Toimistopäällikkö? Onko hyvä työ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jeko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jeko"

Vieras
Olen toimistopäällikkö, jonka alaisena on 8 toimistotyöntekijää taloushallinnosta ja asiakaspalvelusta. Palkka on noin 3300 euroa/kk ja työaika 36,25 tuntia viikossa. Olenko hyvässä asemassa teidän mielestä? Kuulun yhtiön johtoryhmään ja esimieheni on toimitusjohtaja, eli aika pieni on organisaatio, noin 50 työntekijää vain. Olenko alempi vai ylempi toimihenkilö?

Suojatyöpaikkojahan nuo ovat.

Ai jaa. Mulla on kyllä vastuu yhtiön taloushallinnosta ja asiakaspalvelusta, minkä lisäksi olen yhetyshenkilö kaikkien sopimuskumppanien kanssa sekä atk-pääkäyttäjä ja viestintävastaava. Aika paljon on työtä ja vastuuta ja päivät on tosi kiireisiä, mutta pidän työstä tosi paljon ja saan paljon luottamusta (eli paljon uusia töitä...). Haluaisin vaan tietää, miten muut näkee tällaisen työpaika. mutta tämähän tietysti oli yksi näkemys, kiitos siitä :D En kylläkään ole Kainuussa vaan helsingissä.

No palkkasi on mielestäni kuvailemaasi hommaan nähden huono... Tiedän ettei eri alojen hommia voi verrata, mutta olen valmistunut 3 v. sitten, ei alaisia ja palkka 300 € enemmän kuussa.

[QUOTE="Jeko";24996131]Ai jaa. Mulla on kyllä vastuu yhtiön taloushallinnosta ja asiakaspalvelusta, minkä lisäksi olen yhetyshenkilö kaikkien sopimuskumppanien kanssa sekä atk-pääkäyttäjä ja viestintävastaava. Aika paljon on työtä ja vastuuta ja päivät on tosi kiireisiä, mutta pidän työstä tosi paljon ja saan paljon luottamusta (eli paljon uusia töitä...). Haluaisin vaan tietää, miten muut näkee tällaisen työpaika. mutta tämähän tietysti oli yksi näkemys, kiitos siitä :D En kylläkään ole Kainuussa vaan helsingissä.[/QUOTE]

No pahoittelen, jos olin väärässä. Saanko kuitenkin kysäistä, onko miehelläsi mitään tekemistä työpaikkasi suhteen?

No pahoittelen, jos olin väärässä. Saanko kuitenkin kysäistä, onko miehelläsi mitään tekemistä työpaikkasi suhteen?

Hahahaaa, no ei ole yhtään :D!! Mun mies on ihan eri alan hommissa ja olen ollut tässä työssä jo enne muin tapasin mieheni. Mutta ei syytä pahoitella, luulen että monikin jakaa mielikuvasi tällä nimikkeellä olevasta työstä, siksi tulikin mieleeni kysyä. Kun itsekin mennessänimluulin että se olisi ihan simppeli homma jossa vaan nostetaan palkkaa, mutta on osoittautunut mukavan haasteelliseksi työksi.

[QUOTE="Jeko";24996091]Olen toimistopäällikkö, jonka alaisena on 8 toimistotyöntekijää taloushallinnosta ja asiakaspalvelusta. Palkka on noin 3300 euroa/kk ja työaika 36,25 tuntia viikossa. Olenko hyvässä asemassa teidän mielestä? Kuulun yhtiön johtoryhmään ja esimieheni on toimitusjohtaja, eli aika pieni on organisaatio, noin 50 työntekijää vain. Olenko alempi vai ylempi toimihenkilö?[/QUOTE]

Et tiedä oletko alempi vai ylempi toimihenkilö? Oletkos sinä missään töissä?

Häiritsee se, että olen itse vastuussa vähintään 7 lapsesta 7h39min päivässä (38h15miin viikossa) ja palkkani on 1930e/kk. Uskon, että minulla on suurempi vastuu kuin sinulla ja kiire vähintäänkin samaa luokkaa.

järkyttävän huono palkka. Toki tietty vastuu pienessä yrityksessä on erilainen kuin isossa yrityksessä. Vastaat siis yrityksen kaikesta taloushallinnostakin? Onko sinulla siis päätäntävaltaa vai noudatatko vain muiden ohjeita? Atk-pääkäyttäjän tehtävä ei ole vaativa.

[QUOTE="lastenhoitaja";24996210]Häiritsee se, että olen itse vastuussa vähintään 7 lapsesta 7h39min päivässä (38h15miin viikossa) ja palkkani on 1930e/kk. Uskon, että minulla on suurempi vastuu kuin sinulla ja kiire vähintäänkin samaa luokkaa.[/QUOTE]

Totta! Ja palkanhan pitäisi tulla työn vaativuuden ja vastuullisuuden mukaan. En todellakaan tajuu lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien palkkaluokittelua. Vastuu on todella suuri, mut se ei kyl näy palkassa.. Mun mielestä lastentarhanopettajille kuuluis sama palkka kun opettajille. Arvostan tätä työntekijä kuntaa todella korkealle. Ja totuushan on se että lastentarhanopettajan työ on vaativampaa kun opettajien ( lapset ovat pienempiä).

Eli kannatan ajatusta wttä lastenhoitajat sais sen palkan mitä lastentarhanopettajat saa nyt ja lastentarhanopettajille sama palkka ku opettajille!!

Lastentarhanopettajan palkka on noin 2200€

[QUOTE="lastenhoitaja";24996210]Häiritsee se, että olen itse vastuussa vähintään 7 lapsesta 7h39min päivässä (38h15miin viikossa) ja palkkani on 1930e/kk. Uskon, että minulla on suurempi vastuu kuin sinulla ja kiire vähintäänkin samaa luokkaa.[/QUOTE]

Tuo on ihan totta! Se on aivan sanonko-mistä että lastenhoitajat tai millä nimikkeellä nyt työtään tekevätkään saa niin huonoa palkkaa vaikka työ on aivan välttämätöntä yhteiskunnan kannalta!

järkyttävän huono palkka. Toki tietty vastuu pienessä yrityksessä on erilainen kuin isossa yrityksessä. Vastaat siis yrityksen kaikesta taloushallinnostakin? Onko sinulla siis päätäntävaltaa vai noudatatko vain muiden ohjeita? Atk-pääkäyttäjän tehtävä ei ole vaativa.

Joo, koko talushallinnosta budjetteineen ja tilinpäätöksineen, esim. poistosuunnitelmat, kirjaussuunnitelmat, tilikartat ym. olen itse laatinut ja vastaan niistä täysin. Liikevaihto meillä on noin 20 M€ vuodessa. Minusta palkka on silti hyvä, sillä tulee Helsingissä hyvin toimeen ja ylikin jää (mies tienaa 2350 €/kk ja asumme vuokralla, ei lapsia.)

Pieni on organisaatio todellakin. Itse kun olen tottunut siihen, että esimiehellä on vähintään 20 alaista.

Itse työskentelen asiantuntijatehtävissä ja koen olevani ylempi toimihenkilö vaikken kuulu johtoryhmään. Palkkani on myös huomattavasti parempi.

Tehtävässäsi on varmasti vastuuta, mutten silti pidä työtäsi kovin vastuullisena tai ainakaan et osaa sitä sellaiseksi kuvailla.

Mutta pääasia toki on se, että itse olet tyytyväinen.

Mun mielestä olet ylempi toimihenkilö jos teillä on toimiva johtoryhmä jossa olet jäsenenä. Palkkaukseen en ota muuten kantaa mutta kysyn, onko se linjassa muiden johtoryhmän jäsenten kanssa ja onko se selkeästi parempi kuin sun alaisten?

Ainaski minust on hauskaa, että olet keskipalkoille päässy niinkin noh... sanotaan vaikka kepeillä kantamuksilla ( ;) ), ettet itse tiedä oletko alempi vai ylempi toimihenkilö. :D

Mun mielestä olet ylempi toimihenkilö jos teillä on toimiva johtoryhmä jossa olet jäsenenä. Palkkaukseen en ota muuten kantaa mutta kysyn, onko se linjassa muiden johtoryhmän jäsenten kanssa ja onko se selkeästi parempi kuin sun alaisten?

Juu kyllä se on, saan yli 1000 € enemmän kuussa kuin parhaiten tienaava alaiseni ja johtoryhmän kk-palkoissa vaihteluväli on alle 150 € lukuunottamatta tietysti tj:tä.

[QUOTE="...";24996292]Ainaski minust on hauskaa, että olet keskipalkoille päässy niinkin noh... sanotaan vaikka kepeillä kantamuksilla ( ;) ), ettet itse tiedä oletko alempi vai ylempi toimihenkilö. :D[/QUOTE]

Hienoa jos tämä asia on sinulle niin selkeä, tietämyksellesi voisi olla käyttöä ihan oikeusistumissakin:

"Vaikka työsopimuslaki koskee kaikkia työntekijöitä, on polemiikkia synnyttänyt eri työntekijöihin ja eri toimihenkilöryhmiin sovellettavat eri työehtosopimukset (TES). Myös toimihenkilöiden määrittely on työsopimusjuridisesti osoittautunut haasteelliseksi: Työtuomioistuimessa on riitautettu useita toimihenkilöiden soveltamisalaan kuuluvia ay-liittojen välisiä kanteita. Yksityisellä sektorilla toimihenkilöiksi määritellyillä työntekijäryhmillä (toimihenkilöt ja ylemmät toimihenkilöt) on oikeus valita keskuudestaan omat luottamushenkilöt. Heihin sovelletaan eri työehtosopimusta (TES). Määrittelyn, onko henkilö ylempi toimihenkilö vai (alempi) toimihenkilö, tekee työn johtamisoikeutensa (direktio-oikeus) turvin työnantaja.

Riitaa korostaa eri ay-liittojen toimihenkilöitä koskevat työehtosopimusten sisällöt: toisilla toimihenkilöryhmillä on työehtosopimuksessa etuja, jotka toisilta toimihenkilöryhmiltä puuttuvat. Se, minkä ay-liiton soveltamisalan työehtosopimusta työnantaja noudattaa, sen ay-liiton jäseniksi järjestäytyvät kyseisen sopimuksen piiriin kuuluvat työntekijät. Riita on siis osin ay-järjestöpoliittinen. Ylempien toimihenkilöiden ja toimihenkilöiden ammattiliitot ovat sopineet tekemissään työehtosopimuksissa nk. soveltamisalasta, joka määrittää kehen henkilöön sovelletaan toimihenkilön ja kehen ylemmän toimihenkilön sopimusta (nk. ylärajanveto). Raja ei ole yksiselitteinen, ja siitä on paitsi oikeuskäytännössä riidelty toimihenkilöiden ja työnantajien kesken, myös julkisuudessa eri toimihenkilö ay-liittojen kesken (esim. Akavan YTN ja STTK:n Toimihenkilöunioni)"

[QUOTE="Jeko";24996298]Juu kyllä se on, saan yli 1000 € enemmän kuussa kuin parhaiten tienaava alaiseni ja johtoryhmän kk-palkoissa vaihteluväli on alle 150 € lukuunottamatta tietysti tj:tä.[/QUOTE]

näissä olosuhteissa homma tuntuu olevan suunnalleen oikeassa formussa

Aika vähän saat vastuuseen nähden. Itse saan 3 tonnia eikä alaisia ole ja olen juuri aloittanut. Vastuuta on tosin jonkin verran, vastaan kirjanpidosta, maksuliikenteestä, palkoista ym.