Toiminko oikein vauvan nukuttamisessa/nukkumisessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vurtego
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vurtego

Uusi jäsen
30.01.2014
29
0
1
Vauva siis on opetettu nukahtamaan syliin pullolle (harmittaa kun päästin sen siihen pisteeseen), mutta nyt ei useinkaan siihen suostu enää nukahtamaan ellei ole täysin yliväsynyt.

Äsken päiväunille käydessä syötin maidon sylissä, ei nukahtanut vaikka oli selvästi todella väsynyt, joten syönnin jälkeen laitoin sänkyyn. Piristyi ja alkoi leikkiä&jutella, kunnes 10min päästä alkoi itku. Menin luo, rauhottui ja taas jutteli&leikki 10min. Sitten alkoi lohduton itku, menin luo ja vauva hiljeni, lähdin ja alkoi kamala itku, menin luo ja vauva hiljeni, lähdin ja alkoi itku. Tätä toistettiin jonkin aikaa, kunnes ei hiljentynyt enää luo menoon, vaan oli otettava syliin. Sain rauhoiteltua (ei tosin ollut enää kamalan helppoa, kun oli äärimmäisen yliväsynyt ja ns. hätäinen), laskin sänkyyn, itku, syliin, sänkyyn, syliin, sänkyyn... kunnes ei enää kertakaikkiaan jaksanut itkeä vaan nukahti aivan väkisin. Nyt tuo tuolla nukkuu (tosin nikottelee hieman vieläkin), mutta minusta tuntuu äärimmäisen pahalta ja pelottaa, että vauva kärsii.

Mutta miten muuten voisin toimia? Jos pullon kanssa nukahtamisesta ei enää tule mitään, niin jotenkin kai vauva on saatava muuten nukkumaan. Mitenkähän pitkään vauva jaksaa näin paljon laittaa vastaan? Ei tuohon kaikkeen mennyt kyllä kun noin 1h. Vauva 6,5kk ikäinen.

Päiväuniajan koittaessa menisin sänkyyn, ottaisin vauvan tiukasti kainaloon ja hyräilisin hiljaa jotain rauhallista laulua, ehkä keinuisin hieman. Huone pimeänä tietysti. Jäisin vauvan kanssa nukkumaan. Maidonkin syöttäisin siinä sängyssä (itse olen imettänyt, niin oli helppoa, en tiedä miten tuolla pullolla tuossa pelataan).

Kannattaa nyt jaksaa olla johdonmukainen ja opettaa lapsi nukahtamaan omaan sänkyyn. Kuulostaa nyt kuitenkin siltä, että vastasit lapsen itkuun. Meidän lapsemme on nyt vajaa 11 kk. Saa maitoa vain ruuan kanssa. Meillä ei ollut koskaan unipullo ongelmana vaan nukuttaminen rinnalle ja syliin. Nykyään laitan lapsen omaan sänkyyn ja pidän vähän aikaa kättä lonkan päällä. Jos menee leikkimiseksi, menen vähäksi aikaa pois. Lapsi nousee seisomaan ja alkaa huutaa. Menen laittamaan lapsen takaisin makuulle ja rauhoitan silittämällä. Nykyään nukahtaa itse omaan sänkyyn. Tosin täytyy olla yleensä samassa huoneessa. Ei se lapsen huutaminen ole kivaa, mutta parempi opettaa nukkumaan ja nukahtamaan ilman palveluja. Meidän lapsemme ainakin osaa jo suuttua, eikä itku ole aina hätäitkua.

En tiedä, mikä on "oikein", mutta minulla oli kuopuksen kanssa vastaavaa vääntöä n. 6kk-1v. Rytmit vaihtelivat ja päiväunet olivat ihan risaiset. Välillä meni päiväunille juuri tuollaisen kuvailemasi taistelun kautta. Jos yhtään lohduttaa, niin on hyvin todennäköistä, että loppuu ihan itsellään kun vauva kasvaa. Pidät vaan selkeät rutiinit käytössä etkä jätä yksin huutamaan eroahdistuksessaan. Meidän tyttö kun täytti 1v., alkoi itse pyytää nukkumaan kun väsyttää. Nyt 1,5v ja vilkuttaa mennessään ja jää tyytyväisenä sänkyynsä odottelemaan unta. Sielä lauleskelee hetken ja sitten nukahtaa.

Meillä ei enää toimi vieressä nukkuminen, kun lapsi alkaa leikkiä. Nukkui pääsääntöisesti ekat 6 kuukautta välissämme, mutta siirrettiin omaan sänkyyn, kun ei enää malttanut nukkua siinä. Valitse joku keino ja kokeile sitä vaikka vajaa viikko. Nukahtaminen saattaa helpottua jo muutamassa päivässä, jos jaksat olla johdonmukainen. Tiedän, että se on helpommin sanottu kuin tehty.

Itse en kannata mitään vauvojen kouluttamista yksinoloon, mutta jonkun toisen mielestä juuri niin pitäisi tehdä ja nukuttaa sitkäesti omaan sänkyyn itkuista huolimatta. Että ei sitä vaan ole mitään yhtä ja oikeaa tapaa, jokaisella on omat mielipiteensä.

Meidän vauva ei nukahtanut tuossa iässä päiväunille kuin liikkuviin vaunuihin tai Manducaan. Yöunille viereen sänkyyn, mutta päivällä se ei oikein toiminut eikä ainakaan vierestä voinut poistua. En kokenut, että asiassa olisi ollut väärää tai korjattavaa. Itse asiassa luulin tai luulen edelleen, että vaunuihin useimmat vauvat Suomessa nukutetaan päiväunille eikä pinnasänkyyn sisälle.

[QUOTE="lilli";29758134]Meillä myös nukutettiin vaunuihin sisälläkin jos ei pullolle nukahtanut. Hyvin toimi.[/QUOTE]

Minkä ikäiseksi asti? Mites tästä sitten jossain vaiheessa pääsitte eroon ja sänkyyn nukkumaan?

Luin itse paljon tutkimuksia, kirjallisuutta ja myös keskustelupalstoja vauvan uniongelmien kanssa painiessa. Unikoulu- yms. ohjeet ovat hyviä ja niitä kannattaa johdonmukaisesti ja päättäväisesti kokeilla. Mutta minusta kannattaa sen lisäksi aina muistaa, että sinä itse tunnet lapsesi luonteen ja käytöksen parhaiten, ja kuunnella myös omaa intuitiota. Kannattaa pitää mielessä, että on meidän länsimaisen kulttuurin ihanne, että vauva nukkuu omassa sängysä ja varsinkin että vauva nukahtaa sinne itsekseen. Suuri osa vauvoista saadaan kouluttamalla ja totuttamalla nukahtamaan ihanteen mukaisesti ja se tekee sekä vauvalle että aikuiselle varmasti hyvää. Mielessä kannattaa mielestäni pitää, että ihan kaikki vauvat eivät mene tähän muottiin vaan voi päästä helpommalla keksimällä juuri omaan vauvaan toimivat nukuttamiskikat. Aikahan kuitenkin korjaa asiat ennemmin tai myöhemmin.

Mun ensimmäinen lapseni ei nukkunut oikeastaan olleenkaan kunnon päiväunia. Aina puolen tunnin päästä heräsi ja alkoi itkeä, eikä nukahtanut. Vatsavaivoja epäilin jo silloin mutten keksinyt ratkaisua. Toisen lapsen kanssa tajusin mistä kirkasti .
Yksinkertaisesti syöttämisen jälkeen en pitänyt kiirettä, vaan seurustelin vauvan kanssa ja vaihdoin vaipan ja vasta noin tunnin kuluttua laitoin nukkumaan vaunuihin. Ja ihmeiden ihme! Parin tunnin päikkärit onnistui melkein aina. :)

Vauva siis nukkuu edelleen kahdet-kolmet päikkärit, joista ekat (ja vikat) sängyssä, koska on vaan 20-40min unet. Vaunuissa nukkuu 1,5-2,5h ja sinne nukahtaa kyllä nykyään helposti. En sitten tiedä, pitäisikö kaikki päiväunet siirtää vaunuihin ulos.. Omaa laiskuutta vaan, kun joutuu pukemaan ja ulkona vaunuja heiluttelemaan hetken, mutta tässä tilanteessahan se olisi helpoin ratkaisu sekä vauvalle että minulle. Ennen oli helppoa, kun ei tarvinnut syönnin jälkeen muuta kuin nostaa sänkyyn. Pelkään vaan yöunille laittamista, kun sekin joskus menee samanlaiseksi taisteluksi. Tähän asti on pimeässä vielä nukahtanut syliin pullolle, mutta kai siitäkin pitäisi jotenkin koittaa päästä pois..

Niin ja kun joku ihan alussa sanoi, että ottaisi vauvan viereen ja nukkuisi itsekin, niin en todellakaan rupea kolmia päiväunia nukkumaan :D

Meillä siirrettiin n.6kk omaan sänkyyn niin, et ensin sai sylissä (tissi)maidon. Sit laitoin suoraa omaan sänkyyn. Sielä oli lapsen kivoin lelu, jolla hetken leikin lapsen kanssa, toivotin kauniita unia, ja esitin alkavani nukkuu. Aikansa leikki, koitti saada minua takas ylös leikkii, kellahti sit itsekin, ja nukahti lopulta.. Jos meni aivan hervottomaks itkuks, nii sit olen aina ottanu syliin, ja hetken rauhotellu. Joskus on menny 1, 5tuntiakin että lapsi on nukkunut.. mut yleensä olen pitäny sellasta puolen tunnin-45min rajana, ett pääsee vähin elein pois sängystä, vaikka syömään lisää ihan ruokaa, ja sit taas kohta kokeillaan uusiks.

Yhteistyössä