Toimisitko itse näin, että jos teillä on jokin oma tärkeä meno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juhlista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No todellakin lähtisin perjantaina aamusta liikkeelle. Aivan sama mitä opettaja sanoisi. Ei nyt yks päivä koulussa voi niin tärkee olla! Ja lapsellekin tulis tosi pitkä päivä jos joutuis ensin olla koulussa ja heti sen jälkeen lähteä reissuun. Ja ainakin ite ajan pitkät matkat mieluiten valoisaan aikaan, joten sekin olisi yksi syy miksi lapseni jäisi pois koulusta ja matkaan lähdettäisiin aamusella.

Mä luulen, että opettaja ihan muodon vuoksi laittoi sen, että jos mahdollista, niin vasta koulun jälkeen. Ihan niin kuin vaan ammattinsa puolesta puolustaa koulunkäyntiä. Mutta ihan hyvin voitte varmasti lähteä jo aamusta. Opettajan tehtävä ei kyllä ole antaa mitään tehtäviä etukäteen, vaikka niin moni opettaja tekeekin ystävällisyyttään. Jos ottaa omaa lomaa, on vanhemman vastuulla antaa sen päivän opetus ja kysyä läksyt muilta oppilailta.

• Tykkää
Reactions: Porho
[QUOTE="jokunen";29449666]Mä luulen, että opettaja ihan muodon vuoksi laittoi sen, että jos mahdollista, niin vasta koulun jälkeen. Ihan niin kuin vaan ammattinsa puolesta puolustaa koulunkäyntiä. Mutta ihan hyvin voitte varmasti lähteä jo aamusta. Opettajan tehtävä ei kyllä ole antaa mitään tehtäviä etukäteen, vaikka niin moni opettaja tekeekin ystävällisyyttään. Jos ottaa omaa lomaa, on vanhemman vastuulla antaa sen päivän opetus ja kysyä läksyt muilta oppilailta.[/QUOTE]

Me kun anottiin reksiltä reissulomaa lapsille, niin sen ehtona oli että koulu tehtävät on tehtynä ennen reissua, pakkohan opettajien oli ne antaa etukäteen, ei ne kaverit mitään ennustajia ole..

Meillä on ainakin mahdotonta lähteä edes kolmen tunnin ajolle vasta päiväunien jälkeen, koska puolitoistavuotias on hankal autossa hereillä ollessaan. Siis alkaa huutamaan, jos pidempään pitää hereillä istua paikallaan.
Ymmärrän ihan täysin, jos ap haluaa lähteä aamulla. Minusta hautajaiset on hyvä syy poissaololle koulusta.

Mun mielestä koulupäivä ollaan koulussa ja tässäkään tapauksessa poissaolo ei ole pakollista. On hyvä opettaa lapselle vastuuntuntoa ja varsinkin jos oppimisessa tms näyttää olevan ongelmaa, olisi tärkeää olla joka päivä koulussa. Siis miksi teidän pitää olla jo perjantai-iltana siellä kaukana?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29449462:
hhm, ope sanoi myös reissarissa, että hän torstaiksi katsoo läksyt valmiiksi, jos päätämme siis lähteä matkaan niin, ettei lapsi ole pe koulussa lainkaan.

Lisäksi lapsella ei ollut kuin 1 poissaolo ( 1 päivä ) täältä koulusta missä hän nyt käy kouluaan. Muuten on ollut aina paikalla.

onneksi tässä ap kertookin, että ope toiminut täysin asiallisesti.

Opea ei tarvitse nyt yhtään solvata, on vain ajatellut välttyvänsä lisätyöltä, ja koittanut kerran kepillä jäätä...mutta ap piti pintansa.

Ja pakkohan se onkin kun matka hankala ja pakollinen.

Mä delegoisin ne hautajaisiin liittyvät valmistelut jollekin paikkakunnalla olevalle joka tapauksessa. Musta on aika kohtuutonta, että tulee monen sadan kilometrin päästä ja vielä pitäis illalla jaksaa jotain säätää. Ellei se sitten ole oikeasti jotain sellaista, mitä ei voi kukaan muu tehdä. Ja hautajaisissahan nyt valtaosa asioista on järjestetty aikoja sitten.

Mä voisin pyytää lähtöä aikaisemmin sen vuoksi, että saisi ajaa valoisaan aikaan mahdollisimman paljon.

Etkai jollekin sellaiselle delegoisi joka on jo kenties vuosia tehnyt kaikkensa vainajan eteen? Jos on vähemmän osallistunut loppuvaiheisiin (siis jos kyseessä sairastellut ihminen joka kuollut) on selvä että niiden jotka ei ole mitään/paljoa tehneet on viimeinen aika osallistua hautajaisten aikaan (ei perinnönjaon).
Ap: tapauksessa lähdettäis aiemmin, oli opettajan lupaa tai ei.

Mun mielestä ap on ottanut turhan vakavasti open sanomisen. Varmasti on parempi koulunkäynnin kannalta, jos voisitte läteä vasta koulun jälkeen. Ope oli täysin suostuvainen aamuunkin, mutta varmisti, että jos voisittekin kähteä vasta myöhemmin.

Meillä sukulaiset asuvat noin 4-5 tunnin matkan päässä. Jos olisi vastaava tilanne ilman mitään iltajärjestelyjä, niin hyvin voitaisiin lähteä jo pe-aamuna.

Mun mielestä koulupäivä ollaan koulussa ja tässäkään tapauksessa poissaolo ei ole pakollista. On hyvä opettaa lapselle vastuuntuntoa ja varsinkin jos oppimisessa tms näyttää olevan ongelmaa, olisi tärkeää olla joka päivä koulussa. Siis miksi teidän pitää olla jo perjantai-iltana siellä kaukana?

On täällä näköjään joku täysjärkinenkin. Kaikkien muiden mielestähän se koulu on "vain" koulua ja sieltä voi olla pois miten ja milloin vain, kunhan jälkeenpäin sitten ilmoittaa jotain, jos muistaa/jaksaa.

Se koulu nyt kuitenkin on lapsen työtä ja onhan meillä se oppivelvollisuuskin. Oletteko omista töistännekin pois tuosta vaan oman ilmoituksen perusteella?

Kyllä näkee, minkä yhteiskuntaluokan tasolta maailmaa tällä palstalla tarkastellaan.

Mä kanssa ilmoittaisin, ettei lapsi tule perjantaina kouluun ja lähdettäisiin perjantaina ajoissa ajamaan rauhassa, ilman kiirettä :)

Jos yksi päivä koulusta on teidän mielestä niin järkyttävän suuri asia, niin mitäs sitten, jos lapsi sairastuu? Syy sekin on, yhtälailla lapsi on silloinkin poissa koulusta.
Ei se elämän menestys nyt hyvänen aika yhdestä koulupäivästä ole kiinni. Kyse on kuitenkin hautajaisista.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Etkai jollekin sellaiselle delegoisi joka on jo kenties vuosia tehnyt kaikkensa vainajan eteen? Jos on vähemmän osallistunut loppuvaiheisiin (siis jos kyseessä sairastellut ihminen joka kuollut) on selvä että niiden jotka ei ole mitään/paljoa tehneet on viimeinen aika osallistua hautajaisten aikaan (ei perinnönjaon).
Ap: tapauksessa lähdettäis aiemmin, oli opettajan lupaa tai ei.

Oletettavasti he siellä kauempana ovat hoitaneet järjestelyt ihan käytännön syistä eli siksi, että ovat siellä lähempänä. Toki nyt satojen kilometrien päästäkin pystyy järkkäämään hautajaisiin liittyviä asioita, mutta yleensä se nyt vaan jää niille jotka lähellä ovat. Näin ollen heille jää myös esim. muistotilaisuuden järjestäminen, tarjoilut jne. Kuten ap sanoi, kyseessä on ihan pikkujuttuja, todennäköisesti heitä on pyydetty olemaan paikalla ihan vain siksi, että voidaan vielä yhdessä viettää aikaa tämän tapahtuman vuoksi ja että he voisivat jotain tehdä.

Mitä tulee tuohon, että joku on tehnyt vuosikaudet kaikkensa tämän edesmenneen vuoksi, niin sekin on valintakysymys. Voi kuulostaa itsekkäältä ja julmalta, mutta jokainen toimii omien voimavarojensa mukaan. Kenenkään ei pidä repiä itsestään viimeisiä mehuja irti toisen vuoksi. Monesti kuulee niitä marttyyritarinoita, kun "joka päivä piti äitiä käydä vanhainkodissa katsomassa, kesät talvet, joulut ja juhannukset siellä oltiin, vaikkei äiti enää edes reagoinut meihin. Mutta kun velvollisuus kutsui." Onko siinä enää mitään järkeä? Yleensä näillä, jotka uhrautuvat, on myös oma perhe ja hekin tarvitsevat äitiään/isäänsä.

Mun äiti on sanonut, että kun hän ei enää kotonaan pärjää, hän haluaa johonkin kivaan palvelutaloon. Ja kun ei enää sielläkään pärjää, johonkin sellaiseen paikkaan, missä annetaan mennä ilman elämän pitkitystä. Ja missään nimessä hän ei halua jäädä kenenkään vaivoiksi eikä olla kenenkään taakkana. Ja vaikken tulevaisuudessa aiokaan uhrata itseäni äidin vuoksi, hän tietää että rakastan häntä ihan hurjasti.

[QUOTE="Vieraistavierain";29449793]Oikeiastihan se ei ole vaan ilmoitusasia.[/QUOTE]
No näin on ainakin meillä toimittu ja aina on toiminut ihan ilman ongelmia. Ei ole kukaan opettaja käyttäytynyt noin, toivottanut vain hyvää matkaa..

[QUOTE="bsb";29449752]On täällä näköjään joku täysjärkinenkin. Kaikkien muiden mielestähän se koulu on "vain" koulua ja sieltä voi olla pois miten ja milloin vain, kunhan jälkeenpäin sitten ilmoittaa jotain, jos muistaa/jaksaa.

Se koulu nyt kuitenkin on lapsen työtä ja onhan meillä se oppivelvollisuuskin. Oletteko omista töistännekin pois tuosta vaan oman ilmoituksen perusteella?

Kyllä näkee, minkä yhteiskuntaluokan tasolta maailmaa tällä palstalla tarkastellaan.[/QUOTE]

provoluokan...?

eihän oppivelvollisuutta ole tässä vaarannettu.

olla pois miten ja milloin vain - höpinäsi kuulostaa provolta, tai vääristelet muuten vain omaksi iloksesi :)

Mä en laittaisi lasta skippaamaan koulupäivää, jos siis kyseessä vain matkustus seuraavan päivän pippaloihin. Niille pippaloiden pitäjille, jotka siis toivovat saapumista pe-illaksi, sanoisin, että "ei onnistu, koska meidän lapsella on koulupäivä."

Mitä tulee tuohon opettajan kanssa vänkäämiseen, niin en todellakaan neuvottelisi asiasta. Jos jostain syystä päättäisinkin, että lapsi on pois koulusta, niin ilmoittaisin vain, että lapsi on tuon päivän pois. Sille opettajalle on ihan turha alkaa selittämään tai kysymään mielipidettä, saati lupaa. Tottakai läksyt kysytään ja hoidetaan.

Minä lähtisin perjantai aamuna. Kummallinen ope kun ei tajua.

Ei ole, jos ap ei ole kertonut opettajalle perheen olevan menossa hautajaisiin. Sellaisen käsityksen sain, että kerroit vain olevan menoa! Miksi ihmeessä et ole kertonut?

Toisekseen, jos on kuuden tunnin ajo, ehditte perille jo pe-iltana, vaikka lähtisitte vasta koulun jälkeen. Näin tekisin, jos olis huvittelumatka kyseessä. Nyt kun sellaisesta ei ole kyse, tulkitsisin tuon opettajan vastauksenkin niin, että tässä tapauksessa on sallittua lähteä ajoissa.

Yhteistyössä