Töihin vai kolmas lapsi? vai ensin töihin ja vuoden - kahden päästä lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Esikoinen 10/09 ja kuopus 5/12. Oon ollu siis kokoajan kotona ja toukokuussa olis edessä paluu töihin. Mutta,paluu ahdistaa JA vauvakuume nousee lähipiirin mahojen/nyyttien myötä.. Mikähän olis viisasta? Mennä töihin ja lapset hoitoon,nauttia siitä että lasten kasvaessa elämä heidän kanssaan helpottaa,vai aloittaa taas alusta uuden vauvan myötä? Vai mennä vähäksi aikaa töihin ennen lasta,vai mitä.. Haluaisin kuulla kokemuksia myös lasten ikäerosta kun kaksi on tiiviimmin ja kolmas "iltatähti".

Meidän lapsiluku jää kahteen, mutta jos haluaisimme kolmannen, niin odottaisin muutaman vuoden. En jaksaisi kolmea pientä peräkkäin (meillä vauva ja 1,5-vuotias). Olen itse perheestä, jossa me vanhemmat lapset olimme 6 ja 8, kun iltatähti syntyi. Pikkusisko oli perheen "lemmikki", lapsena ei toki kauheasti yhdessä leikitty, mutta äiti on kertonut meistä isommista olleen valtavasti apua vauvan viihdyttämisessä yms. Nykyään ollaan läheisiä pikkusiskonkin kanssa, kun ollaan kaikki aikuisia. Ja kyllä me jo kouluiässä yhdessä touhusimme aika paljon. Muistan sen ilon, kun vauvaa odotettiin. Vanhemmat toki joutui aloittamaan kaiken alusta, mutta iltatähti oli kyllä kiva juttu. Jos perheemme taloudellinen tilanne olisi ollut parempi, olisivat vanhempani kuulemma hankkineet vielä neljännen lapsen heti tämän kolmannen perään, niin olisi ollut "kaksi sarjaa" pienellä ikäerolla sisaruksia :)

Itse tekisin sen kolmannen ASAP. Omalla kohdalla taas se että eka raskaus alkoi ensiyrittämällä, samaten toinen mutta sitten tulikin kaksi keskenmenoa ja sen jälkeen tärppäämättömät kierrot. Kun kakkonen saadaan, niin kolmoselle annetaan lupa tulla heti...

Lisäksi ajattelisin edellisiä/edellistä lasta, että hän saisi olla myös pitkään kotona eikä tarvi välissä tuupata päiväkotiin.

Meillä on isommat lapset 2009 ja 2010 ja kuopus 8kk.
Olin reilun vuoden töissä ja lapset hoidossa ennenkuin jäin uudestaan äitiyslomalle. isommat aloitti aikanan päivähoidon kun olivat 3v ja 1v9kk)

Onhan tämä vauvanhoito ihan erilaista ja kivaa verrattuna aikaisempaan ikäeroon, mutta tietty mietityttää miten ulkopuoliseksi tämä juniori jää noiden isompien touhuista.

En silti hankkisi lapsia sen takia että ahdistaa mennä töihin kun joskus sinne töihin on pakko mennä kuitenkin.
Raskasta se työssäkäynti kyllä on kun lapset on pieniä( ennenkaikkea henkisesti mutta toki myös kotitöille jää vähän aikaa) ja aion jatkossa tehdä vajaata työaikaa jotta lapsille jää enempi aikaa.

Sun tilanteessa en tekis kyllä liian pitkälle suunnitelmia vaan menisin töihin ja katselisin sitten mitä elämältä haluan.

Se muuten tuosta kotonaolemisesta, että oli tosi ihanaa, kun äiti oli kotona kaksi ensimmäistä kouluvuottani :) Jokainen miettii omien voimavarojensa mukaan, osa jaksaa monta pientä hyvin, mutta jos ei itse koe jaksavansa, niin on niitä hyviä puolia myös siinä iltatähdessäkin. Isommistakin lapsista on kiva tulla kotiin, missä äiti odottaa. Sitten ei ole sitä pienten koululaisten pitkän kesäloman ongelmaa, eikä ongelmaa lyhyistä koulupäivistä (meillä päättyi välillä koulupäivät jo klo 11 alaluokilla). Toki jonkun lapsen kohdalla ne lomaongelmat tulevat eteen, mutta sitten isommista sisaruksista on jo apua :)

Yhteistyössä