Toimeentulotuen hakemisesta?

Miä
Pitäisi olla, eri asia on että saako ne tietää niistä jos et kerro :whistle: Soskulla tuntuu vaan täälläpäin olevan maaginen kyky selvittää ihmisten tilit, en tiedä millä ne sen tekee :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Pitäisi olla, eri asia on että saako ne tietää niistä jos et kerro :whistle: Soskulla tuntuu vaan täälläpäin olevan maaginen kyky selvittää ihmisten tilit, en tiedä millä ne sen tekee :snotty:
Mietin vaan, kun mun äiti on ne niille avannut, ja mäkin siirrän lasten tileille lapsilisästä aina x-summan kuukausittain rahaa, joten näkyis mun tiliotteessa. Ja samoin siirrän itsellekin säästöön rahaa...

Pitäiskö lastenkin tilien olla tyhjät, että sais ttt? Koska heillä on oikein mukavasti säästössä rahaa?

 
Miä
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mietin vaan, kun mun äiti on ne niille avannut, ja mäkin siirrän lasten tileille lapsilisästä aina x-summan kuukausittain rahaa, joten näkyis mun tiliotteessa. Ja samoin siirrän itsellekin säästöön rahaa...

Pitäiskö lastenkin tilien olla tyhjät, että sais ttt? Koska heillä on oikein mukavasti säästössä rahaa?
No siinähän ne sitten jo näkyy ja kyllä niistä selvitys pyydetään. En tiedä miten tuo rahajuttu menee. Saattaa olla että ne kettuillessaan ei anna mitään :/
 
Zoe-F
Jos se on lasten säästötili niin en tiedä käytäntöä
Mullakin on aika monta tiliä. Käyttötili, josta vein selvityksen, säästötili joilla oli monta sataa euroa opintolainaa, mutta olivat muille kuukauksille, lisäsäästötili, jossa ei nosto-oikeutta ennenkuin täytän 18 ja sielläkin oli jokusen tonnia ja sitten on vielä yksi josta itsekään en tiedä mitään, mutta kummi on sen avannut joskus, ja tallettanut sinne rahaa, mun nimellä se on, mutta en oo koskaan siitä kertonut, eikä ne oo siitä kysynyt mitään.
 
Zoe-F
Jos joka kuukausi laittaa pikkuisen summan sivuun lapsilleen, esimerkiksi ajokorttia varten, niin ei se voi maailmaa kaataa.
Sitäpaitsi jos ei ole käyttöoikeutta tiliin ja lapsi alle 18 niin ei ne voi käskeä nostaan sieltä tililtäkään pois.
 
syysäippä
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Mietin vaan, kun mun äiti on ne niille avannut, ja mäkin siirrän lasten tileille lapsilisästä aina x-summan kuukausittain rahaa, joten näkyis mun tiliotteessa. Ja samoin siirrän itsellekin säästöön rahaa...

Pitäiskö lastenkin tilien olla tyhjät, että sais ttt? Koska heillä on oikein mukavasti säästössä rahaa?
Jos sinä pystyt säästämään, et ole toimeentulotuen, eli viimesijaisen taloudellisen avustuksen tarpeessa. Se on todellakin tarkoitettu ihmisille, joiden omat tulot eivät riitä edes välttämättömään toimeentuloon. Sinulla näin ei ole, jos pystyt laittamaan rahaa säästöön. Lapsilisät on tarkoitettu lasten elatuksesta aiheutuvien kulujen kattamiseen, ei pesämunaksi lasten tileille. Ne ovat siis käyttöä varten.

Ja mitä tulee sossun oikeuteen selvittää ihmisten pankkiitilit, niin se perustuu toimeentulotukilakiin ja -asetukseen, joiden mukaan viranomaisella on oikeus tarkistaa, pitävätkö asiakkaan antamat tiedot varallisuudesta ja tuloista paikkaansa. Tällä koetetaan estää se väärinkäyttö, jota toimeentulotuen hakemiseen liittyy. Sossu voi siis perustellusti asiakkaan antamia tietoja epäillessään tehdä pankkeihin selvityspyynnön, jossa pyytää tietoja ko henkilön tileistä. Ja siihen on laillinen oikeus. Sitä ei saa kuitenkaan tehdä rutiinisti vaan ainoastaan jos on syytä epäillä hakijan salaavan tietoja.
Usein ei tarvitse olla sen kummempi salapoliisi, tiliotteilta näkyvät siirrot omien tilien välillä, mutta ihmiset eivät tätä itse huomaa otteita sossuun toimitellessaan!
terveisin
ihan oikea sossun täti

 
malla
kyllä ne lasten tilin rahat kuuluvat käyttöön,ei pesämunaksi tulevaisuutta varten jotenka ei noilla tiedoilla mahdollisuutta toimentulotukeen ja jos sinulla mahdollista laittaa joka kk rahaa lasten tilille et ole oikeutettu saamaan soskusta mitään.t.soskutäti
 
Alkuperäinen kirjoittaja malla:
kyllä ne lasten tilin rahat kuuluvat käyttöön,ei pesämunaksi tulevaisuutta varten jotenka ei noilla tiedoilla mahdollisuutta toimentulotukeen ja jos sinulla mahdollista laittaa joka kk rahaa lasten tilille et ole oikeutettu saamaan soskusta mitään.t.soskutäti
En mä olekaan mitään ttt hakeamassa, kunhan mietin, jos joskus tulevaisuudessa olis moiseen tukeen tarvetta. Mutta voiko siis sossu evätä ttt, jos lapsilla on suljetuilla tileillä rahaa? Ja noihin tileihin mulla ei edes ole käyttöoikeutta.


Muoks. ja en mä lapsilisiä kokonaisuudessaan jemmaa lasten tileille, tietyn osan vaan. Mun vanhemmat, jotka tilit ovat avanneet, laittavat myös joka kk x-summan rahaa lapsille.
 

Yhteistyössä