Toimeentulotuesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oliko jollain vielä sanottavaa? Sen verran vielä omaisuuden myynnistä, että ne on kaikki miehen nimissä, enkä mä voi mitään täältä myydä.

Joku aika sitten oli ketju,missä äiti oli hoitovapaalla ja isä halusi opiskelemaan. Tuntu olevan ok, että tt-tukea hakevat (siis palstan mielipide) sen sijaan, että äiti lähtis töihin. Nyt on kuitenkin sit ihan mahdoton ajatus, että mä hakisin kuukaudeksi tukea, kun kerran miehellä on maata ja metsää. En ymmärrä.

meillä jäi hevosille peltoa sen verran että voivat laiduntaa ja saa ruokansa talveksi ja jatkuvasti on kyselijöitä vuokrataanko tai myydäänkö. Viime viikolla viimeksi oli yksi viljelijä valmis maksamaan heti parin vuoden ennakot niistä. Maanvuokraus on nyt kovempi juttu kuin osto. Ja eikä jotain tukia jäänyt joulukuussa maksamatta ja jossain oli että nyt alkuvuodesta/keväällä maksetaan?

Täällä ei taida olla yhtä kova kysyntä peltomaalla. Valitettavasti.

[QUOTE="köyhä";29512936]Oliko jollain vielä sanottavaa? Sen verran vielä omaisuuden myynnistä, että ne on kaikki miehen nimissä, enkä mä voi mitään täältä myydä.

Joku aika sitten oli ketju,missä äiti oli hoitovapaalla ja isä halusi opiskelemaan. Tuntu olevan ok, että tt-tukea hakevat (siis palstan mielipide) sen sijaan, että äiti lähtis töihin. Nyt on kuitenkin sit ihan mahdoton ajatus, että mä hakisin kuukaudeksi tukea, kun kerran miehellä on maata ja metsää. En ymmärrä.[/QUOTE]
Eivät palstalaiset myönnä toimeentulotukea vaan sossu. Sulle on vain kerrottu, että ilman tiliotteita ja kuitteja sossi ei maksa mitään. Muutenhan kuka vaan tuloton/pienituloinen voisi hakea toimeentulotukea, vaikka puoliso olisi ökyrikas. En tiedä, miten sosiaalisen luototuksen kanssa on. Luultavasti siihenkin pitää todistaa, ettei puolisonkaan tilillä makoile ylimääräisiä rahoja. Ja muistathan, että sossu ei hyväksy menoksi mitään velkoja.

Voisiko pankin kanssa sopia lyhennysvapaasta kuukaudesta? Jos siis teillä oli maatilaa varten lainoja?

No kaikkein järkevintä tuossa tilanteessa mielestäni olisi hakea sitä toimeentulotukea. Kaiken järjen mukaan teille sitä tultaisiin myöntämään. Ei yhdestä tt-tuen hakemisesta aleta käskeä mitään omaisuutta alkaa myymään! Se vaan että jos sillä miehelläsi on jotain salattavaa tilillänsä tai ei ylipäätään suostu sitä tiliotettansa antamaan, niin eihän se sitten oikein onnistu.

Miten te tulevaisuudessa ajattelitte? Sinulla tarkoitus mennä töihin, mutta miten mies? Onko mies aikeissa jatkaa työttömyyttään ja olla vain kotona?

[QUOTE="heipähei";29512974]No kaikkein järkevintä tuossa tilanteessa mielestäni olisi hakea sitä toimeentulotukea. Kaiken järjen mukaan teille sitä tultaisiin myöntämään. Ei yhdestä tt-tuen hakemisesta aleta käskeä mitään omaisuutta alkaa myymään! Se vaan että jos sillä miehelläsi on jotain salattavaa tilillänsä tai ei ylipäätään suostu sitä tiliotettansa antamaan, niin eihän se sitten oikein onnistu.

Miten te tulevaisuudessa ajattelitte? Sinulla tarkoitus mennä töihin, mutta miten mies? Onko mies aikeissa jatkaa työttömyyttään ja olla vain kotona?[/QUOTE]

Mieskin aloittaa keväällä työt. Hänellä on sellainen työ, ettei sitä voi talvella tehdä (kaivikonehommia, ei siis itsellä kaivinkonetta vaan on toisella töissä, mutta ei töitä talvella) Kyseessä tosiaan nyt vaan tää helmikuu.

Mites nuo keikkatyöt (mun) kun niitä on helmikuussa tulossa. Mutta palkkaa niistä saa vasta maaliskuulla, ni miten ne vaikuttaa? Vai vaikuttaako? Helmikuun tukeen nimittäin.

[QUOTE="köyhä";29512992]Mieskin aloittaa keväällä työt. Hänellä on sellainen työ, ettei sitä voi talvella tehdä (kaivikonehommia, ei siis itsellä kaivinkonetta vaan on toisella töissä, mutta ei töitä talvella) Kyseessä tosiaan nyt vaan tää helmikuu.

Mites nuo keikkatyöt (mun) kun niitä on helmikuussa tulossa. Mutta palkkaa niistä saa vasta maaliskuulla, ni miten ne vaikuttaa? Vai vaikuttaako? Helmikuun tukeen nimittäin.[/QUOTE]

Jaa no sitten. No niistä keikkatöistähän sossu ei periaattessa tiedä mitään. Jos helmikuussa ainoastaan aiotte hakea tukea. Eli ei pitäisi oikeestaan vaikuttaa, koska eihän sossu niistä tiedä. Ne katsotaan tuloiksi sitten maaliskuussa vasta mielestäni.

Mutta mulla mietityttää, MIKSI miehesi ei anna tiliotettansa? onko sillä oikeasti jotain salattavaa sulta? onko sillä rahaa siellä? Kuulostaa niin oudolta. Sen haluaisin sinuna tietää.

Mä luulen, että mies pelaa rahapelejä ja voi pelata paljonkin. Ja sitä ei halua mulle myöntää. Siis tämmönen aavistus mulla on. Ehkä siksi panttaa tilitietojaan.

Nyt joku tulee sanomaan, ettei me sit mitään tarvita. No eipä niin. Tällä hetkellä on kuitenkin tilanne,jossa mun tulot on 0e ja mielestäni oon oikeutettu tt-tukeen, koska oon vuosia maksanut veroja (viime vuonnakin 8000e) mukisematta. Mitään salaisia säästöjä tms. miehellä tuskin on. Enemmän luulen että tuo menopuoli hiertää.

[QUOTE="köyhä";29513061]Mä luulen, että mies pelaa rahapelejä ja voi pelata paljonkin. Ja sitä ei halua mulle myöntää. Siis tämmönen aavistus mulla on. Ehkä siksi panttaa tilitietojaan.

Nyt joku tulee sanomaan, ettei me sit mitään tarvita. No eipä niin. Tällä hetkellä on kuitenkin tilanne,jossa mun tulot on 0e ja mielestäni oon oikeutettu tt-tukeen, koska oon vuosia maksanut veroja (viime vuonnakin 8000e) mukisematta. Mitään salaisia säästöjä tms. miehellä tuskin on. Enemmän luulen että tuo menopuoli hiertää.[/QUOTE]
Ihan ymmärrettävää, mutta kun toimeentulotuen maksaminen ei ole mielipideasia. Sossussa on tietyt perusteet (kaikki perheen tulot miinus toimeentulotuessa hyväksyttävät menot), joilla toimeentulotukea maksetaan tai ei makseta. Voithan sä tietysti kokeilla, mutta eiköhän ne vähintäänkin vaadi tulotiedot myös miehesi tilistä.

[QUOTE="vieras.";29513083]Ihan ymmärrettävää, mutta kun toimeentulotuen maksaminen ei ole mielipideasia. Sossussa on tietyt perusteet (kaikki perheen tulot miinus toimeentulotuessa hyväksyttävät menot), joilla toimeentulotukea maksetaan tai ei makseta. Voithan sä tietysti kokeilla, mutta eiköhän ne vähintäänkin vaadi tulotiedot myös miehesi tilistä.[/QUOTE]

Pakko varmaan. Jos se sossun täti stä tiliotetta kysyy, niin varmaan se sen antaakin. Kai. Mulle ei anna. Ennen mulla oli sen nettipankkitunnukset ja kaikki. Ei enää.

Nyt ihan ensimmäiseksi teet itsellesi ja ennenkaikkea miehellesi selväksi että sinä et ole yksin vastuussa raha-asioista varsinkaan jos talo ja tila on miehen nimissä. Istut miehesi kanssa alas puhumaan ja vaadit ne tiliotteet. Jos miehelläsi on esim. peliongelma, miettikää yhdessä miten asiaa voidaan selvittää. Ja voithan sinne sossuun kertoa että tällainen epäilys on ja mies ei tiliotteitaan anna. Ehkäpä sitä kautta asia alkaa selvitä ja mies saa apua. Vaikka menisit töihin ja mies edelleen pelaa rahansa ei sinun velvollisuus ole hänen laskujaan maksaa.

Voiko teillä päin jakaa mainoksia? Lapset(ainakin se lukioikäinen) voisi omalla verokortilla tehdä(vaikka sinä jakaisit ne hänen puolestaan). Ei sitten tule sinulle tuloja.

Tai sitten teet mieheltä salaa hänelle muuttoilmoituksen, niin mies ei ole enää teillä kirjoilla ja saat tt-tukea ilman miestä.

Voiko teillä päin jakaa mainoksia? Lapset(ainakin se lukioikäinen) voisi omalla verokortilla tehdä(vaikka sinä jakaisit ne hänen puolestaan). Ei sitten tule sinulle tuloja.

Tai sitten teet mieheltä salaa hänelle muuttoilmoituksen, niin mies ei ole enää teillä kirjoilla ja saat tt-tukea ilman miestä.

Kai sillä pitäs olla joku osotekin mihin se muuttas? Nyt ei ole. Ja sellasta ei voi kai ihan hatustakaan vetästä.Miehen talo. Jos täältä joku muuttaa, se oon mä. Ja lukiolainen käy jo töissä. Eikä täällä oo mainosten jakoa, sen verran harvaa asutusta, ettei ehkä lyö leiville. Mulla ei nyt ollu tarkotuskaan huijata mitään sossurahoja ja tehdä pimeitä töitä, vaan ihan luovia 1kk ilman tuloja, että pääsen töihin ja/tai työkkärin rahoille.

[QUOTE="köyhä";29513105]Pakko varmaan. Jos se sossun täti stä tiliotetta kysyy, niin varmaan se sen antaakin. Kai. Mulle ei anna. Ennen mulla oli sen nettipankkitunnukset ja kaikki. Ei enää.[/QUOTE]

No tottakai se kysyy sitä. Teillä ei ole MITÄÄN tsäänssejä saada sitä tukea, ellei miehesi toimita sossuun tiliotteitansa. Mistäs sossu tietäisi, ettei siellä vaikka olisi ruhtinaallisesti rahaa (tai edes sen verran, että toimeentulotuen voisi evätä). Ei mistään.

Miehesi hankaloittaa tilannetta nyt todella paljon. Jospa vaikka pyydät miestäsi laittamaan ne tiliotteensa sinne sossun kirjekuoreen ja sanot että sinä et katso niitä? Älytöntä touhua tollanen. Helpompi varmaan olisi olla hakematta koko tukea ja keksiä toinen tapa pärjätä se helmikuu, jos kerta noin vaikeata on yksi tiliotteen antaminen.

No tottakai se kysyy sitä. Teillä ei ole MITÄÄN tsäänssejä saada sitä tukea, ellei miehesi toimita sossuun tiliotteitansa. Mistäs sossu tietäisi, ettei siellä vaikka olisi ruhtinaallisesti rahaa (tai edes sen verran, että toimeentulotuen voisi evätä). Ei mistään.

Miehesi hankaloittaa tilannetta nyt todella paljon. Jospa vaikka pyydät miestäsi laittamaan ne tiliotteensa sinne sossun kirjekuoreen ja sanot että sinä et katso niitä? Älytöntä touhua tollanen. Helpompi varmaan olisi olla hakematta koko tukea ja keksiä toinen tapa pärjätä se helmikuu, jos kerta noin vaikeata on yksi tiliotteen antaminen.

Mä en keksi, keksitkö sä? Se maailman vanhin ammatti tietty, mutta ei se nyt oikeasti oo vaihtoehto.

[QUOTE="köyhä";29513240]Mä en keksi, keksitkö sä? Se maailman vanhin ammatti tietty, mutta ei se nyt oikeasti oo vaihtoehto.[/QUOTE]

No kannattais varmaan alkaa keksiä jos ei miehesi sitä tiliotettansa suostu antamaan!? Myyt ylimääräistä tavaraa esimerkiksi huuto.netissä, torissa? Oliko niin että luottotiedot oli mennyt, vai muistanko väärin? Jos jommalla kummalla luottotiedot, niin pikavippi. Esim Vivuksella 30 päivää maksuaikaa. Lainatkaa ystäviltä, tutuilta, sukulaisilta? Onko niillä teidän lapsilla rahaa lainata teille?

Mihin ylipäätään tarvitsette rahaa? Ruokaahan teillä oli? Jos ei ole varaa maksaa laskuja, niin pyydätte eräpäivän siirtoa tai jätätte maksamatta ja maksatte sitten viivästyskorkojen kera. Jos ei ole varaa ostaa öljyä, ette osta tai sitten yritätte saada laskulle. Jos ei ole varaa ostaa lukiokirjoja, niin etsitte kirjastosta tai lainaan kirjat joltain tutulta tai sitten lukiolainen menee vaikka opon tai kuraattorin juttusille. Mitäs muuta...

No kannattais varmaan alkaa keksiä jos ei miehesi sitä tiliotettansa suostu antamaan!? Myyt ylimääräistä tavaraa esimerkiksi huuto.netissä, torissa? Oliko niin että luottotiedot oli mennyt, vai muistanko väärin? Jos jommalla kummalla luottotiedot, niin pikavippi. Esim Vivuksella 30 päivää maksuaikaa. Lainatkaa ystäviltä, tutuilta, sukulaisilta? Onko niillä teidän lapsilla rahaa lainata teille?

Mihin ylipäätään tarvitsette rahaa? Ruokaahan teillä oli? Jos ei ole varaa maksaa laskuja, niin pyydätte eräpäivän siirtoa tai jätätte maksamatta ja maksatte sitten viivästyskorkojen kera. Jos ei ole varaa ostaa öljyä, ette osta tai sitten yritätte saada laskulle. Jos ei ole varaa ostaa lukiokirjoja, niin etsitte kirjastosta tai lainaan kirjat joltain tutulta tai sitten lukiolainen menee vaikka opon tai kuraattorin juttusille. Mitäs muuta...

- tuskin tulvaisuudessakaan niin ylenmäärin rahaa on, että kannattaa ylimääräsiä rästimaksuja kerätä
- Öljyä on pakko ostaa, koska talo lämpiää öljyllä ja jos ei lämmitä, jäätyy putket ja jäädytään mekin
- Lapsilta en lainaa, lukiolainen maksaa jo itse koulukyytinsä (ja usein siskonsakin kyydin), on ostanu jotain kirjoja... Kaikkiin ei hänenkään palkkarahat riitä (vaikka käytettynä ostaakin)

[QUOTE="köyhä";29513384]- tuskin tulvaisuudessakaan niin ylenmäärin rahaa on, että kannattaa ylimääräsiä rästimaksuja kerätä
- Öljyä on pakko ostaa, koska talo lämpiää öljyllä ja jos ei lämmitä, jäätyy putket ja jäädytään mekin
- Lapsilta en lainaa, lukiolainen maksaa jo itse koulukyytinsä (ja usein siskonsakin kyydin), on ostanu jotain kirjoja... Kaikkiin ei hänenkään palkkarahat riitä (vaikka käytettynä ostaakin)[/QUOTE]

No sitten kannattaa varmaan puhua järkeä sille miehelles. Ei taida vaihtoehtoja sitten olla.

Laitoin sinne sossuun sähköpostia. Lähetti mulle varatun ajan, missä katotaan tilit 2kk taakse päin (normikäytäntö niin ymmärsin?). Mä kun sain joulukuussa lopputilin ja lomarahat niin lasketaanko ne nyt mihin kuulle tuloksi? Voidaanko niiden perusteella evätä tuki vielä helmikuultakin? Vitsi tää meni vaikeaksi. Taidan sittenkin antaa olla ja etsiä sitä köyttä jostain...

[QUOTE="mie";29513466]No on melkoiset lämmityskulut! Onko joku 500 neliön pelkistä laudoista rakennettu ilman mitään eristyksiä??[/QUOTE]

Erityksistä en tiedä, mutta vetonen vanha yli 200m2 puutalo. Ja koska öljyä joudutaan ostamaan vähittäin, se on kallimpaa kuin isoina määrinä ostettuna (joku 1,20/litra) ja sitä menee päivässä sellanen 25-30 litraa nyt kun on näin kylmä.

Toimeentulotukea voidaan myöntää myös harkinnanvaraisesti. Jos teillä ei oikeasti ole rahaa ja tarvitsette tukea yhdeksi kuukaudeksi, tuskin vaikuttavat nuo aikaisemmat tulonne, ellei rahoja ole käytetty aivan holtityomasti. Lämmityskulunne tosin kuulostavat holtittomilta, etenkin jos ei ole minkäänlaista todistusta siitä mihin ne kaikki rahat menivät. Ja toki jos ei miehesi ole ihan törkeitä summia pelaillut.

Mä myös suosittelen että otat eron miehestä ja joko potkit pihalle tai muutat itse lasten kanssa. Vaihtoehtoja sulla ei hirveästi ole, ellet sitten ole joku provo. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus eikä tarkoitettu jatkuvaan elämiseen.

[QUOTE="vieras.";29513500]Mä myös suosittelen että otat eron miehestä ja joko potkit pihalle tai muutat itse lasten kanssa. Vaihtoehtoja sulla ei hirveästi ole, ellet sitten ole joku provo. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus eikä tarkoitettu jatkuvaan elämiseen.[/QUOTE]

No sinä et vissiin ole lukenut kaikkia ap:n viestejä? he ovat YHTENÄ kuukautena hakemassa tukea, koska rahat loppu. Mitä helvettiä sä selität?

Asun talossa jossa öljylämmitys ja juuri nyt joutuu hakemaan kanistereilla öljyä, maksaa 35e/pvä eli reilun tonnin jos joutuis kuukauden näin pelaamaan. Maalämpöön vaihtamassa näinä päivinä, onneksi.

Ap hyvä jos sait sinne ajan, laita miehesi nyt tiukille sen tilioteasian kanssa. Peliongelmainenkin voi saada sossusta apua.

Yhteistyössä