Toimisitko itse näin, että jos teillä on jokin oma tärkeä meno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juhlista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juhlista

Vieras
lauantaina ja ne pidettäisiin monen sadan kilometrin päässä minkä takia teidän pitäisi lähteä matkaan jo perjantaina, niin te lähtisitte jo heti aamusta matkaan ettekä vasta sitten kun lapsillanne on koulu loppunut iltapäivällä?

Tärkeä meno tarkoittaa tässä tapauksessa siis jonkun sukulaisenne juhla eli esim; häät, hautajaiset tai ristiäiset.

Itse vain kirjoittelin lapsen reissariin tästä asiasta, että matkaan pitäisi siis päästä lähtemään jo perjantaina pitemmän matkan takia. Meillä on hautajaiset lauantaina tulossa.

Ja ope vain kirjoitteli takaisin, että jos mahdollista, niin olisi parempi, että lapsi olisi vielä perjantaina koulussa + vasta sitten lähtisimme matkaan.

Kirjoitin takaisin, että meidän on lähdettävä jo pe-aamusta matkaan pitkän matkan takia + pienemmän lapsen takia on taukoja pidettävä ja meillä on vielä hautajaisiin liittyviä järjestelyjä illalla tiedossa.

Itse toki mietin, että kai ope on sellainen, että "ensin työ ja sitten hupi." Ja sitten mietin sitä, että kai lapsen olisi parempi ollut mennä kouluun perjantaiksi. Kun koulu loppuu jo yhden maissa.

Mutta mies oli ehdottomasti sitä mieltä, että ei - kyllä meidän on lähdettävä jo pe-aamusta matkaan, matka on pitkä + meillä on vielä jotain juhliin liittyviä järjestelyjä illalla edessä. Joten siksi kirjasin reissariin tuon yllä olevan viestin. Mies myös pohti sitäkin, että eikö ope pidä hautajaisia tärkeänä juttuna.

Ilman muuta lapsi olisi koulussa vielä pe, jos kerran loppuu jo yhdeltä. Jos omalla autolla on tarkoitus mennä, niin esim. kuudessa tunnissa ajaa jo melkein Hgistä Ouluun asti.

No.

Kouluhan on siis lapsen työ ja suoritus. Kasvatusta tehdään yhteistyössä koulun ja kodin kanssa.

Hautajaiset ovat tietysti tärkeä kulttuurillinen tapahtuma, josta lapsi voi myös oppia. Kuitenkin jos lapsella on paljon poissaoloja syystä tai toisesta muutenkin, ymmärrän hyvin opettajankin kannan. Silloin läsnäolotunnit koulussa (tai niiden puute) vaikuttavat jo numeroarvosteluun. Tai jos kyseisenä päivänä on koulussa joku erityinen juttu mistä poissaolo on hankala asia jatkossa.

Vanhempana tässä tapauksessa ottaisin yhteyttä vielä ja tiedustelisin mitä koulussa olisi silloin tai voisiko opettaja esimerkiksi neuvoa vanhempia, mitä korvaavaa opetusta vanhemmat voisivat tässä tapauksessa jälkeläiselle antaa kyseisen päivän korvaamiseksi.

Mä delegoisin ne hautajaisiin liittyvät valmistelut jollekin paikkakunnalla olevalle joka tapauksessa. Musta on aika kohtuutonta, että tulee monen sadan kilometrin päästä ja vielä pitäis illalla jaksaa jotain säätää. Ellei se sitten ole oikeasti jotain sellaista, mitä ei voi kukaan muu tehdä. Ja hautajaisissahan nyt valtaosa asioista on järjestetty aikoja sitten.

Mä voisin pyytää lähtöä aikaisemmin sen vuoksi, että saisi ajaa valoisaan aikaan mahdollisimman paljon.

hhm, ope sanoi myös reissarissa, että hän torstaiksi katsoo läksyt valmiiksi, jos päätämme siis lähteä matkaan niin, ettei lapsi ole pe koulussa lainkaan.

Lisäksi lapsella ei ollut kuin 1 poissaolo ( 1 päivä ) täältä koulusta missä hän nyt käy kouluaan. Muuten on ollut aina paikalla.

Jännä, että yhden päivän poissaolosta opettaja yleensä edes piittaa. Täällä jatkuvasti on joku lapsi viikon lomalla, kun menevät perheen kanssa etelänreissuille, vaikka koulun toivomus on, että nämä tapahtuisi syys-tai hiihtolomilla, ei kouluaikaan. Mutta monet ovat just niin, että ensin ovat esim. syyslomalla ja heti putkeen sitten viikon loma jossain.

Saraldo, no se juhlajärjestely on kai jotain pienimuotoista, mutta silti meidän on toivottu olevan ehtoolla paikalla.

Minä kirjoitin pe-aamu lähdön syyksi sen, että matka on siis pitkä ja pienemmän lapsen takia on pidettävä taukoja.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29449462:
Lisäksi lapsella ei ollut kuin 1 poissaolo ( 1 päivä ) täältä koulusta missä hän nyt käy kouluaan. Muuten on ollut aina paikalla.

Oudosti ilmaistu? Siis "täältä koulusta missä nyt käy kouluaan"?

Kauanko on käynyt tätä kouluaan nyt siis? Onko jotain vaikeuksia ollut opiskelun etenemisessä tässä tai jossain edeltävässä koulussa? Silloinhan tuo koulussa läsnäolo ja opiskelun seuraamisen ja ohjannan tarve on erityisen tärkeä?

Ei kai hautajaisten takia pidä mitään lupaa pyytää, että lapsi on poissa? Mun lapsi olisi tuossa tilanteessa vaan poissa sen yhden päivän, ja syyn kertoisin jälkeenpäin. Aikamoista pomottamista opettajan puolelta, että alkaa sanelemaan milloin pitäisi lähteä, kun on noin tärkeästä menosta kyse, eikä mistään juhlasta.

hmh, hän kävi marraskuun loppuun asti ns. tukiluokalla koulua ja siirtyi sitten tähän ns. normaaliin erityislasten ryhmään. Ei siis tarvitse enää tehostettua tukea oppimiseensa.

vierass, mutta jos lähdemme vasta yhden jälkeen matkaan, niin kyllä se menee liian myöhään, kun ollaan illalla perillä. Kun taukoja on pidettävä välillä.

rv, no sori jos ilmaisin huonosti itseäni.

hah hah, minustakin ope oli kyllä aika ihmeellinen, että pitää koulua tärkeänä, kun kyse on vain yhdestä päivästä. Edellisessä koulussa lapsi sai olla pois tärkeän menon takia eikä sitä kyseenalaistettu mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;29449504:
hah hah, minustakin ope oli kyllä aika ihmeellinen, että pitää koulua tärkeänä, kun kyse on vain yhdestä päivästä. Edellisessä koulussa lapsi sai olla pois tärkeän menon takia eikä sitä kyseenalaistettu mitenkään.

Vaikuttaa yli pedantilta opelta, en kestäisi itse tuollaista ollenkaan? Yrittää ohjailla toisten yksityiselämää, voi himskatti sentään!;) Lähtekää vaan rauhassa pe aamuna, eihän yhdestä koulupäivästä mitään ylimääräistä pitäisi lapselle tulla, se on vain YKSI päivä.

Minä ilmottaisin ettei lapsi tule perjantaina kouluun, onko tarvetta ylimääräisille tehtäville jne. En jaksaisi jakaa murheita matkasta ja lähdöstä ja pienemmästä lapsesta ja koirasta ja koiran kissasta.

Jos mulla on ollut pakollinen meno lapsen kanssa, niin olen ilmoittanut asian.
Hautajaisissa pitemmän matkan takana kävimme päiväseltään. Aamulla lähtö kukonlaulun aikaan ja hautajaisten jälkeen takaisin.

Se on vain koulua. Ihan hyvin voi olla päivän poissa. Mitä väliä sillä yhdellä perjantailla on vaikka vuoden tai kehden päästä? No ei mitään. Tuskin menee mitään korvaamatonta tietoa lapselta ohi.

Yhteistyössä