Toimeentulotuesta kyssäri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, että mitenkä se katsotaan onko siihen oikeutettu?

Eli kun on ne perusosat, niistä saadan tietty summa ja sitten on laskuja jotka he hyväksyvät sinne, niin pitäiskö meillä jäädä elämiseen se summa joka niistä perusosista saadaan?

Eli esim meillä kun on 2 lasta 10-17v väliltä ja sitten 2 lasta sen alta niin näiden neljän ne osat plus meidän vanhempien osat, teki jotain 1770e suurinpiirtein, niin sekö meillä pitäis jäädä käteen laskujen jälkeen?

Vai otetaanko tuosta summasta ne laskut ja jos niiden jälkeen ei tuosta summasta jää mitään jäljelle vaan menee vaikka miinukselle niin sitten saa saisi sitä?

Perusosa on se mikä kuuluu jäädä rahaa joka kuukausi elämistä varten.Perusosaan EI kuulu vuokra,sähkö,terveyskulut,sauna-,ym.pesutupamaksut.Perusosasta joutuu itse kustantamaan kuitenkin puhelin,ym.laajakaistakulut,lehdet,tv-luvan,ym.pienet terveydenhoitokulut,esim.itsehoitolääkkeet,vitamiinit yms. Myös harrastukset joutuu perusosasta maksamaan,ellei sossu sitten ole antanut niihin erikseen jotain rahasummaa.

Eli siis kun miehen palkasta maksetaan asuntolainaa 500e ja hällä on työmatkakustannukset n.400e kuussa niin niistä tulee jo 900e (luin että työmatka kulut otetaan huomioon) ja hällä jää käteen n. 500-600e sitten vielä ja minä saan noin.2417e kaikkinensa eli lapsilisät jne...mukana josta sitten maksan ruuat, sähkön, veden, vakuutukset jne...jollion jää aika vaihtelevasti niin jos tuo miehen käteenjäävä osuus plus minun käteen jäävä osuus olis vähemmän kuin tuo 1770e niin sittenkö sais?
Meillä ei taida kyllä sitten ainakaan olla mahkuja saada sitä.

En kyllä uskonutkaan mutta yks tuttu vaan sanoi että kai te saatte toimeentulotukea kun sinäkin (tarkoitti minua) olet lasten kanssa vaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli siis kun miehen palkasta maksetaan asuntolainaa 500e ja hällä on työmatkakustannukset n.400e kuussa niin niistä tulee jo 900e (luin että työmatka kulut otetaan huomioon) ja hällä jää käteen n. 500-600e sitten vielä ja minä saan noin.2417e kaikkinensa eli lapsilisät jne...mukana josta sitten maksan ruuat, sähkön, veden, vakuutukset jne...jollion jää aika vaihtelevasti niin jos tuo miehen käteenjäävä osuus plus minun käteen jäävä osuus olis vähemmän kuin tuo 1770e niin sittenkö sais?
Meillä ei taida kyllä sitten ainakaan olla mahkuja saada sitä.

En kyllä uskonutkaan mutta yks tuttu vaan sanoi että kai te saatte toimeentulotukea kun sinäkin (tarkoitti minua) olet lasten kanssa vaan kotona.

Oho! Mistä saat 2417 euroa käteen?? Ei taida olla pelkkä kotihoidontuki kyseessä?? Vai montako lasta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vai että tuollaisilla tuloilla vielä toimeentulotukea :laugh:

Juu, sitä minäkin ihmettelin ja siksipä kyselinkin että ihanko oikeasti sitä muka vielä maksettais näiden tulojen jälkeen :D
Itse olin tosiaan eri mieltä mutta tää tuttava intti niin kovaa sitten joten...

Ymmärsinkö siis oikein: Koko perheen kaikki tulot ovat yhteensä noin 3900 eur/kk. Koostuu siis sinun tuloista 2417 eur ja miehen tuloista. Ymmärsin, että kun mies maksaa tuloistaan lainan 500 eur + työmatkat 400 eur, hänelle jää niiden jälkeen 500-600 eur. Eli silloin miehen tulot olisivat 500+400+600=1500 eur.

Kun teidän yhteisistä tuloista 3900 eur vähennetään sosiaalitoimistossa erikseen huomioitavat menot, joita on esim. asuntolainan korot (ei siis lyhennysosaa), sähkölasku, vesimaksu+muut asumiskulut jos asutte omakotitalossa (esim jätemaksu), terveyskeskusmaksut ja lääkärin määräämät lääkkeet, niin mitä näiden vähennysten jälkeen jää käteen. Jos se on vähemmän kuin laskemasi perusosa, niin silloin teillä on oikeus toimeentulotukeen. Perusosalla on tarkoitus kattaa ruokamenot, harrastukset, vaatteet, puhelinkulut, tv-maksut, nettimaksut, asuntolainan lyhennysosa jne...

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Työmatkakuluja ei lasketa oman auton käytön mukaan vaan julkisten.

Eli me haetaan nuo aina verottajalta joka hyväksyy ne koska ei tosiaan ole mahdollista käyttää mitään julkista.
Ei tietenkään tosiaan normaalinen polttoaine kustannusten mukaan niitä huomioitas jos olis oikeus saada tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mitä nuo työmatkakulut ovat? Siis miksi noin iso summa?

Työmatka päivittäin 240km ja omalla autolla koska julkisia ei liiku.

No mutta tehän saatte sitten verottajalta helkutisti rahaa takaisin matkakulujen vuoksi?

Vastasitkin tähän näköjään jo.

Sossu huomioi kyllä ne veronpalautuksetkin tuloiksi. Eli jos saatte vaikka jouluna 3000 palautuksia niin niiden + palkkojen ja lapsilisien yms. avulla elelette kyllä sossun mukaan piiiitkälle ensi vuotta.

Epäilen että aika heikosti saatte sossusta mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Riittu:
Ymmärsinkö siis oikein: Koko perheen kaikki tulot ovat yhteensä noin 3900 eur/kk. Koostuu siis sinun tuloista 2417 eur ja miehen tuloista. Ymmärsin, että kun mies maksaa tuloistaan lainan 500 eur + työmatkat 400 eur, hänelle jää niiden jälkeen 500-600 eur. Eli silloin miehen tulot olisivat 500+400+600=1500 eur.

Kun teidän yhteisistä tuloista 3900 eur vähennetään sosiaalitoimistossa erikseen huomioitavat menot, joita on esim. asuntolainan korot (ei siis lyhennysosaa), sähkölasku, vesimaksu+muut asumiskulut jos asutte omakotitalossa (esim jätemaksu), terveyskeskusmaksut ja lääkärin määräämät lääkkeet, niin mitä näiden vähennysten jälkeen jää käteen. Jos se on vähemmän kuin laskemasi perusosa, niin silloin teillä on oikeus toimeentulotukeen. Perusosalla on tarkoitus kattaa ruokamenot, harrastukset, vaatteet, puhelinkulut, tv-maksut, nettimaksut, asuntolainan lyhennysosa jne...

Juu, miehen tulot tosin kylläkin verojen jälkeen, ennen veroja hän saa käteen vähän päälle 2000e, kumminko ne nyt sitten sen huomioi, minulla ei ole käsitystä katsotaanko ennen vai jälkeen verojen.
Samoin omat tulot äippärahasta katsoin verojen jälkeen.
Asutaan joo omakotitalossa, on jätemaksut jne...
Mutta ei meillä taida tosiaan mennä alle sen, vaikka lääkkeitä ja lääkärissä käytejäkin kertyy.

Mitä nuo työmatkakulut ovat? Siis miksi noin iso summa?

Työmatka päivittäin 240km ja omalla autolla koska julkisia ei liiku.

No mutta tehän saatte sitten verottajalta helkutisti rahaa takaisin matkakulujen vuoksi?

Vastasitkin tähän näköjään jo.

Sossu huomioi kyllä ne veronpalautuksetkin tuloiksi. Eli jos saatte vaikka jouluna 3000 palautuksia niin niiden + palkkojen ja lapsilisien yms. avulla elelette kyllä sossun mukaan piiiitkälle ensi vuotta.

Epäilen että aika heikosti saatte sossusta mitään.

Sittenhän meitä on kaksi epäilijää :D
Ei minustakaan ole mitään mieltä edes alkaa tosissaan katsomaan mitenkä kävis kun aika selkeesti näyttää ettei mitään tulis saamaan ja toisaalta kun pärjätään näinkin hyvin niin jätetään nekin rahat sitten enemmän tarvitseville jos sieltä jotain oliskin saapa.

Alkuperäinen kirjoittaja Riittu:

Juu, miehen tulot tosin kylläkin verojen jälkeen, ennen veroja hän saa käteen vähän päälle 2000e, kumminko ne nyt sitten sen huomioi, minulla ei ole käsitystä katsotaanko ennen vai jälkeen verojen.
Samoin omat tulot äippärahasta katsoin verojen jälkeen.
Asutaan joo omakotitalossa, on jätemaksut jne...
Mutta ei meillä taida tosiaan mennä alle sen, vaikka lääkkeitä ja lääkärissä käytejäkin kertyy.

Tulot huomioidaan verojen jälkeen, eli se mitä tilille tulee. Mutta siltä toisiaan näyttää, että oikeutta toimeentulotukeen ei ole.

Yhteistyössä