Toimeentulotuki, lasketaanko lapsen opintolaina perheen tuloksi?

• Viestiketjun aloittaja äiti ja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
"yks"
Juu, tiedän tuon 'johanna', nyt jäin miettimään, että miten tämä juttu menee kun hakijana ovat vanhemmat..

Tää on niin vitsikästä... mä opiskelen perus tytöttömyysrahalla, mies saa ihan kohtuullista palkkaa.. Nyt kun pparista pienestä alkaa mennä melkein 300€ päivähoitomaksua (yht.) ja esikoisen lapsilisä tippui pois, niin meille jää melkein n. 700€ vaje toimeentulotukilaskurilla...

"johanna"
Miten joudutte maksamaan tuon verran päivähoitomaksuja, vaikka pienet tulot? Siinähän on jokin tuloraja, että jos tarpeeksi pienet tulot, niin ei tarvitse niitä hoitomaksuja maksaa.

[QUOTE="johanna";30048778]Miten joudutte maksamaan tuon verran päivähoitomaksuja, vaikka pienet tulot? Siinähän on jokin tuloraja, että jos tarpeeksi pienet tulot, niin ei tarvitse niitä hoitomaksuja maksaa.[/QUOTE]Jos puoliso saa "ihan kohtuullista palkkaa" ja itsekin saa tuloja edes jonkin verran, on päivähoitomaksu ihan helposti tuon 150e/lapsi.

"yks"
Mun tulot on pienet, mutta mies tienaa bruttona n. 4000€, isossa perheessä se ei kuitenkaan riitä... ja kun tulot ovat näin epäsuhtaiset, jää käteen vähemmän kuin siinä tapauksessa, että meilä molemmilla olis se 2500€ brutto, verotus olisi hurjan paljon pienempi ja asumistuki ja päivähoitomaksut samat.

nojhan
[QUOTE="yks";30048790]Mun tulot on pienet, mutta mies tienaa bruttona n. 4000€, isossa perheessä se ei kuitenkaan riitä... ja kun tulot ovat näin epäsuhtaiset, jää käteen vähemmän kuin siinä tapauksessa, että meilä molemmilla olis se 2500€ brutto, verotus olisi hurjan paljon pienempi ja asumistuki ja päivähoitomaksut samat.[/QUOTE]

Eli perheenne bruttotulot ovat kuitenkin jotain 5000e/kk? Ja tarvitsee vielä toimeentulotukea :O

täh
[QUOTE="yks";30048790]Mun tulot on pienet, mutta mies tienaa bruttona n. 4000€, isossa perheessä se ei kuitenkaan riitä... ja kun tulot ovat näin epäsuhtaiset, jää käteen vähemmän kuin siinä tapauksessa, että meilä molemmilla olis se 2500€ brutto, verotus olisi hurjan paljon pienempi ja asumistuki ja päivähoitomaksut samat.[/QUOTE]

Montako lasta teillä on?

"yks"
tähän asti on oltu ilman toimeentulotukea, kun pienet on hoidettu kotona ja esikoinen saanut lapsilisää, lisäksi mies on tehnyt vähän lisätöitä, 300-400€/kk. Nyt ei kannata enää itseään väsyttää, kun joka tapauksessa tarvitaan toimeentulotukea.

"yks"
Tilanne on muuttunut niin, että mikään ei auta lisäämään tuloja..

Olisko mun parempi jäädä työttömäksi kotiin ja hoitaa lapset itse, lopettaa opiskelu?

Olisko mun miehen parempi etisiä huonommin palkattua työtä, että päivähoitomaksut olis pienemmät?

Maksamamme verot kuittaavat moninkertaisesti saamamme tuet, mietipä minkä verran maksamme esim. välillisiä veroja vaikkapa ruoasta ja vaatteista...

täh
[QUOTE="yks";30048833]Tilanne on muuttunut niin, että mikään ei auta lisäämään tuloja..

Olisko mun parempi jäädä työttömäksi kotiin ja hoitaa lapset itse, lopettaa opiskelu?

Olisko mun miehen parempi etisiä huonommin palkattua työtä, että päivähoitomaksut olis pienemmät?

Maksamamme verot kuittaavat moninkertaisesti saamamme tuet, mietipä minkä verran maksamme esim. välillisiä veroja vaikkapa ruoasta ja vaatteista...[/QUOTE]

Mua inhottaa tuollaiset loiset kun tiedän kuinka niska limassa mieheni tekee töitä ja joutuu melkein puolet tuloistaa maksamaan veroina ja kuluina niin harmittaa että tuollaiset lisääntyy.

nojah
[QUOTE="yks";30048833]Tilanne on muuttunut niin, että mikään ei auta lisäämään tuloja..

Maksamamme verot kuittaavat moninkertaisesti saamamme tuet, mietipä minkä verran maksamme esim. välillisiä veroja vaikkapa ruoasta ja vaatteista...[/QUOTE]

Ja sitten lasket yhteen myös saamanne palvelut, jotka on verovaroin kustannettu. Esim päivähoitopaikkakin per lapsi maksaa keskimäärin n. 1000e/kk.... Aika paljon saatte ruokaa esim. osta, jotta oikeasti voisitte sanoa olevansa nettomaksaija.

"yks"
Mun mies maksaa myös veroja melkein puolet tuloistaan ja lisäksi me kasvatamme melkoisen joukon tulevia veronmaksajia...

Et tainnut tajuta mitä kirjoitin... kysyin olisiko parempi ettemme edes yrittäisi elättää perhettämme ja jäisimme pelkän toimeentulotuen varaan.

"yks"
Ja sitten lasket yhteen myös saamanne palvelut, jotka on verovaroin kustannettu. Esim päivähoitopaikkakin per lapsi maksaa keskimäärin n. 1000e/kk.... Aika paljon saatte ruokaa esim. osta, jotta oikeasti voisitte sanoa olevansa nettomaksaija.
Olen tähän asti hoitanut lapset itse, jopa 5 alle kouluikäistä perus kotihoidontuella,... ei tule kovin kalliiksi yhteiskunnalle.

täh
[QUOTE="yks";30048854]Mun mies maksaa myös veroja melkein puolet tuloistaan ja lisäksi me kasvatamme melkoisen joukon tulevia veronmaksajia...

Et tainnut tajuta mitä kirjoitin... kysyin olisiko parempi ettemme edes yrittäisi elättää perhettämme ja jäisimme pelkän toimeentulotuen varaan.[/QUOTE]

Luultavasti lapsistanne tulee syrjäytyneitä noin isossa porukassa eli en rehvastelisi tulevilla veronmaksajilla.

"yks"
tietenkin on mahdollista, että joku lapsista syrjäytyy... jotenkin en jaksa uskoa kuitenkaan että riski olisi isompi suuressa perheessä kuin pienessä... Onko sulla tutkimustuloksia asiasta?

"koi"
Tunnen lestaadiolaisperheen ja heidän aikuiset lapsensa ovat erittäin ahkeria työntekijöitä. Nimenomaan isossa porukassa kasvanut osaa ottaa sen oman vastuualueen ja kykenee toimimaan porukassa ja osaa myös toimia porukan "johtajana"

Siinäkö hyvät lähtökohdat syrjäytymiselle??

Yhteistyössä