Toimeentulotukea alennettiin osaltani 20 prosenttia, koska kieltäydyin kesätöistä erityislapseni takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
olen siis opiskelija ja olen opiskellut pääasiassa itsenäisesti , koska lapseni on erityislapsi. Hän on toisella luokalla ja hän ei enää pääse näillä seuduin ippekerhoon koulun jälkeen.Eli jos menisin töihin niin joutuisi olemaan yksinään kotona usieta tunteja, sillä myös mieheni on töissä ja tulee kotiin vasta 17 aikaan. Eli jos olisin ottanut vastaan sosken tarjoaman kesätyön (tarjoavat niitä täällä opiskelöijoille, jotka saavat toimeentulotukea) niin lapsi olisi joputunut olemaan koko kesän yksin kotona. Kyseessä lapsi, jonka kehitystaso ei vastaa ikäänsä. Hänellä on dysfasiaepäily ja ongelmia monella osa-alueella.
mitä mieltä olette tästä? Minusta epäreilua, koska minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin viettää kesä lapsen kanssa. Hän ei pärjää yksinään.
saamme siis tukea, koska miehellä menee uo:hon osa palkasta ja jää käteen niin vähän tuohta.

Hanki lapsesi tilasta lääkärin paperi ja tee toimeentulotukipäätöksestä valitus, kopio lääkärintodistuksesta liitteeksi. Jos asia on kuten kerrot, saat menettämäsi tuen takautuvasti takaisin.

Tekeydy sairaaksi.

Sossu alensi mun toimeentulotukea 20% kun huonopalkkainen työ ei kiinnostanut. Lääkäri kirjoitti mulle takautuvasti sairaslomatodistuksen ja sossu joutui maksamaan sen rahan mulle takaisin.

Sosiaalityöntekijälle on viety jo psykologin selvitys lapsen erityisvaikeuksista. Mutta hän ei ottanut huomioon sitä.:( odotamme aikaa neurologille tällä hetkellä. Ajan saa vasta joskus kesän jälkeen eli ei saa sieltäkään vielä todistusta.Lisäksi sosiaalityöntekijä on sellainen,että hänellä kestää tehdä ikuisuus päätöksiä ja joudumme usein odottamaan rahaa.Joo ja joku varmaan kohta kommentoi että miksi haemme sieltä, pakko kun opiskelen vielä:(

Joo on puhunut että alennetaan tuota tukea kohdaltani syksyllä 40 prossaa jos en mene töihin. En saa opintotukea tällä hetkellä ja siksi vaativat työntekoa. opinnot eivät ole edenneet odotetusti, koska lapsen hoitaminen on vaativampaa kuin tavislapsen hoito. meillä lisäksi yksi ns. normaali lapsi.

mitenkäs tuo kerho, eikö he olisi voinut tehdä poikkeuksen ja ottaa lapsen vielä mukaan jos kerran ikätasoltaan vastaa kerhon tasoa??

tuskin. Täällä ei pääse edes kaikki eppuluokkalaiset kerhoon, paikkoja liian vähän ja ne arvotaan. lapsi oli viime vuonna kerhossa, mikä oli huono idea. hänellä vaikat sosiaaliset omngelmat ja isossa kerhoryhmässä oleminen ei ollut hyväksi.

[QUOTE="aapee";23969679]Sosiaalityöntekijälle on viety jo psykologin selvitys lapsen erityisvaikeuksista. Mutta hän ei ottanut huomioon sitä.:( [/QUOTE]

Yksittäinen päätöksentekijä voi ikävä kyllä toimia näin. Mutta kun teet sellaisen virallisen valituksen, päätös menee tästä yhdestä henkilöstä eteenpäin, yleensä isommallekin lautakunnalle. Sieltä löytyy enemmän näkemystä.

Kai saat lapsesta sitten jotain vammastukea tms., kuulostaa jo lähes omaishoidolta jos ei itse pysty kunnolla opiskelemaan/työskentelemään lapsen ongelmien vaativuuden vuoksi. Niihin on omat tukensa, oletko koittanut hakea?

Ikävä juttu yksilötasolla, mutta yleisesti olen vain tyytyväinen, että näitä toimeentulotukien saamisia on kiristetty (ainakin toiset sossut...) koska noita väärinkäyttäjiä on niin paljon. Ihmisillä on tapana mennä sieltä missä aita on matalin. Ja miksi ei ottaisi ilmaista rahaa jos sitä on tarjolla...?!

Hei
mä oon huomannut saman homman että he keillä on jo lapsen kanssa haastavaa, pistetään yhteiskunnankin puolelta kovimmille. en käsitä sitä ollenkaan.

no minä olen tehnyt valituksia ja kanteluita ja tulen tekemään,olen ollut yhteydessä moneen viralliseen tahoon. meill änimittäin tulee syksyllä sama ongelma kuin aloittajalla tällä hetkellä,nimittäin en voi mennä töihin,koska lastani ei voi jättää valvomatta ollenkaan, meillä tosin on se hyvä puoli että hetki sitten neurologin diagnoosi,joten on aika paljon yhteensä virallisia lausuntoja.

mutta niin kun sinulla on erityislapsi,olet erityistarkkailussakin(koska ennenkuin saat mustaa-valkoiselle että lapsen käytökseen on joku syy,syyllistetään vanhempia). erityislapsen äitinä/isänä sinun täytyy jaksaa ja pystyä paljon enempään kuin tavislasten vanhemmat, mutta yhteiskunnan tuki on vähäisempää.

niinkuin ap:n aloituksestakin saa huomata: erityislapsi ei vaikuta siihen että saisi toimia niinkuin on pakko ja lapselle turvallisinta,koska yhteiskunnalla ei ole mitään mihin tälläisen (kouluikäisen)lapsen saisi hoitoon jotta voisi mennä töihin,mutta kun et mene saat satikutia. jos taas menet töihin ja jätät lapsen kotia, on sossut hetken päästä kimpussa kun lapsi joutuu vaaraan ja vanhempia syytetään,tai lapsi häiriköi ihmisiä ja joku tekee ls-ilmoituksen.

sossu,päivähoidon vastaavat, ip hoidon vastaavat yms ajavat ihmisiä ahdinkoon.

http://www.stm.fi/yhteystiedot oliskos tästä mitään hyötyä?

soita ap sille sossuntätille että meet töihin jos he järjestää lapselle henkilökohtaisen avustajan kotia siksi aikaa!

Hei
mä oon huomannut saman homman että he keillä on jo lapsen kanssa haastavaa, pistetään yhteiskunnankin puolelta kovimmille. en käsitä sitä ollenkaan.

no minä olen tehnyt valituksia ja kanteluita ja tulen tekemään,olen ollut yhteydessä moneen viralliseen tahoon. meill änimittäin tulee syksyllä sama ongelma kuin aloittajalla tällä hetkellä,nimittäin en voi mennä töihin,koska lastani ei voi jättää valvomatta ollenkaan, meillä tosin on se hyvä puoli että hetki sitten neurologin diagnoosi,joten on aika paljon yhteensä virallisia lausuntoja.

mutta niin kun sinulla on erityislapsi,olet erityistarkkailussakin(koska ennenkuin saat mustaa-valkoiselle että lapsen käytökseen on joku syy,syyllistetään vanhempia). erityislapsen äitinä/isänä sinun täytyy jaksaa ja pystyä paljon enempään kuin tavislasten vanhemmat, mutta yhteiskunnan tuki on vähäisempää.

niinkuin ap:n aloituksestakin saa huomata: erityislapsi ei vaikuta siihen että saisi toimia niinkuin on pakko ja lapselle turvallisinta,koska yhteiskunnalla ei ole mitään mihin tälläisen (kouluikäisen)lapsen saisi hoitoon jotta voisi mennä töihin,mutta kun et mene saat satikutia. jos taas menet töihin ja jätät lapsen kotia, on sossut hetken päästä kimpussa kun lapsi joutuu vaaraan ja vanhempia syytetään,tai lapsi häiriköi ihmisiä ja joku tekee ls-ilmoituksen.

sossu,päivähoidon vastaavat, ip hoidon vastaavat yms ajavat ihmisiä ahdinkoon.

Yhteystiedot - Sosiaali- ja terveysministeriö oliskos tästä mitään hyötyä?

soita ap sille sossuntätille että meet töihin jos he järjestää lapselle henkilökohtaisen avustajan kotia siksi aikaa!

Joo tekisi mieli soittaakin.kiitos sinulle rohkaisustasi:)vituttaa muutenkin kun tuo sossu oli ottanut huomioon jonkun muutaman kympin lainan sukulaiselta ja koskaan ennen ei ole huomioinut vaan sanonut että ei niitä tartte selitellä. haiskahtaa siltä, että sillä jotakin mua vastaan nyt:(

Niinhän se on että ei yhteiskunnan velvollisuus ole maksaa töistä kieltäytyjän elämistä. Sulla on yksi syy, toisella joku toinen ja kolmas keksii sellaisen ellei muuten vaan kiinnosta.

Vähän ihmettelen miksi vasta nyt olette menossa tutkimuksiin kun ilmeisesti nämä ongelmat eivät ihan yhdessä yössä ole tulleet. Luulisi että jo aiemmin olisi huomattu jotain ongelmaa neuvolassa, koulussa ja muissa paikoissa.

Sitten ihan OT mut noi EPPUluokkalaiset, IPPEkerhot sun muut. :X

Minä kysyn, en halua loukata. Miksi lapsesi tilaa ei ole tutkittu ajoissa? Miksi nyt vasta tutkitaan? Kuulostaa siltä, että jos hänen tilanne on kuvailemasi, hänelle kuuluu vammaisena sekä iltapäivähoito että kesähoito. Terveelle lapsille näitä ei saa, mutta erityislapsille kyllä. Onko siis ongelmat vasta huomattu vai eikö lasta vaan ole haluttu tutkia? Tuen leikkaamisen ymmärrän sikäli, että jos diagnoosia ei ole, niin näin varmaan tehdään, moni kun koittaa sielläkin toimistossa myös huijata ja kärsijäksi joutuu sitten myös ne totta puhuvat.

Yhteistyössä