia, että kauppiksen markkinointiosastolta valmistuu parhaat toimittajat?

meinaakko alkaa nyt kiusaamaan kauppislaisia, niitä on palstallakin heti runsaasti

En toki. He ovat hyviä/loistavia omalla alallaan.
Samoin kuin inssit omallaan. Ja hallintotieteellisen väki omallaan. Lääketieteellisen sakki omallaa. Kasvatustieteilijät ...
Jne.

Ja sitten on niitäkin, jotka hyviä monella alalla. Sellaisiakin on, vaikka nykyajan yhteiskunta taitaakin kannustaa pikemminkin erikoistumiseen kuin renessanssi-ihmisyyteen.

Ja toiset osaa kirjoittaa niitä luonnostaan, toiset eivät vaikka päälläsi seisot.

Olen opettanut asiaa, ja peruslehtijuttu tai uutinen, ja sen järkevällä aikataululla kirjoittaminen erottaa jyviä akanoista.

[QUOTE="minttu";25030883]Totta kai sillä on väliä. Hyvä, ammattitaidolla tehty juttu on hyvä, ammattitaidolla tehty juttu.[/QUOTE]

niin kai, kivasti kirjoitettu potaska on kieltämättä kivempi lukea kuin huonosti kirjoitettu potaska

Minun hyvä ystäväni on erittäin seurattu ja arvostettu toimittaja, joka on tehnyt toimittajan töitä jo yli 10 vuotta lukion papereilla. Hän lähti lukemaan muutama vuosi sitten media-alaa AMK:hon mutta ei nähnyt siitä mitään hyötyä. Opettajina toimivat ihmiset, jotka eivät olleet päivääkään tehneet alan hommia, ja hän tiesi asioista paljon enemmän kuin opettajat. Miksi sitten käydä kouluja jos oikeasti on ammattilainen ja on oppinut kaiken oleellisen käytännön työssä?

[QUOTE="pulu";25030947]Minun hyvä ystäväni on erittäin seurattu ja arvostettu toimittaja, joka on tehnyt toimittajan töitä jo yli 10 vuotta lukion papereilla. Hän lähti lukemaan muutama vuosi sitten media-alaa AMK:hon mutta ei nähnyt siitä mitään hyötyä. Opettajina toimivat ihmiset, jotka eivät olleet päivääkään tehneet alan hommia, ja hän tiesi asioista paljon enemmän kuin opettajat. Miksi sitten käydä kouluja jos oikeasti on ammattilainen ja on oppinut kaiken oleellisen käytännön työssä?[/QUOTE]

Jos töitä riittää ja ammattitaito on jo itse kartutettu, niin mitäpä sitä turhaan opiskelemaan enää. Tutkinto kyllä voisi helpottaa uralla etenemistä, mutta eiväthän kaikki edes havittele päätoimittajuutta.

Tuo on kyllä erikoista, että jossain amk:ssa opettajina ovat ihmiset, jotka eivät tunne alaa. Omassa amk:ssani opettajina toimivat entiset toimittajat.

Yhteistyössä